Rekisteröidy,


niin voit osallistua keskusteluihin
niin foorumilla kuin IRC-kanavallakin.
Rekisteröidy nyt!

Kirjaudu!



Pysy aina kirjautuneena sisälle

The Legend of Zelda -kronologia

26.02.08 - klo:19:34
Varoitus, tämä ketju sisältää massiivisia juonipaljastuksia koko The Legend of Zelda -sarjasta!



Meitä kaikkia suuresti kummatuttavasta ja askaruttavasta aiheesta, The Legend of Zelda -pelien aikajanasta ei näemmä vielä ole Resetissä keskustelua. Puute on korjattava.

Mistä on kysymys? Tarkoitus on vain pohkailla vastausta siihen ikuiseen (toivottavasti ei) kysymykseen: "Missä järjestyksessä The Legend Of Zelda -pelit tapahtuvat?" Miksi? No tuotah, ihan vain sen takia, että joillain riittää mielenkiintoa?

Mitä Zelda-pelien sijainnista toisiinsa voidaan sitten varmuudella sanoa? Ocarina of Timeä pidetään kronologisesti ensimmäisenä Zeldana. Merkittävässä roolissa Ocarina of Time on myös siksi, että Ocarina of Timestä Zeldojen aikajana haarautuu kahteen osaan (Eiji Aonuma kertoi tämän mukavan tarinan meille marraskuussa 2006).

Aikajana jakautui kahteen, koska Link meni tapaamaan Zeldaa palattuaan lapsuuteen, pelastettuaan maailman Ganondorffilta ja täten aiheutti sen, ettei toisessa aikajanassa koskaan tuhonnut Ganondorffia vaan matkusti Terminaan (Majora's Mask). Ganondorf koitettiin teloittaa Twilight Princessin erään välivideon mukaisesti ja teljettiin Twilight Realmiin Linkin matkustettua Terminaan.

"Samaan aikaan" toinen aikajana, jossa Link oli tuhonnut Ganondorffin jatkui eteenpäin, kunnes Ganondorf jostain toistaiseksi tuntemattomasta syystä pääsi pakenemaan Sacred Realmista, jonne Saget hänet telkesivät Ocarina of Timen päätteeksi. Ocarina of Timen "aikuislopun" jälkeen sijoittuu satojen tai tuhansien vuosien päähän The Wind Waker, jonka virallinen ja suora jatko-osa on taas Phantom Hourglass.

Tiivistettynä:

OoT - TWW - PH
    \ MM - TP



Random faktaa (lisäilen aina kun tulee jotain mieleen):
- A Link to the Pastin Link on NES:n Zeldojen Linkin jälkeläinen (ALttP:n ohjekirja)
- Link's Awakeningin Link on sama kuin ALttP:n (käy ilmi ohjekirjasta)
- Oracle of Seasons on ennen Oracle of Agesia
 Perustelut:
Lainaus käyttäjältä: Uncle Meat
Lainaus käyttäjältä: swordfish
Kerrohan tämä tarina minullekin, ei paljoa noiden merirosvojen tarinoita tule mieleen...
Seasonsissa merirosvot ovat olleet maissa niin pitkään että tulevat heti merisairaiksi kun pääsevät takaisin merelle.

Lainaus käyttäjältä: Pirates
I don't feel
so good...

Uhwaugh!

I been on land
so long... I...
I got seasick!

Kun kohtaat merirosvot Agesissa he ovat purjehtineet jo jonkin aikaa ja ovat tulleet Holodrumista!

Lainaus käyttäjältä: Cap'n
Ahoy! It's been
a long time! I
didn't expect to
meet you 'ere!
We've come all
the way back
from 'Olodrum...

Lisäksi tarinat esitetään ohjekirjassa tässä järjestyksessä, Oracle mangat tulevat tässä järjestyksessä ja jopa pelien sarjanumerot viittaavat tähän:

OoS: GBC P AZ7P
OoA: GBC P AZ8P

Huom! Nämähä ovat seitsemäs ja kahdeksas Zelda peli julkaisujärjestyksessä!



Sitten, yksittäinen kysymys, joka usein jyllää... Kaikki me älykkäät ihmiset olemme jo aika päiviä sitten oivaltaneet, että Linkkejä on useampia kuin yksi. Kysymys kuuluukin: ovatko eri Linkit sukua toisilleen? Itse olen sitä mieltä, että ovat. Aiemmin tänään NOF:fiin postaamani viesti sai minut innostumaan tämän ketjun perustamisesta tännekin, joten laitan nyt sukulaisuussuhdeperusteluni tähän teitä ilahduttamaan...

The Wind Wakerissä kerrotaan, että... Tai noh, kaivan Game Scriptistä...

Lainaus käyttäjältä: The Wind Waker, Link's Grandma
Don’t look so disappointed, dear one. Just try them on. Today is a day
to celebrate. It is the day that you become the same age as the young hero
spoken of in all the legends. You only have to wear them for one day, so don’t
look so down. Be proud, child. In the olden days, this was the day the boys
were finally considered to be men. They were taught the ways of the sword to
prepare them for battle with their enemies. But we don’t live in such a way any
longer. Our ways are the ways of peace. Nowadays, I suppose Orca is the only
one on the island who still knows anything about swordplay. Hanging the family
shield
on the wall as a decoration is another tradition that has been carried
down from those days.
Ja sitten myöhemmin, kun Link saa tuon kilven...
Lainaus
You’ve got the Hero’s Shield! This is the legendary shield said to
have been used by the legendary hero himself.
Hold R to defend yourself. You
can also hold R to defend while L-targeting.
Viittaa aivan selkesti Ocarina of Timen Linkkiin, eikö?

