Resetti

Pelaaminen => Muu pelikeskustelu => Aiheen aloitti: Tingle - 02.10.10 - klo:21:37

Otsikko: Shin Megami Tensei
Kirjoitti: Tingle - 02.10.10 - klo:21:37
Anteeksi vain häiriö, mutta aloittelen tässä ehkä joskus Lucifeeruksen Kutsuni pelaamisen, joten tarvinnen ketjun sen kommentoimiseksi.

(http://img812.imageshack.us/img812/1010/coverlm.jpg)

Megami Tensei, tuttujen kesken MegaTen, on Atluksen järkälemäinen roolipeli-eepos, joka on tunnettu okkultistisista ja filosofisista juoni-aiheistaan, infernaalisesta vaikeudestaan sekä taistelusysteemistä, joka tietää mitä tekee. Valtavirran japaniropeista poiketen pelien tavoitteena ei niinkään ole miekkaa ja magiaa harjoittavan maailman pelastaminen, vaan tyypillisemmin pelaajan tehtävänä voi olla nousta post-apocalyptisen maailman demonikuninkaaksi tai selvittää tienoota ravisutteleva murhavyyhti tai eloonjäämiskamppailusta selviytyminen. Syystä tai neljännesta Atlus USA on SMT3:sta lähtien lätkäissyt sarjan jokaisen pelin eteen nimen Shin Megami Tensei, joten sillä nimellä kai sarjaa kuuluu näin länsimaissa nimitellä.

(http://img178.imageshack.us/img178/5203/jackfrost2.png)MegaTenien tärkein elementti ovat kansantaruista, mytologioista ja uskonnoista karanneet demonit. Sarjan pääpiruksi tunnustetun Kazuma Kanekon omintakakeisen mielikuvituksen värjäämiä mörököllejä kerätään kuin Pokemonissa värväämällä niitä omalle puolelleen kesken taistelun.  Demonien käännyttämiseksi tulee näiden kanssa ryhtyä rupattelemaan ja jos nämä onnistuu vakuuttamaan kannattavansa oikeanlaista ideologiaa (tai tarjoaa tarpeeksi lahjuksia), manan olennon saa suojatikseen. Toisin kuin vanhemmissa sarjan peleissä, nykyään demonitkin keräävät taistelussa kokemusta, mutta tärkein tapa pelin voimakkaimpien perkeleiden saamiseksi  on edelleen kahden tai useamman turhaksi käyneen demonin yhdistäminen keskenään (tai lemmikkikoiran kanssa) fuusio-riitissä. Demoneista tunnetuin ja samalla Atluksen maskotti on pakkasherra Jack Frost.

Vuosien saatossa MegaTen on taipunut useaksi hyvinkin toisistaan poikkeaviksi rihmastoiksi. Atlus onkin osoittanut esimerkillisesti kykenevänsä keikauttamaan kakkunsa aina uudelleen, pitäen mekaanikkansa tuoreena. Aiheuttaakseni mahdollisimman suuren määrän mielipahaa olen vieläpä listauksissani alleviivannut pelien Amerikan julkaisuvuodet ja boldannut Eurooppalaisten riemunvuodet.

Megami Tensei

Sarjan ensimmäinen peli perustuu Aya Nishitanin samannimiseen romaanisarjaan. Akemi Nakajima on tietokonenörtti, joka luo ohjelmiston demonien kutsumiseksi manalan syvyyksistä. Kuinkas ollakaan, vihtahousut valtaavat maailman ja hänen ystävättärensä Yumiko paljastuu japanilaisen luojajumalatteren, Izanamin, uusinkarnaatioksi. Tästä nimitys Megami Tensei, joka siis tarkoittaa jumalattaren uudelleensyntyä. Yhdessä Yumikon ja värväämiensä mörököllien kanssa Ayan tulee valloittaa Daedaluksen torni jotta nörde saisi taas rauhan dataamiselleen. 

Jatko-osassa silloinen julkaisija Namcot sai vapaat kädet tarinan suhteen sen irtautuessa kirjoista. Vuonna 199X maailmaa kohtasi ydintuho ja eloonjääneet ovat siitä asti kyyhöttäneet pommisuojissaan. Näistä kaksi pelaa tietokoneellaan Devil Buster -videopeliä jossa mesopotamialainen tuulenjumala Pazuzu varoittaa näitä tulevasta antaa näille voiman hallita demoneja. Samassa suojaan hyökkää lauma petoja ja retki ihmiskunnan rippeiden pelastamiseksi aikaa.

Toisin kuin toiset Nipponin maan roolipelilupaukset, Megami Tensei omaksui Dragon Questin lintuperspektiivin sijaan kuvakulmakseen länsimaisista tietokoneroolipeleistä tutun ensimmäisen persoonan kuvakulman, joka edelleen on toisinaan käytössä. Super Famicomin pelien kasvaneen suosion myötä Atlus julkaisi molemmat Megami Tenseit  uudella maalipinnalla ja uusitulla musiikilla samalle pelikasetille nimellä Vanhaksi Testamentiksi nimettynä.

Shin Megami Tensei

Ristiinnaulittu mies, pedon runtelema ruumis, ikuista uskollisuuttaan vannova alaston nainen... ja sitten heräätkin modernin Tokion sykkeeseen. Harmi vain että katuja suljetaan mystisten murhien vuoksi ja että naapurustossa alkavat vaellella tarujen demonit. Etteivät vaan olisi tiedemiehet sattuneet kehittämänä teleportterinsa kanssa luoneet yhteyttä Tuonelaan. Lucifeerus pompottelee Japanin hallitusta miten haluaa ja Yhdysvallat on valmiina laukaisemaan ydinkärkensä pysäyttääkseen Ilmestyskirjan petojen leviämisen. Selviydyttyäsi kaupungin raunioista sinun ja kumppaniesi on aika ottaa valta omiin käsiin vaikka väkisin ja päättää, miten maailmanlopun jälkeistä kaupunkia tulee hallita.

Shin Megami Tensei II sijoittuu 30 vuotta ensimmäisen pelin jälkeen. Poliittiset rintamat jakavat kansalaiset toisiaan vastaan, kun pelaaja asettuu Valhallan slummeissa elävään, muistinsa menettäneeseen soturin saapikkaisiin. Pelaaja on, kukas muukaan, kuin Messias, jonka tehtävänä on johdattaa kansa paratiisiin. Matkan varrella tämä liittoutuu Saatanan kanssa ja asettuu napit vastakkain juutalais-kristinuskon luojajumalan kanssa. Vieläkö joku ihmettelee miksi sarjan saapumisessa länsimaihin kesti niin pitkään kuin siinä kesti?

Yksi siisteimmistä SMT:n ideoista oli maailman jälleenrakentaminen kannattamansa ideologian pohjalta. Puolueensa voi valita niin vapautta ihannoivista anarkisteista, tiukkoja lakeja vaalivista totalitaristeista, kuin myös "siltä väliltä" olevista induvidualisteista, eikä mikään suuntauksista tietenkään ole mustavalkoisen hyvä tai paha. Mikään pelkkä muodollisuus filosofointi ei toki ole, vaan suuntautuminen vaikuttaa mm. siihen keiden demonien joukoissa seisot.

Sarjan kolmas osa Nocturne, Euroopassa nimeltään Lucifer's Call, aloitti juonellisesti puhtaalta pöydältä. Maailmanlopusta selvinnyt pelaaja syntyy uudelleen demonina jonka on määrä muotoilla maailma mieleisekseen. Pelillisinä uudistuksina käyttöön otettiin kolmannen persoonan kuvakulma sekä Press Turn -mekaniikka taisteluun, joka on sittemmin nähty mm. DDS:ssa. Osumalla vihollista heikkoon kohtaan, saamalla kriittisen osuman tai käskyttämällä tovereitaan odottamaan voi kerätä puolikkaita vuoroja säästöön myöhempää käyttöä varten. Japanissa pelistä julkaistiin yhteensä kolme versiota. Näistä toinen, Nocturne Maniacs on ainoa länsimaihin tuotu versio ja siinä on ympättynä mm. Devil May Cryn Dante. Chronicle Editionin sai Devil Summoner 2:n erikoisversion kylkiäisenä ja siinä Dante on korvattu pelin päähenkilöllä Raidoulla.

Super Famicomille julkaistu Shin Megami Tensei If... kertoo nimensä mukaisesti vaihtoehtoisen tarinan, jossa Tokio ei koekaan ydintuhoa vaan  Karukozakan lukio siirtyy mystisesti Makain demonimaailmaan ja pelaajan tulee valitsemansa luokkatoverin kanssa tutkia seitsemään kuolemansyntiin perustuvia alueita. Vaikka liian paljoa ei peliä kehuttukaan, idea pelin sijoittamiseksi koulumaailmaan kehittyi myöhemmin Megami Tensein seuraavaksi inkarnaatioksi...


