Rekisteröidy,


niin voit osallistua keskusteluihin
niin foorumilla kuin IRC-kanavallakin.
Rekisteröidy nyt!

Kirjaudu!



Pysy aina kirjautuneena sisälle

The Legend of Zelda -kronologia

30.11.12 - klo:20:02

Tapza Poissa

  • /)^ɛ^(\
  • Rappiolla
    • Wii-numero: 7790-9571-7387-3403
    • Xbox Live Gamertag: Tapzaa
    • Steam ID: Thapzaa
How would that work? Link palasi ajassa taaksepäin vain nukkuakseen taas seitsemän vuotta? ...Kinda defeats the purpose? Ganondorfin valtaannousu triggeröityi kun Link vetäisi miekan kivestä, joten muitakaan mahdollisuuksia ei oikein ole.

Aikamatkailuun liittyvät keskustelut ovat LEMPPAREITANI.
Gabe is thin. Gabe is thin. Gabe is thin.
Kirjattu
  • ::
  • 30.11.12 - klo:21:57

    Tingle Poissa

    • Paavo
      • 3DS-ystäväkoodi: 1478-3942-1487
      • Xbox Live Gamertag: Tinglemies
      • Steam ID: Paavomies
      • Academic Nintendo Club RY
    Ihastuttavaa argumentoida lasten videopelisarjan juonta vastaan koska omat metafyysiset mieltymykset sanovat vastaan. Ja sitten nämä samat tyypit vieläpä diggaavat tahrat; portista voi juku :DDDDDD

    Tarina nyt menee plörinäksi jo siinä kun Gannnonnn tuodaan joka peliin uudestaan mukaan. Jatkuva kuolleista herättäminen ei kyllä sekään kovin tyydyttävää tarinankerrontaa olisi.

    Tuben järjen teko ei kyllä tee järkeä laisinkaan, vaan sotii vastaan sekä Ocarina of Timen tapahtumien, että koko aikamatkustamisen merkityksen populaarikulttuurissa kanssa. Kuten Tapza huomautti, palauttaessaan Master Swordin paikalleen Link temmeltää lapsena miten lystää, piipahtaa Terminassa ja kusee puskaan sen sijasta että jäisi sinne kammioon transsiin.

    Ylipäätänsä Zeldan kaltaiseen sarjaan, jossa aikamatkustus on niin oleellinen osa kuin mitä on, ei multiuniversumikvanttihyperlatausfoliohattuilu ole mitenkään kaukaa haettua.
    <Tapza> tinglest on kyl vähän hankala ottaa selvää
    <Tapza> se on tollanen saatananmoinen kusipää ja paras tuntemani ihminen, tosi mukava ja aivan perseestä
    <Kraidi> tarvitset vieroitusta epätodellisuudesta
    <JJJANI> vittu ku paavolle ei voi ees vittuilla ilman et menee ite ihan sekasin
    <henuck> olis kyl melkonen auschwitz olla jumissa jossain ovessa/sen takana ja kuunnella ffxiii ja paavon paskalaatikkojuttuja
    <Turjake> VITTU TINGLE NYT TURPA KIINNI
    Kirjattu
  • ::
  • 30.11.12 - klo:23:16
    Tapza, riippuu siitä, miten ajattelemme ajan käyttäytyvän. Zelda palautti Linkin menneisyyteen, tulevaisuudesta palannut Link meni juttelemaan Zeldalle ja lähti Terminaan. Tämän jälkeen metsästä tuleva seikkailuaan aloitteleva Link meni Zeldan luokse, kun OoT-seikkailunsa jo käynyt Link on pelastamassa maailmaa Terminassa. Tai, koska emme tiedä mihin ajankohtaan Zelda Linkin palautti, onhan mahdollista, että ajassa palannut Link palautettiin siihen ajankohtaan, jossa ajassa matkustamaton Link oli Lord Jabu Jabua kiusaamassa. Ajasta palannut Link varoitti Zeldaa Ganondorffin hyökkäyksestä, ja Zelda & Impa lähtivät pakoon. Ocarina of Timen aikuiskauden tapahtumat tapahtuisivat joka tapauksessa, ja Terminaan lähteneen Linkin aikuisuuden aikana Hurylessa seikkailisi toinen Link. Mahdollisuuksia on monia. Minäkin pidän aikamatkustuskeskusteluista.

    //Edit: löysin reikiä omista ajatuksistani, ei tarvitse korjata.

    //Edit: Reikäni liittyivät lähinnä Master Swordin sijaintiin, eivätkä vissiin olekaan niin pahoja kuin ensin kuvittelin. Master Swordhan on koko ajan Temple of Timessä Linkin ollessa lapsi, joten eihän sitä tarvinnutkaan sinänsä "palauttaa" Temple of Timeen. Jos Link olisi palannut ajassa esimerkiksi varoittamaan Zeldaa Ganondorffin hyökkäyksestä, niin hommahan tekisi aika paljonkin järkeä, koska silloin Linkin palaaminen ajassa tuohon hetkeen olisi edellytys sille, että Link ylipäätään matkusti tulevaisuuteen, ja Zeldan oli pakko palauttaa Link. Olisi mielestäni voinut jotenkin näin järkeilemällä hoitaa tämän paljon siistimmin kuin repimällä aikajanan. Aikuis-OoT-seikkailu tapahtuisi samanaikaisesti kuin ajassa palannut Link tekisi jotain muuta.

