Rekisteröidy,


niin voit osallistua keskusteluihin
niin foorumilla kuin IRC-kanavallakin.
Rekisteröidy nyt!

Kirjaudu!





Team Ico -pelit

05.08.08 - klo:19:12

Kraid



ICO on Sonyn kehittämä seikkailua ja pulmanratkontaa yhdistävä peli PS2:lle. Sen piti alunperin ilmestyä PS1:lle, mutta pitkän ja hedelmällisen suunnittelun jälkeen peli koki niin korkealaatuisia muutoksia, että se päätettiin hioa loppuun PS2:lle. ICO julkaistiin ympäri maailmaa vuonna 2001-2002 ja se menestyi myyntiluvuissa hivenen kehnosti, sillä moni vierasti peliä sen omituisen taidehenkisen ulkoasun ja omalaatuisen ideansa takia. Tietyissä piireissä ICO on joka tapauksessa saavuttanut osakseen paljon ylistystä. Monet pitävätkin sitä yhtenä videopelihistorian hienoimmista seikkailupeleistä.

Pelistä julkaistiin myös soundtrack, joka tunnetaan nimellä ICO: Melody in the Mist.

Juoni on aikamoista perushuttua, se kertoo sarvipäisestä Ico-pojasta ja keijukaismaisesta prinsessa Yordasta, jotka yrittävät kaikin keinoin onnistua päämäärässään; Icon tehtävä on pelastaa Yorda hänen julman äitinsä (The Queen) linnasta, joka sijaitsee kaukaisella jyrkänteellä meren äärellä. Linna sisältää paljon erilaisia salaisuuksia, vaaroja ja pulmanratkontaa, joilla on hyvin suuri osuus Icon ja Yordan etenemisessä. Edetessä törmää myös aavemaisiin varjo-olentoihin, jotka yrittävät kaikin keinoin vangita Yordan.

ICOa sanotaan taidepeliksi nimenomaan sen tunnelman ja musiikillisen puolensa ansiosta, vaikkei musiikkia pelissä juuri ole nimeksikään, se nimittäin esiintyy lähinnä liekkien lepatuksena, lintujen lauluna sekä hahmojen hengityksenä. Kuitenkin, pelin vähäisestä musiikkipuolesta huolimatta lopputekstien aikana soi kaunis You Were There, joka on myös pelin oma, täysin virallinen musiikkikappale.



Shadow of the Colossus on eräänlainen hieman toimintapainoitteisempi jatko-osa ICOlle (nyt oivallista pulmanratkontaa esiintyy enää kolossitaisteluissa). Se ilmestyi 3-4 vuotta ICOn julkaisun jälkeen PS2:lle ja saavutti suuremman suosion kuin ICO, joten se myös myis ymmärrettävästi paremmin kuin edeltäjänsä. Tästäkin, kuten ICOsta, julkaisiin soundtrack joka liikkuu nimellä Shadow of the Colossus: Roar of the Earth.

Tällä kertaa pelin tapahtumapaikkana toimii tyhjyyttä uhkuva autiomaa jossa ei ole juuri mitään muuta elävää kuin jättiläismäiset hirviökolossit ja pieneläimet.

Pelin päähenkilö on Wanderina tunnettu nuorukainen joka matkaa salaperäiseen kolossien maahan uskollisen Agro-hevosensa kanssa pelastamaan kuolleista Mono-tyttösen. Jumalolento nimeltään Dormin antaa Wanderille tehtävän kukistaa kaikki kolossit ja lupaa herättää Monon elävien kirjoihin, mikäli Wander onnistuu vaarallisessa tehtävässään. Kolossien luokse löytää erikoislaatuisen suuntaa näyttävän miekan avulla jolla on myös erityisen iso rooli kolossien kukistamisessa.



Video (E3-messuilla esitelty)

Kyseessä on Team Icon kolmas peli joka esiteltiin vuoden 2009 E3-messuilla (tosin, jo viikkoja ennen E3-messuja Internettiin oli vuotanut keskeneräinen betavideo kyseisestä pelistä). Tällä kertaa päähenkilön puikkoihin astuu hämmästyttävän paljon Icoa muistuttava pikkupoika joka ystävystyy Tricon (eräänlaisen siivekkään griffon-otuksen) kanssa.
« Viimeksi muokattu: 06.12.12 - klo:03:48 kirjoittanut Osiris »
Kirjattu
  • ::
  • 05.08.08 - klo:19:42
    Hmm, aina kun joku asia pelissä on vaikea, se on ärsyttävä...? Nojaah.

    Kyllähän näitä tekisi mieli kokeilla. Jos jostain halvalla saisin. Olen kuullut tuosta SotC:sta vähän ristiriitaista infoa, joten ei siihen kovin paljoa uskaltaisi tuhlata rahojaan. :p
    Kirjattu
  • ::
  • 05.08.08 - klo:19:50
    Aivan, Mastermindin kanssa samoilla linjoilla, vähän jakautunut mielipiteet tuosta SotC:stä. Aika halpahan tuo nykyään on, voisi kyllä kokeilla. Voisi Prismasta käydä hakemassa 15 €:lla heti kun komponenttikaapeli tulee, onhan se Kraideliini hehkuttanut tuota peliä jo mukavan paljon. :>

    Oliko tuosta SotC:stä joku special edition tjs.? Muistelisin että Prismassa oleva versio oli jotenkin ohuempi kuin normi DVD-kotelo.
    全力で!
    Kirjattu
  • ::
  • 05.08.08 - klo:20:00

    Kraid

    Olen kuullut tuosta SotC:sta vähän ristiriitaista infoa, joten ei siihen kovin paljoa uskaltaisi tuhlata rahojaan. :p

    Se ristiriitainen tieto taitaa olla sitä sössötystä siitä, että SotC:ssa kamera on täyttä paskaa ja että grafiikka jotenkin rakeilee. Itse totuin kameraan pelin edetessä, eikä se nyt maailman paskin suinkaan ole. Rakeisuutta en ihme ja kumma oikein kovinkaan paljoa huomannut. Nautinnollinen kokemus se kuitenkin monien virheiden ja sen sellaisten jälkeen oli.