Sitten tämän pohjalta on kiva tutkiskella, että miten TP:n Hero's Sprit (Ocarina of Timen Link myös kursivoidun osion perusteella) kutsuu Linkiä "my childiksi".
Lainaus
You have at last mastered all of the hidden skills.
Although I accepted life as the hero, I could not convey the lessons of that
life to those who came after. At last, I have eased my regrets.
You who have marched through countless foes, each mightier than the last...
You, who now gaze to the future with vision unclouded...
Surely you can restore Hyrule to its stature of yore as the chosen land of the
gods.
...Farewell!
Go and do not falter, my child!

Uskon, että eri Zeldojen Linkit ovat toistensa (lapsen)(lapsen)(lapsen)(...)lapsia. Ja ennen kuin joku rupeaa urputtamaan, todisteita pöytään. Pelkkä toteamus "Mutta ei välttämättä kaikki oo toisillensa sukua vaikka noi onkin", ei tällä kertaa riitä. En usko, että Nintendo tekisi sellaisen valinnan, että sama kaava jossain kohtaa rikkoutuisi. Hyvin epä-Nintendomaista.



Teoriani saattavat olla aukkoisia, koska tietoni perustuvat vain 3D-Zeldoihin, TMC:hen, ALttP:hen ja siihen, mitä olen lukenut ja kuullut. Teorioitani saa ja tulee korjata ja täydentää, päivittelen ehkä jossain vaiheessa aloitusviestiä.
« Viimeksi muokattu: 06.12.12 - klo:03:37 kirjoittanut Osiris »
Kirjattu
  • ::
  • 27.02.08 - klo:01:53
    Ah, mahtava ketju! Ei vaan taida Uncle Meat olla rekisteröityneenä Resettiin? Nyt ei kyllä päästä irtoa mitään kehittävää pähkäiltävää tähän ketjuun.
    Kirjattu
  • ::
  • 27.02.08 - klo:20:21
    Ei vaan taida Uncle Meat olla rekisteröityneenä Resettiin?
    Kutsuin hänet hostaamaan tätä nimenomaista ketjua myös Resettiin, mutta ei vain kuulemma ehdi.

    JT:nkin kutsuin Resettiä katsastamaan, mutta vetosi samaan syyhyn.
    Kirjattu
  • ::
  • 30.04.08 - klo:22:52

    eebrozgi Poissa

    • spoiler: eero
      • Nintendo Network ID: eebrozgi
      • Wii-numero: 3590 5048 9464 7022
      • 3DS-ystäväkoodi: 3952-8077-6581
      • Xbox Live Gamertag: eebrozgi
      • Steam ID: eebrozgi
    Öö, miusta TLoZ2 on vika. Tube pakotti.
    KEEP YOUR COOL!
    Kirjattu
  • ::
  • 24.06.08 - klo:22:28
    Toisesta ketjusta tämä lainaus:
    Imo, jakautunut aikajana oli loogisin jo ennen TP:tä. Nöffistä muistan vielä näitä keskusteluja jollain lailla ennen TP:n julkaisua.
    Millä periaatteella? Itse kun en ennen TP:tä nähnyt mitään viitteitä aikajanan jakautumiselle, ja onhan koko aikajanan jakautuminen vastoin yleensä päteviä "aikamatkustuksen sääntöjä". Eli kun menneisyydessä muuttaa jotain, se vaikuttaa myös tulevaisuuteen. Tämä sääntö pätee toisessa Zeldassa, mutta jostain syystä se ei tunnu OoT:n tapauksessa pätevän. Miksi? Esim. tästä syystä pyrin vieläkin rimpuilemaan aikajanan jakautumista vastaan. Ja onhan se muutenkin vähän kömpelö ratkaisu. Vähän purukumivirityksen oloinen, omassa mielessäni vaikuttaa joltain fanfic-ratkaisulta.
    « Viimeksi muokattu: 24.06.08 - klo:22:30 kirjoittanut Tubelinus »
    Kirjattu
  • ::
  • 24.06.08 - klo:22:55
    Wind Wakerin introssa kerrotaan Hero of Timen pelastaneen Hyrulen Ganonilta. Mutta kun OoT:n lopussa Zelda lähetti Linkin 7 vuotta ajassa taakse päin, ei tätä ollut tapahtunutkaan. MM taas jatkaa tuosta lapsilopusta. TWW jatkaa aikuislopun tapahtumista. Itseasiassa itsekkin silloin ennen TP:tä mietin myös vaihtoehtoista teoriaa, että vaikka Link lähetettiin ajassa taaksepäin, samat tapahtumat toistuivat silti. Eli siis Linkejä olisi ikäänkuin ollut kaksi (taino sama Link, en osaa selittää järkevästi). Tuo teoria taas ei käynyt järkeen Ocarinan loppuvideota ajatellen.
    Kirjattu
  • ::
  • 24.06.08 - klo:23:43
    Jonkun viisaan ihmisen teorian (multiversumiteoria?) mukaan erilaisia aika-avaruuksia on olemassa rinnakkain loputon määrä - kaikki, mikä voi tapahtua, tapahtuu jossain niistä. Kaksi esimerkiksi vuoteen 2001 asti samanlaista aikajanaa eroavat siinä, että on mahdollista, ettei Al Qaida -terroristiryhmän suurisku World Trade Centeriin olisikaan onnistunut. Tässä aikajanassa se onnistui, toisessa, siihen asti samanlaisessa ei. Vähän hankalasti selitetty, mutta ehkä ymmärsitte :P

    Jos ajatellaan Ocarina of Timen kaksi mahdollista aikaa vaikkapa nyt vuosina nolla ja seitsemän, pelin lopussa Link palasi vuoteen nolla, eikä Ganondorf ollut vielä kaapannut Zeldaa. Ganondorf tuhottiin jollain muulla tapaa (TP:n cutscene Mirror Chamberissa?) ja Link lähti kohti Terminaa, perusti ehkä perheen, who knows? Ganondorf sitten kuitenkin hyökkää takaisin sieltä Twilight Realmista, veikatkaa mihin peliin sitten päästään.

