Resetti

Pelaaminen => Muu pelikeskustelu => Aiheen aloitti: apathy - 09.11.11 - klo:01:18

Otsikko: The Elder Scrolls
Kirjoitti: apathy - 09.11.11 - klo:01:18
Tässä Skyrimin kynnyksellä voisi varmaankin luoda koko sarjalle oman ketjun, kun tuo Morrowindin lanka ei saanut ilmaa alleen.

The Elder Scrolls sarjana keskittyy siis fiktiiviseen Tamrieliksi kutsuttuun maailmaan, jonne pelaaja tupsahtaa syystä tai toisesta jokaisessa osassa. Tamriel kiteytyy kaikkiaan yhdeksään provinssiin: Cyrodiil, Morrowind, High Rock, the Summerset Isles, Hammerfell, Black Marsh, Skyrim, Valenwood sekä Elsweyr. Jokaisessa provinssissa asuu alueelle ominainen rotu, joista ihmismäisimmät lienevät High Rockin bretonit sekä Cyrodiilin imperialit, kun taas Summerset Isles, Valenwood ja Morrowind ovat suurhaltijoiden, metsähaltijoiden ja pimentohaltijoiden kotikenttiä. Ainoat anthromorfiset rodut argonialaiset sekä khajiitit asustavat Black Marshissa ja Elsweyrissä.
Tästä maailmasta on tähän mennessä saatu rutistettua viisi peliä Bethesda Softworksin toimesta, jotka puretaan seuraavasti:

The Elder Scrolls: Arena on sarjan ensimmäinen, vuonna 1994 julkistettu peli, jossa Tamrielin keisari Uriel Septim seitsämäs on vangittu toiseen ulottuvuuteen, joka tunnetaan nimellä Oblivion. Hänen paikkansa on anastanut keisarillinen taistelumaagi Jagar Tharn ja ainoa tapa saada keisari takaisin on kerätä ja kasata Staff of Chaos.

The Elder Scrolls II: Daggerfall sarjan toisena osata on tuotettu vuonna 1996 ja keskittyy High Rockiin sekä Hammerfelliin. Daggerfall itsessään on kaupunki bretonien High Rockissa ja pelaaja saapuu paikalle keisarin itsensä pyynnöstä, toimeksiantonaan edesmenneen kuningas Lysandus'n aaveen vapauttaminen sekä keisarin Blades-vakoojalle kirjoittaman kirjeen kohtalon selvittäminen.

The Elder Scrolls III: Morrowind kehittyi Bethesdan rattaista vasta keväällä 2002, eli kuutisen vuotta edellisen osan jälkeen. Morrowindin päänäyttämönä toimii pimentohaltijoiden asuttama Vvardenfellin saari (osa Morrowindin provinssia), jolle pelaaja tyrkätään vankina ja vapautetaan täyttämään ennustusta, jonka mukaan (ylläri!) pelaajan kuvausta vastaava henkilö olisi uudelleen syntynyt pyhimys Nerevar. Täyttäessään rooliaan, pelaajan tulee käännyttää sekä paikalliset alkuasukasklaanit että keskenään nahistelevat Talot (Hlaalu, Redoran ja Telvanni) puolelleen ja tuekseen, kun saaren keskellä kohoavassa tulivuoressa pahuus nimeltä Dagoth Ur juonii maailman perusteellista tuhoa ja pelaajan pitää luonnollisesti pysäyttää tämä.
Morrowindin vanaveteen taottiin kaksi lisäpakettia, jotka ovat  todellakin mainitsemisen arvoisia.
Ensimmäinen näistä kahdesta, Tribunal, näki päivänvalonsa syksyllä 2002 ja lähettää pelaajan Morrowindin pääkaupunkiin, Mournholdiin, jatkamaan Nerevarin roolin täyttämistä ja mukaan tempaantuu puoli-jumala jos toinenkin sekä uhkapelailuun taipuvainen metsähaltija. Vaikkakin Tribunal tuo uutta pelialuetta vain vähän lisää, on se silti painonsa arvoinen kullassa.
Toinen lisäosa, Bloodmoon, julkistettiin vuoden 2003 alkupäässä ja viskaa pelaajan Vvardenfellistä luoteeseen sijaitsevalle Solstheimin viikinkisaarelle. Saarta odottaa suuri jumalallinen tapahtuma: Bloodmoon-ennustus, joka yksinkertaisesti selitettynä tapahtuu jonkinmoisen ajan välein (ei muistaakseni mainita missään kohtaa peliä itseään) daedra-jumala Hircinen toimesta ja on eräänlainen metsästys-kisa tälle jumalalle. Jälleen pelaajan tulee ottaa pelastajan rooli ja kukistaa paha daedra-jumala sekä ihmissusi-kätyrinsä.
Vuoden 2003 keväällä tämä pelikokonaisuus julistettiin Vuoden Peliksi ja täten Bethesda päätti uudelleenpainattaa kolmen pelin kompilaation Game of the Year-painoksena, josta tulikin hyvin nopeasti jopa alkuperäispainoksia kovempi hitti.

The Elder Scrolls IV: Oblivion haastoi uuden sukupolven konsolit kilvoittelemaan pc:n kanssa entistä enemmän vuonna 2006 (PS3-versio lykättiin ulos lähes vuotta myöhemmin, 2007). Peli itsessään alkaa pelaajan jälleen ollessa imperialien vankina, tällä kertaa Cyrodiilin pääkaupungin, Imperial Cityn liepeillä olevassa vankilassa. Sinne olisi hahmo jäänytkin, ellei keisarillista perhettä olisi kohdannut tragedia keisarin kolmen pojan (ja myöskin kruununperijöiden) salamurhien myötä. Tämä katastrofi ajaa keisarin pakenemaan kaupungistaan Blades-eliittivartijoiden avustuksella salakäytävästä, jonka (jälleen YLLÄRI!!) sisäänkäynti on pelaajan sellissä. Mukaan tempauduttuaan ja salamurhaajien ansoihin jouduttuaan pelaaja saa keisarilta itseltään tehtäväksi kuljettaa kuninkaallinen riipus Bladesien suurmestarille. Tämän löydettyään, pelaajan tulee avustaa keisarin viimeinen elossa oleva perillinen Tamrielin hallintoistuimelle, jotta tämä voi pelastaa koko maailman hirvittävän daedra-jumala Mehrunes Dagonin yrittäessä vallata ja tuhota kaikki elollinen.
Oblivionin ensimmäinen lisäosa, Knights of the Nine (2006), ei ole Morrowindin Tribunalia kummempi tai suurempi lisäosa, vaikkakin se tuo kasan uutta tehtävää jälleen vanhan legendan roolin täyttämisellä. Tällä kertaa maailmaa uhkaa Cyrodiilissa aiemmin asuneen kansan, Ayliedien, viimeinen kuningas Umaril the Unfeathered, joka tavalla tai toisella jäikin henkiin kansansa tuhouduttua. Pelaajan siis tulee pysäyttää tämä pahuus saamalla entisaikojen sankarin, Pelinal Whitestraken, voimat.
Toinen lisäosa lienee Bethesda Softworksin kruununjalokivi, itse ainakin nostaisin sen norsuunluusta veistetylle jalustalle. Kyseessä on siis 2007 alkuvuodesta julkistettu lisäosajättiläinen Shivering Isles. Tämä lisäri ei periaatteessa ole edes lisäosa, vaan ihan oma pelinsä, sillä pelimaailma on lähestulkoon yhtä kookas kuin Oblivionin oma maailma. Shivering Isles viskaa pelaajan toiseen ulottuvuuteen, jonka voisi periaatteessa laskea osaksi laajaa Oblivionia, daedra-jumala Sheogorathin mielipuoliseen valtakuntaan, Shivering Islesiin. Päästyään ensimmäisen kerran tänne hulluuden tyyssijaan pelaaja tapaa Sheogorathin neuvonantajan Haskillin, joka toivottaa pelaajan tervetulleeksi saarille sekä kertoo Sheogorathin haluavan tavata hänet. Tavattuaan tämän hyvin mielenkiintoisen jumalan, pelaajalle käy ilmi, että hänen pitää ottaa Sheogorathin paikka tämän muuttuessa omaksi vastapuolekseen, kaiken rationalisuuden ja järjestyksen jumalaksi, Jyggalagiksi, joten luonnollisesti uuden Sheogorathin pitää pysäyttää Jyggalag ja tämän tuoma Greymarch.
Lisäosana Shivering Isles on mittavin, mitä itse olen kuunaan kokenut ja Bethesda Softworks tiedoitti maailmalle, ettei aio enää ikinä luoda mitään yhtä massiivista lisäosaa kuin Shivering Isles (tästä syystä FallOut 3:n lisäosat olivatkin aika pieniä).
Oblivion lisäosineen menestyi jopa niinkin hyvin, että vuoden 2007 E3-messuilla julkistettiin tieto, että kyseinen peli kruunataan ko. Vuoden Peliksi ja täten Bethesda tuotti jälleen yhden Game of the Year-painoksen päälle.

