Rekisteröidy,

niin voit osallistua keskusteluihin
niin foorumilla kuin IRC-kanavallakin.
Rekisteröidy nyt!

Kirjaudu!

Pysy aina kirjautuneena sisälle

N64/3DS - The Legend of Zelda: Majora's Mask

29.08.11 - klo:12:54
Mielestäni mahdollinen Majora's Maskin Masterquest on jo yksinään tarpeeksi suuri syy himota 3DS remakea.

Ehdottomasti.
"Hey, listen! Hey! Watch out!"
Kirjattu
  • ::
  • 03.09.11 - klo:18:42
    Majora's Mask 100%

>)

Täytyy kyllä sanoa jälleen kerran, että eipä ole tätäkään aivan turhaan ylistetty. Kiva peli. Ja ne muistot, jotka tulevat mieleen... ;__; Tietysti aika hieman kultaa muistoja, ja nyt kun muistaa jonkun Anjun ja Kafein tehtävän ulkoa jokaista napinpainallusta myöden, ei sekään enää tunnu niin mahtavalta kuin se joskus tuntui. Hyvä peli tästä huolimatta, ja pelin synkkä tunnelma on ihan mukavaa vaihtelua Zeldojen muuten niin iloiseen (tai no, iloisempaan) yleistunnelmaan.
    Kirjattu
  • 10.12.11 - klo:04:50

Tapza Poissa

• Katkeroitunut nörtti
      • Wii-numero: 7790-9571-7387-3403
      • Xbox Live Gamertag: Tapzaa
      • Steam ID: Thapzaa
    Hahhah, sillä välin kun muut puhuvat uusimmasta Zeldasta, jota en itse tosiaan aio ennen joulua pelata, voisin minä jauhaa näistä vanhemmista. Päätin valmistautua Skyward Swordiin pelaamalla sarjan aiemmat (kotikonsoleille ilmestyneet) 3D-osat läpi, aloittaen OoT:ista ja edeten julkaisujärjestyksessä. Nyt alkaa Majora's Mask olla loppusuoralla ja pakko myöntää, että tämä on ehdottomasti vielä hienompi peli kuin muistin.

Aiemmin olin ollut siinä käsityksessä, että pelin luolastot olisivat sarjan heikommasta päästä. Nyt en oikeasti osaa sanoa, miten olin tuohon mielikuvaan päätynyt, sillä se ei juuri voisi virheellisempi olla. Luolat ovat huomattavasti haastavampia ja jännittävämpiä kuin esimerkiksi OoT:in tunkiot, joita olin tähän asti pitänyt sarjan ehdottomana eliittinä. En ilmeisesti silloin hieman nuorempana tajunnut, miten yksinkertaisia ja lineaarisia suurin osa niistä todellisuudessa oli. Majora's Mask vähentää dunskujen määrää huomattavasti, mutta laadussa peli mielestäni selättää edeltäjänsä. Woodfall Temple on ainoa, joka ei suuremmin vakuuta, mutta ensimmäisenä luolastona, eräänlaisena esittelynä, se ajaa asiansa mainiosti ja on helposti samaa tasoa OoT:in varhaisimpien luolien kanssa. Dungeoneissa tuntuu välillä oikeasti olevansa hieman hukassa, mitä ei OoT:issa tämänkertaisella läpipeluulla tapahtunut kertaakaan. Puzzlet ovat parempia ja meininkiä piristäviä minibosseja löytyy ilahduttavan paljon. Ainoastaan varsinaiset pomotaistelut ovat Zelda-mittapuulla lieviä pettymyksiä, vaikka onkin hienoa, että muista osista poiketen örmyt voi piestä monilla eri tavoilla.

Sivutehtävät ovat sarjan parhaat, piste. Mielipide se tämäkin on, mutta rehellisesti sanottuna en voi ymmärtää, miten kukaan voisi edes väittää muuta. Tehtävät syventävät tarinaa, maailmaa ja hahmoja aivan eri tasolla kuin muissa Zeldoissa, ja on mielestäni upeaa, että peli painottuu nimenomaan kaikkeen luolastojen ulkopuoliseen tekemiseen. Vaikka luolastot ovat tärkeä osa Zeldaa, olen silti aina nauttinut enemmän overworldin tutkimisesta ja sivutehtävien tekemisestä. MM tarjoaa niin paljon mielekästä tekemistä pääjuonen ja luolastojen ohella, että halu tutkia pelimaailmaa ja jutella NPC:eille nousee entistä korkeampiin lukemiin. Kolmen päivän systeemi, jonka ympärille koko peli rakentuu, on sanalla sanoen nerokas. Aikarajan ei uskoisi soveltuvan Zeldan kaltaiseen seikkailupeliin, mutta Majora todistaa luulon vääräksi. Persoonalliset hahmot, joista tärkeimmillä on oma, kolmen päivän ajalle jakautuva aikataulunsa, ovat huima askel eteenpäin OoT:in suurimmaksi osaksi hyvin yhdentekevistä ja kuivista NPC-ukoista.

