Sivari, intti ja sota

Rekisteröidy,

niin voit osallistua keskusteluihin
niin foorumilla kuin IRC-kanavallakin.
Rekisteröidy nyt!

Kirjaudu!

Pysy aina kirjautuneena sisälle

Sivari, intti ja sota

Äänestys

Mitä mieltä olet asepalveluksesta?

Myös naisten olisi suoritettava asepalvelus
- 11 (11.1%)
Pidettävä ennallaan
- 23 (23.2%)
Lakkautettava ja korvattava palkka-armeijalla
- 54 (54.5%)
Lakkautettava ja Suomesta tehtävä sotilaallinen tyhjiö
- 11 (11.1%)

Äänestäjiä yhteensä: 90

29.03.08 - klo:00:05
Hienoa kun on tähän aiheeseen saatu tämän päivän aikana kolmen sivun verran tekstiä, niin ei tässä kunnossa kiinnosta alkaa näitä lueskelemaan.

Mutta off-topicista asialliseen. Inttiin, tottakai. En kyllä varmasti mitään mummojen perseitä mene pyyhkimään, vaikka ei välttämättä niin hirveästi kiinnosta mennä puoleksi vuodeksi sinne armeijaankaan muiden pompoteltavaksi. Mutta on se kuitenkin se oikea miesten koulu, eikä mikään munattomien nynnyjen (ei todellakaan millään pahalla niille, joiden aatteita vastaan armeija sotii) vaihtoehto, kuten sivari. Katotaan nyt jos jotain järkevää tänne saisi toista laitettua, mutta kuitenkin kyllä se on armeija eikä mitään vitun sivari, johon itseään mieheksi väittävät ihmiset menevät.
Kirjattu
  • ::
  • 29.03.08 - klo:00:07
    Hienoa kun on tähän aiheeseen saatu tämän päivän aikana kolmen sivun verran tekstiä, niin ei tässä kunnossa kiinnosta alkaa näitä lueskelemaan.

Mutta off-topicista asialliseen. Inttiin, tottakai. En kyllä varmasti mitään mummojen perseitä mene pyyhkimään, vaikka ei välttämättä niin hirveästi kiinnosta mennä puoleksi vuodeksi sinne armeijaankaan muiden pompoteltavaksi. Mutta on se kuitenkin se oikea miesten koulu, eikä mikään munattomien nynnyjen (ei todellakaan millään pahalla niille, joiden aatteita vastaan armeija sotii) vaihtoehto, kuten sivari. Katotaan nyt jos jotain järkevää tänne saisi toista laitettua, mutta kuitenkin kyllä se on armeija eikä mitään vitun sivari, johon itseään mieheksi väittävät ihmiset menevät.

No arvaa kiinnostaako minua lukea tällaisia perustelemattomia ja idioottimaisia kommentteja?
    Kirjattu
  • 29.03.08 - klo:00:16
    Juu no koitan tosiaan saada tässä järkevämpää tekstiä aikaan joskus lähiaikoina, mutta jokatapauksessa, itse tosiaan menen mieluummin armeijaan, kuin pyyhkimään vanhojen mummojen/paappojen perseitä johonkin sairaalaan. Kuitenkin jos jotkut puolustaa tätä meidän hienoa maatamme mahdollisissa tulevissa sodissa, niin ne on me miehet ja monet isänmaalliset naiset varmasti sitten auttelee siellä sairaanhoidon puolella. Älkää hirttäkö minua, järki ei juokse parhaiten tällä hetkellä. :D
    Kirjattu
  • 29.03.08 - klo:00:18
    Kyllä sitä inttiin ennemmin menee, vaikka siinä puuhassa lähtee hiukset. :/

Tämä siis siksi (viitaten Jeftanon väläytykseen mennä vankilaan loisimaan tuoksi ajaksi), koska jos suorittaa asepalveluksen vankilassa, laskevat mahdollisuudet saada ns. "luottotyötä" (esim. hommaa missä haltuusi luotetaan raha-asioita).

Oma isäukkonikin sanoi, että meinasi itse lähteä lätkimään jo toisena päivänä, mutta jäikin ja näin jälkeenpäin sanoo, että oli se sen arvoista.