    Aikajanan jakautuminen on vain mun mielestä todella halpa ratkaisu ja kertoo lähinnä siitä, ettei Nintendo jaksa kutoa sepittämiään tarinoita yhteen. TP:ssä Link olisi voinut epäonnistua Hyrulen pelastamisessa (tai ehkä pelin kannalta vähän iloisemman lopun saavuttamiseksi olisi onnistunut saamaan aikaiseksi jonkinmoisen puolustusvoiton, joka estäisi Ganondorffia kaappaamasta maailmaa) ja tarina olisi jatkunut TWW:ssä siitä. Kronologisesti TWW:n, PH:n ja ST:n jälkeen tulevat Zeldat olisivat joko tapahtuneet ST:n "uudessa Hyrulessa" tai sitten Deku Treen TWW:ssä vihjaama skenaario saarien yhdistämisestä olisi tapahtunut tai vedenpinta olisi laskenut uudelleen. Aikajanalle sopimattomat Zeldat olisivat seuranneet ja ne olisi nidottu aikajanaan uusilla peleillä.

    Aikajanan jakautuminen on halpa ratkaisu. Se ei toki tee yksittäisiä pelejä sen huonommiksi, mutta jotenkin syö kokonaisuutta.

    Offtopic: Paavo, Steins;Gate ei mielestäni ole niin sekava aikamatkustuksensa suhteen kuin annat ymmärtää. Onhan siinä pari hassua juttua (esimerkiksi ennalta määrätty tapahtuma x, jota en spoilaa ja jota ei voi muuttaa, vaikka matkustaa ajassa), mutta mielestäni se teki melko hyvin järkeä.
    « Viimeksi muokattu: 30.11.12 - klo:23:33 kirjoittanut Tube »
    Kirjattu
  • ::
  • 01.12.12 - klo:00:16

    Tingle Poissa

    • Paavo
      • 3DS-ystäväkoodi: 1478-3942-1487
      • Xbox Live Gamertag: Tinglemies
      • Steam ID: Paavomies
      • Academic Nintendo Club RY
    En oikein ymmärrä pointtiasi Tube. Yritätkö sanoa että jakaantuvaa aikajanaa ei saisi käyttää koska vaihtoehtojakin olisi? Siinäkin tapauksessa en koe kantaasi kovin mielekkäänä, kaikki ratkaisuvaihtosi kun kuulostavat lähinnä ad-hocilta. Link palaa varoittamaan Zeldaa, mutta Zelda meneekin samaan jekkuun kahdesti ja Link lähteekin muina miehinä Terminaan. Jos vielä halutaan uskoa aikamatkustuksen toimivan sarjan sisällä koherentilla tavalla, Majora's Maskissa ei selvistikään ole useita Linkkejä samassa ajassa.
    <Tapza> tinglest on kyl vähän hankala ottaa selvää
    <Tapza> se on tollanen saatananmoinen kusipää ja paras tuntemani ihminen, tosi mukava ja aivan perseestä
    <Kraidi> tarvitset vieroitusta epätodellisuudesta
    <JJJANI> vittu ku paavolle ei voi ees vittuilla ilman et menee ite ihan sekasin
    <henuck> olis kyl melkonen auschwitz olla jumissa jossain ovessa/sen takana ja kuunnella ffxiii ja paavon paskalaatikkojuttuja
    <Turjake> VITTU TINGLE NYT TURPA KIINNI
    Kirjattu
  • ::
  • 01.12.12 - klo:00:35
    No joo, tuo on toki totta.

    Mun mielestä aikajanan jakautuminen on vaan niin halpa temppu :|
    Kirjattu
  • ::
  • 01.12.12 - klo:05:39

    Tapza Poissa

    • /)^ɛ^(\
    • Rappiolla
      • Wii-numero: 7790-9571-7387-3403
      • Xbox Live Gamertag: Tapzaa
      • Steam ID: Thapzaa
    Itse en ainakaan kritisoi useita aikajanoja siksi, että olisin ylipäätään rinnakkaisia todellisuuksia vastaan, vaan kuten jo aiemmin sanoin, tällä ajattelutavalla pelit voisivat tapahtua missä järjestyksessä tahansa tai vaikka kaikki samaan aikaan. Aiemmin kun fanit ovat nimenomaan yrittäneet muodostaa niistä selkeän jatkumon ja sitten virallinen selitys onkin, että peli x on jatkoa jollekin vaihtoehtoiselle peli y:n lopulle. Ocarina of Time kertoi tarinan, jossa Link kukisti Ganondorfin ja pelasti maailman. Virallinen aikajana on käytännössä muodostettu ajattelutavalla "ENTÄ JOS Link ei olisikaan voittanut Ganondorfia ja pelastanut maailmaa". Aikajana ei siis oikeastaan edes jakaudu, tuon "Downfall"-janan pelit ovat vain jatkoa skenaariolle, jossa asiat eivät menneetkään niin, kuin ne Ocarina of Timessa esitettiin.