Tarinallisesti Majora's Mask on niin ikään pelaamistani sarjansa paras. Yksinkertaiseen pääjuoneen nivoutuu laaja katras hahmoja ja näiden henkilökohtaisia tarinoita, jotka paikoittain jopa koskettavat. Välillä peli ottaa itsensä erittäin vakavasti, välillä se irrottelee täysin odottamattomasti. Tämä sekopäinen, mutta samaan aikaan yllättävän synkkä ja syvällinen ote todella erottuu muiden Zeldojen joukosta. Peli on sanoinkuvaamattoman outo ja surullinen. Viimeinen alue ennen omalaatuisen seikkailun eeppistä lopputaistelua on todella kuin suoraan taideteoksesta; täällä peli myös äityy hetkittäin jopa filosofiseksi. Nintendo-peliltä tälläistä otetta ei todellakaan osaa odottaa, mutta juuri siksi Majora's Mask on niin erityinen. Se lienee omaperäisin ja yllättävin Zelda sitten sarjan ensimmäisen osan, mutta kuitenkin tuntuu kauttaaltaan ehdottomasti Zeldalta. Tämä on todellakin kunnioituksen ansaitseva saavutus.

Upea peli, kerta kaikkiaan.

Anju ja Kafei- sidequesti on kuitenkin ihan kauheeta kuraa, koska en osaa sitä viimeistä osiota ja feilaan ja olen jo varmaan viidesti aloittanut alusta ffff...
    Lasken pääomaa.
    Kirjattu
  • 16.01.12 - klo:10:10
    Majora's Wrathin concept art:
    (click to show/hide)

Tulikohan Hyrule Historian myötä vai onko muut nähneet tämän jo aikaisemmin?  :o
    Kirjattu
  • 11.05.12 - klo:20:45

Tingle Poissa

• Paavo
      • 3DS-ystäväkoodi: 1478-3942-1487
      • Xbox Live Gamertag: Tinglemies
      • Steam ID: Paavomies
      • Academic Nintendo Club RY
    Sarjakuvan tekoa helpottamaan latailin minä viimein Majoran Wiille. Viimeisimmästä ja ainoasta pelikerrasta onkin melkein vuosikymmen joten oli jo aikakin suosikkipelin uusintakohtaamiselle. Vaikka aikaa viime tapaamisestamme kulunut onkin, on Terminan sumuisesta maastosta tänä aikana muodustunut sielunmaisemani näytönsäästäjä, muodostaen erottamattoman osan fenomenaalista tajuntaani ja persoonaani (ei se Persona xD).  Ja tämähän pärisee kuin ilman paperia sinnittelevä herrasmies majatalon kellarissa. Yksinäinen, ahdistava ja mielipuolinen tunnelma on vertaansa vailla kun paniikki ja epätoivo valtaavat suuremman ja suuremman sijan ihmisparkojen sielusta... vain jotta kaikki voi taas kerran palata alkuun ja antaa murheen aloittaa työnsä taas uudelleen. Muista Nintendon peleistä poiketen musiikkikin on ihan oikeasti sykähdyttävää. Majoran teema, pormestarin talo ja observatorio. Tämä peli on yhtä taikaa. Kyseessä todellakin on se sama taideteos joka raiskasi viattoman lapsen mieleni vänkyrälle ja takaperin kerien.

Paras peli ikinä ja silleen kato tiiätsä. Mukavaa miten aivoni uhkaavat koko ajan vajota sekoleptiseen tilaan :)

Mielestäni mahdollinen Majora's Maskin Masterquest on jo yksinään tarpeeksi suuri syy himota 3DS remakea.
    Ei MasterQuestia OoT3D:ä varten tehty joten Majoralle sama kohtelu ei kyllä ole missään määrin oletettavaa.
    « Viimeksi muokattu: 11.05.12 - klo:20:51 kirjoittanut Tingle »
    <Tapza> tinglest on kyl vähän hankala ottaa selvää
    <Tapza> se on tollanen saatananmoinen kusipää ja paras tuntemani ihminen, tosi mukava ja aivan perseestä
    <Kraidi> tarvitset vieroitusta epätodellisuudesta
    <JJJANI> vittu ku paavolle ei voi ees vittuilla ilman et menee ite ihan sekasin
    <henuck> olis kyl melkonen auschwitz olla jumissa jossain ovessa/sen takana ja kuunnella ffxiii ja paavon paskalaatikkojuttuja
    <Turjake> VITTU TINGLE NYT TURPA KIINNI
    Kirjattu
  • 30.05.12 - klo:00:35

Tingle Poissa

• Paavo
    Mitäs hitsiä. Ovatko Zeldojen luolastot aina olleet näin hauskoja vai onko MM sittenkin maailman paras peli? Puzzlet ovat oikeasti ihan kivoja ja heterokeijujen metsästys tuo luoliin paljon kaivattua epälineaarisuutta. Pomotaistelutkin ovat aivan loistavaa hupia, eivätkä mitään interaktiivisia elokuvia kuten monissa muissa sarjan peleissä.
    <Tapza> se on tollanen saatananmoinen kusipää ja paras tuntemani ihminen, tosi mukava ja aivan perseestä
    <henuck> olis kyl melkonen auschwitz olla jumissa jossain ovessa/sen takana ja kuunnella ffxiii ja paavon paskalaatikkojuttuja
    Kirjattu
  • 30.05.12 - klo:07:30

Arctic Fox Poissa

• Vulpes Arctos
      • Nintendo Network ID: VulpesArctos
      • Wii-numero: 3209 8382 1974 7037
      • 3DS-ystäväkoodi: 3737 - 9594 - 1755
      • Xbox Live Gamertag: Vulpes Arctos
      • Steam ID: Vulpes_Arctos
    Jos Nintendo ei paljasta E3:lla Majora's Maskin Remakea 3DS:lle, voisin itsekin tutustua alkuperäisversioon paremmin. Viimeksi kokeilin peliä joskus kaksitoistavuotiaana, enkä ollut täysin vakuuttunut. Aikaraja vei tuolloin peli-ilon kokonaan. Ehkä olen nyt vähän kypsempi hyväksymään Majora's Maskin sellaisena kuin se on. Ainakin tunnelmansa puolesta MM vaikuttaa mukavan poikkeavalta Zelda-peliltä.