Ja mitä tuohon nyt lähiaikoina käydyn keskusteluun tulee, en ota siihen kantaa, eli en koske siihen edes kolmen metrin seipäällä.

Ja niin, oma asevelvollisuus alkaa todennäköisesti jo tämän vuoden heinäkuussa, ellei polvet petä. :/

You know you've lost when...

My name is Legion, for we are many.
    Kirjattu
  • 29.03.08 - klo:11:06

´Smuguu

Hahah täällä varmaa puoletkaa pääse inttiä edes läpi :DD
    Kirjattu
  • 29.03.08 - klo:12:30
    Mua henkilökohtasesti vituttaa todella paljon tällaset pellet, jotka pitävät armeijaa jonain miehuuden huipentumana ja sivareita random-nynnyinä. Ei sivariin meneminen tee kenestäkään vähemmän miestä, eikä armeija vastaavasti lisää miehisyyttä tippaakaan. Sivareilla on usein vahvat mielipiteet, joiden takana ollaan valmiita seisomaan. Aseiden vastustaminen on huomattavasti fiksumpaa kuin niiden ihannoiminen, sodasta puhumattakaan. Asevelvollisuus on nykyään todella vanhentunut systeemi, eikä sitä nykyään tuollaisena tarvita. Armeijassa ei opita elintärkeitä taitoja, eikä sitä tarvita aikuistumiseen ja itsenäistymiseen. Se nyt vaan sattuu olemaan nyky-Suomen yksi suurimmista epäkohdista, jota ei mielestäni vastusteta tarpeeksi.

Kärjistäen voisin sanoa, että itse arvostan aseista kieltäytyviä hippejä todella paljon enemmän kuin aseita ja armeijaa ihannoivia hulluja.
    Kirjattu
  • 29.03.08 - klo:13:06

Asd. Kaikki luulee, että siellä tarvii olla joku vitun sixpäkmies. Mun pullapoikaserkku joka pelailee Pleikkari 3:sta päivät pitkät, pääs sen läpi.
    Kirjattu
  • 29.03.08 - klo:17:23

Raitoningu Poissa

• From Valhalla
    Mikä on se käsitys että vain miehet ovat armeijassa. Yhtälainen oikeus naisillakin on menny armeijaan, jos he haluavat. No mutta e isiltikään kovin moni nainen halua, mutta onhan heitä ketkä haluavat armeijaan : D
    Kirjattu
  • 29.03.08 - klo:17:27

Kraton Poissa

• Publicly humiliated criminal fugitive with no girlfriend.
      • Nordic Training Journal

Asd. Kaikki luulee, että siellä tarvii olla joku vitun sixpäkmies. Mun pullapoikaserkku joka pelailee Pleikkari 3:sta päivät pitkät, pääs sen läpi.

Enemmän siellä armeijassa tarvitaan tahtoa kuin kuntoa...
    Kirjattu
  • 29.03.08 - klo:19:27

Kurathesis

Lollero mitä, äänestin sihh sihh sivaria ja yllätyin aika tavalla tuloksista. En jaksa edes lukea ketjua, tosin, joten en sitten tiedä, kuinka moni teistä on sellaisia kamalia miehisyyden todistelijoita ja kuinka moni menee armeijaan vain lyhyemmyyden takia. Sen sanon että odotin videopelifoorumilla vähän erilaista tulosta.

Mitä nyt et Norsukuninkaalla on tietty ääniä kanssa.

M: No, nyt menin lukemaan sitten ja petyin joihinkin aika pahasti. Moimoi kaikille vaan.
    « Viimeksi muokattu: 29.03.08 - klo:19:41 kirjoittanut Kurathesis »
    Kirjattu
  • 29.03.08 - klo:19:34

heplo Poissa

• Resetin paskin jätkä
    • I'm back and I'm watching you.
    Mua henkilökohtasesti vituttaa todella paljon tällaset pellet, jotka pitävät armeijaa jonain miehuuden huipentumana ja sivareita random-nynnyinä. Ei sivariin meneminen tee kenestäkään vähemmän miestä, eikä armeija vastaavasti lisää miehisyyttä tippaakaan. Sivareilla on usein vahvat mielipiteet, joiden takana ollaan valmiita seisomaan. Aseiden vastustaminen on huomattavasti fiksumpaa kuin niiden ihannoiminen, sodasta puhumattakaan. Asevelvollisuus on nykyään todella vanhentunut systeemi, eikä sitä nykyään tuollaisena tarvita. Armeijassa ei opita elintärkeitä taitoja, eikä sitä tarvita aikuistumiseen ja itsenäistymiseen. Se nyt vaan sattuu olemaan nyky-Suomen yksi suurimmista epäkohdista, jota ei mielestäni vastusteta tarpeeksi.

