Rekisteröidy,


niin voit osallistua keskusteluihin
niin foorumilla kuin IRC-kanavallakin.
Rekisteröidy nyt!

Kirjaudu!



Pysy aina kirjautuneena sisälle

Mikä on sinun mielestäsi paras The Legend of Zelda -peli?

19.02.12 - klo:13:30

Tingle Poissa

  • Paavo
    • 3DS-ystäväkoodi: 1478-3942-1487
    • Xbox Live Gamertag: Tinglemies
    • Steam ID: Paavomies
    • Academic Nintendo Club RY
Cyna, taustatarinasta saa tehdä mielenkiintoisen ja siinä saa kertoa minkä vuoksi Zeldan korvavaikusta syntyi älyllistä elämää, mutta tämä ei mitenkään vaadi lineaarista pelisuunnittelua. Portalissakaan ei ollut mikään pakko kurkata kulissien taakse.

Roikan kanssa pyöritään nyt puuroa kiertävällä radalla. Ympäri ja pympäri ja käy pam pam, Juvankoski hier ai cum.
« Viimeksi muokattu: 19.02.12 - klo:14:26 kirjoittanut Tingle »
<Tapza> tinglest on kyl vähän hankala ottaa selvää
<Tapza> se on tollanen saatananmoinen kusipää ja paras tuntemani ihminen, tosi mukava ja aivan perseestä
<Kraidi> tarvitset vieroitusta epätodellisuudesta
<JJJANI> vittu ku paavolle ei voi ees vittuilla ilman et menee ite ihan sekasin
<henuck> olis kyl melkonen auschwitz olla jumissa jossain ovessa/sen takana ja kuunnella ffxiii ja paavon paskalaatikkojuttuja
<Turjake> VITTU TINGLE NYT TURPA KIINNI
Kirjattu
  • ::
  • 25.02.12 - klo:17:15

    Tapza Poissa

    • Katkeroitunut nörtti
      • Wii-numero: 7790-9571-7387-3403
      • Xbox Live Gamertag: Tapzaa
      • Steam ID: Thapzaa
    Mielestäni Zelda-universumi ei kyllä ole millään muotoa eheä kokonaisuus, koska jokainen peli on selkeästi itsenäinen teos ja lisäksi tehty ennen kaikkea pelattavuuden ehdoilla, ei suinkaan tarinan. Kaiken kaikkiaan Zelda on mytologialtaan ja tarinaltaan erittäin rikkonainen kyhäelmä, jos sitä oikeasti haluaa tarkastella yhtenäisenä sarjana.

    Ja olen hieman yllättäen näköjään samaa mieltä Tinglen kanssa lähes kaikesta. "Vapaa eteneminen kannattaa uhrata vahvemman tarinankerronnan takia" on aika onneton argumentti, kun pelin tarinassa edistytään suorittamalla melko löyhästi pääjuoneen liittyviä skenaarioita tarkalleen määrätyssä järjestyksessä, vaikka tämä järjestys voisi aivan hyvin olla vapaampikin.
    « Viimeksi muokattu: 25.02.12 - klo:17:37 kirjoittanut Tapza »
    Lasken pääomaa.
    Kirjattu
  • ::
  • 28.02.12 - klo:13:54
    Ah, taisin ymmärtää/ilmaista jotain väärin. Toki nuo kaikki teidän luettelemat asiat olisivat ihanteellisia. Ja joo, voin olla sitten se ainoa kenen mielestä Zelda-universumi on kiehtova. ._.