Mitäs hitsiä. Ovatko Zeldojen luolastot aina olleet näin hauskoja vai onko MM sittenkin maailman paras peli?
    Eikös MM:n luolastoja pidetä yleisesti jotenkin OoT:n vastaavia huonompina? Ei sikäli että minä niistä mitään tietäisin.

« Viimeksi muokattu: 30.05.12 - klo:12:08 kirjoittanut Arctic Fox »
    Kirjattu
  • 30.05.12 - klo:09:52

Relix Poissa

• Defective
    • Wää
    Onko MM sittenkin maailman paras peli?

On jos the Wind Wakeria ei lasketa.
    Kirjattu
  • 30.05.12 - klo:13:01

Tingle Poissa

• Paavo
    Viimeksi kokeilin peliä joskus kaksitoistavuotiaana, enkä ollut täysin vakuuttunut. Aikaraja vei tuolloin peli-ilon kokonaan.
    Kaksitoistavuotiaana en tajunnut käyttää käänteistä ajan laulelmaa kertaakaan. Silti ajan kanssa ei ollut koskaan mitään ongelmaa, aika kasuaalisyöpää saa olla jossei vauvapeliä kerkeä pelaamaan :DDDDDD

Nyt sitä kaksinkertaista aikaa tulin kokeilleeksi ja hyhhyh kun pelin tunnelmasta hävisi aimo siivu. Ei enää koskaan tätä.

Eikös MM:n luolastoja pidetä yleisesti jotenkin OoT:n vastaavia huonompina? Ei sikäli että minä niistä mitään tietäisin.
    Luolastojen määrästä olen enemmän riitasointuja kuullut. Itse kyllä pidin jo kymmenen vuotta sitten MM:n luolia parhaimpina. Eivät noudata samanlaista kädestäpitelevää rakennetta kuin muissa sarjan peleissä ja karttaa on syytä vahkota silmä kovana. Oivaltaa saa ihan aidosti.

Onko MM sittenkin maailman paras peli?

On jos the Wind Wakeria ei lasketa.
    Ja myös silloin jos Wind Wakeri mukaan lasketaan. Kaksinkertainen voittaja!!!

ps.
    Lainaus
    The Persona has become one of the most widely adopted aspects of Jungian terminology, passing into almost common parlance: 'a mask or shield which the person places between himself and the people around him, called by some psychiatrists the persona
    http://en.wikipedia.org/wiki/Persona_(psychology)

Majora's Mask = Persona 4

Näinhän se onkin *_*
    « Viimeksi muokattu: 30.05.12 - klo:13:06 kirjoittanut Tingle »
    Kirjattu
  • 30.05.12 - klo:14:55

Arctic Fox Poissa

• Vulpes Arctos
    Viimeksi kokeilin peliä joskus kaksitoistavuotiaana, enkä ollut täysin vakuuttunut. Aikaraja vei tuolloin peli-ilon kokonaan.
    aika kasuaalisyöpää saa olla jossei vauvapeliä kerkeä pelaamaan :DDDDDD

Vaikka aikaa olisikin jäljellä ruhtinaallisesti, aiheuttaa alati eteen päin tikittävä kello minulle harmaita hiuksia jo pelkällä olemassaolollaan. Vähän kuin joku hengittäisi niskaan. Sama homma (vielä pahempana) oli myös Phantom Hourglassissa. Kyse ei ole siitä, että raja olisi liian tiukka, vaan tunnelma menee pilalle jo aikarajan olemassaolon takia...

Ja tämä on siis edelleen muistikuvani kahdeksan vuoden takaa. Luultavasti kello ei häiritse enää niin pahasti.
    Kirjattu
  • 30.05.12 - klo:14:56

Tingle Poissa

• Paavo
    Tikittävä kello nimenomaan tuo lisää fiilistä. Ks. Catherine :3
    Kirjattu
  • 31.05.12 - klo:12:56
    No kyllä minullakin oli jopa vaikeuksia päästä pelissä yhtään mihinkään ennen kuin minulle selveni (katsoinko jopa netistä) että aikaa voi hidastaa. Luulisi, että noinkin tärkeä juttu tehtäisiin pelaajalle mahdollisimman alussa ja mahdollisimman varmasti selville, muistaakseni itse pelissä joku variksenpelätti taisi asiasta mainita, mutta sillekin piti mennä oma-aloitteisesti puhumaan.
    Kirjattu
  • 31.05.12 - klo:13:18

Tingle Poissa

• Paavo
    Kirjattu
  • 31.05.12 - klo:13:35
    Pienenä en tiennyt mistään huijaus-lauluista ja silti meni kätevästi läpi. Muistaakseni aika pääsi vain kerran loppumaan Zorien munia etsiskellessä. Paikan suuruus jotenkin onnistui hämmentämään minut.  -_-
    Kirjattu
  • 03.06.12 - klo:00:19

Tapza Poissa

• Katkeroitunut nörtti
    Emt itse kyllä käytän sitä ajan hidastusta koska olen itsekin hidas ja normaali aika tuntuu hupenevan aika nopeasti. Tosin silti mielestäni on juuri hyvä, ettei tuollaista "huijausta" tehdä selväksi pelaajalle, vaan se täytyy itse löytää.

