Rekisteröidy,

niin voit osallistua keskusteluihin
niin foorumilla kuin IRC-kanavallakin.
Rekisteröidy nyt!

Kirjaudu!

Pysy aina kirjautuneena sisälle

Portal

21.01.09 - klo:23:15

Tube Poissa

• Moi oon Tube.
Tällaisen bongasin ja tuli tarve postata tänne, mutta eipä näemmä ollut pelille omaa ketjua. Here we go.

Portal on Valven Source-pelimoottorilla pyörivä peli, joka on julkaistu PC:lle, X0:lle ja PS3:lle. Se on puzzle-peli, joka perustuu portalien käyttämiseen ja luomiseen siihen tarkoitetulla "pyssyllä".

Mitä nyt Portal: Still Aliven demoa olen kokeillut, niin voin sanoa varmasti, että se on seuraava XBLA-hankintani, kunhan saan muut pelit pois alta. Erittäin nerokas idea ja jotain aivan uutta. Näitä lisää. Orange Boxia en osta, koska olen ennenkaikkea kiinnostunut Portalista ja XBLA-versio tarjoaa sisältöä, jota ei OB-versiosta löydy. HL:n ja muut haluan taas pelata koneella läpi, jos pelaan.
« Viimeksi muokattu: 10.12.12 - klo:13:13 kirjoittanut Tube »
Kirjattu
  • ::
  • 22.01.09 - klo:00:09

Echo Poissa

• Touhoun ainoa miesbossi
      • Mun profiili
    Portal oli kyllä raikas kokemus kaiken maailman räiskintöjen jälkeen.   :)

Enpä ainakaan ole hupiukko.
    Kirjattu
  • 22.01.09 - klo:00:15

Tapza Poissa

• Katkeroitunut nörtti
    Yksi niistä syistä, miksi en kadu XO:n ostamista. Orange Box oli muuten pieni pettymys, mutta Portal oli itse asiassa jopa parempi kuin olin odottanut. Nerokkaista puzzleista huolimatta pelin viehätys piilee mielestäni sen mainiossa diamonologissa ja käsikirjoituksessa, joka yhdistää loistavasti mustan komedian pelottavaan tieteistarinaan ja jättää useita aukkoja pelaajan itse täytettäväksi.

Ja GlaDOS on ehdottomasti yksi hauskimmista ja parhaimmista videopelipahiksista pitkään aikaan.
    « Viimeksi muokattu: 22.01.09 - klo:17:21 kirjoittanut Tapza »
    Lasken pääomaa.
    Kirjattu
  • 22.01.09 - klo:00:47
    Tarkoittanet monologia dialogin sijaan ;).

Portal on aluksi kelpo hupailu joka kasvaakin yllättävään suuntaan, ja hyvä niin. Olisi alkaneet pelkät puzzlet puzzlejen vuoksi tympiä. Mutta niin kertaluontoinen kokemus :(. Ei kiinnosta juurikaan haasteiden veivaaminen.
    Kirjattu
  • 22.01.09 - klo:02:46

Valestis Poissa

• Capitalism, ho!
    Pelikokemukseni vähän kärsi tän kanssa, ku spoilasin itelle puolivahingossa pretty much kaiken ennen peliin koskemista. Pirskatin lyhyeksiki jäi, mutta loistava tekele kaikesta huolimatta. Ei kantsi missään nimessä missata. En kyllä tiiä miten oisin suhtautunu peliin ilman GLaDOSta. Toki muutama puzzle oli suht nerokas, mut Portal = GLaDOS. :/
    « Viimeksi muokattu: 22.01.09 - klo:03:05 kirjoittanut Valestis »
    Ei saa kiusata.
    Kirjattu
  • 22.01.09 - klo:12:11

Tapza Poissa

• Katkeroitunut nörtti
    Tarkoittanet monologia dialogin sijaan ;).
    Heh, sitähän se noin tarkemmin ajateltuna tosiaan taitaa olla. Sori.  :3

Eipä itseänikään tuo haasteiden veivaaminen pahemmin jaksa kiinnostaa, koska kuten sanoin, Portalissa eniten viehätti nimen omaan tarina ja GLaDOS, jota ei noissa lisätehtävissä nähdä yhtään lisää.
    Lasken pääomaa.
    Kirjattu
  • 22.01.09 - klo:14:29

Akasori Poissa

• rollin'
    Pakollinen "The cake is a lie!" lainaus!!!

