Resident Evil -sarja

  • 32 Vastauksia
  • 12207 Lukukerrat
Resident Evil -sarja
« : 13.03.09 - klo:02:22 »
Resident Evil 4:lle, Resident Evil 5:lle ja Resident Evil Umbrella Chroniclesille on jo omat ketjunsa. Keskustelu nimenomaan niistä peleistä mieluummin omissa ketjuissaan. Tämä ketju on pyhitetty sarjalle yleensä ja niille sarjan peleille, joille ei omaa ketjua löydy.

Resident Evil on Capcomin (selviytymis)kauhupelisarja, joka sai aikansa PlayStationilla ja oli alunperin tunnettu esirenderöidyistä taustoistaan ja niin päin pois. Itse en ole vanhempia RE:itä pelannut, niin jätän höpinät sikseen. Uteliaimmat löytänevät Wikipediasta jotain mullistavaa. http://fi.wikipedia.org/wiki/Resident_Evil



Juu tuota, tällainen juttu vain. Ovatko nuo pelaamisen arvoisia pelejä? Itse olen so far pelannut nelosta ja tilasin juuri vitosen, mutta nuo muut osat taitavat olla aika erilaisia? Takaako vain se, että pidän RE4:stä sen, että pitäisin myös RE1:stä?
« Viimeksi muokattu: 11.12.12 - klo:06:12 kirjoittanut Tube »

*

Poissa Agutski

  • Beer Baron
Vs: Resident Evil -sarja
« Vastaus #1 : 13.03.09 - klo:09:16 »
Valitettavasti ei takaa. RE4 on niin paljon erilaisempi, että itselläni ainakin tulee suuri vitutus noita vanhuksia yrittää pelata, kun pelattavuus on niin helvetin kankeaa.
Smokin' Sick Style

Vs: Resident Evil -sarja
« Vastaus #2 : 13.03.09 - klo:09:44 »
Paljolti ainoa ensimmäistä Ressaa ja nelosta yhdistävä asia on typerien puzzlejen meri ("kerää kaksi goatse-valokuvaa seiniin niin ovi avautuu"). Kontrollit muistuttavat ykkösessä jotakuinkin panssarivaunun manöveröimistä parkkihallissa, veitsi on hyödytön jopa maassa makaavia örkkimörkkejä vastaan, ammuksista on vähän väliä pulaa jos ammuskelee miten sattuu, joskus sattuu jopa eksymään, mitä ei RE4:ssä voi tapahtua ikinä.

Vs: Resident Evil -sarja
« Vastaus #3 : 13.03.09 - klo:13:44 »
Nelonen pelattu todella moneen kertaan läpi ja vitonen on työn alla. Ykköstä ja kolmosta olen jonkin verran pelannut. Ihan kelpo pelejä, tosin eivät yhtä nautittavia kuin uudet.

Vs: Resident Evil -sarja
« Vastaus #4 : 27.06.10 - klo:17:10 »
« Viimeksi muokattu: 27.06.10 - klo:18:55 kirjoittanut Nuutyasha »

Vs: Resident Evil -sarja
« Vastaus #5 : 27.06.10 - klo:17:22 »
Juu, Revelations on pakkohankinta. Traileri sai kiinnostumaan juonesta ja sehän on RE-peleissä tunnetusti huippuluokkaa  >_> Päälle vielä kunnollinen Online-Mercenaries a'la RE5 niin aijai...

*

fazerin sininen

Vs: Resident Evil -sarja
« Vastaus #6 : 27.06.10 - klo:19:17 »
Eka Ressu on hassu peli. Dialogi on huvittavan surkeata ja nykystandardeilla nuo zombibombit ovat yhtä hauskoja kuin pellet. Mjoo, kontrollit on ihan perseestä, mutta siitähän se selviytymiskauuh tulee. Jonkin takia minulla on aina pelin aikana semmoinen varautunut olo, niinku tuntuu siltä, että jostain nurkasta hyppäisi pelottava korppi tai jotain.

Vs: Resident Evil -sarja
« Vastaus #7 : 01.09.10 - klo:19:23 »
Resident Evil 6 announcement imminent!?
Voisin jopa veikata, että julkistetaan TGS'10 aikana.

Viestit yhdistetty
Uusimmassa Official Nintendo Magazinessä oli peräti 4 sivua juttua 3DS:n Revelationsista ja Mercenariesistä. Skannit: 1, 2, 3 ja 4.