Ja en ole ihan perillä mitä MM:n dunskuista on sanottu, mutta ainakin taannoisella uusintakierroksella minulle selvisi, että ne ovat keskimäärin merkittävästi esimerkiksi OoT:in luolia parempia. Toki niitä on myös huomattavasti vähemmän, mutta laatu korvaa määrän tässä(kin) tapauksessa. Stone Tower on mahdollisesti koko sarjan paras luolasto. Vähemmän luolastopainotteinen ja enemmän sivutehtäviin ynnä muuhun touhuiluun keskittyvä Zelda on lisäksi ainakin minusta todella mukavaa vaihtelua. Kokonaisuus on vähemmän kaavamainen kuin muissa sarjan osissa, jotka oikeastaan lähes kaikki noudattavat samaa, varsinkin nykyisin jo melko väsähtänyttä peruskaavaa.
    Lasken pääomaa.
    Kirjattu
  • 03.06.12 - klo:19:36
    OoT:ssä lienee huonoimmat luolastot, ainakin 3D-Zeldoista.
    Kirjattu
  • 03.06.12 - klo:21:22

Tingle Poissa

• Paavo
    OoT:ssa on Water, Spirit ja Shadow Temple. WW:n luolissa ei sen sijaan ole mitään mieleenpainuvaa.

Oli kyllä hieno tunne kun ensimmäistä kertaa pelastin maatilan :3 Naskalina kusin tuon joka ikinen kerta kun hevonen meni seinää päin ja joku haamu pääsi livahtamaan.
    Kirjattu
  • 03.06.12 - klo:21:27
    Mulla ei tule oikeasti kuin muutama oikeasti huono Zelda-luolasto mieleen. TP:n kaksi viimeistä luolastoa.

Stone Tower olisi kiva, mutta se biisin jatkuva soitto siinä alussa vähän latistaa tunnelmaa, mutta ovathan ne luolastot silti melko laadukkaita. Stray Fairyt todella tuovat kivaa lisäpuurtamista luolastoihin, mutta Fairy Mask on vähän vammainen, kun se vaatii sen yhden esinepaikan.

Tingle, olet väärässä. Dragon Roost Cavern ja Tower of Gods (vaimikäseoli) ovat todella kivoja. OoT:n parhaista luolista olen kanssasi samaa mieltä.

Mä pelkäsin pienenä niitä avaruusolentoja ja sydän löi varmaan kahtasataa aina kun pelasin sen kohdan. Ihan muuten sellaisena pienoisena vinkkinä, että ennen kuin alkaa tekemään sitä Ufojahtia, kannattaa ajan hidastus ottaa pois päältä, jos se jotenkin muka tuntuisi vaikealta. Nykyään laitan tarkoituksella ajan hitaammalle, kun teen tuon tehtävän, koska kyseessä on kuitenkin pelin eräs parhaista kohdista.
    Kirjattu
  • 03.06.12 - klo:22:10
    Toki Ocarinassa on pari valopilkkua, mutta keskimääräinen taso on alhainen. Ja sen lisäksi en itse juuri välitä Water tai Shadow Templeistä sen enempää. Siitä kyllä plussat että niitä luolastoja nyt sentään on että tekeminen ei tunnu täysin pakotetulta (katson sinua SS).
    Kirjattu
  • 03.06.12 - klo:22:15

Laatikko Poissa

• Ganonmire Dragdorf
      • Nintendo Network ID: Laatikko
    OoT:n luolat ovat mielestäni varmaan vieläkin ne parhaat, kaikki aikuisluolastot ovat kovia paketteja eikä lapsidungeonitkaan huonoja ole. TP:ssä on kanssa laadukas tarjonta, erityisesti Lakebedin ja Arbiterin takia tekisi mieli aloittaa peli aina vain uudelleen. MM:n Stone Tower on todellakin maineensa veroinen eivätkä kaksi edellistä ole hullumpia, joskin Woodfall on orpo. Skyward Swordin dungeoneille olen lämmennyt jo paljon enemmän, joskin kummatkin tulitemppelit ovat vähän tylsiä. WW:ssä hohto loppuukin sitten jo Dragon Roostin jälkeen, mielestäni heikoimmat 3D dungeonit aika selkeästi ja Tower of Gods mahdollisesti tylsin koko sarjassa.

OoT > TP > MM/SS >> WW luolastojen mukaan

...mutta paras luolasto silti koko sarjasta on Agesin Jabu Jabu <3
    Rusketun kynttiläillallisilla
    Kirjattu
  • 03.06.12 - klo:22:21

Tingle Poissa

• Paavo
    Mulla ei tule oikeasti kuin muutama oikeasti huono Zelda-luolasto mieleen. TP:n kaksi viimeistä luolastoa.

Dragon Roost Cavern ja Tower of Gods (vaimikäseoli) ovat todella kivoja.

Woodfall on orpo.

Niin paljon vääriä mielipiteitä esiintynyt että nostan ne tähän tapetille. Voitte heittää tomaattinne.
    Kirjattu
  • 03.06.12 - klo:23:15
    Tube hävetköön ja Tingle hävitköön koska Laatikko
    Kirjattu
  • 03.06.12 - klo:23:40
    Paskimmat pelaamani luolat koko sarjassa ovat TP:n kaksi viimeistä.

Ai Tower of Gods jakaa sitte vähä mielipiteitä vai?
    Kirjattu
  • 05.06.12 - klo:23:57
    http://www.zeldainformer.com/news/comments/the-legend-of-zelda-majoras-mask-for-wii-u

Hieno feikkitrailu Majora's Maskin "remakesta". Ei ole tulossa, mutta ainahan sitä haaveilla saa.
    Kirjattu
  • 06.06.12 - klo:01:03

Tingle Poissa

• Paavo
    ^ Rumat hahmot.