    Aivan, Mastermindin kanssa samoilla linjoilla, vähän jakautunut mielipiteet tuosta SotC:stä. Aika halpahan tuo nykyään on, voisi kyllä kokeilla. Voisi Prismasta käydä hakemassa 15 €:lla heti kun komponenttikaapeli tulee, onhan se Kraideliini hehkuttanut tuota peliä jo mukavan paljon. :>

    No siis, Kolossihan on niin älyttömän halpa, että kyllä tästä sen 15e ihan helposti maksaa.

    Oliko tuosta SotC:stä joku special edition tjs.? Muistelisin että Prismassa oleva versio oli jotenkin ohuempi kuin normi DVD-kotelo.

    Olihan siitä kai aikoinaan, mutta se taitaa olla erittäin harvinainen ja vaikeasti löydettävä. Itsekkin sain pulittaa jonkun verran ICOn tavallisesta versiosta, joka alkaa olemaan myös jo hieman vaikeasti saatava. Ainakin meillä päin.
    Kirjattu
  • ::
  • 05.08.08 - klo:21:09
    Se ristiriitainen tieto taitaa olla sitä sössötystä siitä, että SotC:ssa kamera on täyttä paskaa ja että grafiikka jotenkin rakeilee.

    No eeeei itse asiassa. Lähinnä se, että kolossien nujertaminen käy itseääntoistavaksi on päällimmäinen valituksenaihe.
    Kirjattu
  • ::
  • 05.08.08 - klo:21:18

    Kraid

    No eeeei itse asiassa. Lähinnä se, että kolossien nujertaminen käy itseääntoistavaksi on päällimmäinen valituksenaihe.

    Kolossien nujertaminen on hauskaa, usko pois. Jotkut kolossit toki muistuttavat toisiaan, mutta jokainen on omalla tavallaan erilainen kokemus. Ja suurin osa noista kolosseista on melko haastavia aluksi, puhumattakaan vaikeammasta modesta jonka saa sitten kun on pelin kerran jo pelannut läpi.

    Ja itse olen enemmän kyllä kuullut vuodatusta juuri siitä, miten kamera pilailee pelaajan kustannuksella.
    « Viimeksi muokattu: 05.08.08 - klo:21:22 kirjoittanut Kraidi »
    Kirjattu
  • ::
  • 05.08.08 - klo:21:31

    Zant Poissa

    • Piichipai
      • Leveli
    Prismasta ostin itse 15€, viikonloppuna kävin Lahdessa Prismassa 57€, olin tukehtua yskimiseen. Okami oli 27 >_>

    SotC:ssa kamera häiritsee itseäni aivan liikaa. Graffiikka 60 Hertsisellä laajakuvalla on omituista sotkua... Kontrolleissakin on joskus jotain brobleemoja. Olihan se mielenkiintoinen pelattava, osa kolosseista koetteli hermojani ihan liikaa... kamera oli aina minua vastaa kolmos kolossissa ja jäi sen pirun miekan alla.
    Kirjattu
  • ::
  • 06.08.08 - klo:03:28

    Tapza Poissa

    • Katkeroitunut nörtti
    ICO on mielestäni edelleen se PS2:n ehdoton ykköspeli. Aivan uskomattoman kaunis ja tunnelmallinen kokemus alusta loppuun. Jätti lähtemättömän vaikutuksen itseeni silloin pari vuotta sitten ja vielä tänäkin päivänä jaksan hämmästellä, miten upeasti suunniteltu ja toteutettu peli se on. Ei tästä enempää pysty sanomaan, pelatkaa itse.

    SotC taitaakin sitten olla alustansa toiseksi paras peli omissa kirjoissani. Mitä pelattavuuten tulee, niin virheitä löytyy kieltämättä ihan mukavasti mutta kokemuksena Kolossin Varjo on silti vertaansa vailla. Idea on tuore ja pelissä esiintyvät kolossit ovat käsittämättömän hyvin suunniteltuja. Loppukohtaus teki ICOn tapaan todella suuren vaikutuksen.

    Tällaisia avoimia, mystisiä lopetuksia olisi mukava nähdä enemmänkin, ihan vain senkin takia että kaikenlaisia teorioita ja tulkintoja on todella mukava lukea. Netissä löytyy ties kuinka paljon selityksiä siitä, miten ICO ja SotC olisivat samaa tarinaa ja samankaltaisuudet ovat kieltämättä todella silmiinpistäviä. Saa nähdä mitä Team Ico seuraavaksi keksii, toivottavasti jatkavat samalla linjalla. Samaa aavemaista tunnelmointia ja surumielisiä kohtauksia, niin varmasti lainaan joltain PS3:n. :)

    Elieli, todella mahtavia pelejä ja molemmat epävirallisessa topkympissä. Eivät takuulla kaikkiin kolahda, mutta mitäs tuota murehtimaan kun itseeni iski kuin tieskuinkamontavolttia. Ihania. <3
    Lasken pääomaa.
    Kirjattu
  • ::
  • 06.08.08 - klo:21:27

    jerskale Poissa

    • ohmo
    Olen katunut yhtä juttua aivan helvetisti! Joskus ehkä 10-11 vuotiaana kävin Teknisillä, siellä myytiin ICOn pahvikansi versiota kymmenellä eurolla ja minä otan pelin käteeni ja totean "Kyllä osaa olla ruma kansi", enkä tiennyt pelistä mitään joten hyllyyn jäi.

    Todella hienoilta peliltä näyttää, mutta minkäs teet, kun pitäisi rahaa käyttää niin moneen muuhun asiaan...
    Kirjattu
  • ::
  • 13.08.08 - klo:19:02

    Kraid

    ... ja totean "Kyllä osaa olla ruma kansi", enkä tiennyt pelistä mitään joten hyllyyn jäi.

