Rekisteröidy,

niin voit osallistua keskusteluihin
niin foorumilla kuin IRC-kanavallakin.
Rekisteröidy nyt!

Kirjaudu!

Pysy aina kirjautuneena sisälle

Linux

18.01.10 - klo:17:24
Aion tässä lähipäivinä (ehkä jo tänään jos viitsin) asentaa Ubuntun XP:n rinnalle. Ubuntun suomisivuston ohjeiden perusteella asennus vaikuttaa jopa liiankin helpolta. Kuinka monella on käytössä Ubuntu? Entä onko se asennettu toisen ohjelmiston kanssa rinnan? Kertokaa kokemuksianne. Kerron omani jahka saan projektin päätökseen.

http://www.ubuntu-fi.org/
« Viimeksi muokattu: 06.12.12 - klo:02:58 kirjoittanut Osiris »
Kirjattu
  • ::
  • 18.01.10 - klo:17:33
    Mulla on tällä hetkellä vaan Pendrivelinux muistitikulla, eli kun Linux-fiilis tuleepi, niin muistitikun koneeseeni tökkäilempi.
    Kirjattu
  • 18.01.10 - klo:17:48

Maveric Poissa

• Mecha
      • JuuTuuppi
    Juu siis Ubuntun asentaminen XP:n rinnalle ON sairaan helppo. Ei vaadi mitään erityistä kikkailua tai muutakaan, kuhan vaan lukee kaiken ettei vahingossa laita väärin (kuten yleensäkin näissä). Itsellä on tuossa pöytäkoneella XP:n kaverina Ubuntu ja on kyllä ihan kiva ollu (tosin mie nyt vaan lähinnä leikin sillä). Mukavasti sain kämppiksen mokkulanki toimimaan siinä, kun Linux Mintin kanssa ois pitäny jotain erillistä säätöä alkaa tekeen :)
    Kirjattu
  • 19.01.10 - klo:10:19

Tube Poissa

• Moi oon Tube.
    Piti laittaa Ubuntu XP:n rinnalle, mutta sitten päädyin semmoiseen lopputulokseen, ettei XP:tä tarvitse mihinkään ja asensin Ubuntun XP:n päälle enkä rinnalle ja käytän nykyään siis vain Ubuntua. Olen tykännyt ja en aivan kevein perustein vaihtaisi takaisin Windowssiin. Todella helppo ja mukava verrattuna siihen mitä Windowssien kanssa on joutunut säätämään. Suosittelen ehdottomasti. Ainut mikä hieman risoo on se, että tunnen itseni totaaliseksi noobiksi tämän kanssa kun ei ole vielä oppinut paljoa paskaakaan.

Pahastuuko Olimar (kovasti), jos ketju muutetaan yleisesti Linux-threadiksi?
    « Viimeksi muokattu: 19.01.10 - klo:10:21 kirjoittanut Tube »
    Kirjattu
  • 19.01.10 - klo:11:25
    Linuxissa jos sattuu jossain kohtaa olemaan ongelmaa, niin tulee komentorivi hyvin äkkiä tarpeeseen. Kaikessa tapaa se ei aina ole niin helppo verrattuna Windowsiin.
    Kirjattu
  • 19.01.10 - klo:15:31
    Pahastuuko Olimar (kovasti), jos ketju muutetaan yleisesti Linux-threadiksi?
    Minä pahastun. En näe järkeä siinä, että kaikki ketjut on yleisiä x-ketjuja. Aivan samaan tapaan yleiselle alueellekin hyväksyisin vaikkapa tv-ohjelmien tai bändien omat ketjut.