Uuuuh aah.
« Viimeksi muokattu: 09.12.10 - klo:08:15 kirjoittanut Nuutyasha »

Vs: Resident Evil -sarja
« Vastaus #8 : 09.12.10 - klo:08:16 »

*

Poissa Turjake

  • Törö
Vs: Resident Evil -sarja
« Vastaus #9 : 09.03.11 - klo:17:34 »
Lukuloman kunniaksi iskin jo tovin hyllyssäni makoilleet Ressat nolla ja yksi tulille. Molemmat luonnollisesti Cube-versioita. Olen pelaillut näitä nyt jokseenkin limittäin ja molemmat maittavat erinomaisen hyvin. Nollassa ei ole kauhua nimeksikään, mutta näin junaepisodin ratkaisseena peli vaikuttaa lupaavalta. Toki tankkikontrollit nyt ovat mitä ovat ja inventaariosysteemi on yksinkertaisesti kamala (kamoon, hookshot vie kolmasosan tavaratilasta?) näin nelosen jälkeen. Silti yksinkertaisten puzzlejen ratkaiseminen, zombien körmyttäminen ja paikkojen tutkiminen on kiehtovaa. Näin hetken pelanneena kahden hahmon välillä vaihtelu vaikuttaa ennemminkin mahdollisuudelta kuin rasitteelta, jolta se paperilla kuulostaa. Juoni ja dialogi nyt ovat totuttuun tapaan täyttä paskaa, mutta toisaalta se on osa sarjan ominaista charmia. Tätäkin pitäisi ehdottmasti jatkaa, kun olen vielä niin alussa.

Ykkönen taas on nollaan ja varsinkin femmaan verrattuna jo melkoisen karmiva (siis hyvässä mielessä) peli eikä ainoastaan tankkikontrollien ja rajattujen tallennusmahdollisuuksien takia. Synkät käytävät, tuulen pauhu, ukkosen jyrinä ja zombien laahustavien askelten äänet ovat vain osatekijöitä luomaan pelin upeaa tunnelmaa. Edes se kuuluisa dialogi (eivät näköjään viitsineet poistaa voileipäläppää tästä versiosta...) ei kykene pilaamaan Resident Evilin tunnelmaa, vaan koko ajan tulee varauduttua jännityksellä uusia ja jopa vanhoja huoneita läpi ravatessaan. Koko ajan läsnä on sellainen eksynyt ja yksinäinen fiilis, tai sitten olen vaan nössö. Aivan hyytävän upeaa kamaa joka tapauksessa. Suosittelen, vaikka tässäkin olen vasta aivan alussa.

<+Cyna> Turjake on resetin paras tyyppi, aattelin mainita
<Tinglemies> välillä en itsekään erota pelaanko personaa vai nussinko törön kaa
<+mm. Detonat, coconuut, Linkkiro> Törö adminiks


ANIME ON PASKAA USKOKAA JO SKYWARD SWORD MYÖS JA DC

Vs: Resident Evil -sarja
« Vastaus #10 : 23.03.11 - klo:14:52 »
Resident Evil: Revival

Code Veronicaakin päästään pelaamaan. :)

Vs: Resident Evil -sarja
« Vastaus #11 : 23.03.11 - klo:17:30 »
Uusia Mercenaries 3D skanneja.

Alpertti ja Jill liittyvät joukkoon. Liekö tuo Jillin kasvojen muutos sitten pysyvä  :P en oikein kyllä diggaa.

*

Poissa Turjake

  • Törö
Vs: Resident Evil -sarja
« Vastaus #12 : 05.05.11 - klo:18:02 »
Lisa Trevor D____:

Juoksin pakoon.
<+Cyna> Turjake on resetin paras tyyppi, aattelin mainita
<Tinglemies> välillä en itsekään erota pelaanko personaa vai nussinko törön kaa
<+mm. Detonat, coconuut, Linkkiro> Törö adminiks


ANIME ON PASKAA USKOKAA JO SKYWARD SWORD MYÖS JA DC

Vs: Resident Evil -sarja
« Vastaus #13 : 05.05.11 - klo:18:06 »
Kuuma nainen.

Vs: Resident Evil -sarja
« Vastaus #14 : 18.01.12 - klo:12:53 »


Vs: Resident Evil -sarja
« Vastaus #16 : 31.01.13 - klo:22:26 »
Reboot voisi itse asiassa maistua, Weskerin mukana kun kuoli varsin suuri osa nykyisen RE-universumin viehätyksestä.