    Vapaa eteneminen on taas realistisesti ajateltuna vaikea ja aikaa vievä toteuttaa. Siihen kun vielä ympätään se, että viiden vuoden aikana saatiin aikaan kovin putki koskaan eli Skyward Sword, on vapauden toteutuminen entistä epätodennäköisempää (okei, todennäköisestihän valtaosa SS:n kehitysajasta meni ohjauksen hiomiseen).
    Kirjattu
  • ::
  • 28.02.12 - klo:16:05

    Tingle Poissa

    • Paavo
      • 3DS-ystäväkoodi: 1478-3942-1487
      • Xbox Live Gamertag: Tinglemies
      • Steam ID: Paavomies
      • Academic Nintendo Club RY
    Vapaus nyt ei tässä yhteydessä tarkoita sitä että kuusi ja puoli vuotta ohjelmoijat kirjoittavat jotain ylimääräistä "vapauskoodia", vaan että ne keinotekoiset esteet mitä Zeldoissa nyt on jätetään tekemättä eikä kolmannen kaupungin eteen laiteta kivenmurikkaa josta pääsee läpi vasta toisen luolaston pommeilla.
    <Tapza> tinglest on kyl vähän hankala ottaa selvää
    <Tapza> se on tollanen saatananmoinen kusipää ja paras tuntemani ihminen, tosi mukava ja aivan perseestä
    <Kraidi> tarvitset vieroitusta epätodellisuudesta
    <JJJANI> vittu ku paavolle ei voi ees vittuilla ilman et menee ite ihan sekasin
    <henuck> olis kyl melkonen auschwitz olla jumissa jossain ovessa/sen takana ja kuunnella ffxiii ja paavon paskalaatikkojuttuja
    <Turjake> VITTU TINGLE NYT TURPA KIINNI
    Kirjattu
  • ::
  • 28.02.12 - klo:16:13
    Mutta tuollainen juuri vaatisi kehittäjiltä paljon suunnittelua ja hiomista jotta peliympäristö pysyy mielenkiintoisena ja loogisena, jos kerran sille tielle lähdetään. Se kivenmurikka kun on niin helppo vain asettaa siihen.
    Kirjattu
  • ::
  • 28.02.12 - klo:16:16

    Tingle Poissa

    • Paavo
      • 3DS-ystäväkoodi: 1478-3942-1487
      • Xbox Live Gamertag: Tinglemies
      • Steam ID: Paavomies
      • Academic Nintendo Club RY
    Enemmän suunnittelua ja hiomista se vaatii kun pitää keinotekoisesti varjella että pelaaja suorittaa kentät nimenomaan tietyssä järjestyksessä, samalla yrittäen pitää pelimaailmaa yhtenäisenä. En kyllä ymmärrä mitä tekemistä tällä on peliympäristön mielenkiintoisuuden ja loogisuuden kanssa, pikemminkin ne ylimääräiset murikat sotivat niitä vastaan.
    <Tapza> tinglest on kyl vähän hankala ottaa selvää
    <Tapza> se on tollanen saatananmoinen kusipää ja paras tuntemani ihminen, tosi mukava ja aivan perseestä
    <Kraidi> tarvitset vieroitusta epätodellisuudesta
    <JJJANI> vittu ku paavolle ei voi ees vittuilla ilman et menee ite ihan sekasin
    <henuck> olis kyl melkonen auschwitz olla jumissa jossain ovessa/sen takana ja kuunnella ffxiii ja paavon paskalaatikkojuttuja
    <Turjake> VITTU TINGLE NYT TURPA KIINNI
    Kirjattu
  • ::
  • 02.03.12 - klo:23:53

    Tapza Poissa

    • Katkeroitunut nörtti
      • Wii-numero: 7790-9571-7387-3403
      • Xbox Live Gamertag: Tapzaa
      • Steam ID: Thapzaa
    Vapaa eteneminen on taas realistisesti ajateltuna vaikea ja aikaa vievä toteuttaa. Siihen kun vielä ympätään se, että viiden vuoden aikana saatiin aikaan kovin putki koskaan eli Skyward Sword, on vapauden toteutuminen entistä epätodennäköisempää (okei, todennäköisestihän valtaosa SS:n kehitysajasta meni ohjauksen hiomiseen).