Asensin Ubunutun viime keväänä XP:n rinnalle, tarkoituksena oli siirtyä lopulta pelkkään Ubuntuun. Suunnitelmaksi se jäi, koska en jaksanut alkaa Winellä leikkiä: Ubuntulle (tai muillekaan linux-distroille) ei ole muutamasta tarvitsemastani softasta käyttökelpoista versiota. Uudelle koneelle en sitten ole jaksanut Ubuntua laittaa edes rinnalle...
    Kirjattu
  • 22.01.10 - klo:01:32
    Ubuntun asennus XP:n rinnalle oli helppoa, vaikkakin piti tehdä osiot manuaalisesti. Ongelmia tuli vasta kun piti säätää resoluutiota näyttöön sopivaksi - yllättäen suurin säädettävissä oleva oli 1360x768, ja moinen näytti HD-näytöllä kauhealta. Linuxreadersin artikkelin avulla sain lisättyä säätöihin resoluutioksi myös 1920x1080:n, mutta ongelmana on nyt se, että vasemmalle jää kauhea musta palkki ja kuva näyttää leveyssuunnassa litistyneeltä. Enää ei toki suttu satu silmään sillä reso on tarkempi.

Edit: Ubuntu valittaa nyt kiintolevyn hajoamisvaarasta, ja windowsissa olenkin jo ongelmiin törmännyt (ei tosin ole niistä erikseen maininnut). Edessä taitaa olla uuden hankinta.
    « Viimeksi muokattu: 22.01.10 - klo:01:35 kirjoittanut Olimar »
    Kirjattu
  • 22.01.10 - klo:01:40

Tube Poissa

• Moi oon Tube.
    Mikähän näyttis sulla on? Toimiiko visuaaliset efektit mitenkääb? Käytännössä pitää vissiin olla Intelin tai GForcen näyttis jos haluaa, että toimii Linuxilla jokin muukin kuin työpöytäkäyttö ja että se toimii ongelmitta. Uudemmissa ATIn näyttiksissä on vissiin parempi tuki kuin vanhoissa?

Sitä se teettää kun eivät julkaise specsejä avoimesti :( Kunhan on tarpeeksi avointa dokumentaatiota, niin kyllä Linux-hipit koodia vääntävät, mutta reverse engineerin taitaa olla vähän vaikeeta. Etenkin kun kyseessä on jokin niinkin iso juttu kuin näyttiksen ajurit *_*
    Kirjattu
  • 22.01.10 - klo:01:47
    Radeon 9600 Pro sattuupi olemaan. Mitä olen lueskellut niin aika monella on ollut ongelmia noiden resoluutioasetusten kanssa, eivätkä myöskään ole saaneet samoilla ohjeilla toimimaan kunnolla (tai muilla). Litistyneisyydestä aion vielä päästä eroon, mutta tällä hetkellä tätä on paljon nautinnollisempaa katsoa kuin defaultresoa. Olisi ehkä pitänyt kokeilla vanhempaa Ubuntua ensin.
    Kirjattu
  • 25.01.10 - klo:22:57
    Oi jumalauta. Asensin tänään Spotifyn Winen avulla Ubuntuun (KIITOS sille resettiläisen veljelle), ja samalla Ubuntu mystisesti tunnisti näyttöni (Samsung 24'') ja työpöytä täytti koko ruudun! Siis enää ei puutu mitään, Windowsille jäähyväiset.

Loppupeleissä Ubuntu oli simppeli asentaa, mutta vaati vähän säätöä ja puhdasta tuuria että sain kaiken pelittämään kunnolla. Suosittelen kokeilemaan.
    « Viimeksi muokattu: 25.01.10 - klo:23:42 kirjoittanut Olimar »
    Kirjattu
  • 26.01.10 - klo:01:01

Tube Poissa

• Moi oon Tube.
    Tuo kuulostaa jo aika taikomiselta :D

Itselläni ei ollut mitään muita ongelmia kuin, että kone ei osannut hakea wlan-kortin ajureita, vaikka se onkin jokun yleinen piirisarja laitettu uuteen pakettiin ja nimetty uusiksi, joten se piti asentaa manuaalisesti. Kaikki muu toimi suoraan, jopa webcam :) (Okei, puhelinverkkomodeemin ajureita ei ollut suoraan, mutta niitäkin kone ehdotti asennettavaksi suoraan, mutta en jostain syystä kokenut sitä tarpeelliseksi.)