Uaah, kolme minuuttia jäi aikaa jäljelle kun Great Bay Templen lopparille pääsin. Eipä sillä, mielellään tuo luolan uusiksi vetää kun oli niin kurkoa kamaa. Hydraulisten pumppujen oikea kytkeminen on parasta tunkiodesignia sarjan historiassa. Tälläistä olisin kaivannut kun TP:n Lakebedin näin, odotin monimutkaisen vesiradan valmistamista mutta ei. Aluksi portaikko on väärin päin, paina nappia niin se on oikein päin.

Ylipäätään nautin suuresti siitä miten Majoran luolat eivät ole vain kasa huoneita pistettynä peräkkäin vaan oikeasti orgaanisia kokonaisuuksia :)
    Kirjattu
  • 17.06.12 - klo:09:59

Tapza Poissa

• Katkeroitunut nörtti
    TWW:ssa on kyllä ainakin sarjan 3D-osista ehdottomasti heikoimmat luolastot. Siitä huolimatta se on lempi-Zeldani, kuulunhan niihin harvoihin, joiden mielestä dunskut ovat vain yksi osa Zeldojen viehätystä, eivätkä edes välttämättä pelien huippukohtia.

Majoran luolien ylivertaisuudesta en tosin ole samaa mieltä, koska mielestäni missään Zeldassa ei ole huonoja tyrmiä. Majoran kaksi jälkimmäistä sijoittuvat kuitenkin kiistatta koko sarjan kärkipäähän.
    Lasken pääomaa.
    Kirjattu
  • 19.12.12 - klo:14:09
    You know you want it, baby!

Kyseessä on siis internetsissä pyörinyt kuva NoA:n twiittauksesta, joka kuitenkin poistettiin lähes välittömästi. Eiköhän tää ole trolli...  :/
    Kirjattu
  • 19.12.12 - klo:14:20

Echo Poissa

• Touhoun ainoa miesbossi
      • Nintendo Network ID: EchouR
      • 3DS-ystäväkoodi: 3883-8022-6252
      • Xbox Live Gamertag: EchouFIN
      • PSN ID: EchouFIN
      • Steam ID: FrostByteFIN
      • Mun profiili

Enpä ainakaan ole hupiukko.
    Kirjattu
  • 19.12.12 - klo:14:49

Tingle Poissa

• Paavo
    Ei tuo nyt välttämättä Majoraa tarkoita ja vaikka Majora tulisi 3DS:lle ei siitäkään saataisi mitään järkevää aikaan mutta ostaisin silti.
    Kirjattu
  • 20.12.12 - klo:22:06

Arctic Fox Poissa

• Vulpes Arctos
    http://www.terriblefate.com/

Voisiko tämä olla totta? Huhuja on pyörinyt vuo parin vuoden ajan, mutta nyt vaikuttaisi oikeasti mahdolliselta, että Majora's Mask palaa takaisin. En pistäisi pahitteeksi, jos Majora's Mask saisi osakseen kolmiulotteisen uudelleenkäsittelyn, sillä Ocarina of Time muuttui 3DS-käännöksen myötä tuplasti pelikelpoisemmaksi luomukseksi.
    Kirjattu
  • 20.12.12 - klo:22:07
    Kuulemma kyse remix albumista.
    elämä on paskaa
    Kirjattu
  • 20.12.12 - klo:22:43

Arctic Fox Poissa

• Vulpes Arctos
    No niinpä tietenkin. Hetken aikaa ehdin jo mehustella ajatuksella.

Ensi vuonna pitääkin sitten 3DS:n osalta tyytyä Animal Crossingiin ja Luigi's Mansioniin. :C
    Kirjattu
  • 20.12.12 - klo:22:53

Tingle Poissa

• Paavo
    Kirjattu
  • 21.12.12 - klo:00:14

Arctic Fox Poissa

• Vulpes Arctos
    Hui kamala, 3DS-peli, joka ei ole Nintendon julkaisema! Enhän minä tuollaisiin kummallisuuksiin koske. Ostan vain niitä kymmenen miljoonaa kappaletta myyviä Nintendon mainstream-pelejä.
    Kirjattu
  • 29.10.13 - klo:14:39
    Okei.

Mä olen yrittänytymmärtää tätä asiaa nyt monella eri tavalla. Mä olen lukenut artikkeleita, mä olen puhunut ihmisille ja viimeisenä epätoivoisena ratkaisuna mä olen jopa pelannut kyseistä peliä. Joten mä pydän nyt kauniisti, ja lupaan että en aiheuta ongelmia kenellekään joka tähän vastaa sivistyneesti ja ilman minkäänlaista vittuilua.

Mikä siinä Majora's Maskissa on niin hienoa?

Ihmiset on puhuneet maailman mielipuolisuudesta. No onhan se sitä, mutta toisaalta en ymmärrä miten se muka on hienoa tai edes hienosti toteutettu. Luolastot tuntuvat lähinnä laiskoilta putkijuoksuilta joiden ainoa vähän parempi puoli oli Stone Towerin tunnelmallinen musiikki. Ja lisäksi koko peli on laiskasti kirjoitettu, paperinohut, ja siitä huolimatta sitä on tulkittu luultavasti satojen artikkeleiden edestä joiden peruskaava tuntuu oleman "tää tarkoittaa tätä koska mä en löydä mitään syytä miksei."

