Resetti

Pelaaminen => Muu pelikeskustelu => Aiheen aloitti: Jikkyooshaberiparodius - 27.06.14 - klo:13:11

Otsikko: Shovel Knight
Kirjoitti: Jikkyooshaberiparodius - 27.06.14 - klo:13:11
(http://i.imgur.com/kEzU9AW.jpg) (https://www.youtube.com/watch?v=SgnD4WRzgjI)
Se joka toiselle kuoppaa kaivaa...

Shovel Knight sai alkunsa varsin menestyksekkäällä Kickstarter-kampanjalla reilu vuosi sitten. Nyt Castlevanioista, Mega Maneista, Ducktalesista ja monesta muusta kasibittisestä klassikosta ammentava toimintaloikkakoikka on viimein julkaistu. Pelin takana on Yacht Club Games, jonka perustajat ovat aiemmin niittäneet mainetta Wayforward Studiollae.

Ainakin muutaman ensimmäisen tunnin perusteella kasassa on varsin maukas kattaus tiukkoja tasoloikkahaasteita, tyylikästä pikseligrafiikkaa ja aivan huikea soundtrack (https://www.youtube.com/watch?v=Vt3_cTyQfG8), josta ovat vastanneet Jake "virt" Kaufman ja Manami Matsumae. Oman suun messingille nostaa silti ennen kaikkea se mitättömiltä tuntuvien yksityiskohtien määrä, joita tekijät ovat peliinsä vaivautuneet upottamaan. Lopputulos loistaa kuin juuri maanpovesta ylös kaivettu timantti.

Valitettavasti pelin Wii U ja 3DS versioilla ei ole vielä Euroopassa konkreettista päivämäärää, mutta hätäisimmät voivat pelin napata esim. Steamista tai GOG:sta. 15 euron hintalappu on aika pieni almu tällaisesta laatutekeleestä.
Otsikko: Vs: Shovel Knight
Kirjoitti: Coconuut - 27.06.14 - klo:13:15
Sain Backer-koodini jo eilen aamulla, mutta ei voi lunastaa vielä. O_O Wii U julkaisua odotellessa...
Otsikko: Vs: Shovel Knight
Kirjoitti: Jikkyooshaberiparodius - 29.06.14 - klo:19:42
Kuusi tuntia ja 146 kuolemaa myöhemmin peli läpi. Harvoin tulee vastaan yhtä tenhoavaa kokemusta. Finaali oli aikalailla täydellinen bosseja sekä lopetusta myöten ja vatsaan jäi oikein kutkuttavan lämmin fiilis. Tätä lisää, seuraavaksi vuorossa New Game+ ynnä monimuotoisen haastelistan tahkoaminen.
Otsikko: Vs: Shovel Knight
Kirjoitti: Coldi - 04.07.14 - klo:00:21
Läpi meni! (https://dl.dropboxusercontent.com/u/4955889/shovelknight.jpg) Oli kyllä jokaisella tavalla parempi peli kuin mitä osasin odottaa. Kenttäsuunnittelu oli varsin mainiota, combat ihanan yksinkertainen mutta toimiva, loistava soundtrack ja jopa tarina oli mukava. Kyllä tätä täytyy suositella kaikille 2D-toimintapelien ystäville.

Haastelista on aivan liian hankala, esimerkkinä "pelaa peli läpi kuolematta" on vain haaste, joka onnistuu viemään intohimon kaikista muistakin, sillä en tuota tule kuitenkaan koskaan tekemään. Ei sillä, ei se itse pääpeliä millään tavalla huononna.
Otsikko: Vs: Shovel Knight
Kirjoitti: Jikkyooshaberiparodius - 04.07.14 - klo:01:00
Haastelista on aivan liian hankala, esimerkkinä "pelaa peli läpi kuolematta" on vain haaste, joka onnistuu viemään intohimon kaikista muistakin, sillä en tuota tule kuitenkaan koskaan tekemään.
Tuo kyseinen haaste on itse asiassa paljon helpompi kuin mitä voisi kuvitella. Kuolon korjatessa riittää, että nakkaa itsensä menun kautta takaisin maailmankartalle ja aloittaa tason alusta jolloin kuolema ei talletu kokonaistulokseen. Jokainen kenttä on edelleen toki läpäistävä puhtaasti, mutta aivan persposket repivä maraton ei ole kyseessä. Ainakin omaan pelityyliin haastelista on ollut oikein riittävän kipakka ja vaihteleva, kannustaen mukavasti erilaisiin pelityyleihin.