Kusipurkki
    Kirjattu
  • 23.01.09 - klo:18:28
    Ahem!
    Tube, tuossa Portal: Still Alive:ssa ei ole mitään ihmeempää kuin pc-versiossa. V2.fi mainitsi asiasta, ja kuten artikkelista ilmeää, Portal: Still Alive on vain XO:n käännös Portalista, jossa on muutama lisäkenttä, eli ei juurikaan eroa.

Ja koska itselläni on Portalin pc-versio aidosti Steamista veistettynä, saan samaiset kentät maksua vastaan, sillä kyseisen paketin saa "modina" pc:n Portaliin.

-

Itse kun olen läpäissyt itse pääpelin, oli loppu oikeastaan nimensä mukainen. Jos joku lukija on ostamassa kyseistä peliä, en ala spoilaamaan. :)

You know you've lost when...

My name is Legion, for we are many.
    Kirjattu
  • 23.01.09 - klo:19:01

Tube Poissa

• Moi oon Tube.
    jossa on muutama lisäkenttä
    Kriittinen kohta :)

Jos kerran konsepti kiinnostaa ja laitan peliin joka tapauksessa rahaa, niin en halua kohta laittaa lisää rahaa, jotta voin pelata nuo lisäkentätkin. Olen nimittäin melko varma, että Still Aliven hankkisin silti, vaikka aloittaisinkin OB-versiolla. OB:ssa ei kiinnosta oikeastaan edes muut kuin Portal. HL:n haluan näet pelata koneella. Koneeni taas ei Portalia pyörittäisi... välttämättä :)

XBLA-version ostamiselle on siis niin paljon perusteita (tietokone ei pyöritä, lisäkentät, tulee halvemmaksi minulle henk. koht.), etten näe mitään järkeä ostaa OB:ta :)
    Kirjattu
  • 23.01.09 - klo:19:27

Samirai Poissa

• JÄÄTELÖAUTOOOOO!!!11
    Paras pelaamani peli pitkiin aikoihin. Hankala sanoa onko tämän vai viime vuoden paras peli, vai molempien, sillä pelasin tuon läpi sillon uudenvuoden jälkeen. Parasta tässä tosiaan oli (vaikkei näin saisi sanoa) lyhyys, sillä se tarkoittaa että pääsin sen läpi. Miusta pelit muutenkin saisivat olla lyhyitä ja halpoja, niin ei jäisi kesken ja olisi paljon pelattavaa. Noh Portal kuitenkin idealtaan niin ainutlaatuinen ja ihQ kokemus, että olisin varmaan jaksanut pelata jopa 20 tuntiakin. Onneks on jatko-osa tulossa tämän vuoden puolella :3

Ja tosiaan kyseessä on ihka ensimmäinen first-person kuvakulmasta kuvattu peli, josta pidin, eli sekin on jo saavutus sinänsä. Lisää puzzle-pelejä kkthxbbq
    Kirjattu
  • 23.01.09 - klo:19:31

Kasuli Poissa

• Piparisensei
      • Porkkanakaupunki
    Tuskinpa tulee tänä vuonna. Valvella on paha tapa julkaista pelit vasta kun ne ovat oikeasti valmiita.
    VAIHTELEEPA SITTENKIN >: (
    Kirjattu
  • 23.01.09 - klo:20:01
    Lainaus käyttäjältä: Tubelinus
    XBLA-version ostamiselle on siis niin paljon perusteita (tietokone ei pyöritä, lisäkentät, tulee halvemmaksi minulle henk. koht.), etten näe mitään järkeä ostaa OB:ta :)

Nietu. Portal Steamista: 14.99€ + lisämapit max 5€.

Ja kehuit joku aika sitten että "ostatte" uuden koneen, kunhan jokin (en muista mikä) on maksettu loppuun, eli tämän vuoden alussa. :3

Kirjattu
  • 23.01.09 - klo:21:07

Tapza Poissa

• Katkeroitunut nörtti
    14.99€ + lisämapit max 5€.
    Luulin, että Steamista hankkiminen tulisi halvemmaksi. Typo?