Kolmen päivän sykli tuo vähän lisämaustetta päätarinaan kun kamppailee aikarajaa vastaan, mutta muuten koko roskasta on enemmän riesaa kuin hyötyä. Sivutehtävät muuttuu sarjan muitakin pelejä pahemmpin pelkäksi suorittamiseksi suorittamisen takia kun tietää että koko paskasta jää käteen ehk joku kiva esine ja ehkä vähän paisunut pankkitili Song of Timen jälkeen. Niihin liittyviin tarinoihinkaan ei jaksa muodostaa minkäänlaista yhteyttä, osittain myöskin siksi miten huonosi ne on kirjoitettu. Käsi tulee käymälän luukusta ja pyytää paperia. Onhan se kummallista mutta mitä vitun väliä?

Koko peli tuntuu pelaavan sitä että "ooh, meillä on jännät graffat ja musat joten pakkohan tän juonen ja maailmankin on olla jotain hienoa". No arvatkaapa mitä: Ei ole.
    Kirjattu
  • 29.10.13 - klo:16:12

Ihanaakin ihanampi Tomoko

Minulla on hieman lohduttomia uutisia sinulle: täällä tulet todennäköisesti saamaan kysymyksiisi taas ne samat vastaukset, joihin olet törmännyt jo muualla Internetin lukemattomissa Zelda-artikkeleissa ja -keskustelupalstoissa. En tiedä onko siis kovin viisasta tuhlata enää voimia sellaiseen, kun lopputulos on kuitenkin aina sama. Enkä rehellisesti sanoen usko, että jollain Resetin foorumilla olisi tuoda sinulle enää mitään uusia näkökulmia tai tietoa Majora's Maskista, jos kerran olet jo kolunnut läpi monta muuta paikkaa. Tyhjä arpa tämä oli.
    « Viimeksi muokattu: 29.10.13 - klo:16:40 kirjoittanut Ihanaakin ihanampi Tomoko »
    Kirjattu
  • 29.10.13 - klo:16:29

Tapza Poissa

• Katkeroitunut nörtti
    Muut tykkäävät, sinä et. En näe mitään syytä, miksi tästä aiheesta pitäisi jankata tuhannen kerran. Häiritseekö se noin paljon, että muut ovat kanssasi eri mieltä?
    Lasken pääomaa.
    Kirjattu
  • 29.10.13 - klo:16:47

mosse Poissa

• Mosse
    Innostuin Roykan postauksen innoittamana pohtimaan, mikä tekee Majorasta niin erikoisen, että pidän sitä parhaana ikinä, huomasin, että päällimäinen syy piili yhdessä seikassa, jotka Roykkaa näköjään häiritsevät, eli sivutehtävät ja Song of Time. Minusta se, että sivutehtävistä ei Song of Timen jälkeen jää mitään muuta kuin palkinto, korostaa aivan helvetin hienolla tavalla pelin kaikin puolin lohdutonta yleisfiilistä. Ja juuri se koko peliä hallitseva lohduton tunnelma on minulle Majora's Maskissä Se Juttu.
    [22:22] <+Linkkiro> Miks Mosse tietää kaiken >_>
    [22:23] <+pandem> koska mosse on paras
    Kirjattu
  • 29.10.13 - klo:17:31
    Muut tykkäävät, sinä et. En näe mitään syytä, miksi tästä aiheesta pitäisi jankata tuhannen kerran. Häiritseekö se noin paljon, että muut ovat kanssasi eri mieltä?
    Jos suurin osa pelin faneista vetoaisi esmes siihen miten paljon parempaa kenttä- tai esinesuunnittelu on, luultavasti ei.

Majora-fanipoikien fokus kuitenkin tuntuu olevan tarina ja maailma tai tarkemmin ottaen se miten syvällinen ja tunnelmallinen se on, ja jossa on ainakin parinsadan faniartikkelin voimin nähty jos jonkinlaista sanomaa, joka tuntuu lähes aina tiivistyvän muotoon "Tää vois olla näin koska vaika ei ole perusteita puolesta, ei ole vastaankaan". Toisin sanoen koska musiikeissa ja graffoissa on jotain uniikkia, niin pakkohan siinä ilmiselvän paperinohuessa ja lähinnä laiskassa hahmo ja leveldesignissä on olla jotain. Paras esimerkki tästä on Stone Tower, jossa on kyllä pelin tunnelmallisin musa, ja kivasti viittauksia sarjan päämytokseen jolla tosin ei ole mitään tekemistä itse pelin kanssa. Mutta silti jotenkin yleisesti hyväksytty totuus on että Stone Tower on sarjan paras/parhaita luolastoja, mutta kenellekään ei koskaan käy mielessä perustella sitä millään muulla kuin tunnelmalla, mikä on vähän sama kuin jos minä sanoisin Majoran olevan paska peli ihan vaan koska minä sanon niin.

Asca: Viitikö vähän tarkentaa? Ymmärrän periatteessa mistä puhut, mutta nimenomaan aikarajan syiden takia kyseinen fiilis kuole itseltäni pahemman kerran. Kun maailmassa on selkeä uhka jonka hoitelemalla koko paska ratkeaa, jolloin sivutehtävät tuntuu turhalta peukalonpyörittelyltä ja sijaistoiminnolta itse ongelmaan keskittymisen sijaan. Puhumttakaan siitä miten ilmiselvää täytematerialia ne ovat.
    Kirjattu
  • 29.10.13 - klo:17:47

mosse Poissa

• Mosse
    Asca: Viitikö vähän tarkentaa? Ymmärrän periatteessa mistä puhut, mutta nimenomaan aikarajan syiden takia kyseinen fiilis kuole itseltäni pahemman kerran. Kun maailmassa on selkeä uhka jonka hoitelemalla koko paska ratkeaa, jolloin sivutehtävät tuntuu turhalta peukalonpyörittelyltä ja sijaistoiminnolta itse ongelmaan keskittymisen sijaan. Puhumttakaan siitä miten ilmiselvää täytematerialia ne ovat.