*

Poissa Turjake

  • Törö
Vs: Resident Evil -sarja
« Vastaus #17 : 23.01.17 - klo:23:30 »
(click to show/hide)

...

Omat kommenttini lähiaikoina...
<+Cyna> Turjake on resetin paras tyyppi, aattelin mainita
<Tinglemies> välillä en itsekään erota pelaanko personaa vai nussinko törön kaa
<+mm. Detonat, coconuut, Linkkiro> Törö adminiks


ANIME ON PASKAA USKOKAA JO SKYWARD SWORD MYÖS JA DC

*

Kraidi

Vs: Resident Evil -sarja
« Vastaus #18 : 24.01.17 - klo:21:08 »
Nauroin ylimitoitetulle peppukivulleni tuosta pelistä. Ei se kyllä paluu vanhoihin Ressoihin siltikään tule olemaan ja kutosta huonommaksi on mahdoton enää edes vetää.

*

Poissa Turjake

  • Törö
Vs: Resident Evil -sarja
« Vastaus #19 : 26.01.17 - klo:17:09 »
No niin, RE7 on nyt läpäisty ja päällisin puolin jäi aika hyvät fiilikset. Tldr on se, että peli on mielestäni aika vahva 3/5 tekele, joka alkaa loistavasti, mutta menettää otettaan loppupään lähestyessä.

Rakenteellisesti peli on aikaisemmille peleille uskollinen. Aluksi painitaan rajattujen resurssien kanssa ja jumpataan inventaarion kanssa, mutta loppuun päin tultaessa aseearsenaali alkaa kehittyä siihen pisteeseen, ettei panoksista tarvitse juurikaan välittää. Pelin alkupuoli on pelaamisen puolesta ehtaa Resident Eviliä, joskin astetta suoraviivaisempana. Lyhyehkön, skriptatuista eventeistä koostuvan intromähinän jälkeen pelialue avautuu pelaajan tutkittavaksi. Sitten etsitään eri symbooleja kantavia avaimia, ratkotaan puzzleja, käännetään vipuja, blästätään aivan naurettavia mörköjä ym ym. 

Tunnelmaltaan ja meiningiltään tällä alun osiolla ei tosin ole mitään tekemistä Resident Evilin kanssa. Menon puolesta peli muistuttaa enemmän jotain Until Dawnia. Vanhemmat sarjan pelit ovat aina olleet sellaisia enemmän tai vähemmän pilke silmäkulmassa tehtyjä typerän mahtipontisia zombimättöjä, joidenka keskiössä on korni dialogi ja hauskat hahmot. Tässä ei ole oikeastaan mitään sellaista, sillä hahmot ovat tosi mitäänsanomattomia, dialogi on osastoa "Fuck shitcock fuck" ja kauhu rakentuu aika pitkälti yökötysgoren ympärille. Onhan tämäkin peli edelleenkin tosi hölmö, mutta meininki aiempiin sarjan peleihin verrattuna on tosi erilainen. Jos Resident Evil 2 on kuin joku öh, Return of the Living Dead, niin RE7 on vähän kuin Evil Dead.

Pelin ensimmäiset noin 4-5 tuntia ovat mielestäni todella hyviä. Pelialue avautuu tosi nätisti ja mysteerin avautumista on mielenkiintoista seurata. Ihan hirveän pelottavahan tämä ei oikeasti ole. Aivan ensimmäiset minuutit ovat megaheatenings-materiaalia, mutta menosta tulee aika äkkiä taattua b-luokan matskua, joka ottaa erityisesti inspistä kasarin kauhupätkistä (eräs suora viittaus yhteen suosikkiini synnytti kasvoilleni mitä leveimmän hymyn). Pelin demo on mielestäni lopulta todella harhaanjohtava varsinaisen pelin tunnelman suhteen.

Kun peliä on jäljellä noin kolmasosa, isketään se aikaisemmistakin Ressoista tuttu rätinävaihe käyntiin. Pelin loppupää on aikaisempaa lineaarisempi ja se muistuttaa tunnelmaltaan tosi paljon RE: Revelationsia. Tässä vaiheessa pelin laatu alkaa valitettavasti tippua. Peli ei oikein osaa enää tarjota mitään uutta tässä vaiheessa ja olen vähän sitä mieltä, että kokonaisia osuuksia olisi voinut suoraan vaan leikata pelistä pois. Tässä vaiheessa peliä alkaa korostua se, että varsinaiset pelimekaniikat eivät ole erityisen hyviä ja se, että RE7:n vihollisdesign on harmillisen tylsää ja yksitoikkoista. En spoilaa mitään, mutta tämä ei tarkoita sitä, että peli muuttuisi puhtaaksi rätätätä-codiksi. Päinvastoin, olisin itse asiassa toivonut, että koko pelissä olisi ollut enemmän blästäystä kuin mitä lopulta se tarjoaakaan.