    Suomeksihan tämä tosiaan tarkoittaa, että kaikki Zelda-pelit eivät mene yhteen aikajanaan. Tämä antaa Nintendolle rajattomat mahdollisuudet oikeastaan kaiken suhteen, koska minkään ei tarvitse olla jatkoa peleissä esitetyille tapahtumille, vaan ne voivat sijoittua todellisuuksiin, jossa asiat tapahtuivatkin eri tavalla. Onhan tässä hyvätkin puolensa, sillä näen tämän ainakin itse niin, ettei Nintendon tarvitse enää funtsia miten tulevat Zeldat aikajanalle sijoittuvat. Näin voidaan jatkossakin keskittyä siihen olennaiseen ja unohtaa tarinankerronnallinen jatkuvuus osien välillä, mutta tarjota silti käypä selitys niille pelaajille, jotka asialla jaksavat päätään vaivata.

    Aikamatkustus ei muuten toimi sarjan sisällä koherentilla tavalla. Ocarina of Timessa jutut menevät suurilta osin niin, että kun jotain asiaa muutetaan menneisyydessä, se muokkaa tulevaisuutta. Silti mukana on tämä tuulimyllykaveri, jolta aikuinen Link oppii Song of Stormsin. Käy ilmi, että äijä on vihainen, koska Link soitti kyseisen biisin ollessaan lapsi ja sai tuulimyllyn pyörimään adhd-vaihteella. Mutta Link voi soittaa Song of Stormsin lapsena vasta opittuaan sen tältä äijältä aikuisena. Tässä on kyse samasta jutusta kuin esimerkiksi ensimmäisessä Terminatorissa; tulevaisuus on ennalta kirjoitettu ja riippuvainen siitä, että tässä tapauksessa Link matkustaa ajassa. Tämä pelaa kuitenkin eri säännöillä kuin muu peli, jossa asiat tulevaisuudessa muuttuvat vasta, kun Link on tehnyt tarvittavat toimenpiteet menneisyydessä.

    Yleensä aikamatkailutarinoita kirjoittaessa täytyy päättää säännöt, joiden mukaan aika ja siinä matkustaminen käyttäytyvät. Zeldan kohdalla on yksinkertaisesti keskitytty tekemään peliä ja leikittelemään erilaisilla skenaarioilla.
    Gabe is thin. Gabe is thin. Gabe is thin.
    Kirjattu
  • ::
  • 01.12.12 - klo:12:09
    Mielestäni Aikamatkailun aiheuttamat paralellitodellisuudet ovat ihan hyvä ratkaisu. Downfall- timelinen alkaminen Linkin kuolemasta on kuitenkin mielestäni aika juosten kustu ratkaisu, joka tuntuu vähän siltä että on haluttu säväyttää. Kun ottaa huomioon, että Triforce on vielä Dark Worldissä, Seitsemän tietäjän seitsemän jälkeläistä ihmisiä, ja koko sinetti muutenkin ei vain Ganonin vaan koko Dark Worldin ympärillä, sekä ALttP:n intro, tuntuu todennäköisemmältä, että, kun Ganonin ei onnistunut löytää Triforcea, mutta kylläkin koota hirviöarmeija, sinetöi seitsemän alkuperäistä tietäjää koko paskan muualle Linkin vedelessä sikeitä.
    Kirjattu
  • ::
  • 01.12.12 - klo:12:24

    Tapza Poissa

    • /)^ɛ^(\
    • Rappiolla
      • Wii-numero: 7790-9571-7387-3403
      • Xbox Live Gamertag: Tapzaa
      • Steam ID: Thapzaa
    Minullakaan ei sinänsä ole mitään aikamatkailusta seuranneita rinnakkaistodellisuuksia vastaan. Mutta. Oman ymmärrykseni mukaan tuo Downfall-aikajana ei ole millään tavalla aikamatkailun aiheuttama, se vaan on jatkoa sille mahdollisuudelle, että Link sai turpiinsa Ganonilta OoT:in lopussa. Toisin sanoen on siis vain keksitty vaihtoehtoinen todellisuus, jossa asiat menivätkin eri tavalla, siinä missä nuo kaksi muuta aikajanaa ovat "loogista" seurausta siitä, kun Link heitettiin takaisin lapsuusvuosiinsa. Tämä minua häiritsee.
    Gabe is thin. Gabe is thin. Gabe is thin.
    Kirjattu
  • ::
  • 01.12.12 - klo:14:45

    Laatikko Poissa

    • Ganonmire Dragdorf
      • Nintendo Network ID: Laatikko
    Minä olen käsittänyt tuon kolmannen janan siten, että kun link lähtee DeLoreanilla tulevaisuuteen niin hän ilmestyy eri janan/todellisuuden tulevaisuuteen. Jana/todellisuus, jossa Link nosti miekan, jatkuu loppuun saakka ilman Linkin ilmestymistä takaisin 7 vuoden päähän. Käsittääkseni missään vaiheessa ei ole mainittu, että Ganondorf kirjaimellisesti voittaa/tappaa Linkin niin siksi tämä vaikuttaa kaikkein järkevimmältä selitykseltä ja aikamatkailuissa tuppaa syntymään noita rinnakkaistodellisuuksia. Väänsin nyt vielä kuvan kun kiihkoonnuin tuosta videosta.