    Minusta se kansi on maailman hienoin, sangen yksinkertainen ja pelistä oleellisia asioita kertova. Amerikan version kansi se kauhea on, jos mikä.
    Kirjattu
  • ::
  • 13.08.08 - klo:19:14

    Tapza Poissa

    • Katkeroitunut nörtti
    Joo jenkkikansi on kieltämättä aika tyylitön, tosin niinhän ne peleistä puhuttaessa aika usein tuppaavat olemaan. Euro/JP-kansi sopii peliin aivan käsittämättömän paljon paremmin.
    Lasken pääomaa.
    Kirjattu
  • ::
  • 14.09.08 - klo:14:11

    Raitoningu Poissa

    • From Valhalla
    « Viimeksi muokattu: 14.09.08 - klo:14:14 kirjoittanut Jonttu »
    Kirjattu
  • ::
  • 14.09.08 - klo:14:20

    Kraid

    Sinä pikkumulkero ehdit minua ensin. Vaikuttaa kyllä ihan aidolta tavaralta. Mitäs rakas Tapza on mieltä tällaisesta?
    « Viimeksi muokattu: 27.09.08 - klo:13:32 kirjoittanut Kraidi »
    Kirjattu
  • ::
  • 14.09.08 - klo:14:45

    Tapza Poissa

    • Katkeroitunut nörtti
    Nyt kyllä meni housut vaihtoon. O_o

    Olen sanaton. Eihän tuolla ole kuin yksi hikinen kuva ja epäselvää tekstiä, eikä koko höskä välttämättä ole edes aito, mutta silti olen aivan käsittämättömän innoissani. Nyt kyllä saavat Ueda ja kumppanit sit kanssa esitellä pelinsä siellä teegeeässässä tai menetän uskoni koko pelialaan.

    Nimestä (Queen) voisi päätellä, että peli liittyisi lähemmin Icoon ja olisi niin ollen selvempi jatko-osa (SotC ei yhtäläisyyksistä huolimatta juuri tuntunut liittyvän Icoon, vaikka spekulointia voi toki aina harrastaa), mutta muistelen jossain Uedan sanoneen, että ei halunnut Icolle suoraa jatko-osaa. SotC:istahan oli alunperin tarkoitus tulla sellainen, mutta suunnitteluvaiheessa kait tajuttiin, ettei Ico tarvinnut sellaista... mielenkiintoista. Tosin tuohan voi edelleenkin olla feikki, mutta jotenkin on vaikea uskoa siihen. Pelistä kerrankin hiiskutaan edes jotain, ja sitten juttu onkin huijausta? Ei saa olla niin. >:(

    Nyt on kyl aivan pakko seurata tämän vuoden Tokyo Game Showta.
    Lasken pääomaa.
    Kirjattu
  • ::
  • 14.09.08 - klo:22:32

    Samirai Poissa

    • JÄÄTELÖAUTOOOOO!!!11
    Tossa kuvan allahan sanotaan näin: "Disclaimer - This Flash teaser was only made for an art competition and is not the real thing.", oiskohan tolla jokin tarkoituskin tossa >_>
    Kirjattu
  • ::
  • 15.09.08 - klo:11:52

    Tapza Poissa

    • Katkeroitunut nörtti
    Katos perhana. Miten tollanen voi mennä ohi? >_>

    Noh, aika suuri todennäköisyys silti että esittelevät pelin TGS:ssä, joten ei hype omalla kohdalla mihinkään kadonnut. :3
    Lasken pääomaa.
    Kirjattu
  • ::
  • 23.11.08 - klo:15:35
    Kuin salama kirkkaalta taivaalta, tuli yhtäkkiä aivan hirmuinen hinku päästä pelaamaan Icoa ja Colossusta. Molemmat varmasti erittäin tunnelmallisia laatupelejä ja muutenkin näitä helmiä, jotka on aivan pakko omistaa, vaikka ei iskisikään, ihan vain jotta voisi pitää itseään ihmisenä. Ketuttaakin aivan suunnattomasti, että ongelmana on kavala laitepula. Voihan perseys.

    Ymh, pitäisi tehdä vaikea päätös. Pummiako pleikkari joululahjaksi, ja ostaa pelit vielä kun niitä saa? Vai pitäisikö odottaa PS3:n hinnanalennusta, ja yrittää kaivaa pelit sitten jostain kiven alta? Päätös olisi helppo, jos Sony ei pyytäisi niin ryöstöhintaa PS2:sta. Cuben saa varmaan kahdella kympillä, ja PS2 edelleen 150 €. Damn.
    « Viimeksi muokattu: 27.01.09 - klo:23:07 kirjoittanut Orhyanos »
    Kirjattu
  • ::
  • 23.11.08 - klo:15:38

    Kasuli Poissa

    • Piparisensei
      • Porkkanakaupunki
    Päätös tosiaan on helppo, sillä PS3:sta ei enää löydy PS2-pelien tukea.
    VAIHTELEEPA SITTENKIN >: (
    Kirjattu
  • ::
  • 23.11.08 - klo:15:45

    Kraid


    Kaveri myi 50eurolla hyväkuntoisen PS2:n + muistikortin + ohjaimen, yksi parhaimmista kaupoistani ikinä.
    Kirjattu
  • ::
  • 23.11.08 - klo:17:15
    Päätös tosiaan on helppo, sillä PS3:sta ei enää löydy PS2-pelien tukea.

    No voi höh, niinhän se olikin. Sony voisi vaikka upota omaan paskan jauhantaansa, kun vähän aikaa sitten taaksepäin yhteensopivuus oli vielä niiin iso juttu. No mutta, eipähän enää tosiaan tarvitse pähkäillä. Kiits. Tänä jouluna tulee telkkarin viereen tovottavasti vielä yksi PS2 jo ennestäänkin hirmuista johtosotkua pahentamaan. =)
    Kirjattu
  • ::
  • 23.11.08 - klo:18:13
    Värinäohjaimet ovat vanhaa TÄTÄ sukupolvea. Taaksepäinyhteensopivuus on tätä VANHAA sukupolvea.