Vähän hajottaa sanoa näin, mutta RE7 on aika mainio kauhupeli, mutta Resident Evilinä se jättää toivomisen varaa. Elementit ovat kyllä läsnä erityisesti gameplayn osalta, mutta itse tunnelman puolesta olisin toivonut enemmän tuttuja juttuja. Toivottavasti RE8 jatkaa first person-linjalla, mutta keskittyisi zombien blästäämiseen ja labraseikkailuihin yökötysmeiningin sijaan.

Kiitokset Coconuutille pelin spoilaamisesta. Toivottavasti palat helvetin liekeissä btw millon Halo 5?

Ja sitten vielä pakollinen ranking sarjan peleistä: 4 > 2 > 1 > Code Veronica > Revelations > 7 > 3 > 6 > 0 > 5
« Viimeksi muokattu: 26.01.17 - klo:17:15 kirjoittanut Turjake »
<+Cyna> Turjake on resetin paras tyyppi, aattelin mainita
<Tinglemies> välillä en itsekään erota pelaanko personaa vai nussinko törön kaa
<+mm. Detonat, coconuut, Linkkiro> Törö adminiks


ANIME ON PASKAA USKOKAA JO SKYWARD SWORD MYÖS JA DC

*

Kraidi

Vs: Resident Evil -sarja
« Vastaus #20 : 27.01.17 - klo:12:57 »
Hyvät Ressat

2
REmake
4
3
0

Huonot Ressat

Kaikki muu

Saatan antaa seiskalle vielä mahdollisuuden, kun Capcom on näköjään päässyt eroon pakkomielteestään tehdä nelonen uudestaan.

Vs: Resident Evil -sarja
« Vastaus #21 : 23.09.17 - klo:23:27 »
RE seiskassa vituttaa parin tunnin pelaamisen jälkeen toi inventoryn pienuus. Ois ees noi avaimet ja kuvat saaneet olla omalla sivullaan, kun nyt joudun ravailemaan tavaralaatikolla jatkuvasti.

Vs: Resident Evil -sarja
« Vastaus #22 : 04.10.17 - klo:22:00 »
RE7: ensimmäiset 3 tuntia timangia, seuraavat 3 tuntia hyvää peruspeliä ja kolme viimeistä ripulipaskaa.

Ja olipas muuten paska loppupomo.

3/5

*

Poissa Tingle

  • Paavo
    • Academic Nintendo Club RY
Vs: Resident Evil -sarja
« Vastaus #23 : 06.02.20 - klo:14:06 »
Omistan Nintendo Gamecubelle klassikkopelin Resident Evil, sekä Wiille Resident Evil 4:n. Pelasin hyvin vähän alkua molemmita, ehkä siksi etten noita vanhoja konsoleita pidä enää kiinni missään. Joten ostin ensimmäisen osan uudestaan Nintendo Switchille.

Kuten Nintendolla, myös Capcomilla on kerrassaan lyömätön valikoima klasikkopelejä hihassaan, jotka kestävät aikaa ja joiden pariin palaan mielelläni uudelleen. Molemmat yhtiöt myös rahastavat fanejaan jatko-osilla ja uudelleenjulkaisuilla. Nintendosta poiketen Capcomin pelien kanssa pitää olla vähän sormi suussa, sillä jopa NES-pelien emulaatiossa saattaa olla peli-ilon tappavaa viivettä. RE1 Switchillä on muuten ihan pätevä, mutta lataustau'ot ovat jostain syystä aivan karseita. Ovien avaaminen kestää yli 15 sekuntia, mikä tekee paikkojen tutkimisesta rasittavaa.  Olen kyllä valmis kärsimään kannettavuuden puolesta, mutta nyt on kyseessä peli vuoden 2002 lastenkonsolilta.