64-bittistä Linuxia ei muuten kannata asentaa, jollei ole polttavaa tarvetta saada yhden ohjelman hyödynnettäväksi yli 4GB muistia. Koska Flash on suljettu formaatti ja ripulia + Adope on paska lafka, ei edes YouTube-videot toimi ongelmitta 64-bittisellä Linuxilla.

Itse pitäisi tässä vaihtaa tämä 64-bittinen pois. Toisaalta voisin ehkä kokeilla jotain muutakin kuin Ubuntua, joten en kiirehdi asian kanssa. Kubuntu voisi olla aika safe choice.
    Kirjattu
  • 26.01.10 - klo:01:10
    Huonompi flash tuki onkin about ainut syy miksi ei laittaisi 64 bittistä Linuxia. Ja kyllä mulla yewtube toimi ihan kiitettävästi 64 bittiselläkin. Vaati vaan aivan tolkuttomasti säätöä, että alkoi pelittämään.
    Kirjattu
  • 26.01.10 - klo:16:23
    Taikomista tosiaan kun taaskaan ei tunnista näyttöä <_>. Hetken aikaa onnistui huijaamaan minua.
    Kirjattu
  • 05.02.10 - klo:13:29

Pallokala Poissa

Tänään tuli postin mukana Ubuntu 9.10 jonka tilasin joskus sieltä Ubuntun sivuilta. Joku päivä vois kokeilla asentaa.
    Kirjattu
  • 12.04.10 - klo:13:42

Mewtwolover Poissa

• Mewtwo FTW!
    Käytännössä pitää vissiin olla Intelin tai GForcen näyttis jos haluaa, että toimii Linuxilla jokin muukin kuin työpöytäkäyttö ja että se toimii ongelmitta.
    Tuo on hyvin pitkälti totta, Nvidian näyttikset toimivat Linuxissa ATIa paremmin.
    "Nyt tajuan, ettei syntyperällä ole merkitystä, vain se on tärkeää kuinka itse käytät syntymässä saamasi elämän lahjan" -Mewtwo
    Kirjattu
  • 12.04.10 - klo:13:48
    Mulla on tämä uusin Ubuntu (ei siis beta) asennettuna Winukan rinnalle kun se kosahti ja Linuxin itsenäiseksi asentaminen olisi mennyt vähän liian monimutkaiseksi kun en tajunnut niistä partitioista mitään. Ilmaiseksi käyttikseksihän tämä on todella hyvä, mutta kuitenkin esimerkiksi flash (youtube ym.) on jostakin syystä suhteellisen laginen - tai siis, lähinnä kuva. Selaimena toimii siis Chrome, joka oli nopeampi kuin tämä Linuxin Firefox joka tuli jo valmiina mukana. Mieluummin käyttäisin vielä Windowsiani, mutta kun ei pysty niin ei pysty. Pitää yrittää selvittää se ongelma. :/
    "I'll go walking in circles while doubting the very ground beneath me"
    Kirjattu
  • 12.04.10 - klo:14:48

Tube Poissa

• Moi oon Tube.
    Flash on laginen, koska se on suljettu, raskas ja muutenkin vähän ikävä juttu. Adobe ei koe, että Linuxia kannattaisi tukea kunnolla, koska sillä on niin pieni kohdeyleisö, vaan tekevät mieluummin Palmin Web OS:lle Flash-tukea. Etenkin 64-bittisillä Linuxeilla mättää, koska Adobe on julkaissut vasta alfa-version Flashistä sille ja se on ihan yhtä huono vaihtoehto kuin 32-bittisen Flashin ajaminen 64-bittisessä Linuxissa. Kun Ubuntu 10.04 tulee asennan cleanina 32-bittisen version nimenomaan Flashin paskuuden takia.
    Kirjattu
  • 02.05.10 - klo:16:21

Tube Poissa

• Moi oon Tube.
    10.04 asennettu :3

Tämä purppura on paljon kivempi kuin se oranssi *_*
    Kirjattu
  • 03.05.10 - klo:12:14
    Konp @ Tube.