    Rusketun kynttiläillallisilla
    Kirjattu
  • ::
  • 01.12.12 - klo:15:31

    Tapza Poissa

    • /)^ɛ^(\
    • Rappiolla
      • Wii-numero: 7790-9571-7387-3403
      • Xbox Live Gamertag: Tapzaa
      • Steam ID: Thapzaa
    "The Hero is Defeated" lukee virallisessa aikajanassa. Esittämäsi teorian mukaan tämä ei ole mahdollista, koska sankaria ei tuossa todellisuudessa olisi olemassa ollenkaan. Enkä muutenkaan oikein näe, miksi aikajana tuossa kohtaa jakautuisi. Linkhän ei oikeastaan edes matkaa tulevaisuuteen, vaan "nukkuu" seitsemän vuotta temppelin sisällä. Sen takia Link itsekin vanhentuu, hän kun ei hyppää ajassa eteenpäin, vaan vaipuu horrokseen josta sitten herää seitsemän vuoden kuluttua.
    Gabe is thin. Gabe is thin. Gabe is thin.
    Kirjattu
  • ::
  • 01.12.12 - klo:18:46

    Turjake Poissa

    • Törö
    • Hail to the King, baby!
      • 3DS-ystäväkoodi: 4527-7665-4643
      • Xbox Live Gamertag: Turjace
      • PSN ID: Turjace
      • Steam ID: turjace
      • Törön vuodatus, teh blogi
    Mielestäni aikajanaa ei ole.
    <+Cyna> Turjake on resetin paras tyyppi, aattelin mainita
    <Tinglemies> välillä en itsekään erota pelaanko personaa vai nussinko törön kaa
    <+mm. Detonat, coconuut, Linkkiro> Törö adminiks


    ANIME ON PASKAA USKOKAA JO SKYWARD SWORD MYÖS JA DC
    Kirjattu
  • ::
  • 01.12.12 - klo:19:05

    Tapza Poissa

    • /)^ɛ^(\
    • Rappiolla
      • Wii-numero: 7790-9571-7387-3403
      • Xbox Live Gamertag: Tapzaa
      • Steam ID: Thapzaa
    Olisin mielelläni kanssasi samaa mieltä. Ja tavallaan olenkin.
    Gabe is thin. Gabe is thin. Gabe is thin.
    Kirjattu
  • ::
  • 01.12.12 - klo:19:22
    Itse vain välitän seuraavien pelien janoista:
                   
    SS > OoT > tWW > PH > ST
    SS > OoT > MM > TP

    Muut pelit ovatkin sitten yks ja sama missä ovatkaan. :D
    Kirjattu
  • ::
  • 02.12.12 - klo:13:22

    Tapza Poissa

    • /)^ɛ^(\
    • Rappiolla
      • Wii-numero: 7790-9571-7387-3403
      • Xbox Live Gamertag: Tapzaa
      • Steam ID: Thapzaa
    Siis tosiaan vielä nyt vääntääkseni rautalangasta, tässä on mielestäni hyvin selitetty, miksi Zeldan virallinen aikajana ei ole "oikea" aikajana. Nuo kaksi "Hero is succesful" aikajanaa menevät ihan hyvin yhteen, koska pelissä on selkeä tapahtuma, jossa janat eriytyvät. Tämä kolmas ("Hero is defeated") on käytännössä "what if"-aikajana. Se sijoittuu täysin toiseen todellisuuteen, eikä siten ole samaa kaanonia muiden pelien kanssa.

    Ei tämä aikajanan olemassaolo sinänsä minua häiritse, mielestäni se vain ei ole aikajana siinä mielessä, mitä yleensä käsitän sanalla tarkoitettavan. Fanit ovat vuosien ajan yrittäneet saada Zelda-pelit sopimaan samaan universumiin niin että hommassa olisi järkeä, mutta virallisessa aikajanassa näin ei ole. Kaikki pelit eivät yksinkertaisesti mene yhteen kaanoniin.

    Ellen sitten ole ymmärtänyt jotain väärin.
    « Viimeksi muokattu: 02.12.12 - klo:13:26 kirjoittanut Tapza »
    Gabe is thin. Gabe is thin. Gabe is thin.
    Kirjattu
  • ::
  • 02.12.12 - klo:16:44

    Tingle Poissa

    • Paavo
      • 3DS-ystäväkoodi: 1478-3942-1487
      • Xbox Live Gamertag: Tinglemies
      • Steam ID: Paavomies
      • Academic Nintendo Club RY
    No siis eiväthän aikajanojen janautuminen ja "what if" -skenaariot ole sama asia. Mutta ovat ne kertomakirjalliselta statukseltaan riittävin liki toisiaan jotta ne sopivat muikeasti samaan sakkiin :) Se taas, että nämä mahdolliset maailmat eivät olisi osa samaa universumia (mutta aikajanahalkeilut olisivat) menee taas sellaiseksi metafyysiseksi pervoiluksi jolla ei ole mitään sijaa höpölöpölastensadusta puhuttaessa.