(XBLA-versio: ~15e) ;)
    Lasken pääomaa.
    Kirjattu
  • 23.01.09 - klo:21:19

Samirai Poissa

• JÄÄTELÖAUTOOOOO!!!11
    Mie ainakin sain viime vuoden puolella ton Portalin sieltä Steamista nättiin 3,74:n euron hintaan. Varmaan elämäni parhaiten käyttämät rahat, ehdottomasti.
    Kirjattu
  • 23.01.09 - klo:21:22

Tube Poissa

• Moi oon Tube.
    Nietu. Portal Steamista: 14.99€ + lisämapit max 5€.
    Lisämapit saa koneellekin o_O
    Ja kehuit joku aika sitten että "ostatte" uuden koneen, kunhan jokin (en muista mikä) on maksettu loppuun, eli tämän vuoden alussa. :3
    No kattoo sitä, ite en ainakaan tartte kun on X0 pelaamista varten ja tällä koneella muuten nyt pärjää :) Mieluummin haluun, että noi ostaa olkkariin taulutelkun :P
    Kirjattu
  • 23.01.09 - klo:21:29
    Mmmm no kaipa sekin käy, vaikka uusi kone olisi teille myös kova sana, ihan tuon nykyisen huutavan hitauden takia. >_>

Kirjattu
  • 23.01.09 - klo:21:43
    Kaipa tää pitää joskus Steamista napata kun tulee taas joku kunnon tarjous. Vaikka kerran pelailtu lävitse ja tiedä sitten tuleeko paljoa koskettua tunnin parin jälkeen. Saapahan proppeja GModiin. >_>
    Kirjattu
  • 28.02.09 - klo:01:57

Tube Poissa

• Moi oon Tube.
    Portal: Still Alive (Xbox Live Arcade) tuli sitten ostettua. 1200 Microsoft Pointsia kustansi. Ensin piti sijoittaa 800 Braidiin, mutta kun ei saanut pelittämään, niin ei voi mitään. 1200:lla pisteellä Portal kuitenkin vaikuttaa houkuttelevammalta.

Demon perusteella tämän siis ostin. Heti demoa koitettuani melkein heti Boksin saatuani kaikki ennakkoluulot peliä kohtaan karisivat pois. Pitkälle en ole vielä pelannut, mutta on kyllä hauskaa puuhaa! Peli tuntuu todella mahtavalta, en lainkaan kadu sitä, että ostin "kalliimman" (minulle itselleni kuitenkin halvemman) paketin, koska jos peli on lyhyt, niin jokainen lisäkenttä on pelkkäää plussaa. Pelin parissa saa onneksi kokea itselleni harvinaisen asian - itseni tyhmäksi (:D). Oivaltaminen on kuitenkin vielä parempaa.

Lisää näitä.
    Kirjattu
  • 28.02.09 - klo:18:02

Nipa Poissa

• ._.
    Mä testasin joskus tätä kaverilla...

Piilevät pelot nousivat pintaan. Olen näköjään nuorena pelannut liikaa Doomia tms. kun pitää joka viides sekuntti kääntyä ja tarkistaa että takana ei ole mitään mörköä vaikka koko pelissä ei niitä kuulemma olekaan. Kaveri vähän nauroi:)
    Kirjattu
  • 28.02.09 - klo:18:39
    Tämä tuli rynkytettyä yhdeltä istumalta läpi tässä viikolla. Koukuttava, jossei muuta. Loppua kohti myös suorastaan hirvittävän tunnelmallinen. Koko ajan sellanen fiilis, että kohta alienit rysähtää tuosta seinän lävitse ja ampuu hernepyssyillään.  -_-
    Tämä fanien tekemä Portal: Flash Version oli tosin tullut pelattua aiemmin useaan otteeseen, joten parit puzzlejen ideat olivat jo ennestään tuttuja. Mutta siis, ihan siis nerokkaan loistavia oivalluksia olivat keksineet puzzleiksi. :o Välillä suorastaan nauratti.

Ai niin, pelasinhan minä tämän myös kommenttiraitoineen läpi. Siitä tuli hyvin ilmi, kuinka Valve ajattelee ihan jokaista pientä yksityiskohtaa ja niksiä viimeisen päälle. Tuli juurikin sellainen kuva Valvesta, että siellä jos missä tiedetään, miten pelejä kuuluu tehdä.
    « Viimeksi muokattu: 28.02.09 - klo:18:42 kirjoittanut Cynaeon »
    Kirjattu
  • 02.03.10 - klo:16:23
    "Varoitus: tähän aiheeseen ei ole vastattu yli 120 päivään.
    Jollet ole varma että haluat vastata juuri tähän, harkitse uuden aiheen aloittamista."