    Tämän pitäisi mielestäni olla jo merkki, ettei Nintendo ehkä ole enää aivan omassa luokassaan mitä tulee pelien kehitykseen. Monet tiimit saavat huomattavasti lyhyemmässä ajassa vähintäänkin yhtä hyviä, monesti jopa hiotumpia pelejä aikaiseksi. SS:ssa leijonanosa kehitysajasta saattoi kylläkin tosiaan mennä ohjauksen hiomiseen.

    Ja en nyt halunnut haukkua Zelda-universumia, sillä pidän sitä itsekin joiltain osin kiehtovana. Se kuitenkin on selvää, ettei Zeldoissa juurikaan ole panostettu yhtenäisen ja selkeän mytologian luomiseen, vaan ennen kaikkea yksittäisiin, pelattavuuden ehdoilla luotuihin kokonaisuuksiin.
    Lasken pääomaa.
    Kirjattu
  • ::
  • 29.06.16 - klo:21:54

    Tingle Poissa

    • Paavo
      • 3DS-ystäväkoodi: 1478-3942-1487
      • Xbox Live Gamertag: Tinglemies
      • Steam ID: Paavomies
      • Academic Nintendo Club RY
    Tosi hyvät Zeldapelit -tier
    The Legend of Zelda
    Zelda 2: Adventure of Link
    a Link to the Past
    Link's Awakening
    Ocarina of Time
    Majora's Mask
    Oracle of Ages
    Oracle of Seasons
    Wind Waker
    Minish Cap
    Twilight Princess
    Phantom Hourglass
    Spirit Tracks
    a Link Between Worlds
    Tri Force Heroes

    Skyward Sword -tier
    Skyward Sword hyi bugl

    Four Swordseja en ole pelannut vielä tarpeeksi.

    PS. Link's Crossbow Training ja Tingle's Rosy Rupeeland ovat parempia pelejä kuin Skyward Sword.
    <Tapza> tinglest on kyl vähän hankala ottaa selvää
    <Tapza> se on tollanen saatananmoinen kusipää ja paras tuntemani ihminen, tosi mukava ja aivan perseestä
    <Kraidi> tarvitset vieroitusta epätodellisuudesta
    <JJJANI> vittu ku paavolle ei voi ees vittuilla ilman et menee ite ihan sekasin
    <henuck> olis kyl melkonen auschwitz olla jumissa jossain ovessa/sen takana ja kuunnella ffxiii ja paavon paskalaatikkojuttuja
    <Turjake> VITTU TINGLE NYT TURPA KIINNI
    Kirjattu
  • ::
  • 30.06.16 - klo:03:17
    Nyt kun bumppasit tätä ketjua niin lukaisimpa nuo keskustelut mitä tuossa ylempänä käytiin ja ei hitto olenpas ollut tyhmä nuorena. xd Zelda-universumi eheä kokonaisuus lololol. Muutenkin olin näköjään back then paljon enemmän juonipainoitteisempi pelaaja, nykyään siis valaistunut gameplay master race.

    Niin ja jatkaakseni tuota neljä vuotta vanhaa (!!) keskustelua, pointtini oli että lineaarinen pelikokemus on paljon helpompi toteuttaa ja sitä on helpompi kontrolloida. Jos peli on liian vapaa ja mahdollisuuksia on liian paljon niin pelitestaajat eivät pysty testaamaan ovatko kaikki mahdollisuudet mielekkäitä jnejne. En kyllä tiedä mitä pointtia yritin tuossa ajaa takaa, varmaan jotain että nyky-Nintendo ei osaa. Tokihan olisi hienoa jos onnistuisivat tekemään vapaamman Zeldan, ja BotW:llä onkin todella kovat lupaukset, mutta mitään en usko ennen kuin itse näen. >:)
    « Viimeksi muokattu: 30.06.16 - klo:13:38 kirjoittanut Cyna »
    Kirjattu
  • ::
  • 30.06.16 - klo:11:26