    Toisaalta vuosi seitsemän, josta Link palasi, jäi edelleen elämään toisen vaihtoehdon rinnalla. Seitsemännen vuoden todellisuudessa siis ei ollut enää Hero of Timeä. Kun Ganon palasi miten sitten palasikaan, Link ei ollutkaan siellä. Jumalattaret hukuttivat seitsemännen vuoden todellisuuden Hyrulen. Joko oletetaan, että Hero of Time jatkoi sukuaan ennen paluuta nolla-vuoden todellisuuteen palaamistaan tai Hero of Wind on vain Hero of Timen reinkarnaatio tai muuten vain sankari, päästään joka tapauksessa The Wind Wakerin tapahtumiin.

    Pähkinänkuoressa: Käsitykseni mukaan Zeldoissa rinnakkain elää siis kaksi erilaista todellisuutta. Toisessa Link palasi tulevaisuudesta kertomaan Ganondorfista ennen kuin hän ehti tehdä pahojaan, Ganondorf karkotettiin, palasi ja tapettiin lopullisesti. Toisessa taas Ganondorf tuhosi Hyrulen aika suuresti. [Tästä kohdasta puuttuu peli. Oman oletukseni mukaan Hyrulea alettiin jälleenrakentamaan, mutta jotain kautta Ganondorf palasi elävien kirjoihin. Ganondorfille ei saatu tehtyä mitään, sillä Hero of Time ei odotuksista huolimatta palannut. Jumalattaret hukuttivat Hyrulen.] Lopulta The Wind Wakerin tapahtumaketju käynnistyi.
    « Viimeksi muokattu: 25.06.08 - klo:00:24 kirjoittanut Osiris »
    Kirjattu
  • ::
  • 25.06.08 - klo:22:19
    No joku multiversumiteoria... Pyh. Mutta miksei Oracle of Agesissa sitten ole multiversumiteorian mukaista vaikutusta aikaan? Luulisi, että sama sääntö pätee pelisarjan jokaisessa osassa?

    Yleisimmin populaarikulttuurissa käytössä oleva aikamatkustuksen "sääntöhän" on kuitenkin se, että jos jotain muuttaa menneisyydessä, muuttaa se myös tulevaisuutta (ja jos aikamatkustusta on tapahtunut taakse päin, mahdollisesti myös toisinpäin). Eli jos nyt Tubelinus-niminen kuvitteellinen henkilö matkustaisi vuoteen 2010 ja viettäisi siinä ajassa viikon ja palaisi sitten takaisin omaan aikaansa, eläisi vuonna 2010 viikon ajan kaksi Tubelinusta. Mikäli vuonna 2010 se Tubelinus, joka olisi elänyt koko ajan palattuaan ensin matkaltaan vuoteen 2010 ihan normaalin ajan mukaan, tapaisi oman itsensä vuonna 2010, hän tapaisi itsensä silloin. Tämänhän hän jo tietäisi etukäteen, koska olisi tavannut jo itsensä "kaksi vuotta aiemmin". Vaikka hän ei alunperin olisikaan tavannut itseään, mutta lopulta muuttaisi asian niin, että tapaisi, ei hän muistaisi sitä, ettei koskaan olisi tavannut itseään, koska muistikuvat tulevaisuudenmatkasta muuttuisivat sitä mukaa, mitä hän vuonna 2010 tekisi. Mikäli Tubelinus riitaantuisi itsensä kanssa vuonna 2010 ja tappaisi itsensä, syntyisi jonkinmoinen aikaparadoksi, koska miten joku sellainen voisi tappaa itsensä, joka on kaksi vuotta aiemmin matkustanut tulevaisuuteen, mutta tullut tapetuksi matkallaan, eikä koskaan palannut.

    Aikamatkustustahan ei oikeasti ole olemassa (hitaimmille tiedoksi), joten emme voi oikeasti tietää miten se toimisi. Todennäköisintä olisi juuri aikaparadoksien välttämiseksi jokin Osiriksen esitelmöimän teorian tapainen juttu, mutta se ei ole se, mikä minua tässä häiritsee. Minua häiritsee se, että se on liian vaikea juttu, ja sillä periaatteellahan kaikki Zeldat voisivat sijoittua eri aikatodellisuuksiin (?). ALttP on seurausta siitä, että Link teki lapsen Zeldan kanssa, TP siitä, että ei tehnyt. FSA on seurausta toisesta, FS toisesta. Homma vetää niin monimutkaiseksi, ja mikäli aikajanan jakautuminen sallitaan, voisi sitä soveltaa lukuisissa kohdissa. Toinen häiritsevä tekijä on se, että mikäli näin olisi, käyttäytyisi aika eri tavalla kuin OoA:ssa. Menneisyydessä tehdyt muutokset näkyvät tulevaisuudessa eri tavalla kuin OoT:ssä.

    On muuten vaikeaa selittää kuvitteellisia ilmiöitä. Onneksi en ole tieteiskirjailija, valoa nopeamman nopeuden selittäminen juurta jaksain ei olisi mukavaa. Tosin sekään ei taitaisi olla ongelma, yleensä kun vain mennään viisinkertaista valonnopeutta sen kummempia selittelemättä.
    Kirjattu
  • ::
  • 25.06.08 - klo:22:40
    Tubelinus. Link palaa OOT:n lopussa lapsuutensa ja muuttaa siellä asioiden kulkua. Tulevaisuus muuttuu ja Ganondorf ei pääse valtaan Hyrulessa. Samaan aikaan jää kuitenkin se toinenkin, eli "entinen" aikajana olemaan siinä rinnalla. Siinä aikajanassa Ganondorf on pistänyt paikat päreiksi ja Link kadonnut menneisyyteen (jota hän muuttaa, eikä siis palaa tähän aikaan enää).