The Elder Scrolls V: Skyrim, sarjan viides osa debytoi 11.11.2011, eli tämän viestin kirjoittamisajankohdasta tasan kahden vuorokauden päästä. Aiheesta en itse käy mitään tekstiä latomaan tämän enempiä, sillä nähtäväksi jää saako se yhtä paljon ruusuja sekä kriitikoilta että pelaajilta kuin edeltäjänsä. :)

Nyt tuli aikamoinen litania kirjoitettua. Toivoisin sivistynyttä keskustelua aiheesta/aiheista.
Otsikko: Vs: The Elder Scrolls-sarja
Kirjoitti: apathy - 09.11.11 - klo:01:22
Sarjaan on toki lykätty mukaan muutama muukin spin-offin tyyppinen peli, kuten Legend, Adventures sekä Travels, mutta kokemuksen puutteesta en viitsinyt käydä näiätä spekuloimaan.

//Tuli vähän kirjoitusvirheen tynkää. Skyrim siis julkaistaan tasan 1 vuorokauden, 22 tunnin ja 42 minuutin päästä aloitusviestin kirjoittamisajankohdasta.


////Ja vielä backnotena, tällä kertaa Jikky ei voi sanoa, että aloitusviesti ontuisi. ;)
Otsikko: Vs: The Elder Scrolls-sarja
Kirjoitti: Agutski - 09.11.11 - klo:09:23
Kyllä Skyrimia onkin odotettu, parin kaverin kanssa jauhettu pelistä viimesen puolen vuoden ajan varmaa joka päivä. Oblivion ei aikanaan oikeastaan kolahtanut, mutta Skyrim tuntuu korjaavan kaikki edeltäjänsä viat, tällä kerralla pankki räjähtää. Friday friday fridayyyyyyyyyyyy!!
Otsikko: Vs: The Elder Scrolls-sarja
Kirjoitti: apathy - 09.11.11 - klo:10:08
Ellei jostain tupsahda jymytarjous, hankin itselleni Skyrimin vasta joulun jälestä. Jostain syystä kyseinen peli on näin alkuun vähintään sen 50e jopa Playssa. Zavvin hinnoista en mene vannomaan.

//Kyllähän Zaavi tarjoaa Skyrimin jopa alle 50e, mutta postit sekä mahdollinen tullaus. :/
Otsikko: Vs: The Elder Scrolls-sarja
Kirjoitti: Agutski - 09.11.11 - klo:12:20
Itsehän ajattelin hakea omani gigantista viidelläkympillä heti kun puulaaki vaan avaa ovensa perjantaina.
Otsikko: Vs: The Elder Scrolls-sarja
Kirjoitti: Bkkjunk - 09.11.11 - klo:12:48
//Kyllähän Zaavi tarjoaa Skyrimin jopa alle 50e, mutta postit sekä mahdollinen tullaus. :/

EU:n veroalueen sisäiset lähetykset eivät jää tulliin, kun arvonlisäveroa on maksettu jo lähetysmaassa. Kansallisia valmisteveroja voi esim. alkoholin kohdalla joutua maksamaan.

Itse tilasin Skyrimin Boksille Ahvenanmaalta 43€ hintaan ja perjantaina sen pitäisi kolahtaa postiluukusta!  :) Ajattelin myös käydä katsastamassa Verkkokaupan yömyyntitapahtuman (http://www.verkkokauppa.com/fi/skyrim), vaikka en sieltä ostakaan mitään. Pitää sitten sen jälkeen odotella, että posti jaetaan eli vasta johonkin klo. 12.00 aikaan pääsen pelaamaan. ;_;
Otsikko: Vs: The Elder Scrolls-sarja
Kirjoitti: Temathael - 09.11.11 - klo:12:53
Tosiaan Ahvenanmaaltahan tuota näyttäisi saavan ihan normaalisti 43 eurolla.

Modaustuki on 'lähes pakollinen' Bethesdan peleille, siksi itse hankin pelini PC:lle joka lähtee suomestakin alle neljänkympin (ja pääsen samalla nauttimaan paljon sulavammasta ruudunpäivityksestä ja nätimmästä pelistä : ).
Otsikko: Vs: The Elder Scrolls-sarja
Kirjoitti: Influ - 11.11.11 - klo:12:32
GOTY (http://img690.imageshack.us/img690/7262/tesv2011111101035417.jpg)
Otsikko: Vs: The Elder Scrolls-sarja
Kirjoitti: apathy - 11.11.11 - klo:12:56
Ilmaisen hyväksyntäni tuon kuvakaappauksen huvittavuutta kohtaan.
Otsikko: Vs: The Elder Scrolls-sarja
Kirjoitti: Agutski - 11.11.11 - klo:13:08
Kävin hakemaa pelin ruokatunnilla, nyt pitäis vielä pari tuntia oottaa, että pääsee töistä... Nihkeetä.
Otsikko: Vs: The Elder Scrolls-sarja
Kirjoitti: apathy - 11.11.11 - klo:13:32
Do not wait. Käy vessassa, sormet kurkkuun ja päästä ruoat ulos, ilmoita esimiehellesi mahataudista, lähde kotiin, pelaa. Ei se ole vaikeaa.
Otsikko: Vs: The Elder Scrolls-sarja
Kirjoitti: Cyna - 11.11.11 - klo:14:25
GOTY (http://img690.imageshack.us/img690/7262/tesv2011111101035417.jpg)

Hahmolla ei ole varjoa? Hrmpm...
Otsikko: Vs: The Elder Scrolls-sarja
Kirjoitti: Temathael - 11.11.11 - klo:16:06
GOTY (http://img690.imageshack.us/img690/7262/tesv2011111101035417.jpg)
How to steal in Skyrim (http://www.youtube.com/watch?v=rt5aUdijAN8)
Otsikko: Vs: The Elder Scrolls-sarja
Kirjoitti: Ingoo - 12.11.11 - klo:08:58
6h Skyrimiä takana ja kyllä taas huomaa että Bethesda on kyseisen teoksen takana.
Sain aluksi hieroa äänikortin asetuksia ennen kuin peli edes suostui käynnistymään.
Sen jälkeen odotti:
Karmea console Ui, hirveä Fov, Vsync pakotettu päälle, mouse acceleration päällä jne...
Tunnin sain säätää että pelistä sai pelattavan oloisen ja vieläkin ohjaus tuntuu hieman kankealle.