Toimii vähän sulavammin ku meni kaikki skeida edellisen version mukana. :)

You know you've lost when...

My name is Legion, for we are many.
    Kirjattu
  • 04.05.10 - klo:17:39
    Asensin kans uusimman päivityksen. Puhtaalta pöydältä tosin, vapautuipahan siinäkin lähemmäs 50Gt.

Tykkään kyllä aivan helvetisti. Standardi ulkoasu on hyvin miellyttävä. Työpöytä näyttää seksikkäältä ja on ennen kaikkea käytännöllinen. Tunnistaapahan vihdoin myös Creativen MP3-soittimeni ilman ylimääräistä sähläystä. En käsitä, miksi paneelien muokkaamista on rajoitettu, mutta senkin saa korjattua pikaisesti googlettamalla apua.

Ei oo ikävä Windowsia.
    Kirjattu
  • 04.05.10 - klo:21:43

Tube Poissa

• Moi oon Tube.
    Ei oo ei.

Itse korvasin alapalkin Dockyllä, joka on siis Mac-tyylinen "telakka". Siinä on kaikki aukiolevat ohjelmat ja jotain ylimääräisiä härpäkkeitä. Olen tosin miettinyt, että kannattaisikohan vaihtaa AWN-dockiin, koska siinä olisi joitain ominaisuuksia, joita tässä ei ole. Toisaalta homma toimii myös toisinpäin, ja joiltain osin Docky on kivempi *_*
    Kirjattu
  • 29.04.11 - klo:05:01

Tube Poissa

• Moi oon Tube.
    Päivitinpä tässä Ubuntuni 11.04:ään. Ihan kiva, kun nyt tulee oletuksenakin tuo dock mukana, mutta sen kustomoitavuuten puute kyllä vähän risoo minua. Tämä on varmaan eniten käyttämiseen vaikuttava päivitys työpöytäversiossa sinä aikana, kun minä olen Ubuntua käyttänyt (eli sitten version 9.10). Vaikuttaa todella kivalta päivitykseltä, vaikka en osaakaan vielä ihan varmasti sanoa, että tulenko kaikesta pitämään. Vanhaan tottuneena tämä tietysti tuntuu aluksi hieman sekavalta, mutta jahka pääsen kunnolla totuttelemaan, niin eiköhän tämän kanssa toimeen tulla!

Tuon dockin kustomoitavuuden puute hieman häiritsee. Miksi sitä ei esimerkiksi voi ilman hackia siirtää ruudun alalaitaan? Muutenkin tuntuu, että kaikki asetukset ovat vähän hakusessa, eikä ohjelmiinkaan navigoiminen näin heti päivittämisen jälkeen ole niin helppoa kuin se oli.

Global menuun tottuminen tulee viemään jonkin verran aikaa, jokseenkin pidän ideasta todella paljon. Häiritsevä se on tähän asti ollut vain Gimppiä käyttäessä, jossa se on päällä vain, kun "pääikkuna" on valittuna, mutta tämäkin paha poistuu jahka Gimp päivittyy siihen yksi-ikkunaiseen versioon.

Kiva uudistus on myös tuo, että kun ikkunan raahaa "reunan yli" niin se menee koko ruudun kokoiseksi kuten Windowssissa taitaa mennä. Pitää tosin oppia siihen, ettei sitä tee vahingossa.