    Tapza Poissa

    • Katkeroitunut nörtti
      • Wii-numero: 7790-9571-7387-3403
      • Xbox Live Gamertag: Tapzaa
      • Steam ID: Thapzaa
    ...olen useaan otteeseen leikitellyt ajatuksella uudesta kolmiulotteisesta Zeldasta, joka alkaisi samaan tapaan kuin sarjan aloittanut peli, eli keskeltä maailmaa, ilman mitään selittelyjä tai opastusta, ehkä lukuun ottamatta lyhyttä tarinanpätkää introanimaatiossa. Pelimaailmaa saisi lähteä suorilta käsin tutkimaan ja sieltä voisi löytää kokonaisia asutuskeskuksia ja luolastoja jotka eivät olisi etenemisen kannalta välttämättömiä. Nintendoltahan tällaista on turha odottaa nykyään, kun firma panostaa jatkuvasti enemmän pelien aloittelijaystävällisyyteen, mutta ajatuksena tämä on mielestäni aika herkullinen ja poikkeaisi selvästi sarjan nykyisestä linjasta, jota on jo pitkään haukuttu vanhentuneeksi. Ison maailman tutkiminen ilman suuria rajoitteita on kuitenkin juuri seikkailua puhtaimmillaan ja jotain, mitä peleissä varsinkin nykyään harvemmin nähdään.

    Kiva, että Nintendo osaa vielä yllättää.
    Lasken pääomaa.
    Kirjattu
  • ::
  • 04.03.17 - klo:21:22

    Tapza Poissa

    • Katkeroitunut nörtti
      • Wii-numero: 7790-9571-7387-3403
      • Xbox Live Gamertag: Tapzaa
      • Steam ID: Thapzaa
    Tajusin pelanneeni kaikkia Zeldoja paitsi Four Swordseja ja Tri-Force Heroesia. Siksi päätin laatia tyhjänpäiväisen listan, jossa asetan sarjan pelit paremmuusjärjestykseen. Tämä järjestys on tietysti jatkuvasti altis muutoksille.

    15. Adventure of Link: En ole pelannut tarpeeksi, että osaisin sanoa juuta taikka jaata. Pistinpä silti listan pohjalle ihan vain ihmisiä suututtaakseni.

    14. Skyward Sword: Pelisarjan Skyward Sword. Maailman tutkimiseen rohkaisevan seikkailupelin sijasta Nintendo tarjoilee suoraviivaisen temppuradan, joka paitsi kierrättää suuren osan sisällöstään kahteen tai kolmeen kertaan, myös jatkuvasti pakottaa pelaajan tekemään turhanpäiväisiä askareita sen sijaan että antaisi tälle jotain oikeasti hauskaa tekemistä. Hyi vittu.

    13. Phantom Hourglass: Ihan kiva kai. En muista tästä hirveästi, muuta kuin että odotin enemmän kuin sain.

    12. The Legend of Zelda: Tätä pitäisi pelata enemmän. Vapaa maailma luo aitoa seikkailufiilistä.

    11. The Minish Cap: En muista tästäkään paljoa. Hyvin tehty perus-Zelda, jonka vuoksi kannattaa puraista Nintendo DS:n ruutu rikki.

    10. Spirit Tracks: Yllätyin, miten paljon pidin tästä. Olihan tässä turhanpäiväisiä fetchquesteja, mutta muistaakseni luolastosuunnittelu oli edeltäjäänsä parempaa ja vaikken junailusta piitannutkaan, oli maailman koluaminen miellyttävää.

    9. Oracle of Seasons: Kalpenee luolastosuunnittelussa muille Gameboy-Zeldoille, mutta maailma on oikein mukava ja pelaaminen hauskaa.

    8. Twilight Princess: Aiemmin tänä vuonna pelasin tämän uusiksi ensimmäistä kertaa sitten vuoden 2006. Alku on hidas, mutta viimeisen Tears of Light -osion jälkeen olin aivan ekstaasissa. Kiva maailma ja hauskoja minipelejä ja Lake Hylialla palloilu auringonlaskun aikaan ja maisemien katselu voi juku juuri tällaista ripulia arvostan 3D-Zeldoissa. Loppua kohden hymy kyllä hyytyi, kun tajusi, miten yksinkertaista luolastosuunnittelu loppujen lopuksi on ja kuinka paljon mukamas tärkeä tarina polkee paikallaan. Mukava peli silti. Midna on paitsi paras apuri, myös paras videopelihahmo, jonka pohjalta on tehty nussimiseen keskittyvä selainpeli.