    Näytät selvästi katsoneen Paluu tulevaisuuteen -trilogian. Tätä käsiteltiin muistaakseni siinä kakkososassa. Emmet piirsi oikein liitutaulullekin sen jakautumisen: Biff kävi vähän muuttamassa suunnitelmia menneisyydessä, joten syntyi "oikea, hyvä aika-avaruus", josta nämä päähenkilöt olivat peräisin ja "väärä, paha aika-avaruus", jossa Biff oli vähän käynyt parantelemassa asemiaan. Muistatko? Samaa periaatetta soveltaen ;)
    Kirjattu
  • ::
  • 25.06.08 - klo:22:56
    Juujuu, mutta miksi samassa sarjassa sovelletaan useita eri tapoja?

    ...Okei, tuo on mahdollista ottaa myös yksinkertaisesti kun paneudutaan vain yhteen haarautumaan, mutta silti jotenkin tuntuu purukumiviritykseltä. Nintendolta voisi odottaa parempaa ratkaisua. Kuten aiemmin sanoin, vähän fanficmainen ratkaisu imo.
    Kirjattu
  • ::
  • 25.06.08 - klo:23:35

    Maveric Poissa

    • Mecha
      • JuuTuuppi
    Jos vaikka Ocarina of Time ja Harp of Ages käyttäytyvät eritavalla? Nehän kuitenkin ovat kaksi aivan eri esinettä, joten luultavasti vaikutus on erilainen.
    Kirjattu
  • ::
  • 26.06.08 - klo:09:06
    Eli siis: jos ajaa mopolla, on eri "fysiikan" lait, kuin skootterilla ajaessa?
    Kirjattu
  • ::
  • 26.06.08 - klo:14:16
    Tietenkinhän se haarautuu myös OOA:ssa joka kerta kun ajassa hypätään, mutta siitä on poimittu vain se keskeinen storyline ja jätetty muut, tuhoon johtavat todellisuudet unholaan.
    Kirjattu
  • ::
  • 01.07.08 - klo:22:59
    http://www.gametrailers.com/player/29488.html?type=flv

    Ihan jees video, vaikkakin toisaalta :D Jotain pieniä epäloogisuuksia, mutta viihdyttävää katsottavaa.
    Kirjattu
  • ::
  • 27.07.08 - klo:06:22
    http://www.gametrailers.com/player/29488.html?type=flv

    Ihan jees video, vaikkakin toisaalta :D Jotain pieniä epäloogisuuksia, mutta viihdyttävää katsottavaa.



    Brawl spoileria:

    http://youtube.com/watch?v=3AK-D4YECMc

    Okei, se on Brawlissa ja SSB-sarjaa ei lasketa kronologisesti osaksi Zeldojen tarinoita, mutta informatiivisestihän niiden tulisi ihan kuuluakin, vai? Eli Brawlissa sanottu pätee myös ihan normaaleissa Zelda-peleissä?

    Lainaus käyttäjältä: MEi Ling
    But you know thre've been several people who've gone with that name, right? They all have certain things in common -- green clothes, a sword, a shield... But they all came from different lands and lived in different eras. And yet the spirit of the hero of the Triforcen is timeless. It's an essence that transcends history.

    Voisiko tuon tulkita siten, että jopa samaan aikaan voisi olla kaksi Linkkiä? Jos sankarin sielu on ajaton ja ylittää historian, niin voisiko se jotenkin jännästi olla niin, että, erm... :D Voisiko tällaisellä olla jotain merkitystä Zedlojen kronologisen ajattelun kannalta?
    « Viimeksi muokattu: 27.07.08 - klo:14:29 kirjoittanut Tubelinus »
    Kirjattu
  • ::
  • 27.07.08 - klo:13:09
    C'moon, se kirjotti sen aamukuudelta. :I
    Kirjattu
  • ::
  • 27.07.08 - klo:13:27
    Okei, se on Brawlissa ja SMB-sarjaa ei lasketa kronologisesti osaksi Zeldojen tarinoita, mutta informatiivisestihän niiden tulisi ihan kuuluakin, vai? Eli Brawlissa sanottu pätee myös ihan normaaleissa Zelda-peleissä?
    Mielestäni Super Mario Bros. -peleissä ei sanota mitään Zeldoista. ;)
    Kirjattu
  • ::
  • 27.07.08 - klo:14:26
    ^
    C'moon, se kirjotti sen aamukuudelta. :I
    :)

    Mutta siis, olisiko tuollainen mitenkään mahdollista?
    « Viimeksi muokattu: 27.07.08 - klo:14:28 kirjoittanut Tubelinus »
    Kirjattu
  • ::
  • 27.07.08 - klo:19:16

    Prime Poissa

    • When the wild finn blows.
      • FinZelda, Zeldan asialla
    Okei, se on Brawlissa ja SMB-sarjaa ei lasketa kronologisesti osaksi Zeldojen tarinoita, mutta informatiivisestihän niiden tulisi ihan kuuluakin, vai? Eli Brawlissa sanottu pätee myös ihan normaaleissa Zelda-peleissä?
    Mielestäni Super Mario Bros. -peleissä ei sanota mitään Zeldoista. ;)

    Mutta Link on vieraillut Super Mario RPG:ssä. Kova juttu.

    Asiasta toiseen.. On mielenkiintoista nähdä mihin kohtaan aikajanaa seuraava Zelda sijoittuu.
    Kirjattu
  • ::
  • 16.11.08 - klo:21:39
    Perskohtaisesti olen sitä mieltä että "aikajanoja" on kaksi, Four Sword joka käsittää FS:ät ja Minishlätsän sekä päätarina jonne sijoittuvat muut viiden Linkin kohdalle, kas näin.