Kertoo jo jotain Valven tahdista, mutta...!

http://kotaku.com/5483162/portal-mysteriously-updated-with-secret-radio-codes-new-achievement

Pitääköhän tässä itsekin vetää tuo Portal uudelleen? :) Jokatapauksessa Valven asialleen omistautunut fanikunta on löytänyt informaatiota asiaan liittyen - ääniä, asciita, kuvia, koodia. Huhhuh, tutkikaa lisää linkistä, toivottavasti tämä nyt viittaa Portal 2:een tai HL2: Ep. 3:een. <3
    "I'll go walking in circles while doubting the very ground beneath me"
    Kirjattu
  • 02.03.10 - klo:18:08
    Nuo asciit ja uudet radioäänet. :FF Näen painajaisia ensi yönä.
    Kirjattu
  • 04.03.10 - klo:20:10
    Toi uus loppu oli hyvin jännittävä.
    Kirjattu
  • 05.03.10 - klo:22:01
    Aaaargh! Lupasin vetäväni Portalin läpi, mutta jäin jumiin taso 10:n radiota metsästäessäni. (Tai no okei, sain sen, mutten löytänyt sitä kohtaa jossa se transmission tulisi)... Täten alennuin katsomaan Portalin uuden lopun Youtubesta. Aika mielenkiintoinen... mutta vielä hienompaa. Pääni räjähti. Portal 2. PORTAL 2. P-O-R-T-A-L  2! En oo pitkään aikaan ollut kikseissä jotain peliä odottaessani *_*
    Kirjattu
  • 07.03.10 - klo:20:08
    Jouluna joo näyttäis Portal 2 tulevan :) Hassua kylläkin, en osaa yhtään kuvitella kuinka Co-Op toimii, toivottavasti ois erilliset tasot..

p.s.
    (click to show/hide)
    Kirjattu
  • 09.06.10 - klo:20:38
    http://kotaku.com/5559281/portal-2-delayed-to-2011-but-valve-has-a-good-reason

No dääm. Parasta sitten tullakin hyvä peli tai henkilökohtaisesti revin aukon tuohon Valve-ajan verkkoon. >:(
    Kirjattu
  • 19.04.11 - klo:21:55

Samirai Poissa

• JÄÄTELÖAUTOOOOO!!!11
    Portal 2, vuoden peli, ei muuta sanottavaa!
    Kirjattu
  • 19.04.11 - klo:22:20
    Voin täysin liioittelematta sanoa, että oli yksi parhaista pelikokemuksista, jota olen eläissäni nauttinut. Minulla on lisäksi todellisia vaikeuksia pidättäytyä uudelleenpeluusta samaan vuorokauteen.

Olisi kiva kirjoittaa tähän mahtipontinen seinä, mutta pelin laatu mykisti aivan totaalisesti.
    "Vuoden peli" on ihan hyvin tiivistetty.
    Kirjattu
  • 19.04.11 - klo:22:30

Tube Poissa

• Moi oon Tube.
    Ei kuitenkaan kauhean pitkä siis, jos sen päivässä veti läpi?
    Kirjattu
  • 19.04.11 - klo:22:35

Arctic Fox Poissa

• Vulpes Arctos
    Eipä ensimmäinenkään peli erityisen pitkäikäinen ollut. Laatua joka tapauksessa.

Onko kukaan pelannut co-oppia? Onko kivaa?
    Kirjattu
  • 19.04.11 - klo:22:36
    Eka Portal oli ok, mutta koska paras asia pelissä ei suinkaan ollut pikkunokkelat pulmat, vaan hauska käsikirjoitus, eikä koneeni edes pyörittäisi kakkosta, tyydyn katsomaan läpipeluun YouTubesta.
    Kirjattu
  • 19.04.11 - klo:22:40
    Suunnilleen seitsemän tuntia kesti minulla (EDIT: korjaan 6,2h EDITIN EDIT: enpäs muuten korjaakaan, Steamin kelloon ei kai ole luottaminen). Läpäisyaika toki voi heitellä tuntejakin suuntaan tai toiseen riippuen kuinka kykeneväinen pelaaja on ratkaisemaan palikkapulmia.
    Ei se pitkä ole, mutta on se ainakin se luvattu 2,5 kertaa alkuperäisen portalin kesto ynnä toinen suunnilleen samanmittainen kampanja kaksinpelinä. Joka on itseltäni vielä testaamatta, kaikki kaverini muka tarvitsevat rahaa johonkin tärkeämpään. Hah hah.

paras asia pelissä ei suinkaan ollut pikkunokkelat pulmat, vaan hauska käsikirjoitus
    Tulet rakastamaan kakkosta. Tai tulisit.
    « Viimeksi muokattu: 20.04.11 - klo:22:16 kirjoittanut Orangevision »
    Kirjattu
  • 19.04.11 - klo:22:40
    paras asia pelissä ei suinkaan ollut pikkunokkelat pulmat, vaan hauska käsikirjoitus
    Jebou.