    Kyse ei tässä tapauksessa ole myöskään siitä, että Mijumotot eivät vain olisi keksineet enää uutta temporaalista lokaatiota peleillään ja siksi heittäneet hatusta ylimääräisen repeämän. Tämä ratkaisu kun samalla selittää näppärästi ja nokkelasti a Link to the Pastin premissin OoT:n lopulla.

    Ja onhan se nyt tosi siistiä, että pelaaja voi toimillaan tälläisessa mittakaavassa vaikuttaa koko pelisarjan juoneen ;)
    <Tapza> tinglest on kyl vähän hankala ottaa selvää
    <Tapza> se on tollanen saatananmoinen kusipää ja paras tuntemani ihminen, tosi mukava ja aivan perseestä
    <Kraidi> tarvitset vieroitusta epätodellisuudesta
    <JJJANI> vittu ku paavolle ei voi ees vittuilla ilman et menee ite ihan sekasin
    <henuck> olis kyl melkonen auschwitz olla jumissa jossain ovessa/sen takana ja kuunnella ffxiii ja paavon paskalaatikkojuttuja
    <Turjake> VITTU TINGLE NYT TURPA KIINNI
    Kirjattu
  • ::
  • 02.12.12 - klo:16:56
    Ymmärrän kyllä mitä Tapza tarkoittaa. Vaikka itseäni häiritsee aikajanan jakautuminen ylipäätään, on tuo defeated hero -aikajana tosissaan johdettu tapahtumista, joita OoT:ssä ei tapahdu. OoT:n tarinan perusteella voi kuvitella aikajanan jakautuvan, mutta OoT:n tarinassa Link ei kuole (tai kuolee, mutta sitten aloitetaan edellisestä tallennuksesta, ja jos kuoleminen olisi peruste jakaa aikajana, aikajana voisi jakautua jokaisesta kohdasta, jossa Linkillä on teoreettinen mahdollisuus kuolla). Paljon siistimpi ratkaisu olisi todellakin ollut tehdä yksi uusi peli Link to the Pastin taustatarinan selittämiseksi.
    « Viimeksi muokattu: 02.12.12 - klo:17:59 kirjoittanut Tube »
    Kirjattu
  • ::
  • 02.12.12 - klo:17:23

    Tapza Poissa

    • /)^ɛ^(\
    • Rappiolla
      • Wii-numero: 7790-9571-7387-3403
      • Xbox Live Gamertag: Tapzaa
      • Steam ID: Thapzaa
    Juuh, Tube ehtikin kirjoittaa välissä viestin joka valaisi omaa pointtiani paremmin kuin tämä omani. Mutta olkoot nyt, kun menin raapustamaan.

    Toistan nyt samoja asioita ties kuinka moneen otteeseen, mutta olkoot. Ocarina of Time kertoo tarinan, jonka lopussa Link voittaa Ganonin ja palaa lapsuuteensa. Aikajana jakautuu, koska tarinalla on tavallaan kaksi eri lopetusta eri aikakausissa. Ne ovat silti samaa tarinaa.

    Virallisen aikajanan mukaan Alttp, Oraclet, LoZ ja AoL eivät ole jatkoa tälle tarinalle, vaan jollekin aivan vaihtoehtoiselle todellisuudelle jota ei Ocarina of Timessa esitetty ollenkaan (ellei Game Over-ruutua halua sellaiseksi laskea). Mielestäni on aivan päivänselvää, ettei tämä ole samaa kaanonia ja universumia kuin kaksi muuta aikajanaa. Se on täysin erillinen universumi.

    En myöskään näe, mitä erityisen nokkelaa tässä ratkaisussa on. Minun nähdäkseni se on helpoin ja halvin mahdollinen. Kaikki säännöt ja peleissä esitetyt tapahtumat voidaan unohtaa ja sanoa vain, että noh entäs jos se menikin eri tavalla.

    Löysin tämmösen quoten tuolta aiemmin linkitetyn videon kommenteista, joka vastaa aika hyvin omia fiiliksiäni.

    Lainaus
    I can't accept this 'What If?' scenario. I mean if fans do accept it then what's to stop Nintendo from saying "What if Link lost to Ganon in Wind Waker?" or "What if Link was defeated by Vaati in Minish Cap?" You can totally distort the stories and timeline on whim and at the same time totally throw away all preset foundations.
    If Nintendo truly wants to give us a story that open-ended have the game open-ended as well. OoT does have 2 separate endings in it when you stand back and look at it, the child Link timeline and the adult Link timeline. However the game DOES NOT END unless you defeat Ganon. So according to their own games Link HAS TO defeat Ganon in OoT.
    ...
    There is SO MUCH wrong with that kinda stupid maneuver, first of all, why not just make the game with the intended ending anyways, or at least one with a logical explanation.
    ...
    The game has a legitimate ending, just because you die in the game doesn't mean that is the story. ... If you were doing a report on the story of this game and you said Link dies at the end that'd be incorect. In the game there is no part in which Link officially dies, unless you just wanna make stuff up, which is exactly what Nintendo seems to be doing.