Persona (http://resetti.net/index.php?topic=3783.0)

Persona heitti hyvästit aikaisempien pelien apokalyptisille maailmankuville ja sijoittuu normaaliin moderniin Japaniin. Pirteässä ja kirkasotsaisessa sarjassa pelaajan johtama teinijengi taistelee pahuuden voimia vastaan manaamalla Tarot-korteista esiin psyykkeensä salatun puolen, kirjaimellisesti oman Persoonansa.

Revelations: Persona alkaa, kun joukkio lukiolaisia leikkii tyypillistä henkien manaamiseen perustuvaa riittiä. Ryhmä kuitenkin pyörtyy ja herätessään heille ilmestyy oudon perhosmaskin taakse kätkeytyvä Phileamon, joka antaa teineille voiman kutsua Persoonallisuutensa. Se onkin tarpeen sillä "sattumalta" kaupunkiin jo hyökkääkin lauma hirviöitä.

Persona oli ensimmmäinen Amerikkaankin saapunut Megami Tensei -roolipeli ja se muistetaankin surullisenkuuluisasta käännöksestään. Koska Japani ei vielä tuolloin ollut joka jonnen ihannemaa, pyrittiin peli muuttamaan mahdollisimman amerikkalaiseksi. Hahmoista useimpia muokkailtiin rajustikin, värjäytyipä yhdeltä ihonvärikin mustaksi. Myös Snow Queen -sivutehtävä jäi käännöksessä pois. Myöhempää PSP:n remakea, jossa mm. musiikit sävellettiin kokonaan uusiksi pelisarjan uudempien osien tyyliseksi, eivät tälläiset lapsukset enää haitanneet.

Kahteen osaan jaetussa Persona 2:ssa koululla kiiri huhu, jonka mukaan soittamalla kännykällä omaan numeroonsa, Jokeri ilmestyy ja toteuttaa toiveen. Tatsuya Sudolla tosin käy vähän ikävämpi munkki ja narri yrittääkin tappaa hänet  Tatsyan muinaisiin synteihin vedoten. Amerikkaan Persona 2: Innocent Sin ei koskaan saapunut, ilmeisesti natseja ja homoja sisältävä peli koettiin turhan makaaberiksi. Persona 2: Eternal Punishment sijoittuu vaihtoehtoiselle aikajatkumolle, jossa Innocent Sinin sattumuksia ei koskaan tapahtunutkaan. Pääosassa on tällä kertaa IS:n sivuhenkilö Maya kummallisia flashbackeja kokevan Tatsuyan angstaillessa sivustalla.

Ensimmäiset Personat pärjäsivät kohtuullisesti Japanin markkinoilla, mutta vasta sarjan kolmannen osan kohdalla sen suosio räjähti: perinteisen luolissa kahlaamiseen kylkeen lisättiin deittisimulaattorimainen sosiaalisimulaatio. Pelkkä taistelussa karaistuminen ei enää riittänyt pärjäämiseen, vaan  voimakkaimmat Persoonallisuudet sai käyttöönsä luokkatovereihin ja tyttöystäviin ihmissuhteitaan syventämällä. Peli hurmasi niin arvostelijat, sosiaalisesti rajoittuneet nörtit kuin nukkekotiloitaan kaipaavat ernut ja Persona 3 olikin maailmanlaajuinen menestys ...ainakin MegaTenin tasolla.

P3:ssa pelaaja liittyy Persona-käyttäjien ryhmään, jonka jäsenillä on kyky olla hereillä kahden vuorokauden välillä olevan Mustan Tunnin aikana. Tällöin varjojen olennot valtaavat kadut ja Gekkouganin lukio muuttuu Tartaruksen Torniksi, yhdeksi maailman tylsimmistä satunnaisluolastoista. Pelin suuri suosio poiki jatko-osan lisäksi myös kaksi viilatumpaa versiota: FEStivaali version tärkein uusi ominaisuus on kymmeniä tunteja kestävä epilogi, kun taas Persona 3 Portable toi muassaan mahdollisuuden kokea hormoonien huumaa tytön saappaissa.

Neljäs Persona teki sen mitä menestyspelien jatko-osat usein tekevätkin: korjasi kaiken sen mikä ei edellisessä osassa toiminut ja toimi edeltäjäänsä parempi jokaisella osa-alueella. Tarina alkaa, kun Inaban maalaiskaupungin puhelinpylväisiin alkaa ilmestyä niihin ripustettuja ruumiita. Kylillä norkoilun sijaan paikallinen nuoriso alkaa tutkimaan television sisällä sijaitsevaa Ihmemaata murhaajan jäljille päästäkseen. Merkittävimpinä uudistuksina peliin olivat sään muutokset ja taistelutoverit oppivat nyt uusia kykyjä sitä mukaa, mitä intiimimpä suhdetta näiden kanssa pitää.

Personan nimi on vilahtanut N3DS:n julkaisulistalla ja viralliset tahot ovat varmistaneet Persona 5 (http://resetti.net/index.php?topic=3853.0):n olevan varmisteilla. Sen enempää ei sarjan tulevaisuudesta sitten tiedetäkään.



Digital  Devil Saga

DDS oli Atluksen yritys muokata Megaten perinteisempään JRPG-muottiin. Juoni muistuttaa niin rakenteeltaan kuin dialogin määrältään lajityypin perinteit ja demonien keräämisen ja fuusioinnin sijaan hahmoja kehitetään kattavien kykypuitten puitteissa.

Hindulaisuudesta vaikutteensa ammentavassa miljöössä useat heimot sotivat keskenään pääsystä Nirvanaan. Yksi taistelevista ryhmistä kohtaa retkillään munamaisen artifaktin, jonka ampumat valonsäteet laukeisevat sotureissa kyvyn muuntautua kannibalistisiksi avatarmuodoikseen, joiden tekee välittömästi mieli pistellä satunnaisviholliset suihinsa lisäexpan toivossa.



Devil Summoner

Olet juuri kävelyttämässä tyttöystävääsi treffeiltä tämän asunnolle, kun tapaaminen naisen kanssa kokeekin sen kaikkein eniten pelkäämäsi käänteen. Demonit hyökkäävät niskaasi. Onneksi demoninlahtaaja Kyouji Kuzunoha ilmaantuu sopivasti paikalle ja ilta on pelastettu. Ainakin siihen asti, kunnes sinut murhataan ja sielusi päätyy Kyojin ruumiseen. Yhdessä Kyojin äänen kanssa tehtävänäsi on selvittää syy petojen leviämisellä ja saattaa karanneet sielut oikeisiin vartaloihinsa.

Devil Summoner: Soul Hackers sijoittuu ajallisesti vähän kauemmaksi tulevaisuuteen. Hakkeroidessasi Paradigm X:n virtuaalimaailmaa mystinen voima alkaa imeä sieluasi. Ennen lopullista sielun menetystä käy kuitenkin kummasti ja lopulta kehosi onkin täynnä muiden ihmisten sieluja. Tutkiessasi näiden poloisten viimeisiä elonhetkiä, palaset virtuaalimaailman luoneen yhtiön ympärillä alkavat hiljalleen asettua paikoilleen.

1920-luvun Japaniin sijoittuvat Raidou-pelit ovat ensimmäisiä ja tähän mennessä ainoita MegaTenejä joiden taistelusysteemi ei perustu vuoroihin vaan ovat reaaliaikaisia. Otettuasi vastaan Raidou Kuzohana XIV:n arvonimen alat demoniesi kanssa ratkaista mitä eriskummallisempi arvoituksia. Tällä kertaa henkimaailman kätyreiden erikoisominaisuuksia käytetään nujakoimisen lisäksi myös puzzlejen ratkontaan sekä kaupunkilaisten kuulusteluun.


Devil Survivor

Itsetarkoituksellisesti tarinaltaan ensimmäistä SMT:ä mukailevassa pelissä Tokio on eristetty demonien invaasion vuoksi muusta maailmasta, jättäen 17-vuotiaiden nuorukaisten ainoaksi keinoksi selviytyä liittoutua samaisten kammotusten sekä tulevaisuutta ennustavan tietokoneen kanssa.

3DS:n julkaisulistalla on Devil Survivorin nimi näkynyt, mikä tarkoittanee pelille olevan jatkoa luvassa.