Ostin veljelle sen kakkosen, kaipa mäkin pääsen pelaamaan jossain vaiheessa.
    Kirjattu
  • 19.04.11 - klo:22:44

Tapza Poissa

• Katkeroitunut nörtti
    Ymmärtääkseni kakkonen kuitenkin on ykköstä selvästi pidempi, onhan kyseessä tällä kertaa täysihintainen peli. Itselläni meni ekan kanssa peräti 5h, eli ainakin kaksi tuntia pidempään kuin kaikilla muilla, joten kakkosta tuskin vedän aivan yhdessä päivässä.

Itse käyn varmaan tällä viikolla ostamassa XO-version. Olen vältellyt spoilereita parhaani mukaan, koska en pelistä haluaisi hirveästi tietää etukäteen, mutta kertokaapa ovatko pulmat haastavampia ja/tai monimutkaisempia kuin ykkösessä? Ensimmäinen Portal, niin hauska kokemus kuin olikin, ei puzzlejen suhteen sukeltanut merkittävän syvälle.
    Lasken pääomaa.
    Kirjattu
  • 19.04.11 - klo:22:52

Kasuli Poissa

• Piparisensei
      • Porkkanakaupunki
    Jumalauta nyt tarvii jostai fyrkkaa tähän >B(
    VAIHTELEEPA SITTENKIN >: (
    Kirjattu
  • 19.04.11 - klo:22:53
    Pulmien haaste ei ole mitenkään merkittävästi korkeammalla ykköseen nähden, mutta niitä vaikeimman tason tehtäviä on luonnollisesti enemmän. Lisäksi mukaan on ympätty uusia nokkelia lisämausteita muun muassa erilaisten mömmöjen ja ei-ihan-materiaalisten siltojen muodossa, joten variaatiota on lisätty runsaasti. Kyllästymään ei ehdi, ellei sitten suunnilleen siinä puolivälin tienoilla, jolloin ei aina tiedä minne pitäisi mennä ja miten.

Ja vaikka lukuisia kiintoisia pähkinöitä löytyikin, tarinankuljetus, reissaaminen ja dialogi loisti ehkä kaikista kirkkaimmin. Tämä osasi yllättää jopa minut, jolla oli suorastaan epärealistisen korkeat odotukset peliä kohtaan.
    Kirjattu
  • 19.04.11 - klo:23:18
    Co-op on aikas hyvin suunniteltu ja hemmetin hauskaa pelattavaa. Jossain viidessä tunnissa taisi hurahtaa läpi ja huomenna olisi tarkoitus pelailla sitä lisää. Pelkän coopin perusteella tulee jo iso peukku pelille. Yksinpeliä tuli noin 3 tuntia mätettyä, eli jo tässä vaiheessa pitkäikäisempi, kuin ensimmäinen Portal. Käsittääkseni en ole vielä edes puolivälissä. Samaa taattua Portal laatua dialogeineen ja uusine jippoineen. Kaikkea vanhaa ei ole kuitenkaan kierrätetty kakkoseen. Esim. ne valopallot loistaa poissaolollaan.

Mihinkään isompiin ongelmiin en ole vielä törmännyt ja kovin kummoisia odotuksia ei loppujen lopuksi ollut tätä kohtaan, joten hankala löytää mitään kovin negatiivista sanottavaa. Yksinpelin alku nyt on vähän samaa kauraa, kuin ensimmäisen osan vastaava, mutta muuten on ollut erittäin virkistävää puzzleilua. Dialogi loistaa ja repeilyttää edelleen.

Viesti mahdollisesti tuskaista luettavaa; väsy on iso.
    Kirjattu
  • 21.04.11 - klo:02:36

Sotakoira Poissa

• D-Dog
    Kuullut että kakkonen on hyvä monesta tuutista ja kyllä uskoisin että tykkäisin, mutta sen verran korkea hinta vielä että odottelen ensi vuoteen ennen kuin ostan. Ei kuitenkaan mikään must-buy omalla listallani ole.
    Kirjattu
  • 22.04.11 - klo:00:20

Tapza Poissa

• Katkeroitunut nörtti
    Ostin tänään eilen. Tullut pelailtua jonkin matkaa ja tähän mennessä fiilikset ovat erittäin korkealla. Alun puzzlet olivat pitkälti vanhan kierrätystä, mikä toisaalta tuntui myös ilahduttavan nostalgiselta, mutta pidemmälle edetessä alkoi tulla kaikkia mukavia uusia kikkoja ja nippelinappeleita kehiin. Tähän mennessä meno on pysynyt erittäin tuoreena, mistä lienee osittain vastuussa myös huomattavasti ensimmäistä osaa monipuolisemmat ja vaihtelevammat ympäristöt. Vanhat tutut testikammiotkin näyttävät jotenkin siistimmiltä.