    Sony haluaa, että pelaajat ostavat uusia pelejä, eivätkä haikaile menneiden perään. Aika anaalista, etten sanoisi. Samaan pyrkinee Nintendokin vaatimalla Cube-peleille omaa ohjainta ja muistikorttia, tosin N tekee sen huomaamattomammin. Muistikortin voisi ainakin ihan helposti heivata pienellä softapätkällä, mutta koska Nintendo olisi ajatellut asiakkaidensa parasta?

    Molemmat firmat julkaisevat varmaan päivityksen siinä vaiheessa kun kukaan ei enää välitä, jotta voivat sitten ensi sukupolvella haukkua toisiaan.
    Kirjattu
  • ::
  • 24.11.08 - klo:20:03
    Niin ja mukaan lykätään vielä Microsoftin kovalevykikkailu : ) Ei tietenkään ne ulkoiset kovalevy/standardi kovalevyt toimi Xboxissa <:

    Xbox 360 | PS3 | DSLite | PC | Sony Bravia 40" FullHD KDL-40W4000
    Kirjattu
  • ::
  • 02.01.09 - klo:17:46
    Nyt on Ico ja Colossus. Jälkimmäinen näyttää lähes pelikelvottoman huonolta Sonyn loistokkaalla komposhittikaapelilla, en pahemmin ole kehdannut pelata, ostan komponenttikaapelin. Mitä kuitenkin pelasin urhoollisesti, niin varsin eeppiseltä ja hienolta vaikutti. Ja taiteelliselta.

    Icon taas tilasin uutena ja sain paskaisen, ruttuisen ja naarmuisen taatusti käytetyn sellaisen. Lähetän takaisin, ja toivon ettei seuraavaan peliin ole jostain tuntemattomasta syystä liimattu pikaliimalla lippuja ja lappuja sekä turhia viivakoodeja HIENON kansitaiteen päälle. Ymmärän jos niitä olisi siinä muovin päällä, mutta miksi lusikassa pitää nähdä hirmuinen vaiva ja laittaa niitä muovin alle (HIENOON kansitaiteeseen kiinni)? Lähtee kansitaide (HIENO) hyvin suurella todennäköisyydellä mukaan jos niitä yrittää irrotella, ja minähän yrittäisin. Olen juuri sellainen idiootti.

    Täällä voi olla nyt aika hiljaista ilman Kraidia, mutta waaa... ;/
    Kirjattu
  • ::
  • 02.01.09 - klo:21:08
    Kyllä se Shadow of the Colossus näyttää paskalta vaikka mitä sille tekisit, se on se PS2-pelien sahalaitakuningas. Ja bah, olen tämänkin sanonut varmaan kymmeniä kertoja mutta sanon sen vielä kerran kun tilaisuus tarjottiin: Shadow of the Colossuksessa on loistavat musiikit, loistava idea, vahva tunnelma ja hyvä art design, mutta se kaatuu erittäin pahasti tekniseen toteutukseensa. Kamera on oikeasti kauhein mitä olen missään pelissä nähnyt, grafiikat ovat sellaista sahalaitaa että huh huh (ei tosin estä peliä olemasta kaunis), maailma on tyhjä putki jossa ei ole mitään tehtävää, kontrollit ovat ihmeellisen surkeat, päähenkilö on tämän vuosituhannen suurin evottaja ja hevonekin on sellainen saatanan apulainen joka tekee mitä sattuu. Onhan pelissä hyvät hetkensä, toisin sanoen ne kun saa vihdoin upotettua sen miekan jonkin kolossuksen niskaan, mutta peli osaa olla erittäin rasittava aina silloin tällöin.

      Icoa en ole pelannut, mutta onnea vaan sinulle kun löysit sen jostain.
    Viesti saattaa sisältää paloja sarkasmia tai pähkinää.
    Kirjattu
  • ::
  • 02.01.09 - klo:21:23
    Kyllä se Shadow of the Colossus näyttää paskalta vaikka mitä sille tekisit, se on se PS2-pelien sahalaitakuningas. Ja bah, olen tämänkin sanonut varmaan kymmeniä kertoja mutta sanon sen vielä kerran kun tilaisuus tarjottiin: Shadow of the Colossuksessa on loistavat musiikit, loistava idea, vahva tunnelma ja hyvä art design, mutta se kaatuu erittäin pahasti tekniseen toteutukseensa. Kamera on oikeasti kauhein mitä olen missään pelissä nähnyt, grafiikat ovat sellaista sahalaitaa että huh huh (ei tosin estä peliä olemasta kaunis), maailma on tyhjä putki jossa ei ole mitään tehtävää, kontrollit ovat ihmeellisen surkeat, päähenkilö on tämän vuosituhannen suurin evottaja ja hevonekin on sellainen saatanan apulainen joka tekee mitä sattuu.

    Tämä tiivisti kaiken mahdollisen pelistä. Olen kylläkin sitä mieltä, ettei peli nyt aivan kaadu surkeaan tekniseen toteutukseen, mutta toisaalta voi ajatella, että jos tämä tekninen toteutus olisi ollut jollain tavalla kuosissa, niin kyseessä olisi ehdottomasti yksi parhaimmista PS2-peleistä.

    Hmm... SotC PS3-versiona semmosilla überkraffoilla sekä paremmilla kontroleilla ja tekoälyllä? Lisäksi pakettiin muutama kolossi lisää. Maistuisiko?
    Kirjattu
  • ::
  • 03.01.09 - klo:02:59
    ^ Kyllä maittaisi. Ainiin, mutta eihän minulla ole kolmosta...

    Lainaus käyttäjältä: Zoink
    Kyllä se Shadow of the Colossus näyttää paskalta vaikka mitä sille tekisit...