Devil Children / DemiKids

Vuosituhannen taitteen taskuhirviöhuumassa Atluskin näki tilaisuuden saada taskunpohjansa jenejä täyteen. Syntyi lapsille suunnattu Megami Tensei -haarauma, jossa alakoulu-ikäiset lapset lähtevät monsteripartnerinsa kanssa seikkailuun Makain demonimaailmaan. Kuten Pokemonissa, myös Devil Childrenissä peleistä tehtiin pariversioita, mutta jotka ovat oikeasti aivan omat pelinsä marginaalisesti erilaisten olentovalikoimien sijasta.


Majin Tensei
Shin Megami Tensein pelimekaniikka käännettynä Fire Emblemin tyyliseksi strategiseksi roolipeliksi, kah siinä on Majin Tensei pähkinänkuoressa. Ensimmäinen osa muistetaan erittäin yksityiskohtaisesta taistelunäkymän grafiikastaan, kun taas fanien keskuudessa parempana pidetty jatko-osa panosti enemmän tarinaan. Saturnille julkaistu Ronde kannattaa kaivaa esille lähinnä viidennen konsolisukupolven rumimmista peleistä puhuttaessa.

Last Bible

Viimeiset Pipliat sijoittuvat Dragon Questin henkiseen perinteiseen fantasiamaailmaan, tutuilla demoneilla toki ryyditettynä. Juoni on perinteistä japanirope-huttua ja pelimekaniikka muihin sarjan osista yksinkertaistetumpi.


Shin Megami Tensei NINE (XBOX) 2002

Tästä piti alunperin tulla Xbox Liven kautta pelattava nettirope, mutta kehitystyössä kesti ja peli julkaistiin lopulta keskeneräisenä ilman verkkopeliä. Lässähtänyt kakku ei syystäkään kiinnostanut ketään.

Shin Megami Tensei: IMAGINE

Megateniä yritettiin vielä toisen kerran sulattaa MMORPG-muottiin, tällä kertaa yhteistyössä shmupeistaan paremmin tunnetun CAVEn kanssa. Jokseenkin ristiriitaisista kommenteista huolimatta peli on käsittääkseni vähintäänkin kelvollinen, etenkin kun ottaa huomioon sen olevan ylimääräisiä mikromaksuja lukuun ottamatta täysin ilmainen ja sen voi ladata pelin kotisivuilta (http://megaten.aeriagames.com/).

Jack Bros.
Jack Frost ja hänen veljensä Pyro Jack ja Jack Ripper saivat oman pelinsä, jossa tutkitaan yksinkertaisia labyrintteja avaimia etsien. Ainiin, peli ilmestyi Virtual Boylle (vaikka käytti 3D:ä vain muutamassa efektissä), joten voinette arvata ettei peli nauttinut aikoinaan mainittavaa suosiota, vaikka nykyään VB:n harvinaisimpiin peleihin lukeutuukin.

(http://img121.imageshack.us/img121/2121/pyrojack.png)

Ja näin. Olen kauhean pahoillani äärimmäisen ikävästä lukuelämyksestä, mutta halusin jo tästä paskaläjästä jo kovasti eroon enkä jaksanut muokkailla tekstiä luettavammaksi. Minkäslainen toisilla on suhtautuminen tähän roolipelisarjaan? Onko sarja entuudestaan missä määrin tuttu vai ovatko täällä peräti pahimmat ryökäleet sarjan pelejä menneet jopa pelaamaan? >: (
Otsikko: Vs: Shin Megami Tensei
Kirjoitti: Orhyanos - 11.10.10 - klo:18:10
No kaipa tänne pitää jotain heittää, ettei ketju näytä niin orvolta.

Digtal Devil Saga on tosiaan ollut vuoden ajan (olen hidas lol) pelitykessä ja nyt on kakkososan loppu lähellä, eli toisin sanottuna olen jumissa viimeisessä bossissa. Pelit ovat siis vähän perinteisempää jrpg:tä, mutta aika pitkälti dungeon crawler linjoilla kuitenkin mennään ja kaupunkeja tai muita hengähdystaukoja ei juurikaan ole. Kuulostaa ehkä kuivalta, mutta helvetin loistava tappelusysteemi ja varsin mielenkiintoisia aiheita käsittelevä juoni pelastaa paljon. Varsinkin taistelusysteemi todellakin tietää mitä tekee, ja tästä parempaa vuoropohjaista ei ole vielä tullut vastaan, jos emme strategisten roolipelien tontille astu. Pimeällä kujalla liikkuneiden villien huhujen mukaan tosin Lucifer's Callin systeemi on sama, mutta hieman monipuolisempana, mutta sitähän minä en ole vielä pelannut.

Ja juoni... wat? Eipähän ole tullut oikeastaan missään tälläistä hinduscifiä vastaan, jossa on sekoitettu varsin hippejä ajatuksia sekä kylmää tiedettä, joten viimeiseksi odotin näkeväni jotain tällaista pelissä. Tosin en olekaan lukenut kirjoja, hoho. Vaikea kommentoida spoilaamatta, mutta enpähän uskonut touhun lähtevän kakkososassa näin newage/hindu/hippi linjoille perustellen kaikkea kuitenkin tieteellä (joka tosin ei taida oikessa maailmassa välttämättä pitää paikkaansa). Mielenkiintoista settiä kuitenkin, ja ennen kaikkea erilaista ja omaperäistä verrattuna kaikkeen muuhun, niinkuin Megatenit yleensä.

Lisää kommenttia kunhan DDS2 menee läpi... joskus viiden vuoden sisään. Joten nyt tähän loppuun Shoji Meguron LOISTAVAA MUSIIKKIA!

Hari-Hara (http://www.youtube.com/watch?v=6Nl5nCyYmrY)
Sahasrara (http://www.youtube.com/watch?v=VUQvRA0Lf-E&feature=related)
Heroic Battle (http://www.youtube.com/watch?v=Ob1Kb9Y4Vto&feature=related)
Karma City (http://www.youtube.com/watch?v=t9uUD60LS38)
Otsikko: Vs: Shin Megami Tensei
Kirjoitti: Tingle - 26.01.11 - klo:18:07
Devil Survivor: Overclocked (http://dsoc.atlusnet.jp/) 3DS:lle.

Uusi päivä ja erityisesti ääninäyttely ovat toki mukavia uudistuksia, mutta saisi Atlus jo viimein tehdä muutakin kuin remakeja ._. Noh, enpä DS:n versiota onneksi mennyt ostamaan, mutta tuskin tätäkään tulen maistamaan koska 3DS:n aluelukitus ja Atluksen huonot Euroopan suhteet.
Otsikko: Vs: Shin Megami Tensei
Kirjoitti: Echo - 26.01.11 - klo:18:14
Tuskin se Overclocked niin erityisempi ole kuin alkuperäinen Survivori. Extrapäivässä saattaa olla ehkä Luciferia ärhäkkäämpi bossi.

E: Tai no...onhan tässä uusia demonejakin, osittain uusi juoni ja paremmat graffat.  : DDD
Otsikko: Vs: Shin Megami Tensei
Kirjoitti: Tingle - 26.03.11 - klo:23:02
Overclockedin lisäksi tulossa myös kunnon jatko-osa DS:lle. (http://kotaku.com/#!5784751/the-sequel-that-is-forgoing-the-3ds-for-the-nintendo-ds) Mukana myös Personan deittisimun korvike tai jotain.
Otsikko: Vs: Shin Megami Tensei
Kirjoitti: Tingle - 13.07.11 - klo:22:31
Tokio käpertyy palloksi, demonit valtaavat maailman ja rokki pauhaa. Jumaliste Lucifer's Call on siisti peli :)

SMT3 meni siis jokin aika sitten paloiksi ja on kyllä yksi ikimuistoisimmista pelikokemuksista mitä on vastaan tullut. Juoni oli todella mielenkiintoinen ja toteutettu ilman että minkäänlaisesta tekstiripulista olisi tietoakaan, pikemminkin tarina oli toteutettu todella elegantisti. Uuden maailmanjärjestyksen luomisessa sai vähäsen harrastaa itsetutkiskelua ja filosofista pähkäilyä. Kaappikommuninistina Shijiman Syy täydellisessä harmonisuudessaan kiehtoi eniten, mutta kun se menikin siihen että kaikki maailman tietoisuudet sulautuvat yhdeksi niin se ei loppujen lopuksi eronnut elämää ilman ulkomaailmaa tarjoavasta Musubista. Luulin sitten olleeni tiellä kohti alkuperäisen maailman restauraatiota mutta ihmeekseni Jumala tulikin ilkkumaan miten olin tappanut kaikki maailmoiden muotoilijat ja estänyt minkäänlaista uudelleensyntymistä tapahtumasta, jääden loppuiäkseni seikkailemaan sekasortoisissa Tokion rippeissä. Mikä ei sinänsä olisi mitenkään hullumpi vaihtoehto, Vortex World oli oikein mielenkiintoinen paikka. Todella antiklimaattisesti tässä vaihtoehdossa jäi tosin lopputaistelu tulematta eli aika paskan maun suuhuni sain. Jos pelin pariin uudestaan päädyn niin silloin olisi sitten True Demon Ending vuorossa, sitä ennen voisin nuo toiset tarkastaa juutuupista.