Tunnelman osalta kyseessä on myös ehdottomasti ensimmäisen osan manttelinperijä. Runsaasta huumorista huolimatta pelimaailman ilmapiiri on monin paikoin selittämättömän aavemainen, jota loisteliaasti toteutettu äänimaailma hienosti tukee. Ambient-tyylinen taustamusiikki joka muuttuu ja saa uusia vivahteita sitä mukaa kun pelaaja etenee pulman ratkomisessa on erinomainen ja tyylikäs ratkaisu.

Huomenna tänään jatkuu, seuraavat kommentit varmaan sitten kun peli on läpäisty. Jo tässä vaiheessa voin kuitenkin sanoa, että ensimmäiseen osaan rakastuneet tuskin tulevat pettymään. Lyhyesti sanottuna tämä on sitä samaa Portalia isompana, monipuolisempana, hienompana... Ostakaa ihmeessä.
    Lasken pääomaa.
    Kirjattu
  • 23.04.11 - klo:15:32

Tapza Poissa

• Katkeroitunut nörtti
    Läpi meni. Voin vain sanoa, että huh. Tätä parempaa jatko-osaa en ensimmäiselle Portalille ainakaan itse osaisi kuvitella. Läpipeluuaikaa ei XO-versiossa näy, mutta kyllä tuohon huomattavasti enemmän tunteja upposi kuin ensimmäiseen. Tuntui tosin tietysti liian lyhyeltä sillä peli oli niin mainio, että sitä olisi pelannut mielellään vaikka miten kauan. Nyt on vielä jäljellä Co-op sekä kommenttiraita, joka Valven tuntien lienee jälleen kerran erittäin mielenkiintoista tavaraa. Vielä yksi normaalikin läpipeluukerta taitaa olla edessä, osittain useiden missattujen achien (kuten aina, en katsonut achievement-listaa ennen kuin peli oli rykäisty läpi) takia ja osittain ihan vain siksi, kun oli niin helkutin hyvä peli.

Ensimmäisen Portalin ystävät eivät varmasti tule pettymään, tai en ainakaan näe sille mitään järkevää syytä. Idea ei tietenkään ole enää yhtä tuore, mutta monipuolisemmat ja hauskemmat puzzlet sekä runsaampi vaihtelu takaavat ettei kierrätyksen makua pääse syntymään. Erittäin suuri huumorilataus ja kauttaaltaan harvinaislaatuisen vahva tunnelma tekevät paluun, joten millään osa-alueella ei jäädä ensimmäisen osan varjoon. Portal 2 on Portal suurempana, näin voisi tiivistää. Laajentuneesta skaalasta huolimatta se ei kuitenkaan täysin kadota ykkösessä viehättänyttä minimalistisuutta; selkeä merkki erinomaisesta pelisuunnittelusta.

Tämän sukupolven parhaita pelejä.

//
    (click to show/hide)
    « Viimeksi muokattu: 23.04.11 - klo:15:56 kirjoittanut Tapza »
    Lasken pääomaa.
    Kirjattu
  • 23.04.11 - klo:16:24
    Yksi kohtuullisen merkittävä viittaus paljastuu erään achievementin löytämällä.
    (click to show/hide)

Olen pelannut Portalin jo kolmisen kertaa läpi, voisin kokeilla kommenttiraitaa seuraavaksi. On vaikeaa sietää tätä co-opin odottamisen tuskaa, sillä kaikki kaverit vitkastelevat tämän ostamisessa. Jotain pääsykokeita kuulemma, pah!
    Kirjattu
  • 23.04.11 - klo:16:25
    Joo nyt on se singlekin läpi pelattu ja onhan tämä aika mahtava pläjäys kokonaisuudessaan. Puzzleissa tosiaan ei esinny toistoa nimeksikään alkua lukuunottamatta. Tosin osin tämä tarkoittaa välillä sitä, että kun yksi kikka käyty läpi, niin se jää heti taka-alalle tai olemattomiin. Kuitenkin täysin positiviinen maku jäi kenttäsuunnittelusta suuhun. Dialogi oli loppuun asti sitä samaa loistoa, mitä ollut ensimmäisestä osasta lähtien. Pelin loppuhuipennus siihen johdattavien osioineen oli aikas mahtava.