    The Legendaarinen Ajan Sankari
    OoT
    MM

    Ei-niin-legendaarinen Tuulten Sankari
    WW
    PH

    Valon Sankari
    aLttP
    Oraclet
    LA

    Link Calatialainen
    LoZ
    AoL

    Hämärän sankari
    TP

    Four Sword - aikajana
    MC
    FS/FSA
    Kirjattu
  • ::
  • 16.11.08 - klo:22:12
    Aikajanan jakautuminenhan on virallistettu.

    Lainaus käyttäjältä: Aonuma
    [Twilight Princess takes place] in the world of Ocarina of Time, a hundred and something years later. The Wind Waker is parallel. In Ocarina of Time, Link flew seven years in time, he beat Ganon and went back to being a kid, remember? Twilight Princess takes place in the world of Ocarina of Time, a hundred and something years after the peace returned to kid Link’s time. In the last scene of Ocarina of Time, kids Link and Zelda have a little talk, and as a consequence of that talk, their relationship with Ganon takes a whole new direction. In the middle of this game [Twilight Princess], there’s a scene showing Ganon’s execution. Link and Zelda left him be and he then did something outrageous, so it was decided that he should be executed.

    Minish Cap + Four Swordsit on Nintendon taholta virallistettu ensimmäisiksi Zeldoiksi. ALttP:n pitäisi kai olla TP:n jälkeen (Master Swordin leposija). Tuo tosin ei ole niin painava syy...

    The Minish Cap
    Four Swords/Four Swords Adventures
    (tiedä sitten järjestyksestä)
    Ocarina of Time
    (lapsiosuus)
    Ocarina of Time (aikuisosuus)Majora's Mask
    Twilight Princess
    Link's Crossbow Training (:D)
    The Wind Waker
    Phantomn Hourglass
    The Legend of Zelda
    Adventure of Link
    A Link to The Past
    Link's Awekening

    Muita mä en oikein osaa sijoittaa eli esim. ennen ALttP:tä voisi ihan hyvin tulla jotain. Sanokaa toki, jos huomaatte jotain musertavia epäkohtia :P

    //Ja niin, Nintendo on ennenkin sanonut tiedä sitten mitä epähuomiossa, joten ihan yhtä hyvin FS-kolmikko voisi sijoittua PH:n jälkeen...

    //Äsh, muistin juuri, että NES:n Zeldat sijoittuvat ohjekirjan mukaan ennen ALttP:tä.
    « Viimeksi muokattu: 16.11.08 - klo:22:16 kirjoittanut Tubelinus »
    Kirjattu
  • ::
  • 16.11.08 - klo:22:56

    Tapza Poissa

    • Katkeroitunut nörtti
      • Wii-numero: 7790-9571-7387-3403
      • Xbox Live Gamertag: Tapzaa
      • Steam ID: Thapzaa
    Aina löytyy joku asia, joka kumoaa järkevältäkin tuntuvan aikajanan. Alttp:n takakannessa muistaakseni sanotaan, että se sijoittuu aikaan ennen NES:in Zeldoja (the predecessors of Link and Zelda...tjsp). Myös, Aonuma on joskus sanonut Four Swords Adventuresin olevan aikajanan viimeinen. Tuon tosin olit itsekin huomioinut viestissäsi, joten ei siitä sen enempää.

    Lisäksi, A Link to The Pastin taustakertomuksessa mainitaan suuri sota (ilmeisesti siis Ocarina of Timen alkua edeltänyt) ja Ganonin sinetöiminen Pyhään Valtakuntaan. Tässä annetaan ymmärtää, että Ganon oli ollut sinetöitynä siitä asti, eikä ollut päässyt vapaaksi (viitaten päätökseesi laittaa LoZ ja AoL ennen Alttp:tä). Tai no, jos olisi jotenkin onnistunut keplottelemaan itsensä pois sieltä, eikö sitä olisi mainittu taustakertomuksessa. Ja jotta menisi mahdollisimman sekavaksi, mainitaan vielä että Ganonhan on kuollut AoL:issa (Ganonin palvelijat yrittävät herättää herransa henkiin Linkin verellä), ei siis sinetöitynä johonkin toiseen ulottuvuuteen. Tämä tosin on pelkkä pieni yksityiskohta, joka voidaan helposti kumota  ("henkiinherättäminen" voi tarkoittaa myös vapauttamista tms.), mutta on silti mielestäni varsin selkeää, ettei Ganon ole vapautunut tyrmästään OoT:in ja Alttp:n välisenä aikana.

    Minish Capin sijoittuminen aikajanan alkuun voidaan sekin kumota. Kuten ketjussa aiemmin mainitussa AVGN:n videossakin huomioidaan, Moblinit ovat Ganonin alaisia jotka Ganon ilmeisesti loi omaksi kuvakseen. Miten Moblinit voivat siis olla olemassa ennen Ganonia? Jälleen, pieni yksityiskohta, mutta tavallaan silti huomioimisen arvoinen.

    Loppupeleissä mulle on kuitenkin ihan sama. En ole enää pitkään aikaan jaksanut selvitellä tätä aikajanaa, sillä fiksuimmankin kuuloisessa teoriassa löytyy aina joku aukko ja oma teoriani ei varmasti pääsisi edes sinne fiksuimpien joukkoon. >_>
    Lasken pääomaa.
    Kirjattu
  • ::
  • 16.11.08 - klo:23:40
    Huomasin muuten, että kädetin oikein kunnolla tuon, koska meni ajatukset solmuun, joten tuo tuolla ylhäällä on melko kaukana omistakin ajatuksistani. Lisäksi noita mitä Thapza mainitsi meni vähän ohi. Liian monta muuttujaa :D Kun keskittyin liikaa hienouksiin jäi "perusjutut" miettimättä.