Mitä itse peliin tulee, niin löysin luolan jossa sai viettää maksimissaan minuutin ennen kuin peli kaatui.
Ihan mukava peli muuten ollut, mutta Bethesda on aina Bethesda.
Otsikko: Vs: The Elder Scrolls-sarja
Kirjoitti: Orangevision - 13.11.11 - klo:03:13
Paritoista tuntia takana ja kokemus on omalta osaltani ollut lähes täysin positiivista. Liekö tuurista kiinni, mutta koko aikana todistin parin mukin katoavan ryyppäävien hahmojen kädestä ja yksi ratsastaja hevosineen lensi toiveikkaasti etsimään ystävällisempiä mantuja, mutta muuten olen onnistunut välttymään häiritseviltä bugeilta. Peli pyörii todella sulavasti ja kaatuilematta ilman vastaväitteitä, joka on luultavimmin kuusiytimisen hirviöni ansiota. Klikkasin vaan ultraa ja sulavasti on pyörinyt tähän asti.

Ihmisenä, joka jaksoi pelata Oblivionia sen kuutisen tuntia eikä sen koommin edes pahemmin odotellut Skyrimiä, tämä peli iski ja lujaa. Pohjoinen kylmyys ja lumiset vuoret lämmittää jäistä sieluani paljon tehokkaammin kuin Oblivionin oppikirjaesimerkki geneerisestä haltijafantasiahömppämaailmasta. Ihmisiä pystyy vaihteeksi katsomaan ilman viiltävää myötähäpeää ja maisemat ovat yksinkertaisesti kauniita. Pikkutehtävät ovat myös mukavan vaihtelevia ja jokainen lukemattomista luolastoista on täysin erilainen. Myös Oblivionin täysin sontainen systeemi, joka nostaa vihollisten tasoa sitä mukaan kun oma taso nousee, on korjattu. Mikään ei virkistä samalla tavalla kuin sattumanvaraisen tutkiskelun päättyminen jonkin täysin ylivoimaisen noitakerhon vuosikekkereihin rysähtämiseen. Ja jumalainen, tilanteita kuvaava orkesterimusiikki osaa räjähtää juuri oikeilla hetkillä, saakeli vieköön.

Tämä taitaa olla myös ensimmäinen peli pariin vuoteen, jota olen jaksanut pelata seitsemän tuntia yhteen putkeen. Ymmärtämättä tämän toisen maailman ajan kulkua ollenkaan.
Näin siis minulla. Tuntuu jotenkin mullistavalta, kun yhtäkkiä pystyy pelaamaan jotain peliä kuin silloin joskus ennen vanhaan.

(Pientä haisevaa kakkaa edustaa konsolisoidut valikot ja epätasainen tekstuurien renderöinti.)
Otsikko: Vs: The Elder Scrolls-sarja
Kirjoitti: Influ - 14.11.11 - klo:00:16
Peli pyörii todella sulavasti ja kaatuilematta ilman vastaväitteitä, joka on luultavimmin kuusiytimisen hirviöni ansiota.

Tuskinpa vaan. Peli ei hyödy kahta ydintä useammasta käytännössä lainkaan.

Kummempia en tältä odottanut, mutta ajattelin nyt testailla, kun niin moni kovasti koittanut sarjaa suositella. 28 tuntia takana ja onhan se aikamoinen eepos. Kaunis, laaja, ja eläväinen maailma täynnä ties mitä kivaa tutkittavaa. Ylimaallisen eeppinen soundtrack onnistuu useimmiten sinkoamaan tunnelman katosta läpi. Tykkään.
Otsikko: Vs: The Elder Scrolls-sarja
Kirjoitti: Tzibo - 14.11.11 - klo:00:58
En ole täysin varma, paljonko peliä on takana (näkeekö tuon konsoliversiossa jostakin?), mutta useampi tunti tämän parissa on vierähtänyt joka tapauksessa. Joten pieniä ajatelmia:

Paljon on näkynyt valitusta (lähinnä PC-pelaajilta) siitä, kuinka valikot ym. kusevat täysin, lähinnä siksi, että ne ovat suunniteltu konsoleille. Itse olen pelannut aikaisemmin Elder Scrollsit PC:llä, mutta moisen masiinan puutteen vuoksi (ehkä seuraava kone sitten) ostin Skyrimin boksille. Ja oikeassa olette - valikot ovat selkeästi konsoleita ajatellen tehdyt, sillä ne skulaavat melko moitteettomasti. Tykkään, mutta ottaisi varmaan itseänikin päähän jos samoja valikkoja joutuisin PC:llä käyttämään.

Jos valituksia on kuulunut valikkojen konsolikeskeisyydestä niin on sitä kuulunut myös grafiikoiden vastaavanlaisesta ilmiöstä. "Kun piti pakata levy Xbox-levylle niin grafiikat vedettiin alas" ja niin edelleen. Ja täytyy myöntää, odotin ehkä grafiikoilta enemmän. En ole pettynyt sinänsä - pelin maailma on sen verran iso, että grafiikat eivät välttämättä voikaan olla mitään "parasta ikinä" koko ajan. Tiedä sitten mitä olen pelannut, mutta minusta Skyrimin grafiikat näyttävät boksilla kuitenkin hieman vanhentuneilta paikka paikoin. Onneksi kuitenkin maisemat ja maailma ovat molemmat sen verran immersiivisiä, etten itseasiassa tule pidemmässä peluussa huomanneeksi grafiikkojen puutteita juur ollenkaan. Eli sinänsä aika pikkuseikka tämäkin.

Itse peli sen sijaan on ainakin tähän mennessä ollut mitä loistokkain. Oblivionin jos ei tylsien niin "vähän elottomien" kaupunkien sijaan kaupungeissa tapahtuu jotain ja ihmiset oikeasti tekevät jotain. Yksi hakkaa puuta, toinen takoo aseita ja kolmas kaupittelee kaaleja. Eikä tällainen eloisuus rajoitu vain kaupunkiin - satunnaiset tapaamiset rosvojen ynnä muiden mantuja matkustavien heppujen kanssa rehevöittävät peliä entisestään. Itseasiassa hitaahkolla hepusellani eteen ravatessa tapasin ainakin viime matkalla pysähtyä jokaisen ihmisen kohdalle toivoen, että jollakin olisi jotain sanottavaa. Ja olihan niillä aina välillä - varkaidenkin kanssa keskusteleminen oli ihan kiintoisaa, vaikka keskustelut niiden kanssa on vissiinkin aina samanlaisia (?). Keskustelusysteemi on aika peruspätevä ja ainakin Oblivionin järkyttävä "keskusteluympyrä" on poissa. Musiikit ovat taattua TES-laatua ja juoni... noh, juonesta en ehkä vielä viitsi heittää pahempaa arviota kun en kovin pitkällä ole. Ihan kiinnostavia tehtävät tähän mennessä ovat olleet.