    Kai siitä nyt luulisi saavan edes jotain saatanan selvää, kun hommaa komponenttikaapelin ja laittaa progressive scanin päälle? Älysin ottaa sen scartin pleikan johdosta pois, ja kuvanlaatu parani siten, että peli muuttui ihan aidosti pelikelvottoman sahalaitaisesta ja liikkessä vielä helvetisti nykivästä ja täydellisen epäselväksi muuttuvasta mössöstä "vain" sahalaitaiseksi mössöksi. Luulisi sen komponenttikaapelilla muuttuvan vielä vähän paremmaksi, kenties edes pelikelvolliseen kuntoon?

    ...

    Niin, ja saa muuten nähdä miten tuon Icon kanssa käy. Meiliä lähti ja kaikein järjen mukaan pelin palautus ja sen vaihto siedettävässä kunnossa olevaan pitäisi onnistua, mutta näistä kun ei ikinä tiedä. Eihän Ico muuten ole kuvanlaadultaan samaa sahaa mitä Colossus? Eihän?  ._.
    « Viimeksi muokattu: 09.04.09 - klo:12:37 kirjoittanut Orhyanos »
    Kirjattu
  • ::
  • 03.01.09 - klo:18:03

    Tapza Poissa

    • Katkeroitunut nörtti
    Jaa-a, minusta SotC on sahalaidoistaan huolimatta erittäin kaunis peli ja tekniset puutteet on onnistuttu naamioimaan ainakin jossain määrin hienon arstylen alle. Lisäksi suunnattoman kokoiset kolossit liikkuvat yllättävänkin sulavasti ja ovat yksistään jo aika hemmetin kova saavutus.

    Ette ole pelanneet tarpeeksi pelejä, jos Colossuksessa on mielestänne huonoin kamera. Ja kontrolleista valittamista en itse ole koskaan ymmärtänyt, ovathan ne aika kankeat mutta nopeasti niihinkin tottui eikä niistä muodostunut minkäänlaista ongelmaa kuin muutamissa pelin tasoloikkaosuuksissa. Olisi myös mukava kuulla, miten päähenkilö on pahin evottaja ikinä? Itehän te sitä ohjaatte. >_>

    ICO:ssakin löytyy sitä sahalaitaa, mutta on se aika helvetin hyvän näköinen peli kun otetaan huomioon julkaisuvuosi ja se, että peliä kehitettiin alunperin PS1:lle.
    « Viimeksi muokattu: 20.05.09 - klo:12:30 kirjoittanut Tapza »
    Lasken pääomaa.
    Kirjattu
  • ::
  • 27.01.09 - klo:23:06
    Nyt on sitten komponenttikaapeli. Laitoin hypyllä Colossuksen sisään. Colossushan näyttää suorastaan... kolossaalisesti paremmalta! Havahduin tähän todellisuuteen kauniin metsän keskeltä siinä vaiheessa, kun tunnin alku oli viiden minuutin päässä. Oli aika lopettaa metsässä asuvan liskon ihailu ja lähteä polkemaan pyörällä.  ._.

    Niin että joo, alkuperäisellä johdolla peliä ei kehdannut pelata, ja scartin kun otti pois pystyi pelaamaan naama irveellä. Komponenttikaapelin kanssa sen sijaan kehtasin ensimmäistä kertaa lähteä ihan kunnolla tutkimaan maailmaa, ja hukuinkin heti jonnekkin puskaan ihastelemaan hienoa valaistusta. Hemmetti, tässähän on tosi hieno maailma, ja se tyhjyys luo jotain mystistä tunnelmaa. Vasta nyt ymmärrän miksi tätä porukka hehkuttaa, tosin ymmärtän myös hyvin mikseivät kaikki pidä. Itse olen tykännyt tähän mennessä todella paljon!

    No ei mutta, ei tuo nyt mikään ihmekaapeli kuitenkaan ole. Kyllähän tekstuureilla on ajoittain edelleen omat bileensä pystyssä, täytyy myöntää, ja onhan sitä sahalaitaa, mutta imo sitä ei ole yhtään normaalia pleikkarin peliä enempää. Jossain TP:ssä (vaikkei pleikkarin peli olekaan) on ainakin tuosta meidän töllöstä katsottuna enemmän sahalaitaa kuin tässä, ja en muista kenenkään pelin kuvanlaadusta valittaneen, joten tämänhän pitäisi näytää suurimman osan mielestä kerrassaan loistavalta! Ei reunojen rosoisuus kokonaan häviä kuten Zoink sanoi, mutta eipä sitä juuri tätä paremmin taida PS2:lla pois saadakaan. Nyt sitä sahalaitaa kuitenkin on vain enää objektien reunoilla (ja sitäkään ei mitenkään silmiin pistävästi), kun ennen koko peli oli pelkkää latteaa ja epäselvää mössöä.

    Ja kontrasti, värien elävyys, kuvan yleinen terävyys sekä liikkeen selvyys parenivat kyllä huomattavasti! Njam.

    -----------------------

    Vittuperkele en saanut uutta ICO:a, vaan rahat takaisin koska tuotetta ei enää ollut. Onnistuin tilaamaan varmaan maailman ainoan ICO:n ja lähetin sen ITSE pois. Noei, kyllä sen jostain vielä ongin. >___>
    « Viimeksi muokattu: 28.01.09 - klo:22:33 kirjoittanut Orhyanos »
    Kirjattu
  • ::
  • 28.01.09 - klo:19:22

    Kraid

    Kyllä se Shadow of the Colossus näyttää paskalta vaikka mitä sille tekisit, se on se PS2-pelien sahalaitakuningas. Ja bah, olen tämänkin sanonut varmaan kymmeniä kertoja mutta sanon sen vielä kerran kun tilaisuus tarjottiin: Shadow of the Colossuksessa on loistavat musiikit, loistava idea, vahva tunnelma ja hyvä art design, mutta se kaatuu erittäin pahasti tekniseen toteutukseensa. Kamera on oikeasti kauhein mitä olen missään pelissä nähnyt, grafiikat ovat sellaista sahalaitaa että huh huh (ei tosin estä peliä olemasta kaunis), maailma on tyhjä putki jossa ei ole mitään tehtävää, kontrollit ovat ihmeellisen surkeat, päähenkilö on tämän vuosituhannen suurin evottaja ja hevonekin on sellainen saatanan apulainen joka tekee mitä sattuu. Onhan pelissä hyvät hetkensä, toisin sanoen ne kun saa vihdoin upotettua sen miekan jonkin kolossuksen niskaan, mutta peli osaa olla erittäin rasittava aina silloin tällöin.