Kärjistäen voisin sanoa, että itse arvostan aseista kieltäytyviä hippejä todella paljon enemmän kuin aseita ja armeijaa ihannoivia hulluja.

Oho, yllätyin, että olet tätä mieltä. Aika samoilla linjoilla olen sinun kanssa.
    I Päiväkotikerho I
    "Joka reikään banaania."
    Kirjattu
  • 30.03.08 - klo:01:49
    Ei vittu oikeesti.

"Ei mennä armeijaan, ei siitä sotimisesta oo mitää hyötyä, kun tulee kuitenkin vaan ydinpommia niskaan."

"Jos sota syttyisi, ei Suomi sitä yksin sotisi."

Kyllä näitä idioottimaisia perusteluja satelee ihan puolin ja toisin. Ei se kyllä ihan niinkään ole, että jos joku tänne Suomeen sattuisi hyökkäämään, niin odotetaan vaan, että naapurimaat tulevat ja hoitavat homman kotiin. Ja mikään Venäjä tai muukaan valtio, jolla on ydinaseita hallussaan, ei riskeeraisi täyttä ydinsotaa jonkun Suomen kaltaisen valtion takia. Ja kuinkas olikaan toisen maailmansodan aikaan? Hyvinhän ne natsitkin pisti puolta maailmaa pataan useamman vuoden ajan, ei sitä voi vain luottaa siihen, että on muutama liittolainen.

Edellinen viestini ampui sattuneista syistä (<_>) hieman yli, mutta yleispiirteeltään ajattelen jokseenkin niin. Jos joku haluaa jättää asevelvollisuuden suorittamatta, tulisi hänellä olla joku oikeasti painava syy tälle. Muuten heräilee kyllä yhden jos toisenkinlaisia ajatuksia ja mielikuvia kyseisestä henkilöstä.
    Kirjattu
  • 30.03.08 - klo:04:06

Oho, yllätyin, että olet tätä mieltä. Aika samoilla linjoilla olen sinun kanssa.

Makunsa kullakin. Itse menen inttiin ennemmin kuin sivariin, sillä pidän sivaria kohtana missä aita on matalin. Korostettakoon nyt vielä, etten pidä sivareita yhtään sen surkeampina ihmisinä kuin itse olen, sillä mielestäni ihmisen 'miehyys' on korvien välissä.

You know you've lost when...

My name is Legion, for we are many.
    Kirjattu
  • 30.03.08 - klo:13:49
    Ei vittu oikeesti.

"Ei mennä armeijaan, ei siitä sotimisesta oo mitää hyötyä, kun tulee kuitenkin vaan ydinpommia niskaan."

"Jos sota syttyisi, ei Suomi sitä yksin sotisi."

Kyllä näitä idioottimaisia perusteluja satelee ihan puolin ja toisin. Ei se kyllä ihan niinkään ole, että jos joku tänne Suomeen sattuisi hyökkäämään, niin odotetaan vaan, että naapurimaat tulevat ja hoitavat homman kotiin. Ja mikään Venäjä tai muukaan valtio, jolla on ydinaseita hallussaan, ei riskeeraisi täyttä ydinsotaa jonkun Suomen kaltaisen valtion takia. Ja kuinkas olikaan toisen maailmansodan aikaan? Hyvinhän ne natsitkin pisti puolta maailmaa pataan useamman vuoden ajan, ei sitä voi vain luottaa siihen, että on muutama liittolainen.