Ai niin, ja se vaikeustaso joka ei säädy on aika mainio juttu kanssa. Olen aina ihan kauhuissani kun näen jättiläisen tai jonkin muun olion, minkä voittamiseen minulla ei ole mitään mahdollisuuksia...
Otsikko: Vs: The Elder Scrolls-sarja
Kirjoitti: apathy - 14.11.11 - klo:01:51
Käsittääkseni vaikeustason säätely on vietä Skyrimistä pois. En tiedä miten asian laita on todellisuudessa.
Otsikko: Vs: The Elder Scrolls-sarja
Kirjoitti: Orangevision - 14.11.11 - klo:06:51
Tuskinpa vaan. Peli ei hyödy kahta ydintä useammasta käytännössä lainkaan.
"Kuusiytimisellä hirviöllä" viittasin tietysti prosessorien kautta tietokoneen kokonaislaatuun. Että muutkin speksit liikkuvat samoissa sfääreissä. Niinq.
Tuli tuossa muuten lopetettua kahdeksan tunnin putki. Toista päivää peräkkäin.
Otsikko: Vs: The Elder Scrolls-sarja
Kirjoitti: Ingoo - 14.11.11 - klo:07:45
Ei munkaan kone ole paskimmasta päästä, mutta silti aika nihkeästi pysyy ultralla @ 1080p 60 fps :

Gtx 570
i5 2500k @ 4,2
8 Gigaa rammia
Otsikko: Vs: The Elder Scrolls-sarja
Kirjoitti: Influ - 14.11.11 - klo:11:22
"Kuusiytimisellä hirviöllä" viittasin tietysti prosessorien kautta tietokoneen kokonaislaatuun. Että muutkin speksit liikkuvat samoissa sfääreissä. Niinq.
Tuli tuossa muuten lopetettua kahdeksan tunnin putki. Toista päivää peräkkäin.

Prosessori tässä aika helposti rajoittaa kulkua ja 4Ghz Sandy Bridgekään ei riitä tasaiseen 60fps ultralla. Mutta jos itelle tuntuu sulavalta niin sehän se pääasia on. Joka tapauksessa aika hanurista, että vielä 2011 lopussa julkaistavasta pelistä ei löydy kunnon multithreading tukea. Ei edes kolmelle säikeelle, vaikka boksi versiosta todennäköisimmin portattu.
Otsikko: Vs: The Elder Scrolls-sarja
Kirjoitti: Ingoo - 15.11.11 - klo:21:58
 Ubermap Modi (http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=kElxR6PIacI)
Menee ehdottomasti käyttöön.
Otsikko: Vs: The Elder Scrolls-sarja
Kirjoitti: Tapza - 18.11.11 - klo:07:42
Jostain syystä ruvennut kiinnostamaan tämä peli, vaikken aiemmin Elder Scrolls-hehkutuksille ole korvaani lotkauttanut. Johtuu ehkä siitä, ettei tuommonen ns. totinen ja yksityiskohtainen fantasia ole joitakin poikkeuksia lukuun ottamatta pahemmin houkutellut. En tiedä, miksi tämäkään sitten kiinnostaisi, en ole edes pelistä katsonut mitään gameplay-videoita tai vastaavia, tai ylipäätään tiedä sen meiningistä hirveästi. Jotenkin yhtäkkiä vain tekee mieli kokea todella laaja ja huolella rakennettu fantasiamaailma pelimuodossa. Ja onhan siinä lohikäärmeitäkin.

Luultavasti menee kuitenkin hankintaan vasta intin jälkeen. Ajan- ja rahankäyttöä pitää valvoa, kuten aina. Hyvä tekosyy jättää kiinnostavatkin pelit kaupan hyllyille.
Otsikko: Vs: The Elder Scrolls-sarja
Kirjoitti: apathy - 18.11.11 - klo:13:21
Luultavasti menee kuitenkin hankintaan vasta intin jälkeen. Ajan- ja rahankäyttöä pitää valvoa, kuten aina. Hyvä tekosyy jättää kiinnostavatkin pelit kaupan hyllyille.

Tuohon kohtaan et usko itsekkää. :D

Itse hankin Skyrimin vasta joulun jälkeen, uskoisin sen olevan tuolloin halvempi. Lisäksi saan vähän enemmän käyttörahaa joka kuukaudelle aika tarkkaan helmikuun alusta lähtien. :3
Otsikko: Vs: The Elder Scrolls-sarja
Kirjoitti: Ingoo - 18.11.11 - klo:14:51
(http://i.imgur.com/LvUlP.jpg)

Oh my.
Otsikko: Vs: The Elder Scrolls-sarja
Kirjoitti: Influ - 18.11.11 - klo:17:33
(click to show/hide)

Oh my.
Tahtoo.  :(
Otsikko: Vs: The Elder Scrolls-sarja
Kirjoitti: Orangevision - 18.11.11 - klo:17:48
Kyllä kiitos.
Otsikko: Vs: The Elder Scrolls-sarja
Kirjoitti: Tingle - 29.11.11 - klo:16:25
Oho, Famitsulta täydet.
Otsikko: Vs: The Elder Scrolls-sarja
Kirjoitti: Ingoo - 29.11.11 - klo:17:12
Bethesda on vissiin ostanut mainostilaa Famitsulta.

Huomenna patchi. Saa nähdä rikkooko tuo peliä vielä enemmän.
Otsikko: Vs: The Elder Scrolls-sarja
Kirjoitti: heplo - 29.11.11 - klo:17:17
Ensimmäinen peli ikinä, joka ei ole kiinnostanut pätkääkään videoiden yms. perusteella, mutta pelatessa vienyt mukanaan täysin. Joku siellä sanoikin, että jaksaa pelata niin kuin pienempänä, aivan samat fiilikset!

Mutta on perkeleen buginen.
Otsikko: Vs: The Elder Scrolls-sarja
Kirjoitti: Ingoo - 29.11.11 - klo:17:36
50h takana ja ei kummempia bugeja ole esiintynyt, mitä nyt täytyi äänikortin kanssa pelleillä ennen kuin peli suostui käynnistymään.
Otsikko: Vs: The Elder Scrolls-sarja
Kirjoitti: Ingoo - 23.12.11 - klo:12:34
Mikäli Skyrimiä vielä joku pelaa, niin viikko sitten ilmestyi ensimmäinen toimiva UI modi:
SkyUi (http://www.skyrimnexus.com/downloads/file.php?id=3863)

Vaatii toimiakseen Skyrim Script Extenderin uusimman version. Sen voi napata täältä : Linkki (http://skse.silverlock.org/)

Suositukset myös eilen julkaistulle Acceleration Layer modille, joka nostaa fps:ää.
 Acceleration Layer (http://www.skyrimnexus.com/downloads/file.php?id=4387)

Voi tosin aiheuttaa skriptiongelmia joidenkin tehtävien kanssa, mutta vain pienellä todennäköisyydellä.

Vaatii myös Skyrim Script Extenderin.
Otsikko: Vs: The Elder Scrolls-sarja
Kirjoitti: apathy - 14.01.12 - klo:15:53
Tässä eräs päivä kävin vähän aprikoimaan, pitäisikö joskus aloittaa modaamaan jotain kolmesta viimeisimmästä...

Morrowindin modauksen osaan jossain määrin, ja Oblivionin myös, mutta Skyrimin CS on jokseenkin hakusessa. Innokkaita tähän puuhaan?
Otsikko: Vs: The Elder Scrolls-sarja
Kirjoitti: Ingoo - 24.01.12 - klo:10:57
Uusin betavaiheessa oleva patchi 1.4 lisäsi ~15fps Whiterunissa ja Markarthissa. Ei tarvitse enää pitää prossua ylikelloissa tasaisen 60fps saamiseksi.