    Minua ei sinänsä häiritse, ettei kaikkia Zelda-pelejä voi sovittaa samaan tarinajatkumoon. Juoni on näissä peleissä aina ollut toissijainen, enkä ole koskaan jaksanut vakavasti ottaa osaa aikajanaspekulointeihin, koska sellainen ei mielestäni tuo mitään lisänautintoa Zeldojen tarjoamiin kokemuksiin. Se minua häiritsee, että tätä virallista aikajanaa ylipäätään kutsutaan aikajanaksi. Tämä ei ole yhtenäinen kaanoni, vaan kaksi eri universumia, joista toinen ei ole jatkoa avainkohdasta löytyvän pelin (OoT) tapahtumille, vaan vaihtoehtoiselle versiolle niistä, joita siis ei pelissä esitetty.
    « Viimeksi muokattu: 02.12.12 - klo:17:26 kirjoittanut Tapza »
    Gabe is thin. Gabe is thin. Gabe is thin.
    Kirjattu
  • ::
  • 02.12.12 - klo:18:02
    Olisi edes niin, että OoT:n uusioversioon oltaisiin tehty vaihtoehtoinen lopetus. Link saa Ganonilta turpaansa ja lopputekstit alkaavat rullata.
    Kirjattu
  • ::
  • 02.12.12 - klo:19:05

    Tingle Poissa

    • Paavo
      • 3DS-ystäväkoodi: 1478-3942-1487
      • Xbox Live Gamertag: Tinglemies
      • Steam ID: Paavomies
      • Academic Nintendo Club RY
    aikajana voisi jakautua jokaisesta kohdasta, jossa Linkillä on teoreettinen mahdollinen kuolla).
    Ja oletan että tähän Nintendon pukumiehet sitoutuvatkin. Eivätkä janat tietenkään haaroittuisi  pelkästään pelaajan kuoleman kohdalla, vaan myös jokaisen kontingentin (eli ei-välttämättömän, opi uusi sana Cyna :) ) pelaajan tekemän teon kohdalla.

    Paljon siistimpi ratkaisu olisi todellakin ollut tehdä yksi uusi peli Link to the Pastin taustatarinan selittämiseksi.
    Ei kyllä ole yhtään siistiä toistaa samanlaisia tapauksia uudelleen ja uudelleen sen sijaan että se tapahtuma olisi ollut aina yksi ja sama.

    Ylipäätään minua kyllä ahdistaa suunnattomasti aina kun videopelin tarina halutaan pistää tiettyyn lineaariseen kaanoniin. Silloinkin kun peli ihan eksplisiittisesti mainostaa useita vaihtoehtoisia loppuratkaisujaan alkavat fanit määkimään mikä näistä nyt olikaan se oikea kaanon ja muut turhaa pelleilyä. Ja todelliseksi lopuksi valitaan totta kai se ratkaisu jossa päähenkilö voittaa kaiken pahan (myös sen ylimääräisen ekstrapomon), saa kaikki naiset ja ratsastaa kultasyöksevällä salamanterilla auringonnousuun. Ja mikä parasta, minkä tahansa pelin osuuden kaanonissa voi ohittaa täysin jos kyseinen peli on tarpeeksi huono.

    Videopeli on siinä mielessä fundamentaalisesti täysin erilainen kulttuurinmuoto kuin kirjallisuus tai elokuvat, että videopeli ei koskaan ole mikään staattinen kokonaisuus vaan syntyy aina yhdessä vuorovaikutuksessa pelaajan kanssa. Koen tämän kieltämisen erittäin ahdistavaksi ja raiskaavan koko videopelaamisen idean.

    Muistan kun reilu kymmenen vuotta sitten pelasin Ocarina of Timea ensimmäistä kertaa. Menin lopputappeluun. Hävisin. Miten tulisi suhtautua. Oliko nyt niin että minun tappiotani ei oikeasti tapahtunut, vaan näyttelin roolini suuressa näytelmässä "väärin". Onko niin että minun pelikokemukseni on irrallinen siitä mitä pelissä "oikeasti" tapahtuu? Jos näin on niin en voi enää kahlita sanaista arkkuani. hyi yök raivostun.

    Lainaus
    However the game DOES NOT END unless you defeat Ganon.
    Kun pelissä kuolee, ruudulle tulee tekstiä.
    GAME OVER
    aivoni ovat täynnä jukurttia

    Itse olen aina kokenut pyrkimyksen Zeldojen aikajanateorioissa olleen saada järkeenkäypä selitys sille, miten tietyn pelin tarina seuraa toista. Tämä virallinen aikajanateoria on ensimmäinen, jota lukiessani tuli sellainen olo että nythän nämä palaset loksahtavat kohdalleen. Samaa ei voi mitenkään sanoa mistään kurkkimastani faniteoriasta tai edes
    vastaavankaltaisista pyrkimyksistä toisissa pelisarjoissa. Minkä näen tässä vaihtoehdossa Tapzaa risovan, on se, voiko tätä selitystä kutsui miksikään oikeaksi aikajanaksi. Tämän taas kuittaisin pelkkänä semanttisena saivarteluna.

    Pervoiluksi se sitä paitsi menee joka tapauksessa. Jatkaako vanha aikajana vielä elämäänsä kun Link poistuu siitä? Onko aikajanoja yksi vai kaksi ja jos yksi, niin kumpi on oikea? En muista kenenkään edes aavistaneen kahta loppuratkaisua ennen kuin Miyamoto itse asiasta mylväisi.