Pääasiassa sanoisin pikaisen käyttämisen perusteella, että Ubuntu on siirtynyt todella paljon parempaan suuntaan ja se ottanut taas askeleen kohti mainstream-käyttiksen asemaa. Muutamia sellaisia juttuja edelleen tietenkin on, jotka varmasti tulevat kiusaamaan Windowssista Ubuntuun vaihtavia, mutta niitä saadaan varmasti karsittua pois. Tähän versioon saatiin aloittajakynnystä madallettua monesta kohtaa, mutta varmasti luotiin muutama kynnys lisää. Ongelmista moni on ratkaistu varmasti jo 11.10:een mennessä.
    Kirjattu
  • 08.05.11 - klo:21:57
    En diggaile tästä uusimmasta versiosta nimeltään Natty Narwhal. Ubuntu alkaa pikkuhiljaa menettämään sen, mikä siitä, tai Linuxista yleensäkin, teki niin mahtavan. Nimittäin muokattavuuden, erityisesti helpon sellaisen. Niiden muutamien testailuhetkien aikana yläpaneelin ja vasemmanpuolisen dockin kustomointi jäi enimmäkseen pelkäksi haaveeksi. Toki asiaa edesauttaa monimutkaisempi tweakkaaminen, mutta sekään ei yllä entisen, simppelin Ubuntun tasolle. Dock ei muutenkaan vaikuttanut hassulta. Tämä ei missään nimessä ole siirtynyt parempaan suuntaan, ainakaan allekirjoittaneen mielestä. Kenties olisi pitänyt kokeilla pidempään, sillä en ehtinyt saada järin suurta kuvaa 11.04:stä mutta ehdin asentaa version jo alpha-vaiheessa kahteen kertaan ja viimeisteltynä kerran, ja jokaisella kerralla minut valtasi pettymyksen tunne heti alkumetreillä.

Vaihdoin Linux Mintiin, ainakin toistaiseksi. Tuntuu ihan vanhalta kunnon Ubuntulta paranneltuna.

Ehdottaisin lisäksi, että tämä aihe saisi nimen "Linux". Turhaanpa sitä tekemään uutta aihetta muitakin distroja koskevaksi. Ei ainakaan näin hiljaisella foorumilla.
    Kirjattu
  • 08.05.11 - klo:22:05

Tube Poissa

• Moi oon Tube.
    Ubuntun voi käynnistää edelleen myös vanhassa tutussa muodossa. Kirjautumisikkunassa valitset vain oletuskäynnistykseksi Ubuntu Classicin (tjsp) Ubuntun sijaan, niin tulee oletuksena ne kaksi palkkia ja muokattavuus on olemassa. Ubuntusta ollaan leipomassa Paavo Peruskäyttäjälle sopivaa Linux-distroa, mikä on tavallaan ihan hyvä asia, koska kokeneemmat Linux-käyttäjät voivat sitten siirtyä paremmille apajille. Olen jo jonkin aikaa miettinyt, josko asentaisin Archin Gnomella, mutta toistaiseksi pysyttelen Ubuntun parissa. Toisaalta Debiankin homottaisi, vaikka siinä onkin oletuksena aika vanhoja komponentteja, koska se painottaa stabiiliuteen.

Tykkään nyt pienen totuttelun jälkeen näistä tässä versiossa tulleista uudistuksista, jokseenkin tuo muokattavuuden puute hieman kismittää joissain kohdissa. Olisi kiva, kun voisi vähän säätää, jos joku juttu ei ole kohdallaan, mutta Unitylle ei tule edes kunnollista asetusmanageria oletuksena mukana, vaan tarvitsee erikseen latailla ohjelmia.

Joo, ehdotin jo aiemmin, että Linux-thread tästä tehtäisiin, kun Linuxeista enemmän jutellessa keskustelu menee väkisinkin useampia distroja ja niiden eroavaisuuksia pohdiskelevaksi. Osse oli eri mieltä, mutta nyt vain röyhkeästi kävelen hänen ylitseen, koska hän on väärässä.
    « Viimeksi muokattu: 08.05.11 - klo:22:06 kirjoittanut Tube »
    Kirjattu
  • 13.06.11 - klo:22:31

Tube Poissa

• Moi oon Tube.
    Asensin Fedora 15 koneelleni Ubuntu 11.04:n tilalle ihan muuten vain. Tämä Gnome Shell on paljon kivempi kuin Ubuntuun tullut Unity, mutta aina välillä tulee jotain virheilmoituksia.