Otsikko: Vs: The Elder Scrolls-sarja
Kirjoitti: Echo - 01.06.12 - klo:03:07
DLC:tä pukkaa kesällä. Pääsee leikkimään Belmontia. Dawnguard-niminen järjestö metsästää vampyyrejä ketkä voivat muuttua gargoyleiksi. Douvahkiini voi liittyä joko Dawnguardiin tai gargoylivampyyreihin, ketkä haluavat tuhota auringon, tuon vampyyrien suurimman heikkouden. DLC:n mukana tulee mm varsijousi (!) ja mahdollisuus huitoa hevosen selässä. Päivityksen mukana tulleiden uusista tiedoistoista päätellen luvassa on myös veden ottamista ja kaatamista, itkeviä kakaroita ja eleitä dialogissa. Vanhuskääröäkin nähdään tässä lisäseikkailussa.

DLC tulee ekana boxille, sitten PC ja lopulta PS3.

Ai niin ja trailu. (http://www.youtube.com/watch?v=3PjBSicSVqI&feature=g-u-u)
Otsikko: Vs: The Elder Scrolls-sarja
Kirjoitti: Ingoo - 01.06.12 - klo:09:40
Hevosen päältä huitelu tuli 1.6 patchissa. Ihan kivalta tuo Dawnguardi näytti, vaikka suurin osa lisäkontentista onkin suoraan Bethesda Game Jamista.
Otsikko: Vs: The Elder Scrolls-sarja
Kirjoitti: Echo - 26.06.12 - klo:22:28
Tosi hyvä tää DLC. Varsijousi on hauska ase ja Dragonbone aseet <3
Dialogit ja seuraajat ovat elävämpiä. Esimerkiksi kaupassa eräs seuraaja päätti istuutua tuolille sillä aikaa kun porisin myyjän kanssa.
Otsikko: Vs: The Elder Scrolls-sarja
Kirjoitti: apathy - 11.10.12 - klo:08:43
Ainiin, tulipa sitten itsekkin ostettua Skyrim boxille. Enää en palaa aiempiin osiin, vaan ymppään koneeni huipputehokkaaksi, alan päntätä hardcore-luokan ohjelmointia sekä pelituottamista ja väsään massiivisen modin pc-versioon.
Tuntunee Goodmanilta.
Otsikko: Vs: The Elder Scrolls
Kirjoitti: Roykka - 21.10.12 - klo:15:23
Aloitin pari päivää sitten uuden pelin, jossa aloin käymään läpi thieffi/yleinen sniikki/sniputus- tyyppistä hahmoa. Sitä pelaillessani käväisi mielessä, että olisiko ihmisillä yleistä innostusta vaikkapa lukea meikäläisen sekoiluista seikkailuista pitkin Taivaanreunaa. Jo perus overworldiä eestaas ramppaillessakin tapahtuu siinä pelissä niin paljon asioita, että niistä varmaan saisi ihan hyvin tekstiä.
Otsikko: Vs: The Elder Scrolls
Kirjoitti: Echo - 21.10.12 - klo:17:47
Kerran lähti lohikäärme karkuun kun olin haavoittanut sitä. Se vaan lensi pois päin kunnes ei enää näkynyt "tutkalla". Haravoin koko alueen läpi, mutta sitä ei löytynyt.
Otsikko: Vs: The Elder Scrolls
Kirjoitti: apathy - 21.10.12 - klo:18:48
Noin käy usein. Dragonrend on ihan kiva kun loharilla on ihan vähän terveyttä jäljellä, ei lähde tuolloin karkuun. :>

Juuh, jäi hieman työrupeaman takia telakalle omat Skyrimit, mutta ehkä tuota jaksaa jatkaa ennen kun AC3.
Otsikko: Vs: The Elder Scrolls
Kirjoitti: Roykka - 22.10.12 - klo:11:46
Kerran lähti lohikäärme karkuun kun olin haavoittanut sitä. Se vaan lensi pois päin kunnes ei enää näkynyt "tutkalla". Haravoin koko alueen läpi, mutta sitä ei löytynyt.
Heh, mulla mreinasi käydä samoin, mutta paikalle pälähtänyt myrskyviittapartio (jota oli modilla kasvatettu kymmenmiehiseksi) osui paikalle ja pisti lohariin muutaman nuolen.
Otsikko: Vs: The Elder Scrolls
Kirjoitti: Echo - 05.11.12 - klo:18:05
OH GOD OH MAN OH GOD OH MAN (http://www.youtube.com/watch?v=d4Xh2UzNmfM&feature=g-all-u#)

Eli seuraava dlc kantaa nimeä "Dragonborn". Kyseessä ei ole Hearthfiren kaltainen kamapaketti vaan Dawnguardin tapainen seikkailu. Dragonborn sijoittuu Solstheimin saarelle jonka arkkitehtuuri on varmasti tuttu Morrowindin pelanneille. Ensimmäinen Dragonborn (joka on paha) uhkaa palata maailmaan ja sankarin, nykyisen Dragonbornin tehtävä on estää paluu. Sankari kohtaa uusia hirviöitä kuten ruman pikku peikkokansan joista osa ratsastaa elukoilla. Sankari pääsee myös ratsastamaan lohikäärmeellä.

Dragonborn DLC tulee Xboxille 4. joulukuuta.
Otsikko: Vs: The Elder Scrolls
Kirjoitti: Ingoo - 05.11.12 - klo:18:16
Solstheim  O_O saakelin boksin kuukauden yksinoikeus
Otsikko: Vs: The Elder Scrolls
Kirjoitti: Echo - 26.11.12 - klo:02:41
Aloitinpas uuden pelin, imperial meleettäjä battleaxella, Master mode only eikä mitään loitsuja tai hiipimistä. Helvetin hauskaa HC-meininkiä. :D
Otsikko: Vs: The Elder Scrolls
Kirjoitti: Roykka - 26.11.12 - klo:16:49
En tiedä mistä johtuu, mutta, meikäläistä SKyrim tuntuu koko ajan ohjaavan sniikkailevan jousimiehen suuntaan. Loitsut on Illuusioita ja parannusta lukuunottamatta niin tehottomia, ja piilosta ampuminen niin tehokkasta (varsinkin kun jouset on yksi pelin kovimmista aseryhmistä) että Loitsuja tai suoraa ryntäystä ei vaan kannata käyttää. Varsinkin kun miekka ja kilpi toimii yhdistelmänä niin tehokkaasti, että siinä saa vastustaja hakata aika tosissaan ennen kuin kilven läpi tuntuu mitään. Tähän kun yhdistellään vähän väistelyä, mahdollisuus purkaa voimakkaat hyökkäykset , sekä shield bashillä aikaansadut helpot lyömäpaikat, tuntuu kilven kanssa meneminen toimivammalta kuin mikään muu systeemi.

Kyllästyin kuitenkin varsinkin Tuho- ja Muuntamiskoulujen ylimalkaiseen paskuuteen. Uberkalliita loitsuja, joita saa paiskoa kuin viimeistä päivää että pahainen Bandit Outlaw heittää veivit, tai jotka antaa samanverran suojaa kuin samantasoinen kevyt haarniska jos taito siihen on yhdessä. Ja jos tämä vaikuttaa ongelmlta, niin odottakaapas kun mana loppuu eikä mukana ole haarniskoita tai aseita. Lisäksi dualcasti on kohtalaisen paska. Lisälämä on naurettavan pieni, ja manacosti ihan kivasti isompi. Saa olla aika tieúkka paikka että tuolla selviää hengissä.