Soundtrack pitää vielä kertaalleen mainita erikseen. Virtin kotisivuilta (http://virt.bandcamp.com/album/shovel-knight-original-soundtrack) saa totuttuun tapaan ladattua niin alkuperäisen kuin arrange lätynkin haluamaansa hintaan.
Otsikko: Vs: Shovel Knight
Kirjoitti: Tingle - 06.07.14 - klo:21:27
Ensimmäisissä videoissa kentät vaikuttivat vähän ankeilta, mutta milllainen on lopputulos? Miten paljon peli samoista naruista kuin klassiset Mega Manit, joissa pitää hyppiä oikeassa paikassa oikeaan aikaan?
Otsikko: Vs: Shovel Knight
Kirjoitti: Jikkyooshaberiparodius - 07.07.14 - klo:00:03
Peli on aika paljon anteeksiantavaisempi loikinnan suhteen kuin vanhat megamiehet, kiitos loputtomien elämien ja runsaiden checkpointtien. Se ei kuitenkaan tarkoita, etteikö loikintaa olisi suunniteltu ajatuksen kanssa. Jo ensimmäisestä kentästä lähtien lähes joka huoneessa piilee yleensä jonkin sortin kikka optimaaliseen reittiin, jolla selviää muun muassa erilaisista ansoista sun muista viritelmistä ilman turhaa odottelua. MM-perinteille uskollisesti kustakin tasosta löytyy poikkeuksetta useampi tavaramerkki kenttäelementti, mikä pitää valmiiksi tiukan menon tuoreena.
Otsikko: Vs: Shovel Knight
Kirjoitti: Tingle - 07.07.14 - klo:00:52
Pitänee ostaa jahka 3DS:lle saa.
Otsikko: Vs: Shovel Knight
Kirjoitti: Coconuut - 22.09.14 - klo:23:41
(http://yachtclubgames.com/wp-content/uploads/2014/07/europeanRegion.gif)

Soon...

Edit: Marraskuussa julkaisu...
Otsikko: Vs: Shovel Knight
Kirjoitti: Luffymcankka - 23.10.14 - klo:12:48
Tuen Nintendon nettikauppaa, vaikka on tässä aika hemmetin kauan saatu odottaa euro-versiota Wii U:lle. Tulee ihan vanhat hyvät ajat mieleen, kun pelit tulivat Eurooppaan kuukausia tai vuosi myöhemmin.
Otsikko: Vs: Shovel Knight
Kirjoitti: Coconuut - 09.11.14 - klo:22:13
Yritän jaksoittaa ja säästellä tätä peliä parhaani mukaan, mutta en vaan kykene. Maistuu niin hyvältä. :3 Enää kaksi The Order of No Quarter -jäsentä jäljellä...
Otsikko: Vs: Shovel Knight
Kirjoitti: Tingle - 11.11.14 - klo:21:43
Läpi meni. Kiitos kaikille resettiläisille suositteluista, oli nimittäin niiden arvoinen kokemus. Lapioritari ottaa vaikutteita vanhoilta sen mitä tarvitsee ja heittää sekaan pussillisen uusia ideoita. Lopputulos päihittääkin jopa useat klassikot. Lieneekö kentät vaan suunniteltu samassa järjestyksessä kuin ne pelissä ilmestyvät, alkupuoliskolla ei peli vielä otteeseensa imenyt. Niissä tuntui olevan vielä fokus hakusessa.

Linkin d-airille omistettu peli ei koskaan voi olla kovin huono.
Otsikko: Vs: Shovel Knight
Kirjoitti: Coconuut - 11.11.14 - klo:23:35
Minäkin läpäisin tänään. Maku oli maukas ja ainoana miinuspuolena näen relickien käytön. Ylöspäin + Y ei ollut mieleeni kovin paljon... Mutta innolla olen crowdfundaamassa seuraavaa osaa, jos sellainen tulee. 16 bittinen Super Shovel Knight, mmmmmm...
Otsikko: Vs: Shovel Knight
Kirjoitti: Tingle - 11.11.14 - klo:23:37
Asetuksista relickit voi laittaa vaikka ihan omalle napilleen.
Otsikko: Vs: Shovel Knight
Kirjoitti: Coconuut - 11.11.14 - klo:23:54
Voi kikkeli.
Otsikko: Vs: Shovel Knight
Kirjoitti: Coconuut - 05.03.15 - klo:21:41
Playstationilla Shovel Knight kohtaa Kratoksen (http://youtu.be/mYlXeXYVDSI?t=53s) ja Xboxilla Battletoadsit! (https://www.youtube.com/watch?v=j6P7xS7HNkM)