Harmi vaan että sen juonen täytteeksi laitettiin muutama väliluolasto liikaa, minkä vuoksi pelin parista tulikin pidettyä useiden kuukausien mittaisia taukoja. Mikään ei tapa peli-intoa niin kuin pimeät käytävät täynnä satunnaisia teleportteja jotka on sivelletty hornan liekeillä. Tällöin kun pitäisi vielä etsiä avaimia, järjestää palikoita yms. eli oikeasti seikkailla niin tunkioitten seinät saisivat olla jotain muutakin kuin samaa pentagrammia toistettuna loputtomiin. Amalan labyrintitkin jäivät lopulta tämän vuoksi välistä kun sitä hortoilua ei vaan enää jaksanut.

Mutta sitten taistelusysteemi. Ei jumankekka siinä vasta yksi joita ei ole toista. Press Turn -tsydeemi on nyt vaan hienointa mitä vuoropohjaisten konsoliroolipelien rintamalla on koskaan nähty. Etenkin pelin alkupuolella sitä tunsi paikoin pelaavansa melkein pelaavansa strategiapeliä, vaikka myöntää täytyy että kyllä systeemin niksit ehtivät kyllä ihan tutuiksi tulla. Onneksi puolenvälin jälkeen peliä piristämään alkoikin tulla vastaan lähinnä demoneja jotka ovat immuuneja kaikelle. Kauhupuheista huolimatta kauhean vaikeaksi en peliä uskalla kuitenkaan haukkua, mihin saattaa vaikuttaa sekin että pelasinkin pelin normaalilla vaikeusasteella enkä alkuperäisellä hardilla. Demoneille juttelu oli yksinkertaisempaa kuin olin toivonut, mutta ihan hauskaa näinkin ja saihan hymyn huulille kun temppelinritari kehui tätä iskemään tulleen keijukaiseni persettä. Ja fuusiohan toimi kuin nyrkki pyllyssä, mikä kaikille SMT:hen tutustuneille onkin varmasti tuttua.

Kauhean vaikea tälle mitään lopullista arvosanaa on antaa. Tavallaan kyseessä on yksi parhaista peleistä mitä on vastaan tullut, toisinaan taas pelaaminen aiheutti aikamoista vitutusta. Joka tapauksessa erikoinen ja mukavan haastava peli jota voin suositella erityisesti niille jotka japaniroolipelejä muuten karttelevat. Täydellinen peli intellektuelleille kovanytimen pelaajille, kuten minulle.
Otsikko: Vs: Shin Megami Tensei
Kirjoitti: Tingle - 15.01.12 - klo:13:21
Tajusin että Devil Survivor 2 julkaistaan kohtsillään jenkeissä, joten ajattelin kuunnella millaisia sävellyksiä Meguronkorvike on tähän keksinytkään kun...

Fiend Battle (http://youtu.be/tQO10WyvEEk)

...eli pelissä tulee olemaan Fiendejä >:333333333333333333333333333333333
Otsikko: Devil Survivor
Kirjoitti: Tingle - 09.02.12 - klo:20:43
Hauska peli tämä Devil Survivor. Aluksi peli vaikutti tavanomaiselta strategiaropelta megatenkuorrutuksella jossa haastetta ei ole nimeksikään. Sitten vastaan tuli ensimmäinen kunnon pomo ja ... no ei sekään vaikea ollut, mutta yllätyin silti miten paljon tulin taistossa turpaani ottaneeksi. Sen jälkeen peli onkin ollut mukavan leppoisa ilman että helppous alkaisi häiritsemään. Taas uuteen taistelusysteemiin perehtyminen sekä huikea mikrokikkailun määrä tarjoavat melkoisesti pähkinää purtavaksi vaikka kai sitä purematta nielemälläkin pärjäisi. Hämmentää kyllä melkoisesti miten heti alussa demonislotteja on yllinkyllin, ukkoja saa ostettua vaivatta huutokaupasta, peli näyttää näppärästi itse fuusiotaulukot ja fuusiossa voi valita suoraan periytyvät loitsut. Ikäänkuin peli oltaisiin suunniteltu pelaajaa miellyttäväksi jatkuvasti selkäänpuukottavan sijaan.

Juoni ja hahmot eivät ainakaan toiseen päivään mennessä kauhean kaksisilta vaikuttaneet. Sarjalle ominainen tunnelmakin kärsii pahasti kun demoni-invaasion aikana ihmiset käyvät puistossa piknikillä örgöbörb >_>
Otsikko: Vs: Shin Megami Tensei
Kirjoitti: Tingle - 16.02.12 - klo:13:58
Kuinka monta demonia restiläiset kuvasta tunnistavat? (http://img195.imageshack.us/img195/1668/1329369377161.jpg)

Yritän, saa täydentää:
(click to show/hide)
Otsikko: Vs: Shin Megami Tensei
Kirjoitti: Tingle - 19.02.12 - klo:15:11
OOOOOOOOOOOOOHHHHHHHHHHHH

UUUUAAAAAHHHH

Digital Devil Sagat tulevat Euroopan PSN:ään. (http://www.siliconera.com/2012/02/16/shin-megami-tensei-digital-devil-saga-games-headed-to-eu-playstation-store/)

(http://i39.tinypic.com/vovryq.gif)
Otsikko: Vs: Shin Megami Tensei
Kirjoitti: Tingle - 22.02.12 - klo:15:55
Sega sopii julkaisevansa Atluksen pelit. (http://andriasang.com/con003/sega_atlus_deal/) Jos tämä nyt tarkoittaa että Eurohousut eivät jää enää yhdestäkään megatenistä paitsi niin olen kyllä oikein otettu :) Miten ois Sega Devil Survivor Overclockedin eurojulkaisu?

*edit* koskeekin vain Nipponia fuufuu
Otsikko: Vs: Shin Megami Tensei
Kirjoitti: Tingle - 24.02.12 - klo:13:48
Shin Megami Tensei julkaistaan (http://www.atlusnet.jp/megami-i/)




...iPhonelle.
Otsikko: Vs: Shin Megami Tensei
Kirjoitti: Tingle - 05.03.12 - klo:23:10
Vilkaisinpa tuon Megami Tensei OVAn. Väkivaltaa, verta ja demoniseksiä. Puraistaanpa eräältä neidolta pimpsakin irti. Näillä eväillä ei ole ihme että pelisarjasta tulikin niin hyvä kuin mitä se on.
Otsikko: Vs: Shin Megami Tensei
Kirjoitti: Tingle - 26.04.12 - klo:13:31
Ui jumalauta. Soul Hackers tuodaan 3DS:lle (http://www.destructoid.com/omg-soul-hackers-devil-summoner-soul-hackers-going-3ds-226465.phtml). Voisin jopa ilostua jos laitteessa ei olisi aluekoodeja.

...Paitsi että ilostun sittenkin koska Ghostlight tuo Devil Survivorit Eurooppaan. (http://blog.ghostlight.uk.com/post/ghostlight-announce-smt-devil-survivor-games?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+ghostlight_blog+(Ghostlight+Ltd.+Blog+-+Latest+Posts)) Nyt vaan pidetään peukkoja Soul Hackersinkin puolesta niin minä käyn ostamassa 3DS:n.
Otsikko: Vs: Shin Megami Tensei
Kirjoitti: Tingle - 30.05.12 - klo:13:55
Shin Megami Tensei IV (http://andriasang.com/con173/megaten4_3ds/)

3DS:stä tuli juuri paras konsoli koskaan. Voi tätä onnea. Sikäli kyllä vituttaa jos sarjan tulevaisuus jää käsikonsoleille.
 


Devil Survivorin vaikeusaste heitteli kyllä melkoisesti läpijuoksusta vähän kinkkisempään. Onneksi loppu oli täyttä rautaa. Harmittaa vaan kökkö juoni ja yksinkertaiset hahmot, mutta olihan se ihan kivaa että vaihteeksi kaikissa vaihtoehtoisissa yhteiskunnissa korostuivat niiden hyvät puolet.