Ensimmäisen pelikerran jälkeen saatu ensivaikutelma pysyy: ostakaa tämä peli. Nyt. Heti.
    Kirjattu
  • 23.04.11 - klo:19:49

Tapza Poissa

• Katkeroitunut nörtti
    Kovasti haluaisin minäkin Co-opin kimppuun jo, sitä kun ollaan joiltain tahoilta kehuttu jopa yksinpeliä enemmän. Single Playerin aloitin uudestaan jo tänään, tosin pääasiallisena tarkoituksena achievementien metsästys. Sen jälkeen tulee varmasti vielä vedettyä kommenttiraidan kera.

Peli tosiaan enemmänkin esittelee uusia kikkoja kuin merkittävästi syventää vanhoja, mutta minua tämä ei oikeastaan häirinnyt. Kokonaisuus voisi myös olla reilusti haastavampi, mutta pulmien ratkaisu oli yksinkertaisesti niin hauskaa ja kiehtovaa, etten jaksa tuotakaan laskea merkittäväksi puutteeksi.
    Lasken pääomaa.
    Kirjattu
  • 24.04.11 - klo:11:34
    Olen käsittänyt, että jos ostaa Portal 2:n PS3:lle, niin siinä saa samalla PC/Mac-version messissä. Tämä lienee totta? Onko myös näin, että nämä "samat" versiot (Mac <-> PS3) voivat pelata keskenään? Lueskelin, että se vaatisi vain sitä, ettei pelaisi samalla PSN-accountilla kuin mihin se Steam-account on yhdistetty?

E: Pikaisen googlauksen perusteella ilmeisesti mahdollista, tosin tällöin tarvitsee 2 Steam-accoa ja kaksi PSN-accoa. Vähän säätämistä, mutta voinee onnistua.
    « Viimeksi muokattu: 24.04.11 - klo:22:02 kirjoittanut Tzibo »
    Kirjattu
  • 25.04.11 - klo:02:29

Tapza Poissa

• Katkeroitunut nörtti
    Postataan nyt vielä lisää. Lauantai-iltana kokeilin Co-opia ensimmäistä kertaa ja parin tunnin pelaamisen perusteella on sekin vallan mainiota tavaraa. Siinä missä yksinpelikampanja esitteli uusia tekijöitä pulmien ratkontaan, kuten geelit ja "sillat", keskittyy co-op konseptin laajentamiseen hyödyntämällä useampien portaalien tarjoamia mahdollisuuksia. Sanomattakin selvää, että pulmien ratkonta on todella hauskaa ja kaverin toilailuille ynnä muille tulee naureskeltua useaan otteeseen. Erittäin hyvin suunniteltu peli.

Ai niin, vedin myös yksinpelin uusiksi ja kokemus oli joiltain osin jopa parempi kuin ensimmäisellä kerralla. Ympäristöistä on kiva etsiä kaikkia pieniä yksityiskohtia, jotka Valven useimpien pelien tyylille uskollisesti valaisevat kivasti tarinan taustoja. Erityisen kiva oli tuo Orangevisioninkin mainitsema Ep.3-viittaus.

Vielä jäi 3 achievementia uupumaan, pitää ne ehkä huorailla jossain vaiheessa. Loput löytyvätkin sitten Co-opista. Kommenttiraitakin on tosiaan vielä kokeilematta, voisi myöhemmin tänään aloitella sitäkin.

//Vedin eilen/tänään kommenttiraidan kanssa yhdeltä istumalta läpi. Hieno peli on edelleen, mutta kommenttiraita oli sikäli pieni pettymys, ettei commentary nodeja ollut niin paljon kuin olisin halunnut eikä kaikissa kohdissa mistä olisin halunnut kuulla enemmän taustoitusta. Kuitenkin hyvä ja mielenkiintoinen lisä jälleen kerran. Hieman alkavat puzzlet ja kokonaisuusy ylipäätään tuntua turhan rutiininomaiselta kun sen on kolmasti vetänyt läpi näin lyhyellä aikavälillä, joten taidan jättää yksinpelinkampanjan rauhaan tältä erää (joskus myöhemmin tylsyyksissäni huoraan loput achit). Co-op on vielä kesken, eli nyt olisi tarkoitus omistautua täysin sille.
    « Viimeksi muokattu: 26.04.11 - klo:01:54 kirjoittanut Tapza »
    Lasken pääomaa.
    Kirjattu
  • 04.05.11 - klo:22:46

Tapza Poissa

• Katkeroitunut nörtti
    Co-op läpi. Kokonaisuutena: Ihan vitun hyvä peli. Kannattaa ostaa, ainakin mikäli pulmanratkonnasta ja helvetin hauskoista käsikirjoituksista pitää. Todella fiksu, nokkela, hyvin suunniteltu, hauska ja tunnelmallinen paketti. Olen valmis antamaan hieman anteeksi Episode 3:n pitkän kehitysajan, mikä ei tosin tarkoita ettenkö silti haluaisi nähdä siitä pikku hiljaa jo jotain materiaalia!