    7. A Link to the Past: Pitäisi vetää joskus läpi. Aikoinaan minuun teki suuren vaikutuksen se hetki, kun Dark World ensimmäistä kertaa avautuu tutkittavaksi. Upea musiikki pamahtaa soimaan ja eteen tyrkätään kaksi maailmaa täynnä salaisuuksia, tästä minä tykkään ja The Legend of Zeldasta.

    6. Link's Awakening: En ole varma pidänkö tästä enemmän kuin Oracle of Agesista. Agesissa on kenties paremmat luolastot, mutta LA:n miljöö, tarina, tunnelma ja krokotiilit viehättävät enemmän.

    5. Oracle of Ages: Mainiot luolastot olenkin jo maininnut. Myös aikamatkailua hyödynnetään paljon paremmin ja enemmän kuin Ocarina of Timessa, joka tuntuu olevan monien mielestä SE aikamatkailu-Zelda

    4. Ocarina of Time: OoT on vanhentunut siinä mielessä, että se ei enää ole ennenäkemättömän eeppinen ja suuri seikkailu. Sen sijaan se on yhä oikein toimiva ja hyvin suunniteltu videopeli. Water Temple on mainio luolasto, ja muidenkin koluaminen on miellyttävää. Luolat ovat suoraviivaisempia kuin useissa muissa osissa, mutta hyvänä puolena täytyy mainita niiden toisistaan erottuvat ulkoasut. Jokaisella paikalla on selkeä identiteetti, minkä vuoksi ne myös jäävät paremmin mieleen kuin monien 2D-osien sinänsä mainiosti suunnitellut tyrmät.

    3. A Link Between Worlds: Jumprahuiti, kuinka tämä peli osasikin yllättää. Turhanpäiväisen Alttp-tribuutin sijasta Mijamodo kumppaneineen tekikin erinomaisen, sarjaa uudistavan seikkailupelin, jonka parissa koettua riemua edes entuudestaan tuttu maailma ei latista. Pitkät tutoriaalit ja masentavat pelinpitkittäjät on heitetty helvettiin ja pelaaminen on jatkuvasti hauskaa. Uuh ja aah. Pitäisi pelata joskus uusiksi.

    2. Majora's Mask: Tunnelmaa löytyy krokotiilien puutteesta huolimatta niin maan perkeleesti, ja kaiken lisäksi peli on virkistävä irtiotto tyypillisestä Zeldailusta. Kolmen päivän aikaraja on nerokas keksintö ja sen ympärille rakentuvat sivutehtävät ja muu paska erittäin oivaltavaa pelisuunnittelua. Kun mukaan isketään vielä 3D-Zeldojen parhaat luolastot niin ai että, ei jää kaipaamaan edes vähän Zeldan vittua, nam nam.

    1. The Wind Waker: Nostalgia maistuu aivan kuin Miyamoton munakin, mutta onhan tässä kenties sarjan kivoin maailma ja suurin seikkailufiilis sitten ensimmäisen Zeldan. Luolastot ovat muistaakseni läpihuutojuttuja, mutta pidin kaikesta muusta niin paljon, etteivät ne jääneet vaivaamaan. Kuten ei myöskään tieto siitä, että kaksi luolaa oli korvattu tutkimusmatkailuun rohkaisevalla aarteenetsintäosuudella. Sitten on vielä ulkoasu, joka on itsessään taideteos, vaikka se kustiinkin HD-versiossa.