Jotenkin veikkaan, että me ei tässä suhteessa päästä näkemyksissämme yhtään lähemmäs. Kuten mainitsit, sinusta sivutehtävistä on enemmän riesaa, koska niistä ei jää käteen mitään pysyvämpää kuin naamarit ja NPC:t unohtavat Song of Timen jälkeen iloisesti kaiken. Minusta se taas tukee loistavalla tavalla pelin tunnelmaa. Toki pääjuonen läpäisemällä ongelmat noin niinkuin pelin kontekstissa ratkeavat, mutta samaa argumenttia voi käyttää aika monen muunkin pelin sivutehtävistä.

Mitä nyt muuten peliin tulee, niin en jotenkin kykene näkemään, miten hahmo- tai kenttäsuunnittelu olisi Majorassa sen heikompaa kuin muissakaan 3D-Zeldoissa. Luolastot taas ovat Majorassa keskimäärin huomattavasti laadukkaampia kuin muissa sarjan peleissä, mitä nyt Woodfall Temple ei ole ihan sieltä kirkkaimmasta päästä. Mitä tulee noihin luolastojen putkimaisuuteen, niin en nyt tiedä onko sitä sen enempää kuin sarjan muissa 3D-inkarnaatioissa. Näennäinen suoraviivaisuus voi johtua siitäkin, että sitä mukaa kun sarjan muutkin pelit tulevat tutuksi, ei luolien läpäisy yksinkertaisesti tarjoa samanlaista älyllistä haastetta kuin kymmenen vuotta aikaisemmin. Ja onko siinä jotain pahaa, että diggaa jostain Stone Tower Templestä tunnelman vuoksi? Jos tunnelma lisää pelinautintoa merkittävästi, niin onko se sitten jotenkin absoluuttisen huono juttu? En minäkään ole koskaan henkilökohtaisesti ymmärtänyt, miksi jotkut pitävät Arbiter Groundsia TP:n parhaana luolastona. Jostain luolastosta pitäminen tuskin kenenkään kohdalla kiteytyy mihinkään selvästi eriteltäviin palasiin. Plus että se koko temppelin ylösalaisinkääntämishärdelli on ajatuksena kutkuttava.
    Kirjattu
  • 29.10.13 - klo:18:49
    mutta samaa argumenttia voi käyttää aika monen muunkin pelin sivutehtävistä.
    Häh? Siis tarkoitatko että suorttamalla sivutehtäviä ongelmat ratkeavat, missä ei ole mitään järkeä koska Song of Time? Vai jotain muuta?

Lainaus
    Mitä nyt muuten peliin tulee, niin en jotenkin kykene näkemään, miten hahmo- tai kenttäsuunnittelu olisi Majorassa sen heikompaa kuin muissakaan 3D-Zeldoissa.
    No hahmosuunnittelussa lähinnä juuri se, sillä erotuksella että suurimmassa osassa Zeldoja sivuhahmot ovat, noh, sivuosassa. Majorassa niistä pitäisi jaksaa oikeasti välitääkin riittävästi sivutehtävien tekemiseen, ja niden ympärille rakennetun juonen seuraamiseen.

Luolastot taas ovat Majorassa keskimäärin huomattavasti laadukkaampia kuin muissa sarjan peleissä, mitä nyt Woodfall Temple ei ole ihan sieltä kirkkaimmasta päästä. Mitä tulee noihin luolastojen putkimaisuuteen, niin en nyt tiedä onko sitä sen enempää kuin sarjan muissa 3D-inkarnaatioissa. Näennäinen suoraviivaisuus voi johtua siitäkin, että sitä mukaa kun sarjan muutkin pelit tulevat tutuksi, ei luolien läpäisy yksinkertaisesti tarjoa samanlaista älyllistä haastetta kuin kymmenen vuotta aikaisemmin.
    Lainaus
    Ja onko siinä jotain pahaa, että diggaa jostain Stone Tower Templestä tunnelman vuoksi?
    Kun itse pelaaminen ei ole mainittavasti parempaa ja itse asiassa jopa huonompaa kuin aika hemmetin monessa sarjan muussa osassa? Ei siinä että siitä pitää, mutta siinä että siltä pohjalta väittää sitä parhaaksi kylläkin.

Lainaus
    Jos tunnelma lisää pelinautintoa merkittävästi, niin onko se sitten jotenkin absoluuttisen huono juttu?
    Jos tunnelma on ainoa kunnon syy ja siitä sanotut ja kirjoitetut ylinsanat lähinnä samaa kamaa jota voidaan sanoa melkein jokaisesta sarjan luolastosta? Voi kyllä.

Lainaus
    En minäkään ole koskaan henkilökohtaisesti ymmärtänyt, miksi jotkut pitävät Arbiter Groundsia TP:n parhaana luolastona.
    Ai, en minäkään.
    Kirjattu
  • 29.10.13 - klo:19:18
    Ja juuri se koko peliä hallitseva lohduton tunnelma on minulle Majora's Maskissä Se Juttu.
    Itse päädyin täsmälleen samaan tulokseen.