    On nämä Zeldan aikajanat ovat kyllä vähän liian usean muuttujan yhtälö. Parasta näissä on se, että sinne väliin saattaa tulla vielä muuttujia lisää (uusia ennennäkemättöämiä pelejä), jotka pistävät pakan taas aivan kokonaan uusiksi.
    Kirjattu
  • ::
  • 22.12.11 - klo:00:11

    Tingle Poissa

    • Paavo
      • 3DS-ystäväkoodi: 1478-3942-1487
      • Xbox Live Gamertag: Tinglemies
      • Steam ID: Paavomies
      • Academic Nintendo Club RY


    Kaikki käy viimeinkin järkeen :)
    « Viimeksi muokattu: 22.12.11 - klo:00:43 kirjoittanut Tingle »
    <Tapza> tinglest on kyl vähän hankala ottaa selvää
    <Tapza> se on tollanen saatananmoinen kusipää ja paras tuntemani ihminen, tosi mukava ja aivan perseestä
    <Kraidi> tarvitset vieroitusta epätodellisuudesta
    <JJJANI> vittu ku paavolle ei voi ees vittuilla ilman et menee ite ihan sekasin
    <henuck> olis kyl melkonen auschwitz olla jumissa jossain ovessa/sen takana ja kuunnella ffxiii ja paavon paskalaatikkojuttuja
    <Turjake> VITTU TINGLE NYT TURPA KIINNI
    Kirjattu
  • ::
  • 22.12.11 - klo:18:08
    Rohkenen olla eri mieltä paitsi siksi, että Eiji Anouma möläytti pari kuukautta sitten, että kaikki Zeldat ovat saatavissa samalle aikajanalle, myös siksi, että olen todistanut täysin toisenlaiset teorian jo kertaalleen oikeaksi.
    Kirjattu
  • ::
  • 22.12.11 - klo:18:20

    Relix Poissa

    • Defective
    • Wää
    Toi vaan sattuu olee virallinen.

    Vielä tosin voi kiistellä siitä, onko joku tehnyt käännösvirheitä vai ei.
    Kirjattu
  • ::
  • 22.12.11 - klo:18:23
    ^Kotaku onkin joo erittäin pätevä auktoriteetti.

    Joo, etsin ja luin tuon jutun, mutta sanoisin että Oraclet on väärällä puolen LA:ta, LoZ:ta ja AoL:ia. FSA ehkä väärllä aikajanalla.

    Olettaen että tämä tämä on virallista tietoa.
    « Viimeksi muokattu: 22.12.11 - klo:18:34 kirjoittanut Roykka »
    Kirjattu
  • ::
  • 22.12.11 - klo:18:48
    Huhu lähti alunperin 2Chanista ja on vielä varmistamaton.

    En ole kauheasti aikajanaa pohtinut, mutta ihan näppärältä tuo tuntuu.
    Kirjattu
  • ::
  • 23.12.11 - klo:14:04
    Täydellinen aikajana
    (click to show/hide)
    Kirjattu
  • ::
  • 23.12.11 - klo:18:16
    Kirjattu
  • ::
  • 23.12.11 - klo:18:46
    Minusta tuo vaikuttaa ihan mukiinmenevältä.

    Nyt tosin kiinnostaisi peli, jossa esiintyvät sekä Master Sword että Four Sword.
    Kirjattu
  • ::
  • 24.12.11 - klo:14:57
    Toimii. Roykka voisi kertoa mikä tuossa ei osu yhteen.
    Kirjattu
  • ::
  • 24.12.11 - klo:16:54
    Noh, sanotaanko vaikka että ainut asia joka ei ole A Link to the Pastin haarassa päin honkia on Triforce using monarchyn sijoittaminen A Link to the Pastin ja the Legend of Zeldan väliin. Yksi isoimmista epäkohdista on se, miten A Link to the Past pääsee ylimalkaan tapahtumaan.
    (click to show/hide)
    Kirjattu
  • ::
  • 24.12.11 - klo:18:53

    Tingle Poissa

    • Paavo
      • 3DS-ystäväkoodi: 1478-3942-1487
      • Xbox Live Gamertag: Tinglemies
      • Steam ID: Paavomies
      • Academic Nintendo Club RY
    Pikaisesti luettuna Roikka tuntuu löytyvän ristiriitoja Ocarinan aikuisosan ja Linkittömän aikajanan väliltä, vaikka Linkittömässä aikajanassa yksityiskohdat ovat nimenomaan toisin kuin aikuisOoTissa.
    <Tapza> tinglest on kyl vähän hankala ottaa selvää
    <Tapza> se on tollanen saatananmoinen kusipää ja paras tuntemani ihminen, tosi mukava ja aivan perseestä
    <Kraidi> tarvitset vieroitusta epätodellisuudesta
    <JJJANI> vittu ku paavolle ei voi ees vittuilla ilman et menee ite ihan sekasin
    <henuck> olis kyl melkonen auschwitz olla jumissa jossain ovessa/sen takana ja kuunnella ffxiii ja paavon paskalaatikkojuttuja
    <Turjake> VITTU TINGLE NYT TURPA KIINNI
    Kirjattu
  • ::
  • 24.12.11 - klo:21:42
    ^Miksi sen alussa sitten lukee The Hero of Time is Defeated?