Joka tapauksessa, Portal on jatko-osansa myötä noussut yhdeksi tämän sukupolven parhaimmista ja kekseliäimmistä uusista pelisarjoista. Mikäli jatkoa on vielä tulossa, toivon ja uskon päähahmon sekä tarinakaaren vaihtuvan toisiin. Niin hyvin Portal 2 ykkösen aloittaman stoorin viimeisteli, etten ainakaan minä jäänyt kaipaamaan sen osalta mitään lisää.

//Olen muuten kakkosta pelatessani oppinut myös arvostamaan ensimmäistä osaa enemmän, vaikka se loppulaulua lukuun ottamatta kalpenee oikeastaan kaikessa seuraajansa rinnalla. Tunnelmaltaan ja tyyliltään kyseessä on silti hieman erilainen peli ja edelleen tyylikäs, hienosti rakennettu kokonaisuus. Kakkonen pistää paremmaksi, mutta ei syrjäytä ykköstä. Uskallan väittää, että molemmat pelit muistetaan vielä monien vuosien päästä.
    « Viimeksi muokattu: 04.05.11 - klo:23:55 kirjoittanut Tapza »
    Lasken pääomaa.
    Kirjattu
  • 14.05.11 - klo:19:04
    En löytänyt Portalille omaa ketjua, enkä halunnut tehdä uuttakaan joten vuodatan tunteitani täällä:
    Pelasin just kaverilla Portal kakkosen läpi, ja holy shit se lopetus. ;_;
    Oikeesti. Just nyt oon kuuntelemassa youtubesta pelin loppubiiseja viidettä kertaa.

Tuolla on tuommoinen hakukenttä. Sitä käyttämällä pääsee ihmeisiin.
    -Tube

Muoksis: Oho, joo. Olin käyttänyt hakua tuolla tietokoneet alueella, niin se ilmeisesti haki vaan sieltä. -Dragon
    « Viimeksi muokattu: 14.05.11 - klo:19:14 kirjoittanut Dragon »
    Kirjattu
  • 18.05.11 - klo:23:11

Tapza Poissa

• Katkeroitunut nörtti
    http://www.youtube.com/watch?v=UUQYrdgIJuI [Portal 2 SPOILERZ]

Olen sanaton.

//Gah, niinpä tosiaan.
    « Viimeksi muokattu: 18.05.11 - klo:23:28 kirjoittanut Tapza »
    Lasken pääomaa.
    Kirjattu
  • 18.05.11 - klo:23:17
    "It literally pokes fun... for not having parents."

OOOOOOOHHHHHH NOOOOOOOOOOOOOOO.

Btw, tuosta uutisesta löytyy spoilereita Portal 2:n juoneen liittyen.
    « Viimeksi muokattu: 18.05.11 - klo:23:19 kirjoittanut Jikkyooshaberiparodius »
    Kirjattu
  • 26.05.11 - klo:11:21
    Ensimmäiseen Portaliin tutustuin alkuvuodesta, kun hommasin Orange Boxin enkä odottanut suuria, sillä kokeiltuani peliä kaverillani en oikein tykännyt siitä. Kyseessä oli kuitenkin vain pikainen kokeilu ja kun pääsi rauhassa miettimään pulmia, niin siitähän sitten syntyi aivan uskomaton pelikokemus. 4 tuntiahan sen läpipeluuseen lopulta vain meni, mutta todella hyvä peli kyseessä, pitäisi mennä taas joskus läpi.

Portal 2:sta odotin innolla ja sain hommattua waretettua sen viime viikolla ja tänään meni läpi. Yhtä hyvä vähintään kuin ykkösosa, muutamassa kohdassa tuli jumitettua oikein kunnolla, vaikka pulmat olivat loppujen lopuksi aika helppoja. Pelin keskivaihe oli aika tylsä, mutta loppu oli varsin epic. Co-opia voisi seuraavaksi kokeilla...
    « Viimeksi muokattu: 26.05.11 - klo:15:39 kirjoittanut Tumppa »
    Kirjattu