Mitä olen pelistä Resident Evil ymmärtänyt, niin pelissä kai palloillaan ympäri suurta kartanoa etsimässä seuraavaa taustaan sotkeutuvaa esinettä. Liikkuminen on kankeaa, koska se on tunnelmaa luova genren ominaisuus! Kartano on täynnä umpikujia, ja jos vastaan ilmestyy zombeja, tulee pelaaja vain tuhlanneeksi luoteja hukkareissuun. Yhden käytävän päästä löysin viimein avaimen ansan vierestä. Videopeleissä ansat kuuluu aina laukaista päästäkseen eteenpäin, ja aiemmin pelissä on pitänyt käydä aktivoimassa zombeja ansaitakseen välivideon. Tämä ansa oli kuitenkin tappava. Eroaako kokemus lopulta hirvittävästä super mario maker -kentästä? Pelaaja saa tuntea itsensä aivokuolleeksi, kun kaikki maailman hevonpaska työnnetään ruudulle pelottelemaan. Lopussa saa vielä arvata, johtaako ovi maaliin vai kuolemaan. Ero Resident Eviliin on siinä, että Marion ohjaaminen on aina hauskaa. Tavallaan kiinnostaisi ratkaista kartanon mysteerit ja tutkia jokainen sängynalunen, mutta peli tuntuu vain rankaisevan siitä minua. Ilmeisesti olen liian nynny kauhupeleille.

Nyt muistan, miksi peli jäi aikoinaan nopeasti kesken.
<Tapza> tinglest on kyl vähän hankala ottaa selvää
<Tapza> se on tollanen saatananmoinen kusipää ja paras tuntemani ihminen, tosi mukava ja aivan perseestä
<Kraidi> tarvitset vieroitusta epätodellisuudesta
<JJJANI> vittu ku paavolle ei voi ees vittuilla ilman et menee ite ihan sekasin
<henuck> olis kyl melkonen auschwitz olla jumissa jossain ovessa/sen takana ja kuunnella ffxiii ja paavon paskalaatikkojuttuja
<Turjake> VITTU TINGLE NYT TURPA KIINNI

*

Poissa Turjake

  • Törö
Vs: Resident Evil -sarja
« Vastaus #24 : 06.02.20 - klo:17:22 »
Ovien avaaminen kestää yli 15 sekuntia, mikä tekee paikkojen tutkimisesta rasittavaa.

Mitä vittua. Noin ei käy edes alkuperäisessä versiossa. Hankkikaa joku oikea konsoli ja äkkiä.

Mitä olen pelistä Resident Evil ymmärtänyt, niin pelissä kai palloillaan ympäri suurta kartanoa etsimässä seuraavaa taustaan sotkeutuvaa esinettä. Liikkuminen on kankeaa, koska se on tunnelmaa luova genren ominaisuus! Kartano on täynnä umpikujia, ja jos vastaan ilmestyy zombeja, tulee pelaaja vain tuhlanneeksi luoteja hukkareissuun. Yhden käytävän päästä löysin viimein avaimen ansan vierestä. Videopeleissä ansat kuuluu aina laukaista päästäkseen eteenpäin, ja aiemmin pelissä on pitänyt käydä aktivoimassa zombeja ansaitakseen välivideon. Tämä ansa oli kuitenkin tappava. Eroaako kokemus lopulta hirvittävästä super mario maker -kentästä? Pelaaja saa tuntea itsensä aivokuolleeksi, kun kaikki maailman hevonpaska työnnetään ruudulle pelottelemaan. Lopussa saa vielä arvata, johtaako ovi maaliin vai kuolemaan. Ero Resident Eviliin on siinä, että Marion ohjaaminen on aina hauskaa. Tavallaan kiinnostaisi ratkaista kartanon mysteerit ja tutkia jokainen sängynalunen, mutta peli tuntuu vain rankaisevan siitä minua. Ilmeisesti olen liian nynny kauhupeleille.

Nyt muistan, miksi peli jäi aikoinaan nopeasti kesken.

Kontrolleja pystyy noissa uusiojulkaisuissa vaihtamaan tankkikontrolleista normaalimmiksi. Tosin eivät ne kokemusta hirveästi paranna ja itse näin vammaisena pidän alkuperäisistä kontrolleista enemmän. Mutta ihan vinkki, että kannattaa kokeilla.