    Breath of the Wild kiinnostaa minua hyvin paljon, mutta pääsen sen kimppuun vasta huhtikuussa. Harmi, sillä hymyni on hyytymisen tarpeessa.
    Lasken pääomaa.
    Kirjattu
  • ::
  • 05.04.17 - klo:23:03

    Tingle Poissa

    • Paavo
      • 3DS-ystäväkoodi: 1478-3942-1487
      • Xbox Live Gamertag: Tinglemies
      • Steam ID: Paavomies
      • Academic Nintendo Club RY
    16. Skyward Sword

    Paskaa.

    Paras luolasto: Sky Keep.

    15. The Minish Cap

    Minish Cap ei tee mitään omaperäistä, eikä ole erityisen hyvä missään. Lisäksi se on lyhyt ja helppo. Maailman turhin Zeldapeli, mutta ihan mukavaa ajantappoa.

    Paras luolasto: Hyrule Castlen viimeinen pomotaistelu oli pelin kohokohta.

    14. Tri Force Heroes

    Muuten melko mielikuvituksettomassa pelissä on myös omaperäiset kenttänsä ja herkulliset pomotaistelut. Pukujen keräily on hauskaa kuin hauska ja haastekin on kohdallaan, tosin se saattoi johtua peliseurasta.

    Paras kenttä: Ne missä tasapainoillaan, ja ne väärikoodatut jutut olivat herkkua.

    13. The Wind Waker

    Meren kaikkien saarien tutkiminen on aivan sulosointuisinta zeldamagiaa. Harmi, ettei sen käsiin pääse ennen kuin peli on jo puoliksi ohi. Muuten peli onkin melko heikko.

    Paras luolasto: Wind Temple

    12. Twilight Princess

    Silloin kun Twilight Princesillä on mitään omia ideoita (susimuoto, hyrrä, dominion rod), se gimppaa ne itse täysin turhiksi. Lisäksi sillä on paha tapa kuljettaa pelaajaa putkessa minipelistä ja välivideosta toiseen. Kaavamainen peli elää Ocarina of Timen varjossa, mutta on ihan mukavaa viihdettä noin muuten.

    Paras luolasto: Aika tasaista settiä, mutta sanotaan nyt Forest Temple. Siitä jäi hyvä maku suuhun kun katsoin siskoni pelaavan sitä.

    11. Phantom Hourglass

    En odottanut peliltä mitään, mutta sainkin hauskan pikkuseikkailun täynnä uusia ideoita aina puzzleja ja kontrolleja myöten voi juku. Karttoihin piirtämisestä minä juuri tykkään ja Etrian Odysseystä samoin. Moninpelikin on itsessään vallan huikeaa hippaleikkiä netin yli huhhuh mikä paketti.

    Paras luolasto: Minusta Merikuninkaan Temppeli oli hauska :^)

    10. Oracle of Seasons

    Voi juku miten kiva temppu vuodenaikojen säätö onkaan. Harmi, että sitä käytetään pelin aikana tasan kerran. Mainio perus Zelda, jossa on panostettu Toimintaan, mutta Holodrumin maailma oli ahdasta kakkea.

    Paras luolasto: Ainoo mitä näistä jäi mieleen, olivat Zelda1:n pomot kahdessa ensimmäisesä dunskussa.

    9. Link's Awakening

    Erittäin hyvä aLttP-kopio. Zeldakaava on toteutettu erinomaisesti, ja vaikken lineaarisen labyrinttimäisistä (Metroidvaniamaisista?) pelimaailmoista niin välitä, oli Koholintin Saari paljon Oraclen ympäristöjä mielenkiintoisempi.

    Paras luolasto: Eagle's Tower

    8. Spirit Tracks

    Phantom Hourglassin jatko-osa tekee paremmin kaiken, paitsi moninpelin. Junailu toimii kuin junan vessa, ja sivutehtävistä saa palkkioksi lisää raiteita reittien suunnitteluun ei muuta kuin tsuku tsuku matkaan jo käy.

    Paras luolasto: hiekkamesta

    7. Oracle of Ages

    Luolastot ja puzzlet niin hyviä, ettei vähän ankealla maailmalla ole väliä. Aikamatkustus on enemmän kaksoismaailmakikkailu kuin ajassa matkustamista OoT:n tapaan, mutta pelimekaniikkana tätä hyödynnetään kyllä paremmin.