Helposti liikuttuvana ihmisenä Majora's Mask iskee jatkuvalla syötöllä nörttikyyneltä silmän kulmaan, kun pääsee näkemään Terminan hahmojen viimeisiä päiviä. Oli sitten kyseessä Skull Kidin flashback, Cremian pikkusiskon huumaus viimeisenä päivänä tai matsi Igos Du Ikanan kanssa, niin kylmät väreet tulee. Missään muussa Zeldassa ei tällaisia hetkiä ole.

Nautin myös suuresti Etelä-Amerikan kulttuurien inspiroimasta taidesuuntauksesta.

Pelillisestä puolesta sanon sen verran, että toimii kuin muissakin Zeldoissa, eli tosi hyvin. En valita.
    Kirjattu
  • 29.10.13 - klo:23:49

mosse Poissa

• Mosse
    Voit sitten Roykka vissiin mainita ihan niitä konkreettisia esimerkkejä siitä, mitkä muut Zeldat ovat sitten niin merkittävästi parempia. En kyllä henkilökohtaisesti jaksa muutenkaan ymmärtää, millä motiivilla liikut, koska mitä teksteihisi tulee, sinua tuntuu häiritsevän suunnattomasti se, että joku muu kehtaa pitää pelistä, josta itse et pidä.
    Kirjattu
  • 30.10.13 - klo:04:42

Tapza Poissa

• Katkeroitunut nörtti
    Sen enempää en jaksa kommentoida, kuin että itse en ainakaan ole koskaan pitänyt MM:n luolastoja hyvinä vain tunnelman vuoksi. Viime läpipeluukerrat todistivat, että ne olivat huomattavasti vähemmän putkijuoksumaisia läpihuutojuttuja kuin OoT:n vastaavat. Stone Tower on sarjan parhaita luolastoja puhtaasti pelisuunnittelun osalta. Siinä jouduin oikeasti hetkellisesti harhailemaan ja raapimaan päätäni, mitä ei mm. OoT:n kohdalla tapahtunut viime kerralla ollenkaan.

Käsikirjoituksen osalta MM ei mielestäni häviä yhdwllekään toiselle sarjan pelille.
    Lasken pääomaa.
    Kirjattu
  • 30.10.13 - klo:16:59

Tingle Poissa

• Paavo
    Innostuin Roykan postauksen innoittamana pohtimaan, mikä tekee Majorasta niin erikoisen, että pidän sitä parhaana ikinä, huomasin, että päällimäinen syy piili yhdessä seikassa, jotka Roykkaa näköjään häiritsevät, eli sivutehtävät ja Song of Time. Minusta se, että sivutehtävistä ei Song of Timen jälkeen jää mitään muuta kuin palkinto, korostaa aivan helvetin hienolla tavalla pelin kaikin puolin lohdutonta yleisfiilistä. Ja juuri se koko peliä hallitseva lohduton tunnelma on minulle Majora's Maskissä Se Juttu.
    Luulen ymmärtäväni mitä asca hakee takaa ja yritän selventää. Anteeksi sekavuus, kirjoitan harvinaisen kovalla kiireellä. Terminassa kaikki menee päin vittua. Kaupungintalolla riidellään pitäisikö kaikkien suksia mahdollisimman nopeasti vittuun vai jäädä odottamaan vesihiisien soittoa. Avaruusolennot raiskaavat maatilan tytön lehmineen. Sulhanen on muuttunut Pikatsuksi. Päivä päivältä pakokauhu valtaa pelin hahmot entistä enemmän ja housuun paskomista tapahtuu enemmän kuin keskiverrossa resettisarjakuvassa.

Muissa Zeldoissa pelaajalla jää helposti aikaa maailman pelastamisen ohessa kitkeä rikkaruohot ja ulkoiluttaa koirat ja tehdä kaiken mikä tehtävänä vain on. Majorassa pelaaja estää apinan joutumisen lihapataan vain kelataakseen sen jälkeen ajan taaksepäin, mitätöiden kaikki hyvät tekonsa ja Termina on yhtä mullin mallin kuin aiemminkin. Vähemmästäkin masentaisi voimattomuuden tunne.
    Kirjattu
  • 30.10.13 - klo:17:15
    Onnistuisikohan Majorassa ns. Perfect run, eli kaiken mahdollisen tekeminen noina kolmena päivänä? Vai jääkö aina joku rannalle ruikuttamaan?  :o
    « Viimeksi muokattu: 30.10.13 - klo:17:20 kirjoittanut Coconuut »
    Kirjattu
  • 30.10.13 - klo:18:40
    Onnistuisikohan Majorassa ns. Perfect run, eli kaiken mahdollisen tekeminen noina kolmena päivänä? Vai jääkö aina joku rannalle ruikuttamaan?  :o
    Kuudessa päivässä onnistuu ainakin pelin läpäisy. (Eli ensimmäiset kolme päivää Ocarina of Timen takaisin saamiseen, seuraavat kolmet pelin läpäisemiseen). 100 % tuskin on mahdollinen, kun pitäisi ehtiä Romani Ranchille ennen ekan päivän iltaa ja saada siinä sivussa hoidettua jos jonkinmoisia sivutehtäviäkin.
    Kirjattu
  • 24.12.13 - klo:01:38
    Kirjattu
  • 06.11.14 - klo:00:10

Oh man esteettisesti hyvin miellyttävä.
    Kirjattu
  • 06.11.14 - klo:00:20

Echo Poissa

• Touhoun ainoa miesbossi