Devil Summoner: Raidou Kuzunoha vs. The Soulles Army oli jees sekin. Taistelusysteemi nyt oli mitä oli mitä nyt reaaliaikaiselta ADHD-nappulanhakkaukselta voi odottaa, mutta ihan mukavasti sijoittumisen kanssa sai olla tarkkana ja strategiaakin miettiä. Miljöö sen sijaan oli pelin parasta antia, länsimaalaistumisen kynnyksellä elävässä 1920-luvun Japanissa pystyi hengittämään kulttuurien yhteentörmäyksen. Harmi että juoni lopulta keskittyi taas okkultistisuuksiin, kulttuurishokista kumpuavat ristiriidat olivat paljon mielenkiintoisempia.
Otsikko: Vs: Shin Megami Tensei
Kirjoitti: Tingle - 30.05.12 - klo:17:59
http://megaten4.jp/

SE ON TÄÄLLÄ

KUSEN HOUSUUNI


uuuuuuUUUUUUAAAAAAAA


(http://img535.imageshack.us/img535/8775/1338397042104.png)

Itselläni tulee kuvasta mieleen Jerusalem. Kertooko peli Jeesuksen toisesta tulemisesta?
Otsikko: Digital Devil Saga
Kirjoitti: Tingle - 11.06.12 - klo:18:23
Rend
Slaughter
Devour your enemies
There is no other way to survive
You cannot escape your hunger
Warriors of Purgatory



Kun megatenistä otetaan pois suosikkiominaisuuteni, eli Pokémonit ja niiden fuusioiminen, ei ensivaikutelmani Digital Devil Sagasta ollut paras mahdollinen. Örrimönkiäisiäni kaipaan toki edelleen, mutta niin vai kävi että tylsähkön alun jälkeen vei DDS monen muun Atluksen pelin tavoin sydämeni ja lihani. Pelin kykypuut tarjoavat ihailtavan vapaat kädet hahmojen kustomointiin ja seuraavan Mantran hallitsemista odottaa kuin uutta fuusiota konsanaan. Pelin tarina on selkeästi suunniteltu muunlaisten japsiropejen ystäville painottaen suuremmin koukeroista juonta kuin filosofista sanahelinää. Onpa peliin täysin odotusteni vastaisesti eksynyt jokunen siedettävä puzzlekin! Normaalistihan SMT:ltä ei sellaista osaa kaivatakkaan, SMT3:sta kopioidun taistelusysteemin myötä kun jokainen satunnaismörkö on oma palapelinsä jo itsessään. Omiakin ideoita pelissä toki on, vihulaisten syöminen uusien taikojen oppimiseksi tuo jälleen kerran uudet strategiset silauksensa mukanaan.

Kannibalismi ei ole kyllä koskaan ennen ollut näin hauskaa. Kokemusta on.
Otsikko: Vs: Shin Megami Tensei
Kirjoitti: Coconuut - 28.08.12 - klo:11:45
Raileri nelosesta (http://www.youtube.com/watch?v=kOncrsfuj-E&feature=g-all-u)
Otsikko: Vs: Shin Megami Tensei
Kirjoitti: Tingle - 28.08.12 - klo:12:41
En tiedä tarvitseeko tätä edes mainita, mutta kusin hunajaa koko railerin ajan. Kauheasti ei uutta informaatiota annettu, mutta ilmeisesti kuvakulma on kolmannesta persoonasta ensimmäisen sijasta.

Ennustan että juoni kertoo siitä miten YHWH käskee päähenkilön palaamaan ajassa 20jKr ja tulemaan Jeesukseksi.
Otsikko: Vs: Shin Megami Tensei
Kirjoitti: Tingle - 03.09.12 - klo:20:34
Lainaus
The official site of the game has a note from Ishida saying that they hit their stride with development and are improving the 3D depth of the world. Ishida also noted that the feeling of surviving and wandering in a chaotic world has been improved 200% compared to previous Shin Megami Tensei titles.

Olisin toivonut 213%:a mutta on tämäkin aika jees.
Otsikko: Vs: Shin Megami Tensei
Kirjoitti: Tingle - 10.09.12 - klo:12:59
DDS1 oli kaunis novelli.

Nyt pärähti DDS2 käyntiin ja kuka tuolla tapahtuu?!?!?!?!
Otsikko: Vs: Shin Megami Tensei 4
Kirjoitti: Tingle - 17.09.12 - klo:16:35
Uusi traileri SMT4:stä antaa enemmän osviittaa pelattavuudesta.

http://www.youtube.com/v/DXH5WRP36fA?version=3&hl=fi_FI&rel=0
Otsikko: Vs: Shin Megami Tensei
Kirjoitti: Orhyanos - 17.09.12 - klo:16:37
Jos minulla olisi 3DS niin ostaisin tämän videopelin.
Otsikko: Vs: Shin Megami Tensei
Kirjoitti: Tingle - 17.09.12 - klo:16:42
Tätä videopeliä varten ostetaan(/ostettiin) 3DS

*edit* korjaan, tätä peliä varten 3DS on olemassa
Otsikko: Vs: Shin Megami Tensei
Kirjoitti: Orhyanos - 17.09.12 - klo:17:00
Korjaus: Jos minulla on rahaa kun tämä videopeli julkaistaan niin ostan 3DS:n jotta voin ostaa tämän videopelin. Jos minulla ei ole rahaa kun tämä videoepeli julkaistaan niin myyn persettä kadulla.

Sounds about right?
Otsikko: Vs: Shin Megami Tensei
Kirjoitti: Tingle - 17.09.12 - klo:17:06
Totisesti olet sinä YHWH:n siunaama lapsi. Ota vuoteesi ja käy.

*edit* On muuten hassua miten Shin Megami Tensei Shin Megami Tenseissä ei ole Kanekon piirustamia hahmoja.
Otsikko: Vs: Shin Megami Tensei
Kirjoitti: Bkkjunk - 17.09.12 - klo:19:06
Enpä kyllä olisi vielä puoli vuotta sitten uskonut, että oikeasti odottaisin tätä, mutta kiitos Tinglen koin valaistumisen.

Day 1 ostos tulee kyllä olemaan.
Otsikko: Vs: Shin Megami Tensei
Kirjoitti: Tingle - 08.12.12 - klo:21:38
Nelosen juoni siis kertoo keskiajan demonisamuraista jatka aikahyppäävät nykyajan Tokioon nujertamaan paholaisia. En tiedä onko tämä eeppistä parhautta vai huonoutta mutta uudet demonit (http://img202.imageshack.us/img202/8098/u4jmm.jpg) näyttävät ainakin ihan Digimoneilta. Oi Kaneko missä olet? ;_;

Mutta Devil Survivorin puolella hekumoidaan uudesta peliprojektista ja DeSu2 päätyy animuksi. Ilmeeni kun DeSu2 Overclocked julkistetaan samaan aikaan kun alkuperäinen kakkonen päätyy Euroopan hyllyille.
Otsikko: Vs: Shin Megami Tensei
Kirjoitti: Tingle - 03.01.13 - klo:15:06
Digital Devil Saga 2:n tarinaa on kovin vaikea kuvailla koska mitä vittua mies. Tykkäsin vitusti. En ehkä ole näin narratiivispainotteisen pelikokemuksen ystävä, mutta niille joille jrpg:t maistuvat tämä tulee vielä kolahtamaan ja kovaa. Kakkosen mantragridi toimii btw. 14,3 kertaa paremmin kuin edellisessä. Hahmojen kehittäminen on huomattamasti mielenkiintoisempaa, mutta tykkään edelleen Pokémoneista enemmän.

Mut hei Soul Hackers tulee jenkkeihin ja Ghostlight jotain flirttailee eurokäännöksen kanssa. Alkaa olla aika hankkia 3DS.
Otsikko: Vs: Shin Megami Tensei
Kirjoitti: Tingle - 02.03.13 - klo:21:01
Nyt 3DS:t valmiiksi! Devil Survivor Overclocked saapuu 5. huhtikuuta.