Pro tip: En tiedä mistä ansasta puhut, mutta Resident Evileissä n. 90% ansoista laukeaa siten, että ottaa jonkun esineen paikaltaan. Homman saa peruttua laittamalla saman esineen takaisin paikalleen.
<+Cyna> Turjake on resetin paras tyyppi, aattelin mainita
<Tinglemies> välillä en itsekään erota pelaanko personaa vai nussinko törön kaa
<+mm. Detonat, coconuut, Linkkiro> Törö adminiks


ANIME ON PASKAA USKOKAA JO SKYWARD SWORD MYÖS JA DC

*

Poissa mosse

  • Mosse
Vs: Resident Evil -sarja
« Vastaus #25 : 07.02.20 - klo:08:39 »
Eli anime olikin paskaa. Ullatuus!!!!
[22:22] <+Linkkiro> Miks Mosse tietää kaiken >_>
[22:23] <+pandem> koska mosse on paras

Vs: Resident Evil -sarja
« Vastaus #26 : 07.02.20 - klo:10:38 »
Ohjauspuoli paranee mielestäni huomattavasti vaihtamalla niihin remasterissa lisättyihin "normaaleihin" kontrolleihin, tai ainakaan itse en pystynyt pelaamaan tankkikontrolleilla ollenkaan.

Jätin pelin aikoinaan kesken pelin alkupään tavararunkkailun takia, mutta sitten kun hyväksyin sen paskuuden genren ominaisuutena, parantui kokemus huomattavasti. Ei mikään idyllinen ratkaisu ja pc:llä varmaan modaisin koko paskan pois, jos peliä uusiksi pelaisin.

Lataustauot taitavat olla kannettavuuden lisäämä ominaisuus.

Toki jos peli ei maistu, niin parempi jättää vain kesken. Tämä vanha viisaus pätee jokaiseen videopeliin.

Vs: Resident Evil -sarja
« Vastaus #27 : 07.02.20 - klo:12:43 »
Nelonen on sarjan ainoa peli, joka teki rajatusta tavaratilasta edes jossain määrin kiinnostavaa, kenties jopa himpun nautinnollista. Kun tavaroita on jopa useamman muotoisia, eikä vain kahta kokoa, tuo se tavaroiden järjestelyyn mukavan, joskin hyvin kevyen pulmafiiliksen. Syvällä sottapyttyyteni sisällä piilevä järjestyksenvaalijakin saa pientä tyydytystä, kun tavarat asettelee kategorioittain nätteihin riveihin tai pinoihin. Sekin oli hyvä ratkaisu, että etenemiseen tarvittavat esineet eivät vie tilaa lainkaan. RE2 Remaken turhauttavinta antia oli löytää matkan varrelta hyvää kamaa, jota ei voinut noukkia, koska avain ja panokset eivät mahdu samaan taskuun. No, kai se sentään oli jonkinlainen kompromissi, että peli ilmoittaa, kun jotakin esinettä ei enää tarvita.

*

Poissa Tingle

  • Paavo
    • Academic Nintendo Club RY
Vs: Resident Evil -sarja
« Vastaus #28 : 07.02.20 - klo:21:30 »
Vertailun vuoksi löin myös Gamecuben Resident Evilin sisään. Sekä Switchillä että Cubella ovien avaaminen kestää yhtä pitkään, kahdeksasta yhdeksään sekuntia. Poikkeuksena ovat tietyt ovet, jotka kestävät Switchillä n. 15 sekuntia. Niissä tulee animaation jälkeen vielä latausruutu erikseen. Switch-sovitus on häpeällinen, mutta eipä näistä tee mieli pelata kumpaakaan. Olen pelannut moderneilla kontrolleilla, mutta ehkä tankkikomennot sopisivat peliin paremmin. Jatkuvat kamerakulman käännökset nimittäin triggeröivät minut.

Pelasin kuitenkin lisää. Samoilin käytävissä ja availin ovia. Löysin myös paljon siistiä kamaa, jotka eivät mahtuneet taskuuni. Ilmeisesti esineitä voi pakata kaappeihin säilöön, mutta olen ilmeisesti liian tyhmä ja pelokas löytääkseni niitä. En tiedä mitä zombeille pitäis tehdä kun ei tässä pelissä näekkään mitään, ja minut halattiin kuoliaaksi. Kyllä riemu repeää kun pääsen kohtaamaan nämä uskomattomat ovianimaatiot taas uudelleen!