Eniten Fedorassa tällä hetkellä harmittaa Ubuntuun verrattuna se, että tämä kryptaa koko kovalevyn, kun Ubuntulla jokainen käyttäjä pystyi kryptaamaan oman kotikansionsa. Tiedostoni eivät ole turvassa FBI:ltä (:--D), jos aion jakaa tietokoneeni joskus jonkun kanssa ja tehdä tähän muillekin tunnuksia, kun kaikki koneen käyttäjät tulevat tietämään salasanan :|
    Kirjattu
  • 18.10.11 - klo:04:27

Tube Poissa

• Moi oon Tube.
    Puoli vuotta sitten Fedoraa jaksoin, mutta Ubuntu vain veti puoleensa. Fedoran kautta kuitenkin opin arvostamaan Gnome Shelliä, joten vaikka asensinkin Ubuntun, niin Unity sai lähteä. Nyt alla hurraa Ubuntu 11.10 Gnome Shellillä.

Suosittelen ehdottomasti muitakin kokeilemaan uutuus-Ubuntuun Gnome Shellin asentamista ja Unityn poisjättämistä. Ainakin omiin tarkoituksiini Gnome Shell soveltuu paljon paremmin kuin Unity. Siitä vielä helpot ohjeet (joita ei edes tarvitse, jos tietää edes vähän jotain jostain, ja osaa etsiä sovellusvalikoimasta Gnome Shelliä): http://www.omgubuntu.co.uk/2011/10/gnome-shell-ubuntu-11-10-guide/ (Nuo ylimääräiset sovellukset ovat sitten turhaa lisäherkkua: ainoastaan Gnome Shellin asentamisella on väliä.)

Tuo uusi sisäänkirjautumisruutu on muuten tavattoman upea. Tuntuu helppokäyttöiseltä ja on leiskaltaan sun muiltaan todella heino. Taustakuva siinä kuitenkin oli vähän tylsä, ja sitä ei voi oletuksena vaihtaa, ja pienen mutkan kautta onnistuin vaihtamaan sen tylsän purppuran johonkin vähän siistimpään.
    Kirjattu
  • 04.01.12 - klo:14:35
    Jos jollakulla on ongelmia Spotifyn kanssa (crashaa heti loginissa oli kyseessä sitten Wine tai natiivi ja virheilmoituksessa lukee jotain muistialueen ylityksestä), niin itselläni auttoi seuraavan syöttäminen päätteeseen:

$ wget http://winetricks.org/winetricks
    $ chmod a+x winetricks
    $ ./winetricks winhttp

Sitten vielä Winen asetuksista ennen Spotifyn käynnistämistä ääniasetuksista rasti ruutuun ALSA:n kohdalla. Tarjoan tämän tiedon, koska itseäni vitutti suunnattomasti kun Spotify ei enää toiminutkan Ubuntun päivittämisen jälkeen (toimi vielä 10.04:n aikana, nyt käytössä 11.10). Yritin kaikennäköistä useiden päivien ajan kunnes tämä vihdoin toimi.

(Lähde (yksi kommentti keskivaiheilla)
    Kirjattu
  • 17.07.12 - klo:20:39

Tube Poissa

• Moi oon Tube.
    Kirjattu
  • 07.11.12 - klo:05:23

Tube Poissa

• Moi oon Tube.
    Steamin beta on nyt ladattavissa Linuxille. Toistaiseksi beta on vielä suljettu, eikä mukaan periaatteessa pääse ilman kutsua. Esto on kuitenkin kierrettävissä esimerkiksi avaamalla tämä linkki steam://open/friends jonka kautta pääsee omaan profiiliin ja voi käyttää Steamia "normaalisti".

Steamin voi ladata tämän linkin takaa. http://media.steampowered.com/client/installer/steam.deb

En jostain syystää saa rekisteröityä kaikkia Humble Bundle -pelejäni Steamiin. Väittää, ettei koodit kelpaa :(
    « Viimeksi muokattu: 16.11.12 - klo:15:53 kirjoittanut Tube »
    Kirjattu