SMT4... tallentaa voi koska tahansa... ei kai tästäkin nyt tule lastenpeliä...
Otsikko: Vs: Shin Megami Tensei
Kirjoitti: Tingle - 03.03.13 - klo:13:56
Ja nyt sitten paljastettiin Devil Survivor 2: Code Break 3DS:lle. Saas nähdä koska tuota nähdään Euroopassa.
Otsikko: Vs: Shin Megami Tensei
Kirjoitti: Tingle - 03.04.13 - klo:17:22
No voihan kehvatsu, Amerikassa saavat SMT4:n jo kesäksi. Kuinkakohan monen vuoden päästä saataisiin tänne asti?
Otsikko: Vs: Shin Megami Tensei
Kirjoitti: Tingle - 09.04.13 - klo:10:57
Kauhean pitkään ei ehkä sittenkään tarvitse odottaa. NIS America tuo Atluksen pelit jatkossa Eurooppaan :) (http://www.vg247.com/2013/04/09/nis-america-to-publish-more-atlus-games-in-europe-after-new-deal/)
Otsikko: Vs: Shin Megami Tensei
Kirjoitti: Tingle - 17.04.13 - klo:23:58
http://www.siliconera.com/2013/04/17/shin-megami-tensei-iv-is-headed-to-europe/

(http://img833.imageshack.us/img833/92/hohoo.gif)

Toivottavasti saadaan yhtä kiva paketti  (http://www.siliconera.com/2013/04/17/shin-megami-tensei-iv-first-print-copies-come-with-design-book-soundtrack/)kuin jenkit.
Otsikko: Vs: Shin Megami Tensei
Kirjoitti: Tingle - 26.04.13 - klo:11:26
Soul Hackers Eurooppaan syksyllä uuhuuh. Enää ei tarvitse pelätä eurooppalaisen 3DS:n hankkimista :)

Devil Survivor Overclockedinkin pätsi menee piakkoin Nintendolle jeesjees.
Otsikko: Vs: Shin Megami Tensei
Kirjoitti: Tingle - 29.04.13 - klo:19:12
Lainaus
The three Jack brothers will also be making a reappearance, along with a new Jack Frost demon to the series.
Oi kyllä!   :>

Lainaus
You can now acquire experience points through demon fusing and also by conversing with them.
Täysin puuntakaa aivan loistava uudistus, jota en edes huomannut aina kaivanneeni.

Lainaus
The Moon Phase System won’t be part of Shin Megami Tensei IV.
:(

http://www.siliconera.com/2013/04/27/shin-megami-tensei-iv-developers-answer-fan-questions/ :>
Otsikko: Vs: Shin Megami Tensei
Kirjoitti: Echo - 12.05.13 - klo:13:24
Arenan arcadea ja storya nyt hakattu tovi. Tää on hyvä.
Otsikko: Vs: Shin Megami Tensei
Kirjoitti: Tingle - 29.05.13 - klo:20:43
http://www.youtube.com/v/?v=r8IDV29WMBc
Vaikka ennakkoon pahalta näyttikin, ensivaikutelmien mukaan Shin Megami Tensei IV on nimensä veroisesti brutaali ja sadistinen niin pelimekaanisesti kuin tarinaltaankin. Huh helpotus :)

3DS:n kruununjalokiveä odotellessa voi aikansa kuluttaa Devil Survivor Overclockedin parissa, jonka bugit korjaava päivitys on viimein saapunut eShoppiin. Tämä mainio strategiarope onkin oivallinen valinta ensimmäiseksi kosketukseksi Megami Tensein alati kiehtovaan maailmaan. Soul Hackerskin saadaan sitten syyskuun kolmastoista päivä.
Otsikko: Vs: Shin Megami Tensei
Kirjoitti: fazerin sininen - 03.11.13 - klo:17:30
Eka tunti, tarina alkaa ja niin perushuttua kuin voi olla. Sitten eka taistelu, viholliset miltei tappavat minut. Annetaan tehtäväksi värvätä demooneita, joten menen juttelemaan ja värvään. Seuraavassa taistelussa kejukainen sitten tappaa minut ja kumppanini.

Tosiaankin, ekan (harjoitus) luolan vihollisille kuolin. En tiedä teinkö jotain väärin vai onko ihan normaalia että viholliset saatttavat hyökätä kahdesti yhdessä vuorossa miltei tappaen sinut kokonaan.
Otsikko: Vs: Shin Megami Tensei
Kirjoitti: Tingle - 03.11.13 - klo:17:55
Tervetuloa Shin Megami Tenseihin. Ole kuin kotonasi.
Otsikko: Vs: Shin Megami Tensei
Kirjoitti: fazerin sininen - 07.11.13 - klo:16:39
15 tuntia olen nyt kuluttanut peliin ja tekisi vain mieli pelata enemmän. Taisteluiden vaikeustaso laski sille mukavalle tasolle kunhan sai kokonaisen tiimin kasaan, kasan perustaikoja, varsinkin Dian ja oppi taistelusysteemiin. Juoni tosiaankin on lähtenyt mielenkiintoiseen suuntaan, vaikkakin hahmojen reaktiot ovat hyvin neutraaleita asioihin jotka yllätti minut. Ääninäyttely on aivan ihastuttavaa kuunneltavaa, Jonatanin ääninäyttelijä on DS2 päähahmon ääninäyttelijä, kun taas Walterin äänenä toimii itse Kaminan ääninäyttelijä.

Pelissä voi tallentaa milloin tahansa, joka tasapainoittaa taisteluiden vaikeustasoa. Yleensä ei ole ongelmia mutta hyvä jeesus sentään jos vihollislauma pääsee yllättämään, kentällä neljä vihollista ja kaikkilla ma-loitsuja. Voi hyvinkin käydä niin että taistelu loppuuu siihen. Kuoltuaan tässä voi kylläkin maksaa itsensä henkiin joko makkalla tai niillä 3DS play coinseilla tai mitä onkaan. En kuitenkaan niin nynny ole, kuolema tarkoittaa reloadia.

Ja sivutehtävät on ihan mukavia, niissä kun voittaa kovan demonin niin pystyt luomaan sen, kunhan Flynnin levelli on tarpeeksi korkea. Mutta eipä tarvi monstereita luoda, kun omat demonit voivat kehittyä. Jack Frost ilmoitti että evoluutio lähestyy ja lopulta kun hän kehittyi niin...menetti valtavan MP varaston ja +25% Ice Spell skillin. Pettymys mikä pettymys. Toinen hyvin kummallinen juttu on Angelin kehitys, jopa himoittavan enkelin muodosta angel kehittyy juroksi Archangeliksi. Ainakin tuo muutos oli hyödyllinen statseja ja taikoja katsoen.
Otsikko: Vs: Shin Megami Tensei
Kirjoitti: Ihanaakin ihanampi Tomoko - 07.11.13 - klo:19:00
Kuulostaa aivan jumalaiselta jumalattaren uudelleensyntymältä. Käsitän jo nyt sen, että tämä on 3DS:n paras peli ja todennäköisesti myös ensi (vai nykyisen?) sukupolven paras japanirope. Ostan tästä pelistä eurooppalaisenkin kopion, koska 3DS:llä on se ihan tyhmä aluelukitus, joka estää minua pääsemästä käsiksi tähän ihanaiseen (http://i.imgur.com/HnWCtMf.png).
Otsikko: Vs: Shin Megami Tensei
Kirjoitti: Garo - 09.01.14 - klo:17:13
Nyt on Devil Survivor Overclockedia pari tuntia takana. Ihan mukavan oloinen peli ollut. Ilmeisesti myös täysin ääninäytelty, mikä oli kiva yllätys, eikä randomtappelutkaan näytä olevan pakollisia.

Oli muuten aika kivaa nähdä oma nimi siellä Devil Survivor 2:n ohjekirjassa  :>
Otsikko: Vs: Shin Megami Tensei
Kirjoitti: Tingle - 12.01.14 - klo:22:00
Se on kyllä vallan mahdottoman mukava peli se. Vaikeusaste heittelee kuin väkkärä ja on enimmäkseen liian helppo. Suosittelen ehdottomasti kaikille Fire Embleminsä ja Pokémoninsa puhkoneille!

Kiitos kyllä viestistäsi, enpä ole vähään aikaan taas megatenejä pelannut ja nyt muistin Devil Survivor 2:n immenkalvon pilkkoa. Näin viimein erään nimeltä mainitsemattoman Paavon nimen erityiskiitosten kohdalla *<3*
Otsikko: Vs: Shin Megami Tensei
Kirjoitti: Tingle - 15.01.14 - klo:21:52
Vietin liikaa aikaa tanssivien tissien kanssa ja joku päähahmo kuoli sillä välin. hehee hehehee.

Pitkästä aikaa sellainen peli joka sekoittaa elämäni täysin. Keskittymiskyky lamaantuu lahnaksi, kun haluaisin vain päästä pelaamaan *drool*

demoniebay ei ole yhtä hauska kuin viimeksi :(
Otsikko: Vs: Shin Megami Tensei
Kirjoitti: Tingle - 28.02.14 - klo:11:24
Shin Megami Tensei viimein virallisesti länteen! (https://www.youtube.com/watch?v=BRdRTSxI5Co)


...mutta kyseessä onkin iosportti yök bugl
Otsikko: Vs: Shin Megami Tensei
Kirjoitti: Coconuut - 10.06.14 - klo:20:41
EU - Shin Megami Tensei IV hitting 3DS eShop this Summer (http://www.gonintendo.com/s/230315-eu-shin-megami-tensei-iv-hitting-3ds-eshop-this-summer)

Hyvää synttäriä Paavolle!
Otsikko: Vs: Shin Megami Tensei
Kirjoitti: Tingle - 10.06.14 - klo:20:49
Eli Eurooppaan ei julkaisijaa löydetty niin Atlus USA tekee sen mitä pystyy ilman kivenjalkaa Euroopassa as in Conception 2? Olisin ottanut fyysisen kopion mieluummin, kun noita megatenejä on hyllyssä jo hieno kokoelma. Ehkä ostankin myös amerikkalaisen painoksen kaikkine oheiskrääsineen. Noh, tärkeintä tietysti on päästä viimein peliä pelaamaan. Onhan tätä jo pidempi tovi vartottukin.