Onneksi on modit.
Otsikko: Vs: The Elder Scrolls
Kirjoitti: Sotakoira - 26.11.12 - klo:19:49
Onkos Skyrimiin olemassa minkäänlaista modia joka uudistaisi tai muuttaisi koko tappelusysteemiä jotenkin? Jostain syystä vaikka kuinka yritän ja muuten nautin pelistä paljon, niin taistelu on kamalaa paskaa. Pelissä melee-taistelulla on niin iso osa, etten siedä kankeita animaatioita, ääniä ja muutenkin täysin munatonta meininkiä. Taikurilla pelaaminen on hiukan siedettävämpää, mutta en ole oikein maagien fani. Jouskarilla pelaaminen taas on ihan liian helppoa. :/

Ehkä liika Dark Soulsin, Chivalryn ja Mount & Bladen pelaaminen on vaan tuhonnut Skyrimistä nauttimisen omalla kohdallani, mutten vaan mitenkään kestä pelata tuota paria varttia kauempaa. ,_,
Otsikko: Vs: The Elder Scrolls
Kirjoitti: Ingoo - 26.11.12 - klo:20:04
Requiemia (http://skyrim.nexusmods.com/mods/19281) jengi on kehunut.
Otsikko: Vs: The Elder Scrolls
Kirjoitti: Roykka - 27.11.12 - klo:09:33
Kokeilin tuota. Ensireaktiot on vähän että huhhuh.

Tappeluihin tuli jotenkin paljon enemmän tunnelmaa, kun iskujen torjumisesta on tullut uskottava vaihtoehto, ja asioiden mennessä pieleen kuolema on mahdollinen, usein jopa todennäköinen vaihtoehto käpälämäelle. Jouset on teholtaan jossain tikarien ja miekkojen välissä, mutta kun jo pelkät nuolet tekee kovempaa base-lämää kuin pahainen sotavasara, on se aikamoinen laaki. Se oma hahmo tuntuu muutenkin jotenkin alivoimaiselta kättelyssä, kun käytännössä alaston bandiitti kestää parikin nuolta, mutta oma hahmo tuntuu kuolevan jo pelkästä kevyen ärtyneestä katseesta. Potioneillekin tuli jotain käyttöä, kun aloitusspellejä ei enää olekaan kaikilla lajeilla, eikä pelkkä tunnin seisoskelu anna hipareita takaisin.

Stamina tuntuu kanssa vaikuttavan paljon ainakin liikkumisnopeuteen, ja plussat siitä että enää ei ole mahdollista kantee nelisen kertaa omaa painoaan loottina.

Olo on sis vähän kuin Morrowindiä pelaisi, mutta ilman classin antamia boosteja.

Sitten craftaus. Jostain kumman syystä peruscraftailu onnistuu tiettyjä sepäntöitä lukuunottamatta. Olen aika varma että lajikohtainen juttu tämä ei ole, mutta yhtäkkiä vaikka pajasta tulee jos jonkinnäköistä perusjuttua, en saa edes pahaista rautatikaria teroitettua tai kypärän parannuksia tehtyä koska taidot ei riitä.

E: Dawnguarditon versio oli melko buginen, tutuiksi tulivat mm. vahingoittumatomat Draugrit, ja Dawnguardin versio hajoili koko ajan, joten ei jaksa enää.
Otsikko: Vs: The Elder Scrolls
Kirjoitti: Echo - 03.12.12 - klo:21:41
Bethesdan mukaan Dragonborn on tähän asti paras Skyrim-lisäri. Miekat, kääröt ja juomat valmiiksi, huomenna Solstheimiin. :D
Otsikko: Vs: The Elder Scrolls
Kirjoitti: Echo - 05.12.12 - klo:02:15
Ui jukulauta miten hyvää delssiä. :D Solstheim on komean näköinen paikka ja Punavuoren tuhkan peittämä Raven Rock viehättää karuudellaan. Samalla löysin uuden lempipanssarin, Nordic-setin. <3 Mutta se todellinen kakku on se että...

(click to show/hide)
Otsikko: Vs: The Elder Scrolls
Kirjoitti: Tube - 15.12.13 - klo:22:40
Ostin Steamin syysalennuksista Skyrimin lisäreineen. Maksoi jotain 13-14 euroa. Olen pelannut enemmän kuin kehtaan myöntää. Onpa hyvä peli.

Pelaan Dark Elffillä, jolla olen koittanut keskittyä destruction -taikoihin. On totta vie melko vaikeaa pelattavaa, ja saa olla aika paljon taikajuomapurkilla, että selviää. Nyt kun ketjun luin läpi, niin tämä taitaa olla yleisempikin ongelma, ja ei kyllä ihmetä. Toisaalta vika saattaa olla siinä, että olen hieman liikaa koittanut monipuolistaa omaa hahmoani, ja olen kehittänyt myös conjuration-taikoja, jokseenkin oikeastaan vähän hylkäsin ne jutut (eli skillejä tuli vähän tuhlattua siihen), restoration-taikoja ja sniikkailua. Lisäksi tietysti puhetaito on tärkeä taito.

Ehkä enemmän pikanäppäimiä kaipaisin, eritoten näin taikurilla pelatessa, jotta voisi mäpätä jotkut taiat pikanäppäimille. Vaikka Q:sta aukeaakin favorite-valikko, niin siitä on melko vähän iloa, kun siellä on kuitenkin se 10-20 loitsua tai esinettä.

Vaikka ketjussa on sanottu, että luolastoissa on sopivasti vaihtelua, niin itse olen vähän eri mieltä. Kaikki luolastot noudattavat käytännössä samaa kaavaa: tapa vihollisia ja ratkaise kolme puzzlea. Lopussa vähän vahvempi pomohahmo.

Pääjuonta en ole pelannut juuri lainkaan. Olen vissiin vasta käynyt juttelemassa niiden harmaapartojen - vai mitä olivatkaan? - luona, ja jättänyt sen tarinan sikseen. (Otaksun sen olevan pääjuoni.)

//UI on myös aika outo. Miksi pitää olla niin monta eri valikkoa, joita ei saa auki toistensa kautta? Eikö olisi helpompaa, jos valikosta toiseen voisi siirtyä suoraan niiden kautta? Esinevalikosta ei pääse karttaan, taikoihin, skilleihin tai questeihin, vaan valikko pitää sulkea ja avata uusi valikko. Muutenhan tämä ei haittaisi, mutta kesken taistelun tulee aina paiseet, että ehtii avata uuden valikon ennen kuin saa turpaansa, että ehtii loitsujenvaihdon perään vielä juomaan muutaman taikajuoman ja helapotun.
Otsikko: Vs: The Elder Scrolls
Kirjoitti: Roykka - 15.12.13 - klo:23:39
Conjuration ei ole niin turha skilli, ja restoraatiokin kannattaa. Skyrimissä on aika taikuussysteemi. Kannattaa harkita myös alkemiaa ja enchantmenttejä.
Otsikko: Vs: The Elder Scrolls
Kirjoitti: Tube - 16.12.13 - klo:00:00
En ole juurikaan sitä käyttänyt, ja siinä on vissiin kolme perkkiä, eli ei ole kovin tehokas alkaa tässä kohtaa enempää käyttää. Toki, jos käy vaikka siellä opistolla maksamassa muutaman levelin korotukset conjurationiin, joka taitaa olla tällä hetkellä jossain 30-40 lieppeillä (destruction muistaakseni 73), niin menee siinä tovi kuitenkin ennen kuin siitä saa käyttökelpoisen taian. Lisäksi hieman rasittaa tuo skillien käyttäminen: pitäisi koko ajan olla vaihtamassa taikoja, että loihtisi paikalle jonkun mörön ja sen jälkeen vaihtaisi takaisin tulipalloihin ja jatkaisi niiden viskomista mörköjen niskaan. Jos conjurationin käyttäminen olisi niin helppoa, että voisi näpäyttää jotain pikanäppiä kesken taiston, se olisikin helpompi juttu.