    Ja lisäksi Linkitön aikajana Ganonilla on sula mahdottomuus, sillä
    (click to show/hide)

    E: Pieni kaivelu tuotti tällaisen tuloksen: http://wii.ign.com/articles/121/1215301p1.html

    Eli joo, "Linkitön aikajana" perustuu sille että Ocarinassa tulee takkiin, mutta jollain ihme logiikalla
    (click to show/hide)
    Yksityiskohdat ovat siis nimenomaan samalla tavalla kuin Ocarinan aikuisosassa.
    « Viimeksi muokattu: 24.12.11 - klo:22:00 kirjoittanut Roykka »
    Kirjattu
  • ::
  • 25.12.11 - klo:00:33

    Tingle Poissa

    • Paavo
      • 3DS-ystäväkoodi: 1478-3942-1487
      • Xbox Live Gamertag: Tinglemies
      • Steam ID: Paavomies
      • Academic Nintendo Club RY
    Olin käsittänyt tuon Linkittömän haaran olleen se haara, joka jää jäljelle kun Link ensimmäistä kertaa vetää MS:ää ja hyppää 7 vuotta etukäteen takaperin, jättäen vanhan paskan ilman siteitä vuotamaan verta emättimestä.
    <Tapza> tinglest on kyl vähän hankala ottaa selvää
    <Tapza> se on tollanen saatananmoinen kusipää ja paras tuntemani ihminen, tosi mukava ja aivan perseestä
    <Kraidi> tarvitset vieroitusta epätodellisuudesta
    <JJJANI> vittu ku paavolle ei voi ees vittuilla ilman et menee ite ihan sekasin
    <henuck> olis kyl melkonen auschwitz olla jumissa jossain ovessa/sen takana ja kuunnella ffxiii ja paavon paskalaatikkojuttuja
    <Turjake> VITTU TINGLE NYT TURPA KIINNI
    Kirjattu
  • ::
  • 08.01.12 - klo:20:59

    Tapza Poissa

    • Katkeroitunut nörtti
      • Wii-numero: 7790-9571-7387-3403
      • Xbox Live Gamertag: Tapzaa
      • Steam ID: Thapzaa
    Aikajanan jakautuminen kolmeen on täyttä hevonpaskaa, johon ei viitata OoT:issa millään tapaa, ja tuntuu todella typerältä ja halvalta ratkaisulta sijoittaa kaikki sarjan pelit johonkin "järkevään" kronologiseen järjestykseen. Miksei aikajana jakaudu jokaisessa pelissä, koska ainahan on olemassa se mahdollisuus, että viimeisessä tappelussa tulee takkiin?

    Olkoon vaikka kuinka virallinen, silti aivan yhtä naurettavaa kamaa kuin villeimmät fanficit.
    Lasken pääomaa.
    Kirjattu
  • ::
  • 08.01.12 - klo:21:12

    Tingle Poissa

    • Paavo
      • 3DS-ystäväkoodi: 1478-3942-1487
      • Xbox Live Gamertag: Tinglemies
      • Steam ID: Paavomies
      • Academic Nintendo Club RY
    Niinhän se varmasti jakautuukin, niistä kaikista eivät vaan johda (ainakaan vielä) uusiin peleihin. Kyllä tämä minusta on paljon mielekkäämpää, kuin että Ganondorka syntyy 7 ja kolme neljäsosa kertaa uusiksi.
    <Tapza> tinglest on kyl vähän hankala ottaa selvää
    <Tapza> se on tollanen saatananmoinen kusipää ja paras tuntemani ihminen, tosi mukava ja aivan perseestä
    <Kraidi> tarvitset vieroitusta epätodellisuudesta
    <JJJANI> vittu ku paavolle ei voi ees vittuilla ilman et menee ite ihan sekasin
    <henuck> olis kyl melkonen auschwitz olla jumissa jossain ovessa/sen takana ja kuunnella ffxiii ja paavon paskalaatikkojuttuja
    <Turjake> VITTU TINGLE NYT TURPA KIINNI
    Kirjattu
  • ::
  • 08.01.12 - klo:21:25

    Tapza Poissa

    • Katkeroitunut nörtti
      • Wii-numero: 7790-9571-7387-3403
      • Xbox Live Gamertag: Tapzaa
      • Steam ID: Thapzaa
    En ole koskaan ollut pahemmin näiden vaihtoehtoisten todellisuuksien ystävä, mutta aikajanan kahtia jakautuminen tuntui vielä ihan järkevältä, koska Ocarinassa tosiaan on kaksi loppua. Jos aikajana olisi lineaarinen, koko jutussa ei olisi minkään vertaa järkeä, joten jakautuminen on ainoa vaihtoehto. Mutta tämä kolmas haara on mielestäni todella halpa ja läpinäkyvä ratkaisu, joka varmasti otettiin käyttöön koska porukka tajusi jossain vaiheessa, ettei koko jutussa ole mitään järkeä ellei sitä viedä vielä naurettavammaksi.

    Minun silmissäni oikeaa aikajanaa ei edelleenkään ole, sillä tämä virallinen versio on mitä todennäköisimmin aivan samalla tavalla jälkeenpäin kyhätty kuin kaikki faniteoriatkin. Pelejä tehtäessä mitään aikajanaa tuskin on ajateltu, minkä takia mitään aikajanoja tuskin tulisi edes miettiä.
    Lasken pääomaa.
    Kirjattu
  • ::
  • 08.01.12 - klo:21:48

    Tingle Poissa

    • Paavo
      • 3DS-ystäväkoodi: 1478-3942-1487
      • Xbox Live Gamertag: Tinglemies
      • Steam ID: Paavomies
      • Academic Nintendo Club RY
    En olekaan ennen uskonut että ananaksen voi työntää noin syvälle anusaukkoonsa.
    <Tapza> tinglest on kyl vähän hankala ottaa selvää
    <Tapza> se on tollanen saatananmoinen kusipää ja paras tuntemani ihminen, tosi mukava ja aivan perseestä
    <Kraidi> tarvitset vieroitusta epätodellisuudesta
    <JJJANI> vittu ku paavolle ei voi ees vittuilla ilman et menee ite ihan sekasin
    <henuck> olis kyl melkonen auschwitz olla jumissa jossain ovessa/sen takana ja kuunnella ffxiii ja paavon paskalaatikkojuttuja
    <Turjake> VITTU TINGLE NYT TURPA KIINNI
    Kirjattu
  • ::
  • 08.01.12 - klo:21:51