Yacht Club Games ei myöskään sulje pois mahdollisuutta, että Nintendo saisi oman yksinoikeuspomonsa... (https://twitter.com/YachtClubGames/status/573216414703620096)
Otsikko: Vs: Shovel Knight
Kirjoitti: Coconuut - 28.08.15 - klo:10:49
https://www.youtube.com/v/CBI9kvbaQVQ
Otsikko: Vs: Shovel Knight
Kirjoitti: Jikkyooshaberiparodius - 19.09.15 - klo:00:41
Jos joku ei vielä hoksannut, niin Shovel Knight sai ensimmäisen "DLC" pakettinsa, jossa seikkaillaan Rutto Ritarilla. Pientä ihmetystä toki herätti miten tässä nyt näin pitkään kesti, kun emopelin julkaisusta ehti kulua jo reilu vuosi. Mutta aika pian selviää, että jaattiklubilaiset vuodattivat tähän enemmän aikaa ja vaivaa kuin kukaan tuskin osasi odottaa. Mukana on uusi tarina ja vanhoihin tasoihin on heitetty sekaan tuoreita paloja menoa maustamaan. Pelkästään Plague Knightilla pelaaminen on kaukana Shovel Knightin pikselintarkasta loikinnasta, tyyppi syöksyy pommien avulla ruudun laidasta toiseen yhtä kiikkerästi kuin käsistä lipsuva saippuapala. Myös asearsenaalista löytyy kuin Mega Manilta konsanaan.

Kaikki tämä ja paljon muuta täysin ilmaiseksi. Based Yacht Club Games, ostan tämän pelin varmaan kolmannen kerran vaikka ihan kiusallani.

(click to show/hide)
Otsikko: Vs: Shovel Knight
Kirjoitti: Tingle - 06.10.15 - klo:11:47
Mainio lisäri kyllä. Kaikenmaailman kolmoisvoltteineen ja juonitelluilla räjähteillään Ruttoritarilla pelaaminen on yhtä huijausta. Ja sepäs saa pelin maistumaan tuoreelta kuin yön yli nukkunut berliininmunkki.

namnam
Otsikko: Vs: Shovel Knight
Kirjoitti: eebrozgi - 10.10.15 - klo:23:37
Plague pelattu.

Tunsin tunteita.

Jos nää hullut jahtiklubilaiset jatkaa samaan mallin, niin Shovel Knight saattaa keikauttaa Cave Storyn pois lempipelini valtaistuimelta.
Otsikko: Vs: Shovel Knight
Kirjoitti: Coconuut - 11.10.15 - klo:13:14
Oli kyllä tosi hyvä ladattava lisäsisältö.

(click to show/hide)
*<3*
Otsikko: Vs: Shovel Knight
Kirjoitti: Jikkyooshaberiparodius - 06.04.17 - klo:09:33
Specter Knightin lisäri päivittyi peliin eilen illalla. Olihan tuo jo kuukauden päivät Switchille saatavilla, mutta järkeilin, että enhän minä nyt enää neljättä kertaa tätä peliä osta vaan voin odottaa kiltisti.

Sitten Aave Ritarin seikkailu tulikin läpäistyä yhdeltä istumalta ja aloin vakavasti harkita Switch-version ostoa. Ei jumalauta Yacht Club ei helvetin helvetti.

Vaikken Spekteristä välittänyt hahmona ehkä iiiihan yhtä paljon kuin Rutosta niin täysin uuteen uskoon kootut tasot, tarina ja pelattavuus pistävät pään pyörälle. Varsinkin tasosuunnittelun suhteen olen aivan ällikällä lyöty, sillä käytännössä jokainen taso on saanut vanhojen kikkojen rinnalle kasan uusia temppuja, jotka tuntuvat aivan yhtä viimeistellyiltä kuin pääpelissäkin.