    Shadow of the Colossuksesta löytyy vaikka mitä, minkä voisi luokitella paskaksi, mutta enemmän siinä on hyvää kuin pahaa. Ja eipä se päähenkilö nyt mikään huonokaan ole, etenkin loppuratkaisu hänen kohdallaan oli aikamoisia ajatuksia herättävä. Ja hyviä hetkiä riittää tosiaan rutkasti enemmän kuin pahoja.

    ICO:ssakin löytyy sitä sahalaitaa, mutta on se aika helvetin hyvän näköinen peli kun otetaan huomioon julkaisuvuosi ja se fakta, että peliä kehitettiin alunperin PS1:lle.

    Outoa muuten, että pidin ICOn grafiikkaa itseäni paljon miellyttävämpänä kuin SotC:in, vaikka oikeastihan SotC:ssa on paljon paremmat ja näyttävämmät grafiikat. Mutta eipä grafiikat koskaan ole peliä tehneet, vaikka joidenkin mielestä asiat ovat näin.

    Ei reunojen rosoisuus kokonaan häviä kuten Zoink sanoi, mutta eipä sitä juuri tätä paremmin taida PS2:lla pois saadakaan. Nyt sitä sahalaitaa kuitenkin on vain enää objektien reunoilla (ja sitäkään ei mitenkään silmiin pistävästi), kun ennen koko peli oli pelkkää latteaa ja epäselvää mössöä.

    Jos jonkun peli-ilon todellakin jokin reunojen rosoisuus pilaa, niin saa olla kyllä aika ahdasmielinen henkilö. Zoink voi sanoa mitä sanoo, mutta olen edelleen sitä mieltä, että kyseisen henkilön on pelattava peli loppuun asti (kun sattuu jo aika lopussa olemaan), jotta hänen mielipiteensä koko pelistä ihan yleisesti ottaen olisi hyväksyttävä.
    « Viimeksi muokattu: 29.01.09 - klo:10:31 kirjoittanut Kraidi »
    Kirjattu
  • ::
  • 16.02.09 - klo:19:56
    Kaksi jäljellä kolosseja, mietteitä ennen niiden kaatoa.

    Tämähän on erittäinkin omaperäinen peli. Harvoin on missään pelissä näin laadukkaita vastuksia - toisaalta tässä ne ovatkin keskeisessä asemassa, joten hyvää tulisikin odottaa. Muutama on tuntunut tähän mennessä vähän filleriltä (kuten pienikokoinen lisko), ja vaikka pienemmät vihut ovatkin mukavaa vaihtelua, tykkään silti enemmän isoista. Ne ovat niin eeppisiä. Hikisen taistelun jälkeen on aina tavattoman huojentavaa iskeä miekka viimeistä kertaa pedon niskaan.

    Maailma on lumoava tyhjyytensä vuoksi. Kaikkialla on merkkejä menneestä sivilisaatiosta. Kaikkialla on kolosseja.

    Mutta muutamat pikkuasiat tympivät, ja ne liittyvät pääasiassa ratsastamiseen. Hevonen liikkuu aavalla ihan mukavasti, mutta sen käyntiin saaminen on hidasta (realistista siis). Lisäksi se ohjautuu usein esteisiin ahtaissa tiloissa, jolloin se pitää käynnistää uudelleen. Kameran kontrollointi on hankalaa, senkin oppii. Mutta kameran ja hevosen ohjaaminen samaan aikaan on melkein mahdotonta! Lisäksi selkään nouseminen on tavattoman hankalaa. Kuinka monta kertaa olenkaan hyppinyt kuin kala kuivalla maalla hevosen vieressä. Lisäksi, välillä kiipeillessä tatti tuntuu osottavan oikeaan suuntaan, mutta hahmo ei silti sinne liiku.

    Peli kuitenkin loistaa muilla alueilla, eivätkä muutamat hankalat kontrollit sitä pilaa.
    Kirjattu
  • ::
  • 18.02.09 - klo:14:55
    ... Lisäksi se ohjautuu usein esteisiin ahtaissa tiloissa, jolloin se pitää käynnistää uudelleen.

    Kannattaa usein antaa hevosen itse ohjata itseään, niin mitä luultavamminkin sujuu paremmin. Yleensä näitä törmäyksiä syntyy, kun hevosen väistäessä itse ryssii tilanteen ohjaamalla täysin päinvastaiseen suuntaan. Se on suht fiksu elukka, se heppa.

    Lisäksi selkään nouseminen on tavattoman hankalaa. Kuinka monta kertaa olenkaan hyppinyt kuin kala kuivalla maalla hevosen vieressä.

    Nää on taas näitä. Kannattaa ihan yksinkertaisesti hypätä sitä hevosta päin ja painaa tarttumis-nappia, auttaa kummasta. Aika typerää, ettei tuota voida sanoa muualla kuin ohjekirjassa. Onhan tuo aika loogista, mutta ei noita silti vain hiffaa... minä ainakaan. Itsekin bongasin sen sieltä ihan sattumalta, kuka nyt ohjeita nykyään lukee.