Mitä yrität sanoa? Millä perusteella minun quoteni olisi idioottimainen? Ensinnäkään, tuo tummentamani juttu (minun quote) ei yritä perustella sitä, miksi armeijaan ei pitäisi mennä. Olet sitä paitsi poistanut siitä jatkon: Se ei enää olisi pelkkää Suomen puolustamista, vaan myös Euroopan. Ja on erittäin epätodennäköistä, että mitään sotaa edes syttyy. Ja muistakaamme myös, että Suomi pärjäsi jatkosodan lopussa Saksan avustamana, muuten olisi tullut turpiin. Ja nimenomaan liittolaisten kanssa pärjättiin: Saksalla ei ollut "hyviä" liittolaisia, kun taas liittoutuneet saivat myöhemmin Yhdysvallat puolelleen. Pelkkiin liittolaisiin toki ei ole hyvä luottaa, mutta niitä tarvitaan.

Tuo ensimmäinen, Relixin quote, on kyllä tyhmä. Itse asiassa sotimisesta ei ole hyötyä, mutta asenne on vain huono.
    Kirjattu
  • 30.03.08 - klo:14:33

Kraton Poissa

Ei ole muuten merkitystä onko sivarit hinttejä ja intti miehien keskus, sillä vaikka näin ei ole, niin silti todella suuri määrä ihmisistä ajattelee näin. Yleensä on parempi olla normaali kuin friikki.
    Kirjattu
  • 30.03.08 - klo:14:35
    Ei ole muuten merkitystä onko sivarit hinttejä ja intti miehien keskus, sillä vaikka näin ei ole, niin silti todella suuri määrä ihmisistä ajattelee näin. Yleensä on parempi olla normaali kuin friikki.

Sittenhän jos toimii muiden ennakkoluulojen mukaan, sitä vain vahvistaa niitä ennakkoluuloja. Ja miten määrittelet termin "normaali"? Itse kunnioitan enemmän sitä, joka toimii omien ajatusten perusteella eikä yritä nuolla muiden perseitä.
    Kirjattu
  • 30.03.08 - klo:15:38

Kaiser Dragon Poissa

• King Of Darkness
    Armeijaan menen ilman muuta. Vaikka se voi koitua sitten sodassa kuolemaksi niin taistelen ainakin viimeiseen hengen vetoon asti.
    Dragons forever!
    Kirjattu
  • 30.03.08 - klo:19:23

Final

Itse asiassa olen jo käynyt intin (KarPr, EK, EsikJ). Kuusi kuukautta siellä vaivalloisesti mätänin. Tosin onneksi olin niin huono, etten "päässyt" nauttimaan vielä puolen vuoden lisänakista. Voin sanoa, että te kaikki intiin menijät tulette joko hajoamaan totaalisesti ekan kahden viikon aikana tai sitten jos tästä "kulttuurishokista" selviätte joten kuten, niin P-kauden jälkeen tulette tylsistymään kuoliaaksi itseääntoistaviin kuvioihin ja samoihin naamoihin. Osa koulutuksesta oli aluksi ihan mielenkiintoistakin (mikä sekin on aika subjektiivinen väite monelle; tämä onkin mun omaa kokemusta), mutta loppua kohden auttamatta ei oikein tehdä mitään tai jos tehdään, niin kyse on vanhan jo pari sataa kertaa opitun kertaamista. Noh, mikäs siinä, nyt ainakin osataan puolustautua joten kuten erityisesti jotain outoa "idästä hyökkäävää keltaista valtiota" vastaan. ((c) komppanian päällikkö). En ole sarkastinen, naurattaa vain tuo 6kk:n sessio elämässä.

Siviilipalvelus olisi varmasti ollut hyödyllisempää ainakin Suomen valtiolle. Olenkin pelkuri ja harmaata massaa, joten jätin valitsematta.
    Kirjattu
  • 30.03.08 - klo:21:00
    Inttiin olen menossa, syitä en nyt jaksa alkaa kasaamaan. Aika pitkälti samoilla linjoilla olen muitten inttiin menijöitten kanssa.
    Kirjattu
  • 31.03.08 - klo:18:32
    Mitenköhän armeija muka tekee pojasta miehen? Henkisesti kehittynyt 20-vuotias mieshenkilö joka osaa viimein käyttäyttyä edes vähänkin sivistyneesti, laitetaan takaisin itseään 14 vuotta nuoremman asemaan leikkimään metsässä sotaa ja pelleilemään.