    Totta kai tämä mahdollistaa sen että Nintendo voi vain johtaa seuraavan pelin tarinan täysin mielivaltaisesti ottamatta huomioon aiempia pelejä lainkaan. Mutta niin ei ole toistaiseksi käynyt, vaan tämä tuore muljutus saa OoT:n ja aLttP:n loksahtamaan selitysvoimaisella tavalla yhteen. Kuten nuutti aiemmin huomautti, mahdollisuus epätyydyttävään tarinankerrontaan on olemassa riippumatta siitä minkälaista metafysiikkaa noudattaa. Kaikki voi olla hassusti koska aikaa on kulunut 10^678 valovuotta. Tai seuraava Tulen ja Jään laulu onkin laulu Paskasta ja Roskasta :DDDDD

    Olisi edes niin, että OoT:n uusioversioon oltaisiin tehty vaihtoehtoinen lopetus. Link saa Ganonilta turpaansa ja lopputekstit alkaavat rullata.
    Tämä olisi kyllä ollut tosi kiva juttu.

    Ajatusleikki. Mitä jos OoT:ssa kuollessaan saisi nähdä viiden tunnin epilogin siitä, mitä nyt tapahtuukaan. Ganondorf on vihainen ja sage menee joka peltoon. Oletan, että jos näin oltaisiin tehty olisivat fanit kolmatta viivaa kohtaan paljon suopeampia. Mutta tässä OoT Deluxe Ultimate Arcade versionissa on samaa alkuperäiseen on se, että mahdollisuus Linkin kuolemaan on molemmissa mukana. Se, mitä kohdellaan oikeana vaihtoehtona riippuu siitä, miten paljon eri ratkaisut tyydyttävät kerronnallisia perversioitamme. Sama ilmiö on havaittavissa neitsytpimperopelien kuninkaassa, Persona 4:ssä. Pelissä on huikea määrä erilaisia loppuratkaisuja jotka perustavat siihen että jokin meni mönkään. Se, mitä näistä fanit pitävät todellisina vaihtoehtoina korreloi vahvasti sen kanssa, miten mehevä määrä ylimääräistä tarinankerrontaa kömmimisestä seuraa.

    Itse kyllä oikein mieluusti ottaisin seuraavan Zeldan lähtevän siitä että [insert Zeldapeli tähän]:ssä tuli Game Over ja Ganondorf valtasi maailman. Paljon mielenkiintoisempaa kuin necromancerointi ja tuhoon tuomittu Hyrule voisi olla veikeä mesta tutkia :)
    <Tapza> tinglest on kyl vähän hankala ottaa selvää
    <Tapza> se on tollanen saatananmoinen kusipää ja paras tuntemani ihminen, tosi mukava ja aivan perseestä
    <Kraidi> tarvitset vieroitusta epätodellisuudesta
    <JJJANI> vittu ku paavolle ei voi ees vittuilla ilman et menee ite ihan sekasin
    <henuck> olis kyl melkonen auschwitz olla jumissa jossain ovessa/sen takana ja kuunnella ffxiii ja paavon paskalaatikkojuttuja
    <Turjake> VITTU TINGLE NYT TURPA KIINNI
    Kirjattu
  • ::
  • 02.12.12 - klo:20:19

    Tapza Poissa

    • /)^ɛ^(\
    • Rappiolla
      • Wii-numero: 7790-9571-7387-3403
      • Xbox Live Gamertag: Tapzaa
      • Steam ID: Thapzaa
    Hyvä viesti. Ansaitset peukun. Tämä viralliseksi aikajanaksi kutsuttu kyhäelmä häiritsee minua edelleen, mutta viestisi sai minut katsomaan asiaa uudesta näkökulmasta. Ymmärrykseni kasvoi. Taidan olla askeleen lähempänä mielenrauhaa.

    Tartun nyt kuitenkin näön vuoksi muutamiin juttuihin:

    Ylipäätään minua kyllä ahdistaa suunnattomasti aina kun videopelin tarina halutaan pistää tiettyyn lineaariseen kaanoniin. Silloinkin kun peli ihan eksplisiittisesti mainostaa useita vaihtoehtoisia loppuratkaisujaan alkavat fanit määkimään mikä näistä nyt olikaan se oikea kaanon ja muut turhaa pelleilyä. Ja todelliseksi lopuksi valitaan totta kai se ratkaisu jossa päähenkilö voittaa kaiken pahan (myös sen ylimääräisen ekstrapomon), saa kaikki naiset ja ratsastaa kultasyöksevällä salamanterilla auringonnousuun. Ja mikä parasta, minkä tahansa pelin osuuden kaanonissa voi ohittaa täysin jos kyseinen peli on tarpeeksi huono.

    Tästä olen itse asiassa samaa mieltä. Yleisesti ottaen en pidä ns. "True Ending":eistä (tuttuja monista VN:eista) peleissä, joissa mahdollisia lopputulemia on useampi. Siinä vähän niin kuin terminoidaan pelaajan oma kokemus ja sanotaan, ettei tätä nyt oikeasti tapahtunutkaan. Zeldat ovat kuitenkin tarinaltaan lineaarisia pelejä, jolloin sitä luulisi, ettei juonta tarvitsisi ruveta repimään mihinkään vaihtoehtoisiin todellisuuksiin.