    Ja mulla on nykyään hyväkuntoinen ICO! Tähän mennessä iskenyt tosi kovaa!
    Kirjattu
  • ::
  • 18.02.09 - klo:16:51
    Nojoo, onpa tyhmä olo >_<. Olisihan tuollainen pitänyt päätellä jo muutenkin kun sitä tarttumista harrastatetaan joka raossa.
    Kirjattu
  • ::
  • 04.03.09 - klo:22:14
    Spoiler-alert

    Jaaha, mitä voisi sanoa SotC:n lopusta. Eeppistä juttua, mutta jotenkin kauhea cutscenerellestys ei sopinut kuvioihin. Tarinaa ei paljoa kerrottu aiemminkaan pelin aikana, joten se olisi saattanut toimia paremmin yksinkertaisempana. Loppukohtaukset oli toki mahtavia, mutta jotenkin niin poikkesivat pelin aiemmasta kerronnasta, että tuli vähän irrallinen fiilis niistä.
    « Viimeksi muokattu: 04.03.09 - klo:22:16 kirjoittanut Olimar »
    Kirjattu
  • ::
  • 08.04.09 - klo:16:32

    Kraidi

    http://www.v2.fi/uutiset/pelit/7567/Shadow-of-the-Colossus-kaantymassa-elokuvaksi/

    Ihan sama vaikka olisikin häpeämättömän paska, varmasti käyn katsomassa ja hankin tämän hyllyyni koristeeksi. Taru Sormusten Herrasta -elokuvan tasoiseksi elokuvaksi en usko sen kuitenkaan nousevan.
    « Viimeksi muokattu: 20.05.09 - klo:09:52 kirjoittanut Kraidi »
    Kirjattu
  • ::
  • 08.04.09 - klo:17:09

    Tapza Poissa

    • Katkeroitunut nörtti
    EI.

    SotC nyt vaan sattuu olemaan sellainen peli, joka ei mitenkään toimi elokuvana, ainakaan sellaisenaan. Ketä kiinnostaisi katsoa kun yksi mies tappaa kerta toisensa jälkeen kolosseja, eikä tarinaa kuljeteta välissä juuri ollenkaan? Jotta SotC saataisiin toimimaan leffana, pitäisi sitä muuttaa niin paljon, että se tuskin tekisi kunniaa alkuperäiselle teokselle. Asiaa ei helpota se, että tuo Legend of Chun-Li on kuulemma aivan sysipaska elokuva. Ja tämä miekkonen päästetään kynäilemään kässäri? Ja sivuhahmoja suurempaan osaan, siinä menee senkin tarinan hienostunut, suurimman osan pelaajan ajatuksen varaan jättävä kerronta. Ei, ei, ei.

    ICOon ette sitten muuten koske.
    « Viimeksi muokattu: 22.05.09 - klo:00:57 kirjoittanut Tapza »
    Lasken pääomaa.
    Kirjattu
  • ::
  • 08.04.09 - klo:17:35

    Kraidi

    ICOon ette sitten muuten koske.

    ICOstakin saisi paremman elokuvan tapahtumapaikkansa ja hahmojensa ansiosta, mutta olen kyllä silti samaa mieltä kanssasi siitä, ettei ICOon parane koskea pitkällä tikullakaan...
    « Viimeksi muokattu: 08.04.09 - klo:17:50 kirjoittanut Kraidi »
    Kirjattu
  • ::
  • 08.04.09 - klo:21:23
    No mitä minä tiedän peleihin pohjautuvia leffoja, niin kyllä niihin juonta muutetaan sen verran rankasti, että ei sitä kyllä alkuperäiseksi tunnista. Olen lähes varma, että eivät mitenkään saa SotC:n tunnelmaa napatuksi valkokankaalle.
    Kirjattu
  • ::
  • 09.04.09 - klo:13:06
    Tää ei voi toimia, ei vaan voi. Jos joku nero olisi tekemässä, niin periaatteessa täysin peliin perustuvan loistavan leffankin väsääminen olisi mahdollista, jos pätkä olisi nerokkaasti ohjattu taiteen ja musiikin riemuvoitto, mutta tuolla miehityksellä nyt on odotettavissa vain joku randomi toimintapätkä. No ehkä saavat sen näyttämään Colossukselta, kun tarpeeksi kopioivat, mutta jos ohjaus kusee niin nättikin toimintaleffa on silkkaa paskaa.

    Ja kun tämä pitäisi saada myös tuntumaan Colossukselta. Onnistunut actionpläjäys olisi ainakin kaikkien pelin fanien mielestä huono, kun Colossus on niin paljon muutakin.
    Kirjattu
  • ::
  • 09.04.09 - klo:13:34

    Kurathesis

    Ketä kiinnostaisi katsoa kun yksi mies tappaa kerta toisensa jälkeen kolosseja, eikä tarinaa kuljeteta välissä juuri ollenkaan?

    Veikkaan villisti notta elokuvassa kolosseja on yksi.
    Kirjattu
  • ::
  • 09.04.09 - klo:15:10

    Raitoningu Poissa

    • From Valhalla
    Animaatio-elokuvana kaikki olisi helpompi toteuttaa.. :3
    Kirjattu
  • ::
  • 20.05.09 - klo:09:11

    Tingle Poissa

    • Paavo
      • Academic Nintendo Club RY
    <Tapza> tinglest on kyl vähän hankala ottaa selvää
    <Tapza> se on tollanen saatananmoinen kusipää ja paras tuntemani ihminen, tosi mukava ja aivan perseestä
    <Kraidi> tarvitset vieroitusta epätodellisuudesta
    <JJJANI> vittu ku paavolle ei voi ees vittuilla ilman et menee ite ihan sekasin
    <henuck> olis kyl melkonen auschwitz olla jumissa jossain ovessa/sen takana ja kuunnella ffxiii ja paavon paskalaatikkojuttuja
    <Turjake> VITTU TINGLE NYT TURPA KIINNI
    Kirjattu
  • ::
  • 20.05.09 - klo:09:41

    Kraidi

    Peli näyttää tosiaankin paljon enemmän ICOlta kuin sarjan toiselta osalta, joka taas on todella hyvä asia (koska odotin kolmannen osan palavaan synnyinseuduilleen). Maailma vaikuttaa edelleen tyhjältä, mutta siitähän onkin sattumoisin tullut ICO -peleille oma tavaramerkki. Eniten ehkä kiinnostaa kuitenkin se, minkälaisia yhteyksiä tällä TRICOlla tulee olemaan aiempiin osiin...