//Ooooo! http://www.reddit.com/r/skyrim/comments/m8tnk/guide_how_to_use_18_hotkeys_for_items_and_spells/
Otsikko: Vs: The Elder Scrolls
Kirjoitti: Detonat - 16.12.13 - klo:08:52
Tee vaan sneak archer, joka enchanttaa legendaarisen jousen (dragonbone tai daedric) ja ampuu kriittisiä piilosta. Tappovauhti on laakista vainaa, eikä kukaan huomaa mitään. Jos meno menee kovaksi, niin kovat ei pane menoksi vaan käyttää Conjure Dremora Lordia kahdesti (koska Twin Souls -perk).

Destruction on sitten objektiivisesti aika huono koulukunta, sillä taitotason kasvaessa dps ei kasva vaikka vihollisten hp kasvaa. (Ellei käytä jotain kieroa kaavaa, jossa pitää odotella magickan palautuvan itsestään.)

Tuben kannattaa muuten suorittaa se harmaapartojen The Horn of Jurgen Windcaller -quest ja sitten jatkaa satunnaista harhailua. SkyUI tarjoaa paremman käyttöliittymän, mutta vaatii Script Extenderin.
Otsikko: Vs: The Elder Scrolls
Kirjoitti: Tube - 16.12.13 - klo:14:28
Ehkä sitten seuraavassa pelissä olen sniikkaileva jousipyssymies: nyt on ehkä jo vähän myöhäistä, kun tosiaan destruction-puussa on jo ihan jäätävä määrä skillejä. Conjurationia voisin tosin tuossa korottaa, jos se kerran on niin tehokas. Tällä hetkellä käytän Sanguine Rosea (http://elderscrolls.wikia.com/wiki/Sanguine_Rose_%28Skyrim%29) mörköjen kutsumiseen koloistaan, jos on semmoinen olo, että tarvitsen lisäapuja. Restorationia olen halunnut korottaa nyt ainakin 60 pisteeseen asti, että saisin tuon manan palautumaan nopeammin. Aiemmin unohdin muuten mainita, että tietenkin myös lukot pitää saada auki, joten siihenkin on luontaisetuja tullut käytettyä.

Minulla taitaa muuten sattumalta olla juuri tuo tehtävä tällä hetkellä kesken (siten, että olen siis luolan sisällä). Olen vain suorittanut sellaisia tehtäviä, joiden luo on ollut kätevä kävellä jostain kohteesta, joka on pikamatkustuksen päässä. Kiitos kuitenkin vinkistä. :)

Enpä tiedä ratkaiseeko tuo SkyUI niitä ongelmia, joita minulla on UI:n kanssa, joten taidan vaan unohtaa koko jutun, vaikka hieman paremmalta kuin alkuperäinen näyttääkin.

Ai joo, käytän yhtä modia: merkkaa lukemattomat kirjat punaisella tai sinisellä. (Punaisella taitokirjat, sinisellä muut.) Helpottaa sen verran, ettei tarvitse aina lukea joka vitun kirjaa, jonka näkee, siltä varalta, ettei mitään menisi ohi. Pistää ihmetyttämään, miksi tätä ei ole pelissä alun alkaenkin.
Otsikko: Vs: The Elder Scrolls
Kirjoitti: Roykka - 16.12.13 - klo:14:56
Balanced magic on erittäin hyvä modi jos haluaa olla taikuri. Oon kanssa huomannu että inkkarit on erittäin broken tässä pelissä. Tosin alemmilla tasoilla on sitä ongelmaa että päteväkin jousimies joutuu usein lähitaisteluun (missä se imee) ja pätevä lähitaistelija ei jousella tee paskaakaan. Speechi ja lockpicking on aina tuntunu vähän turhilta taidoilta, johtuu varmaan pelin kaikki pelaa- mentaliteetista. Ehkä pitäis kokeilla uutta peliä jossa panostan lähinnä lähinnä noncombat- taitoihin ja katon mihin asiat johtaa.
Otsikko: Vs: The Elder Scrolls
Kirjoitti: Tube - 16.12.13 - klo:16:45
Noihin panostaminen tarkoittaa sitä, että on enemmän rahaa ja on varaa ostaakin noita skillejä. Olen treenannut melkein joka leveli jostain kymmeneltä tasolta alken rahalla taitojani. Laitoin tuossa juuri hetki sitten jonkun 15-20 tuhatta kultaa (yhdellä istumalla) tuhotaikojen treenaamiseen ja tällä hetkellä on varaa tehdä samaa parannusloitsujen kanssa.
Otsikko: Vs: The Elder Scrolls
Kirjoitti: Echo - 16.12.13 - klo:18:14
Jos haluat alterationia treenata, suosittelen ottamaan Telekinesiksen (http://elderscrolls.wikia.com/wiki/Telekinesis_(Skyrim)), kaalin ja ison pytyn (ämpäri, kattila jne.). Siitä sitten vain alat pelaamaan korista niin nopeasti kasvaa alteration levut hauskanpidon lomassa. Tuholoitsuja kannattaa treenata riimujen avulla.

Jos haluat pärjäillä lähitaistelussa, treenaa block kolmeenkymmeneen ja opi Quick Reflexes. Kun pidät lähitaistelussa blockia pohjassa vihollisen tehdessä voimaiskun aika hidastuu. Jekku on siinä et ite et hidastu ollenkaan joten voit helposti väistää iskun ja tuikata pari iskua selkään ja fusrohdallata kusiaisen kauemmas. Myös jääloitsut hidastavat lähitaistelijoiden liikkumista jolloin voit helposti perääntyä.

Jos ostat Dragonborn-dlc:n niin voit oppia Whirlwind Cloakin mikä on taivaanlahja maageille. Se toimii samalla tavalla kuin muut cloakit mutta tämä viskoo lähellä olevia vihollisia ties minne.
Otsikko: Vs: The Elder Scrolls
Kirjoitti: Tube - 16.12.13 - klo:19:05
Omistan Legendary Editionin, eli Dragonborn on kyllä. Toistaiseksi tuo taikatarjonta vaan on melko rajallista ollut.
Otsikko: Vs: The Elder Scrolls
Kirjoitti: Roykka - 16.12.13 - klo:20:39
Echo: En ole mainittavasti huomannut että hidastaisi muita kuin itseä. Varsinkin Ice spike on sellainen että oma nopeus romahtaa, mutta viholliselle tehtynä liikkumisnopeus ei muutu lainkaan.
Otsikko: Vs: The Elder Scrolls
Kirjoitti: apathy - 17.12.13 - klo:02:22
nyt on ehkä jo vähän myöhäistä, kun tosiaan destruction-puussa on jo ihan jäätävä määrä skillejä.