Kirjattu
  • 31.03.08 - klo:20:47

Kraton Poissa

SOTA EI OLE LEIKKIÄ!
    Kirjattu
  • 31.03.08 - klo:20:49
    ^Eikä intissä käyminen ole sotaa.
    Kirjattu
  • 31.03.08 - klo:20:52

Kraton Poissa

Eikä sotaan liittyvät asiat ole leikkiä, vaikka pikkupoikien softauspelleilyt sitä ovatkin.
    Kirjattu
  • 31.03.08 - klo:21:02
    No eihän se armeija mitään leikkiä ole, vaan jonkunnäköinen koulutus sotatoimiin. Piti pistää jo tohon edelliseen viestiin.
    Kirjattu
  • 31.03.08 - klo:21:22

eebrozgi Poissa

• spoiler: eero
    Haista pitkä. Softaus mitään pelleilyä ole!
    Eikä sotaan liittyvät asiat ole leikkiä, vaikka pikkupoikien softauspelleilyt sitä ovatkin.
    KEEP YOUR COOL!
    Kirjattu
  • 06.04.08 - klo:22:47

Kyllä sen on aina päässy läpi. Ennen se vaan oli vaikeampaa ja raskaampaa, mut nykyään ei oo mitään simputusta tms... helppo nakki mulle.
    Kirjattu
  • 06.04.08 - klo:22:49
    No on se kumma, että sinun ja Ponin kaltaiset aikuistuvat vasta sitten kun pitää möyriä pallit turpeessa.

Repeeeeeeeeeeen!!!1 Säälittävää! Sen vielä voisin osittain ymmärtää, jos sinne ei uskalla tulla. Mut sen lisäks pitää alkaa haukkua niitä kunnon miehiä, jotka sinne menee! Jo on!
    Kirjattu
  • 06.04.08 - klo:22:51

eebrozgi Poissa

• spoiler: eero
    No on se kumma, että sinun ja Ponin kaltaiset aikuistuvat vasta sitten kun pitää möyriä pallit turpeessa.

Repeeeeeeeeeeen!!!1 Säälittävää! Sen vielä voisin osittain ymmärtää, jos sinne ei uskalla tulla. Mut sen lisäks pitää alkaa haukkua niitä kunnon miehiä, jotka sinne menee! Jo on!

... ... Meniköhän vähän ohi?
    KEEP YOUR COOL!
    Kirjattu
  • 06.04.08 - klo:22:57

asd
    Itse olen armeijan leipiin menossa, 7.7. alkaa palvelus.
    Kirjattu
  • 17.01.09 - klo:14:02

Ruusubokseri Poissa

• Well I'm a mushroom cloud laying mother******.
    Inttiin tietty menen. Siellähän opetetaan laillisesti ja ilmaiseksi ihmisten tappamista. Kaiken lisäksi siellä pääsee heittelemään kranaattia. Ja mitä enemmän heittelet ja ammut maaliin niin sitä enemmänhän kessut susta pitää. :D
    Mutta jos tosissaan puhutaan, niin eihän intti ole nykyään haaste eikä mikään. Ainoa mikä minua masentaa on se, että Suomella ei enää ole ratsuväkeä. Jos olisi niin ensimmäisenä toimenani liittyisin niihin ja niissä luutnantiksi asti.  ^^
    Kirjattu
  • 17.01.09 - klo:14:34
    Inttiin tietty menen. Siellähän opetetaan laillisesti ja ilmaiseksi ihmisten tappamista. Kaiken lisäksi siellä pääsee heittelemään kranaattia.
    Jeh. Paitsi, että aitojen käsikranaattien heittely on valtakunnallisesti kiellettyä. Ja ihan syystäkin, kyllä joku töhö alokas aina itsensä sillä onnistuisi pimauttamaan. Tulisihan siinä toisaalta hommia meille lämäreillekin...

Btw, TJ 75. Reserviaurinko häämöttää jo!
    Kirjattu
  • 17.01.09 - klo:15:02
    Ainoa mikä minua masentaa on se, että Suomella ei enää ole ratsuväkeä. Jos olisi niin ensimmäisenä toimenani liittyisin niihin ja niissä luutnantiksi asti.  ^^
    Intialla on. Sinne vaan.