    ...Lintukenguru. *_*
    Kirjattu
  • ::
  • 20.05.09 - klo:12:20
    Aarnikotkapas!

    Veikkaisin villisti videossa nähdyn pojan ja "lintukengurun" välille hieman aiempien pelien kaltaista yhteistyötä niin puzzleissa kuin mahdollisissa taisteluissakin.
    « Viimeksi muokattu: 20.05.09 - klo:12:25 kirjoittanut Jikkyooshaberiparodius »
    Kirjattu
  • ::
  • 20.05.09 - klo:12:29

    Tapza Poissa

    • Katkeroitunut nörtti
    Kuinka en ollut nähnyt tuota aikaisemmin? No, pistän koeviikon ja kiireiden piikkiin... ttu se mikään syy ole, kyllä näitä pitäisi pystyä seuraamaan oli omassa elämässä millainen tilanne tahansa.

    Ja mitäs tuosta nyt sanoisi. Pyrin välttämään liian suurta ylisanatulvaa ja tyydyn vaatimattomasti kommentoimaan, että äärimmäisen tunnelmalliselta, kauniilta ja kertakaikkiaan uskomattomalta taideteokselta vaikuttaa. Yhteydet tiimin edellisiin peleihin kiinnostavat minuakin, ja paluu ICOn kaltaiseen tyyliin on enemmän kuin tervetullut, vaikka SotC:in vastaavasta lähes yhtä paljon nautinkin. Lisää tietoa eekolmosilla, tai olen todella pettynyt, surullinen ja masentunut.

    PS3:n hankinta alkaa näyttää yhä varmemmalta.
    « Viimeksi muokattu: 22.05.09 - klo:00:59 kirjoittanut Tapza »
    Lasken pääomaa.
    Kirjattu
  • ::
  • 20.05.09 - klo:12:52
    Ääniefektit tossa juoksukohdassa toivat muuten mieleen Majora's Maskin ääniefektit. Eivät oikein istuneet ja olivat vähän... Semmoset, jotka antaa anteeksi kymmenen vuotta vanhalta peliltä.

    Melko kaunista katseltavaa on kyllä ja kivan oloinen tunnelma. Tuo lintukenguru vaikutti kivalta.

    //Se ei ole lintukenguru vaan höyhenrotta!!

    http://v2.fi/uutiset/pelit/8035/Video-Team-ICOn-uudesta-hoyhenrottapelista-paljastunut/
    « Viimeksi muokattu: 20.05.09 - klo:12:56 kirjoittanut Tube »
    Kirjattu
  • ::
  • 20.05.09 - klo:13:09

    Samirai Poissa

    • JÄÄTELÖAUTOOOOO!!!11
    Eipä sitä vähempää olisi uudelta Icolta odottanutkaan... Kassotaan miten tämä nyt elää hypelleen >_>
    Kirjattu
  • ::
  • 20.05.09 - klo:15:07
    Jaa-a, mitäs tähän nyt sanoisi. Näyttää idealtaan erittäin mielenkiintoiselta, mutta pätkä taitaa olla yli vuoden vanha ja kun musiikkikin on placeholder kamaa, niin ei nyt hirveästi uskalla juuta tai jaatakaan sanoa. Peli kuitenkin näyttää mitä luultavamminkin aika täysin erilaiselta valmistuessaan.

    Mut jumankekka ME WANT!! siitä huolimatta.
    Kirjattu
  • ::
  • 03.06.09 - klo:02:04

    Raitoningu Poissa

    • From Valhalla
    Tässä kuvassa tuo näyttää ainakin minusta todella todellisen näköiseltä. E3 traileri oli upea ja tämä peli on todella taiteellisen oloinen!


    Kirjattu
  • ::
  • 03.06.09 - klo:10:29

    Kraidi

    Project TRICOn lopullinen nimi onkin sitten The Last Guardian. Harmi sinänsä, että E3-messuilla esitelty video The Last Guardianista oli tavallaan täysin sama video joka vuoti äskettäin nettiin, mutta parempi sekin kuin ei mitään. Odotellaan innolla.

    E3-messuilla esitelty video
    « Viimeksi muokattu: 06.06.09 - klo:13:52 kirjoittanut Kraidi »
    Kirjattu
  • ::
  • 07.09.09 - klo:21:04
    Tuli vedettyä Ico läpi, ja pidän siitä melkeinpä enemmän kuin Shadow of the Colossuksesta. Tämä on kokonaisuutena paljon eheämpi ja lisäksi sopivan pituinen.

    Parasta pelissä on kenties Yorda. Harvoin on videopelissä syntynyt vahva tunneside johonkin hahmoon heti alkumetreillä - tällainen syntyi jo ensimmäisessä kohtauksessa, jossa piti suojella kompuroivaa tyttöä pimeiltä varjomöröiltä. Sen jälkeen en liiemmin hentonut jättää Yordaa minnekään yksin. Kädestä pitäminen on mallinnettu ohjaimeen erittäin hyvin - pidät kinni tytöstä niin kauan kuin pidät R1:stä pohjassa, ja ohjain tärisee sopivasti askelten tahtiin. 

    Puzzlet ovat mukavia, eivätkä välttämättä avaudu heti ilman kunnollista ympäristön tutkimista. Viihdyttävimmiksi koin useita huoneita kattavat puzzleilut. Linna on onnistuttu hyödyntämään yhtenäisenä ympäristönä mainiosti. Etenemisensä kohti pääporttia näkee selvästi ulkoalueilla ja näköalapaikoilla.

    Mistä muusta pidän pelissä? Artstyle on monipuolista mutta yhtenäistä, tarinaa ei väännetä rautalangasta, eikä pelaajaa pidetä tumpelona. Kaiken kaikkiaan mahdottoman upea kokonaisuus.
    Kirjattu
  • ::