    Sitähän minä vain tässä olen valittanut, että vuosien ajan tässä ollaan pohdittu yhtenäistä kaanonia, johon kaikki sarjan pelit voitaisiin istuttaa. Käy ilmi, että sellaista ei ole. Fine. Silti minusta tuntuu, että ihmiset kohtelevat tätä Nintendon esittämää ratkaisua sellaisena. Why?

    Lainaus
    However the game DOES NOT END unless you defeat Ganon.
    Kun pelissä kuolee, ruudulle tulee tekstiä.
    GAME OVER
    aivoni ovat täynnä jukurttia

    Tämä nyt ei mielestäni ole määriteltävissä pelin tarinan päättymiseksi. Tarinankerronnallisesta perspektiivistä juoni vain jää kesken, koska pelaaja oli käsi.

    Lainaus
    Itse olen aina kokenut pyrkimyksen Zeldojen aikajanateorioissa olleen saada järkeenkäypä selitys sille, miten tietyn pelin tarina seuraa toista.

    Sama täällä. Sehän minua häiritsi, kun tämä kolmas aikajana ei seurannutkaan pelissä esitettyä tarinaa, vaan lähti muokkailemaan sitä.

    Lainaus
    Ajatusleikki. Mitä jos OoT:ssa kuollessaan saisi nähdä viiden tunnin epilogin siitä, mitä nyt tapahtuukaan. Ganondorf on vihainen ja sage menee joka peltoon. Oletan, että jos näin oltaisiin tehty olisivat fanit kolmatta viivaa kohtaan paljon suopeampia. Mutta tässä OoT Deluxe Ultimate Arcade versionissa on samaa alkuperäiseen on se, että mahdollisuus Linkin kuolemaan on molemmissa mukana. Se, mitä kohdellaan oikeana vaihtoehtona riippuu siitä, miten paljon eri ratkaisut tyydyttävät kerronnallisia perversioitamme.

    Totta. Yksinkertaista Game Over-ruutua on ainakin minusta vaikea kohdella jonkinlaisena vaihtoehtoisena loppuratkaisuna, mutta jos asiaa lähtee noin ajattelemaan, ei kai se sinänsä ole yhtään vähemmän relevantti.

    Olen edelleen sitä mieltä, ettei tätä virallista aikajanaa voi miksikään aikajanaksi kutsua, mutta ei kai sillä loppujen lopuksi sitten ole merkitystä.
    Gabe is thin. Gabe is thin. Gabe is thin.
    Kirjattu
  • ::
  • 21.01.16 - klo:15:07

    Tingle Poissa

    • Paavo
      • 3DS-ystäväkoodi: 1478-3942-1487
      • Xbox Live Gamertag: Tinglemies
      • Steam ID: Paavomies
      • Academic Nintendo Club RY
    <Tapza> tinglest on kyl vähän hankala ottaa selvää
    <Tapza> se on tollanen saatananmoinen kusipää ja paras tuntemani ihminen, tosi mukava ja aivan perseestä
    <Kraidi> tarvitset vieroitusta epätodellisuudesta
    <JJJANI> vittu ku paavolle ei voi ees vittuilla ilman et menee ite ihan sekasin
    <henuck> olis kyl melkonen auschwitz olla jumissa jossain ovessa/sen takana ja kuunnella ffxiii ja paavon paskalaatikkojuttuja
    <Turjake> VITTU TINGLE NYT TURPA KIINNI
    Kirjattu
  • ::
  • 15.03.17 - klo:05:45

    Tingle Poissa

    • Paavo
      • 3DS-ystäväkoodi: 1478-3942-1487
      • Xbox Live Gamertag: Tinglemies
      • Steam ID: Paavomies
      • Academic Nintendo Club RY
    Kuulkaa, kuulkaa kansalaiset! Mimamojo on noussut haudastaan ja paljastaa meille Zeldojen universumin tsalaisuudet. Link's Awakeningin paikka aika-avaruudessa on siirtynyt! Majora's Mask oli vain Skull Kidin harhaa, minkä kaikki Personaa pelanneet jo hoksasivatkin. Lue lisää Hyrule Encyclopediasta, saat sen lähimmältä lehtipisteeltäsi kautta Hyrulen maan.

    http://zeldauniverse.net/forums/Thread/183385-Timeline-and-other-interesting-tidbits-in-Hyrule-Encyclopedia/?pageNo=1
    <Tapza> tinglest on kyl vähän hankala ottaa selvää
    <Tapza> se on tollanen saatananmoinen kusipää ja paras tuntemani ihminen, tosi mukava ja aivan perseestä
    <Kraidi> tarvitset vieroitusta epätodellisuudesta
    <JJJANI> vittu ku paavolle ei voi ees vittuilla ilman et menee ite ihan sekasin
    <henuck> olis kyl melkonen auschwitz olla jumissa jossain ovessa/sen takana ja kuunnella ffxiii ja paavon paskalaatikkojuttuja
    <Turjake> VITTU TINGLE NYT TURPA KIINNI
    Kirjattu
  • ::