DDS1 on nyt virallisesti viimein EU PSN:ssä. Amerikan puolelta löytyykin jo lähes koko ps2:n valikoima.
Otsikko: Vs: Shin Megami Tensei
Kirjoitti: Tingle - 02.07.14 - klo:15:19
Devil Survivor 2 = sitä samaa kuin aimmin, mutta enemmän isompana ja parempana. DS:n parhaita pelejä kädet alas. Erityiskehuja ansaitsevat kehittyvät rasistitaidot sekä Fate Systemin integroituminen päätarinaan Personan Social Linkkejä paremmin. Tarina nyt on täyttä huttua, mutta sitten katsoin animen ja juuh ja jooh kyllä pelin kerrontaa melkein arvostaa sen rinnalla. Onneksi hauskoja videopelejä on aina ilo pelata.

Devil Summoner: Soul Hackers on hassu peli. Ysärimegatenien tapaan demonit eivät kerää taistelussa kokemusta lainkaan. Sen sijaan niistä jokaisella on oma personaallisuutensa, ja riippuen miten kouluttaja käskynsä valitsee demonien uskollisuus joko laskee tai nousee. Sulaa vahaa oleva demoni tottelee kyllä jokaista käskyä, mutta alemmilla tasoilla vastakarvaan käskeminen saa aikaan vain kiukuttelua ja vuorojen valumista hukkaan. Jos esimerkiksi pomotaistelun aikana ärhäkkä demoni pitäisi saada loihtimaan parannusloitsua, voi sen persoonallisuuden muuttaa väliaikaisesti juottamalla sen humalaan. Muuten ei taisteluissa juuri strategiaa tarvitse, taikka sen puoleen demoneitakaan sillä ihmishahmot selättävät pelin yksinään. Taistelulle aina yhtä hyvä vaihtoehto neuvottelut vastustajien kanssa on sen sijaan Soul Hackersissa toteutettu kenties parempana kuin koskaan. Jokaisen 1st person luolan lopuksi pelaaja palkitaan omituisella juonenkäänteellä. En osaa sanoa, mitä mieltä olen hakkeriryhmän seikkailuja, keinotodellisuutta ja kuolleiden sielujen viime hetkien kokemista sekoittavasta tarinasta, mutta olihan se vallan viihdyttävä. Soul Hackers on helppo ja rento peli, jossa ei ole mitään vakavaa vikaa, mutta ei myöskään mitään erityistä koukkuakaan.


Laskeskelin läpäisseeni nyt 11 megateniä, ja nälkä sen kuin kasvaa syödessä. Oi ylistetty Atlus, kehoni on valmis ottamaan vastaan SMT4:n >)
Otsikko: Vs: Shin Megami Tensei
Kirjoitti: Garo - 30.07.14 - klo:14:43
SMT IV Eurooppaan syyskuussa. (http://www.siliconera.com/2014/07/30/shin-megami-tensei-iv-reaches-europe-september-will-cost-e20/) Fyysistä versiota ei ole tulossa, mutta kahdenkympin hintalapusta on paha valittaa. DLC:tkin on tulossa, miinus joku pre-order kultainen hevospanssari.

Devil Survivor 2 on vielä kesken, mutta ehkä sen ehtisi pelata sopivasti läpi ennen tämän julkaisua. Kuinkas paljon nämä sarjat muuten eroavat toisistaan?
Otsikko: Vs: Shin Megami Tensei
Kirjoitti: Tingle - 30.07.14 - klo:16:44
Kuinkas paljon nämä sarjat muuten eroavat toisistaan?
Paljon. Sarjan fanit tuntevat olonsa aina kotoisaksi, mutta kaikki pelit keskittyvät eri asioihin ja niistä kaikista löytyy jotain kivaa mitä muista ei. Leipääntyminen ei käy kuuloonkaan kun eri makuja löytyy vaikka viikon jokaiselle päivälle *drool*

Atlukselta olisi tulossa taas uusia pelejä. (http://www.siliconera.com/2014/07/29/atlus-working-brand-new-ip-will-announce-another-game-soon/) Täysin uusi SMT spinoff olisikin jo poikaa. Kanekon haaveilema räiskintäpeli täydentäisi Persona 5:sta mainiosti :)

En jaksanut enää pidetellä nälkääni, vaan aloin pelaamaan ensimmäistä Shin Megami Tenseitä. Tokion kadut suljetaan mysteeristen murhien johdosta, kaduilla alkaa kuljeskella vihtahousuja ja vain kaikkein kovimmat Pokémonkouluttajat selviävät hengissä. Vastarintaliike suorittaa demoneilla vallankaappauksen ja Yhdysvaltain ydinkärjet sojottavat Japaniin uhan pysäyttämiseksi. Tämä peli on täynnä hauskaa meininkiä. Peli on selvästi vanhentunut, mutta en minä tästä mitään varsinaista vikaakaan keksi. Ensimmäisen Persoonan luolastoraivaus maistuu aina, vaikka luolat ovatkin aika pieniä, niitä saattaisi vaikka luulla oikeiksi toimistorakennuksiksi. Pieni ripaus epälineaarisuutta tekee apokalyptisen maailman tutkimisesta herkkua. Taisteluissa Bufu, Zio ja Nerve Bulletit halvaannuttavat kohteensa aina, ja se joka lyö ensin voittaa. Hurmaavaa sekin jollain perverssillä tavalla, etenkin kun samat säännöt koskevat pomojakin. Aivan mielettömän ihana peli, mutta en ehkä suosittele ennen kuin liika Atluksen peleille altistuminen on mädättynyt aivot vihanneksen tasolle.
Otsikko: Vs: Shin Megami Tensei
Kirjoitti: Ihanaakin ihanampi Tomoko - 10.11.14 - klo:21:17
Ostakaa Shin Megami Tensei IV. Tällä hetkellä vaikuttaa hyvin vahvasti siltä, että tästä todella on tulossa minun vuoden pelini ja samalla ykkössuosikkini 3DS:n pelitarjonnasta. Ehkä helpompi kuin odotin, mutta kaiken korvaavat nämä uudet parhaat ystäväni eli demonit.

Terveisin vara-Tingle.
Otsikko: Vs: Shin Megami Tensei
Kirjoitti: Tingle - 05.10.15 - klo:17:06
http://www.siliconera.com/2015/10/04/shin-megami-tensei-ivs-official-website-to-make-an-announcement-soon/#Fgokj5hf7Pt47LDe.01

Päivitetty versio SMT4:stä kelpaisi kyllä :) Tai mikä tahansa uusi Megumi Tenshei asia.

SMT4 on muuten taas eshopissa kympillä, sössöttelen kaikille.
Otsikko: Vs: Shin Megami Tensei
Kirjoitti: Garo - 05.10.15 - klo:20:11
Uusi tarina, mutta sama maailma kuin SMT IV:ssä näköjään. (http://nintendoeverything.com/shin-megami-tensei-iv-final-announced-for-3ds/)

En näköjään ole maininnut, mutta ostin SMT IV:n ja pelasin kerran läpi. Toinen pelikerta on nyt kesken. Tykkäsin paikkojen tutkimisesta, luolastoista, demoneiden kehittämisestä ja soundtrackista, mutta kaupungissa navigointi oli monesti yhtä painajaista. NPC käskee mennä Kamashimashumaan tai Wushibushiboshiin, mutta minulla ei ole hajuakaan missä kyseinen paikka on, vaikka olen ehkä jo aiemmin ollut siellä. Olisin arvostanut kunnollista karttaa tai jonkin sortin opastenuolia.
Otsikko: Vs: Shin Megami Tensei
Kirjoitti: Tingle - 05.10.15 - klo:21:13
Itse tykkäsin sekavasta Tokiosta paljon. Kunnon luolastoja ei pelissä ollut niin Tokyon kujille eksyminen oli oikein miellyttävä korvike :3

SMT4 Final sopii hyvin!
Otsikko: Vs: Shin Megami Tensei
Kirjoitti: Tingle - 07.10.15 - klo:18:45
http://personacentral.com/shin-megami-tensei-iv-final-famitsu-scans-feature-gameplay-screenshots-and-artwork/

Doi ilmeisesti piirrustanut nelosen demonit uusiksi. Hienoa jälkeä, vaikkei tämäkään Kanekoa ole. Saadaanpahan demonikuvastosta konsistentimman näköinen.
Otsikko: Vs: Shin Megami Tensei
Kirjoitti: Tingle - 11.10.15 - klo:14:21
Tarinassa Merkahbah ja Lucifer aikoo painia mut sitten tulee hindujumalat ja vetää sodan monoteismi vs. polyteismi akselille.