    Tapza Poissa

    • Katkeroitunut nörtti
      • Wii-numero: 7790-9571-7387-3403
      • Xbox Live Gamertag: Tapzaa
      • Steam ID: Thapzaa
    Nyt tuli kyllä niin hienoa argumentointia, että taisin hävitä väittelyn.
    Lasken pääomaa.
    Kirjattu
  • ::
  • 08.01.12 - klo:21:58

    Tingle Poissa

    • Paavo
      • 3DS-ystäväkoodi: 1478-3942-1487
      • Xbox Live Gamertag: Tinglemies
      • Steam ID: Paavomies
      • Academic Nintendo Club RY
    Olet oikeassa. Voitonjuhlistus itäsiivessä punaviinin ja mustaherukkahillon kera!
    <Tapza> tinglest on kyl vähän hankala ottaa selvää
    <Tapza> se on tollanen saatananmoinen kusipää ja paras tuntemani ihminen, tosi mukava ja aivan perseestä
    <Kraidi> tarvitset vieroitusta epätodellisuudesta
    <JJJANI> vittu ku paavolle ei voi ees vittuilla ilman et menee ite ihan sekasin
    <henuck> olis kyl melkonen auschwitz olla jumissa jossain ovessa/sen takana ja kuunnella ffxiii ja paavon paskalaatikkojuttuja
    <Turjake> VITTU TINGLE NYT TURPA KIINNI
    Kirjattu
  • ::
  • 10.01.12 - klo:18:12
    Minusta tuo Tapzan vuodatus oli kyllä ihan asiaa.
    Kirjattu
  • ::
  • 30.11.12 - klo:17:58
    Kirjattu
  • ::
  • 30.11.12 - klo:18:02
    Katsoin tuon kokonaan eilen. Erittäin hieno pätkä, budjettia ollut varmasti ihan sievä summa.
    Kirjattu
  • ::
  • 30.11.12 - klo:18:27
    Tuo aikajanojen jakautuminen tuo kyllä tosi paljon mahdollisuuksia tuleville Zeldoille. Mun mielestäni Skyward Swordin loppu teki melko vähän järkeä jo yksinään, joten siitä voidaan varmasti repäistä neljä eri aikajanaa, jos tarve vaatii.

    //En itsekään pidä aikajanan jakautumisesta. Mielestäni melko halpa ratkaisu Nintendolta. Olisivat vaikka sanoneet, että pelien välissä on tuhansia vuosia aikaa, ja tapahtumia puuttuu. Olisi tehnyt enemmän järkeä.
    « Viimeksi muokattu: 30.11.12 - klo:18:28 kirjoittanut Tube »
    Kirjattu
  • ::
  • 30.11.12 - klo:19:08
    Aijaa. Itse otan paljon mielummin useita aikajanoja, kuin että "Juuhjooh tässä 100 000 vuotta joohjuuh siinä tapahtuu kaikenlaista".
    Kirjattu
  • ::
  • 30.11.12 - klo:19:21

    Tapza Poissa

    • Katkeroitunut nörtti
      • Wii-numero: 7790-9571-7387-3403
      • Xbox Live Gamertag: Tapzaa
      • Steam ID: Thapzaa
    Mua siis lähinnä häiritsee se, että ihmiset ovat vuosien ajan yrittäneet nimenomaan asettaa sarjan pelejä yhteen järkevään kronologiseen järjestykseen. Siitähän se homman haastavuus on syntynyt, kun on pitänyt funtsia, millä perusteella tarina x on tapahtunut ennen tarinaa y. Tuo virallinen aikajana on muodostettu siten, että pelit sijoittuvat täysin eri todellisuuksiin. Yhtä hyvin kaikki sarjan osat voisivat siis tapahtua samaan aikaan, jokainen vain eri todellisuudessa. Seuraava Zeldakin voisi olla jatkoa sille todellisuudelle, missä The Wind Wakerin Link hukkui merelle ja Zelda sai lapsia Ganondorfin kanssa. Nintendolla yksinkertaisesti todettiin, ettei tää nyt oikeasti toimi, joten juuh noh mitä jos Link oiski kuollu OoT:in lopus broblem solved.

    Itse olen toki kauan sitten lakannut välittämättä Zeldojen aikajanasta, mutta kun tämä nyt on se virallinen, niin siihen tullaan taatusti viittaamaan milloin missäkin pelisarjaa koskevassa jutussa. Joten ainakin peleistä keskustellessa tätä aihetta on nyt hieman hankalampi sivuuttaa.
    Lasken pääomaa.
    Kirjattu
  • ::
  • 30.11.12 - klo:19:38

    eebrozgi Poissa

    • spoiler: eero
      • Nintendo Network ID: eebrozgi
      • Wii-numero: 3590 5048 9464 7022
      • 3DS-ystäväkoodi: 3952-8077-6581
      • Xbox Live Gamertag: eebrozgi
      • Steam ID: eebrozgi
    Itseänikään ei haittaa kolmas aikajana niinkuin usempia näyttää rassaavan. Eikö siihen kuolemaikajanaan sijoittuneet juurikin ensimmäiset pelit, jolloin koko suurta tarinaa tuskin oli sen syvemmin mietitty kuin "tonttu tappaa demoniporsaan ja pelastaa prinsessan"? Minusta vaan hyvä, että saivat ne edes jotenkin mukaan yhteen kokonaisuuteen.
    « Viimeksi muokattu: 01.12.12 - klo:11:54 kirjoittanut eebrozgi »
    KEEP YOUR COOL!
    Kirjattu
  • ::
  • 30.11.12 - klo:19:46
    Minua ei häiritse kolmas sen enempää kuin toinen. Mielestäni tekisi eniten järkeä siten, että OoT:n aikuistapahtumat tapahtuvat, vaikka Link palasikin ajassa takaisin. Minua risoo se, että tehtiin niin halpa ratkaisu, että aikajana jakautui. Tosin se jakautuminen tuli jo selväksi TP:n kohdalla, mutta risoo se silti.
    Kirjattu
  • ::