Nyt kun #resetti.net muuttuu aina välillä #asoiaf:ksi on aika julistaa ilosanomaa foorumilla.
Tulen ja jään laulu (eli lontooksi
A Song of Ice and Fire) on amerikkalaisen George R.R. Martinin kirjoittama seitsenosainen fantasiasarja, josta on tähän mennessä julkaistu viisi osaa. Näistä neljä on suomennettu. Sarjan kirjat ovat:
- A Game of Thrones (Valtaistuinpeli)
- A Clash of Kings (Kuninkaiden koitos)
- A Storm of Swords (Miekkamyrsky, julkaistu kahtena niteenä)
- A Feast for Crows (Korppien kestit)
- A Dance with Dragons
- The Winds of Winter
- A Dream of Spring
Martin kirjoittaa tarinaansa tätä nykyä todella hitaasti, joten 2011 julkaistun A Dance with Dragonsin seuraajaa tulee odottaman vielä monta vuotta.
HBO tuottaa kirjoihin perustuvaa tv-sarjaa nimellä Game of Thrones. Ensimmäisen kirjan tapahtumat kattanut ensimmäinen tuotantokausi on esitetty Suomessa YLE2:lla. Toista kautta esitetään parhaillaan Amerikassa sunnuntai-iltaisin.
Jos Wikipedia-linkit eivät riittäneet, tarjolla on myös
TV Tropes -sivu. (Linkistä avautuvalla sivulla ei ole spoilereita.)
Spoilereista: Merkitään ne spoilerit, eikö niin. Itse katson ensimmäisen kirjan/kauden niin "vanhaksi", että niitä isoimpia spoilereita lukuunottamatta se on vapaata kamaa. Gendry on Robertin äpärälapsi, deal with it. Kaikki muu on spoiler-tagin arvoista tietoa. Jopa se, että hahmo X on elossa myöhemmissä kirjoissa on spoileri, kun miettii kuinka paljon porukkaa kuolee kirjojen aikana. Merkitkää tageihin myös mistä kirjasta spoileri on lähtöisin.
Itse tykkään sarjasta oikein paljon, ja olen lukenut kaikki tähän asti julkaistut kirjat englanniksi, sekä katsonut kaikki tv-sarjan esitetyt jaksot.