Ei vittuuuuu (http://i.imgur.com/u9gNNwb.png)

*edit*traileri (https://youtu.be/pHojaZGgV_4)

*edit* kuukierto confirmed

*edit*
Lainaus
During the live stream, it’s been revealed that Shin Megami Tensei IV: Final won’t be like Shin Megami Tensei IV with the Chaos and Law routes, but it will be all “Neutral” but with multiple endings
Read more at http://www.siliconera.com/2015/10/11/shin-megami-tensei-iv-finals-first-trailer-shows-characters-and-demons/#oA4WBLOgJSPEIosG.99
mit

*edit*
smirk on taas täällä voihan kaka
Otsikko: Vs: Shin Megami Tensei
Kirjoitti: Tingle - 28.11.15 - klo:01:09
Huomaa kyllä miten tärkeää on, että pelimekaniikat ja hirviöiden statsit muuttuvat pelistä toiseen. Devil Survivor 2: Record Breakerin uudessa epilogissa päädyinkin tekemään oikeastaan täysin samat fuusiot kuin vaniljaversiossa. Ja Multi-Strike ja Holy Dance ovat yhtä ylivoimaiset kuin ennenkin. Tarina on yhtä tyhjän kanssa ja hahmojen kanssa on vain pakko houria kun kalenteriaika ei pelkällä tappelulla pääse kulumaan.

Tosi hyvä peli, suosittelen kaikille.
Otsikko: Vs: Shin Megami Tensei
Kirjoitti: Tingle - 16.12.15 - klo:18:07
http://www.youtube.com/v/A3EFjFJgX3g

Taas jotain animepaskaa.
Otsikko: Vs: Shin Megami Tensei
Kirjoitti: Tingle - 08.02.16 - klo:12:35
JEAH NYT MENNÄÄN! Mestataan kaikki epäjumalat!
http://www.youtube.com/v/sd3ReMLZ86k

Eikä vieläkään pihahdustakaan länsijulkaisusta fuufuu toivottavasti ei käy köpelösti.
Otsikko: Vs: Shin Megami Tensei
Kirjoitti: Tingle - 11.02.16 - klo:11:37
Fug internet täynnä siistöi spoiloroita, enkä edes tiedä pääsenkö koskaan peliä pelaamaan.

SMT4 on taas alennuksessa.
Otsikko: Vs: Shin Megami Tensei
Kirjoitti: Tingle - 11.03.16 - klo:20:13
Pääsin tänään pelaamaan Retron 5:llä Digital Devil Story: Megami Tenseitä. Kiinanmaankielinen dungeoncrawleri oli kyllä mieluisa kokemus, kuolin monta kertaa :)

Vois pelata Kyyaku Megami Tensein joskus kun siitä on fanikäännöskin olemassa.
Otsikko: Vs: Shin Megami Tensei
Kirjoitti: Coconuut - 14.04.16 - klo:19:09
(http://personacentral.com/wp-content/uploads/2016/04/SMT-IV-Apocalypse-Logo-720x340.jpg)

Jenkkijulkasu konfirmoitu. (http://personacentral.com/shin-megami-tensei-iv-apocalypse-announced-north-america-summer-2016/)
Otsikko: Vs: Shin Megami Tensei
Kirjoitti: Tingle - 14.04.16 - klo:23:55
Kaikkivaltiaan ja hyvän Jumalan olemassaolo on nyt todistettu.
Otsikko: Vs: Shin Megami Tensei
Kirjoitti: Tingle - 29.05.16 - klo:23:47
http://www.youtube.com/v/VU-5waumsb8

Korni ja mauton traileri. Tykkään paljon :)
Otsikko: Vs: Shin Megami Tensei
Kirjoitti: Tingle - 14.01.17 - klo:16:49
http://www.siliconera.com/2017/01/13/shin-megami-tensei-switch-made-unreal-engine-4-3ds-smt-project-works/

Shin Megami Tensei (5?) ja uusi projekti 3DS:lle voi juku tästä minä tykkään ja Shin Megami Tenseistiä :3

Shin Megami Tensei 1 uudelleenjulkaisu SMT4:n pelimoottorilla olisi mahtavaa, vaikka Japanin puolella peli onkin jo puolen tusinaa kertaa julkaistu.
Otsikko: Vs: Shin Megami Tensei
Kirjoitti: Tingle - 31.01.17 - klo:14:48
http://www.konsolinet.fi/product/14966/shin-megami-tensei-iv-apocalypse-3ds

Lainaus
Tuote tulee saataville 31.3.2017

Mitäs vittua. Tilasin pelini joulukuussa julkaisun tienoolla. Kaverillakin ollut eri liikkeessä ongelmaa pelin kanssa. Onkos tässä nyt Deep Silver vai Konsolinet kussut. Myös muut suomalaiset verkkokaupat näyttävät eioota...

Haluaisin vain kerätä hauskoja demoni-olentoja ja seikkailla heidän kanssaan :'(
Otsikko: Vs: Shin Megami Tensei
Kirjoitti: Coconuut - 31.01.17 - klo:15:20
Näyttää olevan hyvin paljolti loppu muuallakin Euroopassa, eli tuskin on Konsolinetin vika. Jos haluat päästä käsiksi apokalypseen pari kuukautta aikaisemmin, niin suosittelen tilaamaan esim. Saksan Amazonista. :)
Otsikko: Vs: Shin Megami Tensei
Kirjoitti: Tingle - 31.01.17 - klo:15:22
Vitun mijamodo ei ymmärrä painattaa tarpeeksi Marjijoita.
Otsikko: Vs: Shin Megami Tensei
Kirjoitti: Tingle - 26.03.17 - klo:23:31
Zelda meni juuri läpi enkä aikonut hankkia pelattavaa ennen vapun Mario Karttia. Katsoin sähköpostiini ja Shin Megami Tensei 4 Apocalypseni onkin vittu viimein lähetetty :>
Otsikko: Vs: Shin Megami Tensei
Kirjoitti: Tingle - 03.04.17 - klo:21:02
Apocalypse on kyllä täynnä tosi kivoja uudistuksia. Demonit eivät ole enää persoonottamia pahvinpaloja, joilla on kaikilla samat liikkeet. Nyt niillä on jokaisella omat erikoisalansa joihin kannattaa keskittyä, ja välttää opettamasta Jack Frostille tulitaitoja. Smirkkikin on paljon mielenkiintoisempi, esimerkiksi Hama ja Mudo listivät laakista ainoastaan virneen ollessa päällä. Se on mainio idea, mutta nyt valo ja pimeys ovat liian samanlaisia muiden elementtien kanssa.


Tarinastakin olen tähän mennessä nauttinut.
(click to show/hide)

Tästä minä tykkään ja Shin Megami Tenseistä.
Otsikko: Vs: Shin Megami Tensei
Kirjoitti: Tingle - 21.04.17 - klo:03:18
Shin Megami Tensei 4 Apocalypse kehittää SMT4:n Supportsydeemiä. Sen takia tarinassa on nyt mukana lisää ystäviä. Heistä kellään ei ole tarinan kannalta mitään merkitystä. Mukava tavallaan, että nelosen sivuhenkilöt saavat nyt enemmän ruutuaikaa, joskin heidän persoonallisuutensa on muuttunut täysin. Kova on kiire kierrättää nelosen ympäristöjä, joten eikös nyt vaan lähdetä kaikki porukalla tappamaan uusin jumalolento Shinjukussa ennen saunaan menoa juuhjooh. Kaikki nelosen konfliktit ratkaistaan kättä heilauttamalla ystävyyden voimalla. Jos valitset Lain tai Kaaoksen lopun peli valittaa väärästä valinnasta ja loppuu 20 tuntia ennen aikojaan. Sen sijaan pelaajalle jää pohdittavakseen diippi moraalivalinta: Onnellinen loppu yhdessä 3000 waifun kanssa tai sitten tapat KAIKEN mahdollisen ja saat herättää yhden suosikkiwaifun henkiin. Pelin tarina ei tiedä ollako SMT4 vai Persona 4 ja missaa pointin molemmista.

Ihan kamalaa paskaa. Joudun siis arvostelemaan SMT 4 Apocalypsen ainoastaan vanhentuneen vuoropohjaisen excelsimulaatio gameplayn pohjalta, eli se saa 5/5.