Ainoa piikki tässä kalman katkuisessa ruusussa koskee pelin hienoisesti kasvanutta haastetasoa. Vieläkään ei puhuta mistään itkupotkuraivari tason tuotoksesta, mutta silloin tällöin vastaan tuli tasoloikkaosuuksia, jotka oli selvästi suunniteltu suoritettavaksi yhdellä suorituksella ja pienikin erhe johti käytännössä siihen, ettei osuus enää ollut läpäistävissä - ilmiö, joka vain korostui vauvoille tarkoitetulla kaapupäivityksellä.

Mutta mitäpä me pienistä, menkää pelaamaan.
Otsikko: Vs: Shovel Knight
Kirjoitti: Garo - 12.05.17 - klo:16:04
Specter Knightin lisäri päivittyi peliin eilen illalla.
Nyt tämän voi sanoa Wii U -versiostakin. Jikkyn tavoin menin Specter Knightin seikkailun läpi yhdeltä istumalta, sillä en vain millään malttanut lopettaa. Sanoisin tykänneeni tästä jopa enemmän kuin itse Shovel Knightin seikkailusta. Seinähyppely & ilmasyöksyt > lapiolla pomppiminen. Tasosuunnittelu on kultaa ja osa remiksatuista biiseistä alkuperäisiäkin parempia, ainakin Lich Yard ja Iron Whale.
Otsikko: Vs: Shovel Knight
Kirjoitti: Tingle - 12.05.17 - klo:16:14
Kellään hajua Spectren saapumisesta 3DS:lle? En haluaisi ostaa peliä uudestaan Switchille. Toisaalta olen kyllä saanut alkuperäisen 15e:n hintalapulla niin paljon laadukasta sisältöä ettei pelin ostaminen toistamiseen olisi kohtuutonta.
Otsikko: Vs: Shovel Knight
Kirjoitti: Garo - 12.05.17 - klo:16:58
^ Toukokuu TBD, sanoo Yacht Clubin tiedote.
Otsikko: Vs: Shovel Knight
Kirjoitti: Osireon - 06.06.17 - klo:11:54
Aloitin Spectre of Tormentin nyt kun se viimein tuli myös 3DS:lle. Ensifiilikset on, että tulen putoamaan monta kertaa rotkoon koska yritän jatkuvasti air dashata, mikä ei tietenkään tällä hahmolla onnistu. Toisaalta kenttäsuunnittelu vaikuttaa todella mielekkäältä, enkä edes tiennyt että tämä onkin prequel eikä samaan aikaan kahden ensimmäisen kanssa tapahtuva. Jännää.

Lisätuntemuksia ehkä myöhemmin.
Otsikko: Vs: Shovel Knight
Kirjoitti: Tingle - 06.06.17 - klo:19:19
No johan pomppasi! Spectre Knightin kenttiä en meinaa vanhoiksi tunnistaakaan. Syöksyhyökkäys tuntui aluksi Ubisoftin QTE:ltä, mutta kun siihen tottui niin sehän on yhtä hauska kuin Sonicin syöksyhyökkäys. Kömpelö karttaruutukin on korvattu Mega Manin kenttävalikolla ai että naminami.
Otsikko: Vs: Shovel Knight
Kirjoitti: Coconuut - 06.06.17 - klo:21:28
Olen pelaillut Spectre Knightia pieninä annoksina viimeisen kuukauden aikana Switchilläni ja nyt se sitten meni läpi. Fiilikset samanlaiset kuin teillä muillakin, Yacht Club se sitten osaa. :) Ei muuta kuin King Knightin kampanjaa odottamaan.
Otsikko: Vs: Shovel Knight
Kirjoitti: Tingle - 08.06.17 - klo:22:35
Läpi. Shovel Knight oli mainio peli, joka muistutti mikä teki NES-ajan tasohyppelyistä genrensä kuninkaita. Mutta auta armias, kun Kummitus Ritarin peli perustuukin täysin uusille kyvyille ja kikoille joilla kaikki viholliset muuttuvatkin ponnahduslaudoiksi. Tunnen itseni taas lukiolaispojaksi, joka pelaa Mega Man 2:sta eikä pysty ampumaan kuin horisaantilisiin suuntaan. Kaikki nämä uudet tavat hyödyntää ympäristöä ovat taas sitä rakastamaani tasohyppelypuzzleherkkua nyt täysin tuoreilla puzzleilla uhah. Shovel Knight vaan paranee vanhetessaan *<3*

Lopputekstien mukaan peli on tehty box2D-fysiikkamoottorilla ja Tiled-karttaeditorilla. Jännää, minäkin olen näiden kanssa vähän leikkinyt.