Mitä tekemistä ratsuväellä ylipäätään olisi modernissa sodankäynnissä?
    Kirjattu
  • 17.01.09 - klo:15:16

fazerin sininen

Inttiin menisin, mutta saan vapautuksen.
    Kirjattu
  • 17.01.09 - klo:17:02

Ruusubokseri Poissa

Ainoa mikä minua masentaa on se, että Suomella ei enää ole ratsuväkeä. Jos olisi niin ensimmäisenä toimenani liittyisin niihin ja niissä luutnantiksi asti.  ^^
    Intialla on. Sinne vaan.

Mitä tekemistä ratsuväellä ylipäätään olisi modernissa sodankäynnissä?

Eikä edes niin kauas tarvitse mennä. Ruotsilla kun on neljä rakuunarykmenttiä, yksi kuninkaan vartioon ja loput luullakseni taistelujoukkoja.
    Ja kysymykseesi vastaus on, että tiedustelussahan ratsuväki olisi mitä mainioin elin.
    Kirjattu
  • 17.01.09 - klo:17:11
    Eikä edes niin kauas tarvitse mennä. Ruotsilla kun on neljä rakuunarykmenttiä, yksi kuninkaan vartioon ja loput luullakseni taistelujoukkoja.
    Intialla on matalan käsitykseni mukaan ainoa taisteluun tarkoitettu ratsuväkilössi. Kaikki muut ovat kunniavartiostoja ynnä muita seremoniapaskoja, mutta en tosiaan ole asiaan perehtynyt mitenkään.

Lainaus
    Ja kysymykseesi vastaus on, että tiedustelussahan ratsuväki olisi mitä mainioin elin.
    Tai sitten voitaisiin käyttää lentokoneita ja satelliitteja. Maalla tiedustelun syvyydestä riippuen mekanisoitu jalkaväki tai vaikka moottoripyörät ovat kannattavampia vaihtoehtoja.
    Kirjattu
  • 17.01.09 - klo:19:31

Rottiss Poissa

• Sulava herrasmies
    • "A wild Rottiss appears!"
      • YouTube profiilini
    * Kullanmurut *

Kirjattu
  • 17.01.09 - klo:20:14

Ruusubokseri Poissa

Lainaus käyttäjältä: Luistonesto
    Tai sitten voitaisiin käyttää lentokoneita ja satelliitteja. Maalla tiedustelun syvyydestä riippuen mekanisoitu jalkaväki tai vaikka moottoripyörät ovat kannattavampia vaihtoehtoja.
    Hmmm. Täytyy sanoa, etten ole ihan samaa mieltä. En toki ole käytännössä kokeilut, mutta joihinkin partioinnin muotoihin hevonen on mielestäni erinomainen vehje. Sitä paitsi, se pystyy itse vaistoamaan vaarat eikä mene yhtä helposti rikki kuin mekanisoidut ajoneuvot. Ne on myös mielenkiintoisia keskustelukumppaneita. :D

Korjasin rikkinäisen lainaustagin. -Tube
    « Viimeksi muokattu: 18.01.09 - klo:00:02 kirjoittanut Tubelinus »
    Kirjattu
  • 17.01.09 - klo:20:16
    Yksi laaki melkeen minne vaan niin se polle tuskin kovin kovasti enää hopottaa.
    Kirjattu
  • 17.01.09 - klo:20:48

Ruusubokseri Poissa

Yksi laaki melkeen minne vaan niin se polle tuskin kovin kovasti enää hopottaa.

No se on kyl totta. Mutta hei, se on sen ratsastajan työ ja velvollisuus puolustaa sitä konia. Mutta pakko sanoa että aseiden kantama on kehittynyt jo siihen malliin että kuka vain pelkuri voi tappaa kenet vain ja kerskailla sillä. Juuri sen takia pidän Napoleonisesta sodankäynnistä kertovista kirjoista ja leffoista. Silloin ihmisillä oli sentään kunnon munaa. Ja täytyikin olla, muuten ei pärjännyt.
    Kirjattu
  • 17.01.09 - klo:21:08
    Hevosethan ovat olleet erittäin kovassa käytössä Venäjällä, ne kun painavat juuri sen verran, että laukaisevat miinat. Hevoslauma miinakentän poikki on ollut ryssillä käytössä jo pitkään. Raakaa, mutta toimivaa.
    Kirjattu
  • 17.01.09 - klo:21:11

Ruusubokseri Poissa

Hevosethan ovat olleet erittäin kovassa käytössä Venäjällä, ne kun painavat juuri sen verran, että laukaisevat miinat. Hevoslauma miinakentän poikki on ollut ryssillä käytössä jo pitkään. Raakaa, mutta toimivaa.