Resident Evilin kehitystarina menee suunnilleen seuraavasti. Aikojen alussa, kun Paavo Väyrynen liittyi Keskustan jäseneksi, oli Shinji Mikami vain epäonnistunut puuseppä. Hän ei saanut kauniita oviaan myydyksi, joten hän rakensi niistä videopelin. Kellariin lukitut testipelaajat haukkuivat kokemuksen karmivaksi. Näin oli selviytymiskauhugenre syntynyt!
<Tapza> tinglest on kyl vähän hankala ottaa selvää
<Tapza> se on tollanen saatananmoinen kusipää ja paras tuntemani ihminen, tosi mukava ja aivan perseestä
<Kraidi> tarvitset vieroitusta epätodellisuudesta
<JJJANI> vittu ku paavolle ei voi ees vittuilla ilman et menee ite ihan sekasin
<henuck> olis kyl melkonen auschwitz olla jumissa jossain ovessa/sen takana ja kuunnella ffxiii ja paavon paskalaatikkojuttuja
<Turjake> VITTU TINGLE NYT TURPA KIINNI

*

Poissa Tingle

  • Paavo
    • Academic Nintendo Club RY
Vs: Resident Evil -sarja
« Vastaus #29 : 10.02.20 - klo:16:18 »
Resident Evil on vähän niinkuin jrpg. Kun ajanhukkaan ja paskassa rämpimiseen tottuu, niin siitä alkaa jopa nauttia. Kun suorittaa itselleen lobotomialeikkauksen, ei haittaa vaikka taistelun lopputulos ratkaistaan käytännössä nopanheitolla.

Rajoittunut inventaario on minusta ihan passeli mekaniikka. On kivaa harkita paljonko ottaa aseita, luoteja ja parannusyrttejä matkaansa. Sen sijaan puzzle-esineiden kohdalla lisäarvoa ei synny. Eestaasravaaminen esinelaatikolle ja takaisin on se juttu ja ovet. Peli pitäisi olla jo entuudestaan tuttu, että osaa ottaa oikeat kamat mukaan. Sama ongelma on tallennusten rytmittämisen kanssa. Jos ei näe peliä kokonaisuutena ja tiedä milloin hakataan puzzlee ja milloin mätetään pomoa niin miten tässä nyt osaa omaa ajanhukkaansa säästää.

Päästyäni toiselle visiitille kartanoon loppuikin tallennusmuste samantein. Päädyinkin pitkälle samoilureitille, jonka aikana ratkoin puzzlen jos toisenkin, tapoin pomon ja löysin läjän esineitä - en kuitenkaan tallennnusmustetta. Paahtofiilis ja jännitys olivat hekumallisia. Jotain kertoo pelistä se, että kun viholliset vaihtuvat "voimakkaampiin" huntereihin, muuttuu peli vain helpommaksi. Isoon läskiin on helppo osua, vaikkei sitä kamerassa näkisi. Vaan kyllä hymy hyytyy kun kauhugenren klassikkojumpscare pärähtää naamalla, kamera ja kontrollit heittävät häränpyllyä ja siihenhän sitten kuollaan saakeli.

Ja jrpg:n piti olla se huonoin peligenre? Alan olla eri mieltä.
<Tapza> tinglest on kyl vähän hankala ottaa selvää
<Tapza> se on tollanen saatananmoinen kusipää ja paras tuntemani ihminen, tosi mukava ja aivan perseestä
<Kraidi> tarvitset vieroitusta epätodellisuudesta
<JJJANI> vittu ku paavolle ei voi ees vittuilla ilman et menee ite ihan sekasin
<henuck> olis kyl melkonen auschwitz olla jumissa jossain ovessa/sen takana ja kuunnella ffxiii ja paavon paskalaatikkojuttuja
<Turjake> VITTU TINGLE NYT TURPA KIINNI

*

Poissa Tingle

  • Paavo
    • Academic Nintendo Club RY
Vs: Resident Evil -sarja
« Vastaus #30 : 12.02.20 - klo:16:22 »
Läpihän tuo meni. Loppujen lopuksi kyseessä on vallan mainio seikkailupeli. Erityisesti pidin, miten peli rytmitettiin sekoittamalla sokkeloista kartanoa tiiviimpien sivualueiden kanssa. Kohtaukset ovat visuaalisesti ja mekaanisesti uniikkeja, mikä tekee kokemuksesta elokuvamaisen. Aivopulmien ja salaisuuksien ratkominen on mukavaa, kuten myös etenemisen suunnittelu ja pahimpien esteiden paistaminen lopullisesti päiviltä rajallisilla resursseilla. Normaalilla vaikeusasteella parannusesineitä ja panoksia tiputellaan enemmän kuin ehtii koskaan kuluttaa. Mustettakin virtaa alussa ja lopussa runsaasti, kunnes keskellä peliä imetään kuivaa hiekkapaperia.