Dragonbornin myötä ei ole koskaan liian myöhäistä vaihtaa skilli-keskittymistä.
Otsikko: Vs: The Elder Scrolls
Kirjoitti: Echo - 20.12.13 - klo:15:25
Semmonen kuin Random Alternate Start-niminen modi eli pelin aloitus randomilta paikalta eli ei enää sitä iänikuista teloitusreissua. Modi antaa uutta henkeä Skyrimiin kun aloituskylä ei välttämättä ole Riverwood. :D

Ja Duel - Combat Realism + Better Combat AI kombo on pakotus jos pelaa meleetä. Tekee käsikähmästä hauskempaa. :D
Otsikko: Vs: The Elder Scrolls
Kirjoitti: Roykka - 20.12.13 - klo:16:58
Ohoh. Olen itse kokeillut sellaista kuin Alternate Start - Live Another Life, mutta pikaisessa vertailussa Random Alternate Start vaikuttaa paljon mielekkäämmältä. Toisaalta LAL antoi muummuassa vampirismin ja kiltojen jäsenyydet mahdollisuudeksi heti kättelystä, mitä vaihtoehtoa en RAS:sa huomannut. Kokeilen silti.

Olen kanssa tykännyt Populated- sarjasta. Kun teillä ja linnakkeissa on enemmän elämää, se tuntuu paljon mielekkäämmältä.

Skyrim Redone on kanssa aika jännä modi. Olen myös tykännyt Heavy-Armory-modista, ja varsinkin pienten aseiden kuten pätkämiekkojen ja käsikirveiden lisäämisestä. Aiemmin Skyrimissä dual-wieldauksen vaihtoehdot oli aika lailla tylsiä kun kaksi isoa asetta heiluu hitaasti ja tikari tekee vähän lämää. Tyksin myös salkoaseiden lisäämisestä.


Viesti liitetty


Päätin Character Creation Overhaulin (http://www.nexusmods.com/skyrim/mods/21587/?) avulla tehdä hahmon, jolla ei aluksi ole paljoa mitään. Lajin, sukupuolen ja Luokan erikoistumiset heitin nopalla miespuoliseksi Dunmeriksi jolla on hiukan ylimääräisiä hipareita. Tähtimerkiksi valitsin rakastajan, josta saa pienen bonarin kaikkeen expaan, ja omatekoisen luokan parhaat taidot ovat taskuvarkaudet, tiirikointi, puhetaito, sepäntaidot, lumoukset ja alkemia, plus yleinen bonus hiippailutaitoihin koska 4/6 skilleistä. Aloitusvarustepakettia en halua, ja Random Start- modin nakatessa minua Jokimetsästä (missä hahmonluonti tapahtui) pohjoisrannikolla olevaan luolaan, ohi kulkeva lapsi kommentoi minun olevan alasti. Seikkailu alkaa tästä, mutta jää tauolle kun emäntä haluaa minut pois koneelta ennen kuin ehdin katsoa edes inventaariotani.

EDIT: Inventaariossa on pari omenaa, vaatteet, soihtu, toisesta modista johtuva keihäs, ja pienen parantelun juoma. Alkemia on 35, puhetaito, tiirikointi ja varastelu 30, Muut käsityötaidot 25, kevyt haarniska, hiippailu ja tuhotaikuus 15, illuusio- ja muuntotaikuus 10, kaikki muu 5. Ulkona on pirun kylmä, joten hyvä juttu että Frostfall ei ole päällä. CCO on myös poistanut Sithsalamoinnin Dunmerien automaattisesti saamana loitsuna, joten taikuutta on ne perus tuli- ja parannusloitsut. Taikuutta tasapainottamassa on Balanced Magic ja Autodidact Wizard, jolla saa taikoja automaattisesti kun tasoraja ylittyy. Lähdetään varmaan liikkeelle soihtua kilpenä käyttävänä velhona tai keihäsmiehenä liikkeelle.
Otsikko: Vs: The Elder Scrolls
Kirjoitti: Echo - 25.01.14 - klo:03:27
Ostin Steamista Morrowind GOTY:n. Peli on ikäisekseen erittäin mielenkiintoinen ja mukava vaikka tuo taistelusysteemi huti-iskuineen hieman hiertää palleista. Töppäsin jo heti alussa kun vahingossa varastin tullivirkailijan koristelautasen. Ja minuthan myöhemmin yllätti sängystä Veljeskunnan puukkoveikko. :D Sain miekkosen nipin napin tapettua ja revin aikamoisen pesämunan myymällä murhaajan panssarin (kauppiaskin tykkäsi puvusta niin paljon että hän laittoi sen heti ylleen). Nyt sitten elämään palkkiksen elämää tappelijain killassa ja sitten myöhemmin puhuttelemaan Cyrodiilin upseeria minuun kohdistuneesta salamurhayrityksestä. Luvassa hurja seikkailu!

Toinen yllättävän siisti juttu on se että vartijat ei tykkää jos päätät nukkua katuojassa. :D
Otsikko: Vs: The Elder Scrolls
Kirjoitti: Ingoo - 25.01.14 - klo:11:50
Antaisin vasemman kivekseni siitä, että saisin kokea Morrowindin uudestaan ensimmäistä kertaa :(

Otsikko: Vs: The Elder Scrolls
Kirjoitti: apathy - 30.01.14 - klo:16:07
Huhhuijjakkaa. Tuli siis aloitettua pc-Skyrim myöskin ja ihan kuin pelaisi ekaa kertaa ja huomasin, että jotakuinkin kaikki on erilaista kuin smeXBox-versiossa; ohjaus on paikoittain tahmeampaa, useimmat keskeiset funktiot kun shoutit ja sprint ovat ympätty helevetin vaikeisiin nappuloihin ja vihollis-skaalaus on epäloogisempaa.
Kaipa näihin kaikkiin vikoihin löytyy jotain modia korjailemaan paikoittain asioita ja nappulat saa aina muutettua... On se silti parempi kuin boxilla.
Otsikko: Vs: The Elder Scrolls
Kirjoitti: Ingoo - 30.01.14 - klo:17:03
Ohjauksen tahmeuden muistan itse korjanneeni vaihtamalla Skyrimprefs.inistä (tiedostot/my games/Skyrim kansiosta) seuvaat kohdat :

iPresentInterval=1 --->  iPresentInterval=0 (Disabloi vsyncin) Tämän jälkeen peli todennäköisesti tearaa, joten joudut pakottamaan vsyncin & triple bufferoinnin näytönohjaimen ajureista, tai käyttämään jotain ulkoista ohjelmaa (esim. D3doverrider).

bMouseAcceleration=1 ----> bMouseAcceleration=0 (Disabloi hiiren kiihdytyksen)

Otsikko: Vs: The Elder Scrolls
Kirjoitti: apathy - 30.01.14 - klo:19:34
No jos verrataan boxin kontrolleihin, voisin uhkarohkeasti mennä väittämään jopa, että boxilla on vielä kankeampaa menoa; katse liikkuu kuin mulla hyvän keikkaillan jälkeen eli todella tuskaisesti sekä muukin liikehdintä on about samaa tasoa.
Ehkä se on vain toiveajattelua saada joskus johonkin entuudestaan hyvään peliin täydellinen ohjausmekaniikka, kun taas paskoihin peleihin sellainen tulee periaatteessa väkisin.
Otsikko: Vs: The Elder Scrolls
Kirjoitti: Echo - 03.10.17 - klo:19:52
Jostain kumman syystä iski taas into pelata Skyrimiä, tällä kertaa puukolla hiiviskelevällä kemistiliskolla. Stealth pelkällä meleellä on yllättävän hauskaa, varsinkin kun oppii sen kuperkeikan. Jousipyssyt ovat tietysti bännissä.

Pitää kokeilla tätä hahmoa (alusta siis) Survivalissa kun se kerran on hetken ajan ilmainen. Tai sitten vain lataan tarvittavat modit Nexuksesta koska haista huilu Bethesda.