Mmm. En usko että tuo nyt pitää paikkansa.
    Kirjattu
  • 17.01.09 - klo:21:18
    En toki ole käytännössä kokeilut, mutta joihinkin partioinnin muotoihin hevonen on mielestäni erinomainen vehje. Sitä paitsi, se pystyy itse vaistoamaan vaarat eikä mene yhtä helposti rikki kuin mekanisoidut ajoneuvot. Ne on myös mielenkiintoisia keskustelukumppaneita. :D
    Pelästynyt hevonen voi pötkiä pakoon, moottoripyörä ei. Totta kai sotahevoset koulutetaan ihan omalla tavallaan - esimerkiksi täällä päin yksi lantsari oli ostanut Puolustusvoimilta huutokaupassa hevosen ja ratsastanut sillä uutenavuotena. Raketti pamahti jossain ja hevonen veti maihin. Silti on mahdotonta saada koulutettua hevosta esimerkiksi ryntäämään päin keihästä. Ne eivät yksinkertaisesti voi sille mitään.
    Totta kai KTM voi levitä keskelle metsää, mutta sen voi myös korjata, parhaassa tapauksessa ilmastointiteipillä ja rautalangalla. Jalkansa loukannutta hevosta ei voi. Puolustusvoimien KTM:llä posottaa lisäksi sellaisen parisataa kilometriä yhdellä tankkauksella. Varabensan kanssa sillä pääsee vaikka minne, kun taas hevosella ei.
    Tietenkään panssarivaunulle tai moottoripyörälle ei voi jutella (tai miksi ei voisi, ei vaan vaikuta kovin mielekkäältä), mutta se ei ole riittävä syy ottaa valtavaa rahareikää armeijan budjettiin.

Lainaus
    Mutta hei, se on sen ratsastajan työ ja velvollisuus puolustaa sitä konia.
    Periaatteessa juuri toisinpäin. Kumman luulet olevan tärkeämpi armeijan äärettömän anaalisessa logistiikassa: ampuvan elukan, vai sellaisen, joka ei ammu? Ja onhan näitä nähty, aiemmin hevoset koulutettiin keulimaan sotilaiden edessä, jotta vihollinen haaskaisi kuulansa niihin.

Lainaus
    Mutta pakko sanoa että aseiden kantama on kehittynyt jo siihen malliin että kuka vain pelkuri voi tappaa kenet vain ja kerskailla sillä.
    Oikeastaan kiväärit ovat kehittyneet hyvin vähän myöhäisestä 1800-luvusta. Merkittäviä muutoksia ovat olleet lähinnä pienikaliiperiset luodit ja... ja siinä se paljolti onkin.
    Oikeasti ihmisen tappaminen on kuitenkin hiukan vaikeaa hommaa rynnäkkökiväärilläkin. "Kuka tahansa pelkuri" ei välttämättä saa tapettua ketään hyvälläkään aseella. Sen sijaan hyvä ampuja saisi varmasti tapettua porukkaa ns. huonollakin aseella paremmin kuin minä rynnäkkökiväärillä.

Lainaus
    Juuri sen takia pidän Napoleonisesta sodankäynnistä kertovista kirjoista ja leffoista. Silloin ihmisillä oli sentään kunnon munaa. Ja täytyikin olla, muuten ei pärjännyt.
    Tuuria se vaati. 30 metrin päästä oli vaikea osua ladon oveen, sadan metrin päästä ohi ampuminen oli varmempaa kuin osuminen. Rihlattuja kivääreitä jaettiin vain tarkka-ampujille (niille molemmille).
    Mikään ei kuitenkaan vedä Napoleonin sodissa vertoja sairaaloille.