Ja kuumottavista seikkailuistahan minä tykkään, oli kyseessä sitten Castlevania, Etrian Odyssey, point & clik spärdäily, Metal Gear Solid, Super Metroid, Shin Megami Tensei, tai Resident Evilin jatko-osa Devil May Cry. Niistä yksikään ei kylläkään määritä itseään kauhupeliksi. Kauhu on tunne, eikä genre. On pinnallista kutsua pelin mekaniikkoja vanhentuneiksi, jos kokonaisuus toimii niiden ehdoilla. Kyllähän se jännittää kun tähtääminen on mahdotonta, tai pelaaja kävelee päin kameran ulkopuolella seisovaa zombia, mutta tekeekö jännitys takkuilevasta kokemuksesta oivallisen? Shinji Mikamin mielestä peleissä pitää keskittyä enemmän uniikkeihin ja hyviin ominaisuuksiin, kuin virheiden välttämiseen. Tavallaan totta, mutta Resident Evil kakkosen remake kiinnostaa minua enemmän.

3/5 ja official seal of vittu mitä paskaa. Pelatkaa mieluummin vaikka Luigi's Mansion.
<Tapza> tinglest on kyl vähän hankala ottaa selvää
<Tapza> se on tollanen saatananmoinen kusipää ja paras tuntemani ihminen, tosi mukava ja aivan perseestä
<Kraidi> tarvitset vieroitusta epätodellisuudesta
<JJJANI> vittu ku paavolle ei voi ees vittuilla ilman et menee ite ihan sekasin
<henuck> olis kyl melkonen auschwitz olla jumissa jossain ovessa/sen takana ja kuunnella ffxiii ja paavon paskalaatikkojuttuja
<Turjake> VITTU TINGLE NYT TURPA KIINNI

*

Poissa Turjake

  • Törö
Vs: Resident Evil -sarja
« Vastaus #31 : 12.02.20 - klo:17:43 »
Mukava juttu, että pidit pelistä. Jos tankkikontrollit ym. vammailu ei tunnu hirveän pahalta, niin kantsii pelata alkuperäinen RE2, koska se on parempi kuin remake ja loppujen lopuksi ihan eri peli.

Pelasitko muuten Jillillä vai Chrisillä?
<+Cyna> Turjake on resetin paras tyyppi, aattelin mainita
<Tinglemies> välillä en itsekään erota pelaanko personaa vai nussinko törön kaa
<+mm. Detonat, coconuut, Linkkiro> Törö adminiks


ANIME ON PASKAA USKOKAA JO SKYWARD SWORD MYÖS JA DC

*

Poissa Tingle

  • Paavo
    • Academic Nintendo Club RY
Vs: Resident Evil -sarja
« Vastaus #32 : 12.02.20 - klo:21:52 »
Jillillä pelasin. Hän on jäänyt mieleen sarjan keulakuvana, ja on muutenkin miellyttävämpi hahmo kun Chris. Chrissin rinkkaan mahtuu vähemmän tavaraa JA Chris joutuu kantamaan mukanaan lisää pieniä avaimia?!?!?!?!?!?!?!?!?! Ehkä tuo voi toimia toisella pelikerralla mutta niiiiiiiin.... Hassua, miten sarjan päähahmot ovat vakiintuneet, vaikka näyttävät joka pelissä vähän eri ihmisiltä.

Tankkikontrollit eivät yksinään ole mikään dealbreaker, mutta en edes tiedä millä vehkeelle sen alkuperäisen kakkosen jaksaisi hankkia. Eiköhän se ole ihan 2REmake tai nelonen seuraavana luvassa.
<Tapza> tinglest on kyl vähän hankala ottaa selvää
<Tapza> se on tollanen saatananmoinen kusipää ja paras tuntemani ihminen, tosi mukava ja aivan perseestä
<Kraidi> tarvitset vieroitusta epätodellisuudesta
<JJJANI> vittu ku paavolle ei voi ees vittuilla ilman et menee ite ihan sekasin
<henuck> olis kyl melkonen auschwitz olla jumissa jossain ovessa/sen takana ja kuunnella ffxiii ja paavon paskalaatikkojuttuja
<Turjake> VITTU TINGLE NYT TURPA KIINNI