Lainaus
    Hevosethan ovat olleet erittäin kovassa käytössä Venäjällä, ne kun painavat juuri sen verran, että laukaisevat miinat.
    Jalkaväkimiinoihin riittää yleensä alle 10 kilon paino. Puoli tonnia painava hevonen on hiukka raskaanlainen työkalu siihen tarkoitukseen, kivien paiskominen miinojen päälle olisi mielestäni paljon kätevämpi konsti.
    Kirjattu
  • 17.01.09 - klo:21:49

Ruusubokseri Poissa

Kranaatti sekaan vaan niin johan saadaan ilotulitusta katsella. :D

Ei noin jumalattomia lainauksia, etenkään kun on kyse edellisestä viestistä ja lainaus on noin lyhyt, kiitos. -Tube
    « Viimeksi muokattu: 18.01.09 - klo:00:04 kirjoittanut Tubelinus »
    Kirjattu
  • 17.01.09 - klo:22:43
    Eihän pelkuri ole välttämättä huono ampuja.
    Tulkitsin sen niin, oikeastaan ilman mitään pätevää syytä. No, kumminkin.

Lainaus
    Osumiseen tarvittiin tuuria, mutta siihen että marssi pataljoonallisen verenhimoisia paskiaisia eteen tietäen että kuolee tai ainakin invalidisoituu satavarmasti tarvitaan jo munaa.
    Napoleonin sodista ei jäänyt paljoakaan invalideja, koska osumasta kuoli lähes varmasti viimeistään saatuaan kenttäsairaalassa tulehduksen tai punataudin. Tai amputaation, joka oli yksi tapa antaa potilaalle kuolemantuomio ja takapihan sioille lisää ruokaa.
    En sitten tiedä, paljonko munaa vaaditaan sotimiseen. Paha sanoa kun en ole kyseisessä tilanteessa ollut. Kuitenkin toisessa maailmansodassa japanilaiset taistelivat (ainakin Midwayn katastrofin jälkeen) puhtaasta epätoivosta, kuten saksalaiset vuodesta 1943 eteenpäin. Neukuilla taasen pakeneminen vaati enemmän rohkeutta kuin taistelu, kiitos Isä Aurinkoisen. En ala kyseenalaistamaan kantaasi juuri tiedon puutteeni takia, mutta veikkaisin villisti ukkojen olleen rivissä luu kurkussa. Siellä olivat eivätkä muuta voineet.

Lainaus
    Kranaatti sekaan vaan niin johan saadaan ilotulitusta katsella. :D
    Eihän se tee yhtään mitään.
    Kirjattu
  • 18.01.09 - klo:09:54
    Jalkaväkimiinoihin riittää yleensä alle 10 kilon paino. Puoli tonnia painava hevonen on hiukka raskaanlainen työkalu siihen tarkoitukseen, kivien paiskominen miinojen päälle olisi mielestäni paljon kätevämpi konsti.
    Onhan olemassa myös telamiinat. Vaatii 150-300kg painoa päällensä.
    Kirjattu
  • 18.01.09 - klo:15:41
    Olisko linkkiä antaa kun en itse löydä miinaharavahevosista mitään mainintaa?
    Kirjattu
  • 18.01.09 - klo:19:09
    Perimätietoa.
    Kirjattu
  • 19.01.09 - klo:22:50

muovipippeli Poissa

• Keyblade Master
    En äänestä. I has got teh VAPAUTUS.

Elikkäs, sairastan tyypin 1 diabetesta, joka siis tarkoittaa (tällähetkellä) vapautusta. En jaksa mennä sinne rämpimään, seuraava sota on luultavasti jo kaukaisessa tulevaisuudessa kun meillä on robotit ja kaukosäätimet.
    so i herd u liek mudkipz.
    Kirjattu
  • 20.01.09 - klo:18:21

Rottiss Poissa

• Sulava herrasmies
    • "A wild Rottiss appears!"
      • YouTube profiilini
    Mäkin saan vapautuksen. :s Näillä polvilla ei tulis kyl mistään mitään.
    * Kullanmurut *

Kirjattu
  • 20.01.09 - klo:19:33
    Mitäs ihmettä, olenko minä täällä ainoa palveluskelpoinen?
    Kirjattu