    Paras luolasto: Mermaid's Cave

    6. Zelda 2: Adventure of Link

    Mutta ethän sinä Paavo ennen Zelda 2:sta pitänyt? No siitä nyt on aikaa ;) Kymmenkunta Zeldaa pelattuna Linkin Seikkailun erilaisuus ja haastavuus virkistävät kuin villi henkäys. Loppujen lopuksi siinä on tasohyppelystä huolimatta myös kaikki sarjan peruselementit: maailman tutkiminen, mysteerit ja mehevä toiminta. Kokemuspisteiden keräämisestä en kyllä tykkää vieläkään. Zeldassa vahvistumisen tulisi perustua löytämiseen eikä grindaamiseen.

    Paras luolasto: Great Palace

    5. Ocarina of Time

    Nostalgia maistuu aivan kuin Miyamoton munakin, ensimmäinen pelaamani Zelda (jos Star Fox Adventuresia ei lasketa), ja se olikin sen astisen pelaajanurani paras pelikokemus. Salaluolien löytäminen vanhoilta alueilta oli perin parasta antia, ja pelatessa jäin pari kertaa jumiinkin. En keksi pelistä mitään erityisen pahaa sanottavaa, loistava tapa tuoda sarja kolmanteen ulottuvuuteen vaikka maailma ja toiminta eivät aivan 2D-pelien tasolle yltäneet. Tarinapakotusta on melko paljon, mutta se tuntuu luonnolliselta osalta maailman tutkimista. Tykkään erityisesti siitä, miten pelin suurin juonenkäänne on myös sen määrittävä pelimekaniikka.

    Master Questin olen myös läpäissyt.

    Paras luolasto: Water Temple

    4. A Link Between Worlds

    Mijamodolla iski hourekuume päälle ja Zeldasta keksittiin gimmickinä tehdä hauska videopeli. Seinähyppelyä käytetään loistavasti läpi koko pelin, turhaa filleriä ei ole yhtään, eikä peli koskaan estä pelaajaa tekemästä hauskoja asioita. Ainoastaan kierrätetty kartta aiheuttaa särön kokonaisuuteen, näin täydellisen videopelielämyksen haluaisin kokea täysin uudessa maailmassa.

    Paras luolasto: jääpaikka

    3. The Legend of Zelda

    Olin pelannut Ocarina of Timen ja Wind Wakerin läpi, kun ensimmäistä kertaa kohtasin silmästä silmää Zelda ykkösen kanssa. Yllätyin suuresti, miten sarjan ensimmäinen osa teki kaiken saman kuin myöhemmätkin osat, mutta paljon paremmin. Hauskojen salaisuuksien täyttämää Hyrulea saa nuuskia vapaasti heti pelin alusta alkaen, avaruudellista hahmotuskykyä vaativat labyrintit saa piestä lähes missä järjestyksessä lystää (ja niistä saa silti hauskat luolastoesineet!), ja taistelu on arcademaisen tyydyttävää toimintaa, jossa saa pitää varansa etteivät viholliset saarra. Tämän lähemmäksi täydellistä Zeldapeliä ei olekaan koskaan päästy, ja jokainen sarjan osa olisi parempi ottamalla iso-isästä jossain suhteessa oppia.

    Paras luolasto: Death Mountain

    2. Breath of the Wild

    Peli, joka rikkoo kaikki 3D-Zeldojen kaavat ja on samalla zeldamaisin 3D-Zelda koskaan. Paskomatonta, mutta totta. Aavan Hyrulen tutkiminen on puhdas nautinto ja pelin tapa rytmittyä täysin löytöretkeilyn mukaisesti kunnioittaa pelaajaa tavalla, joka vuosituhannen videopeleistä on unohtunut. Puzzleissa mennään suoraan asiaan ja taistelukin on loppujen lopuksi entistä monipuolisempaa ja haastavampaa. Tykkään erityisesti siitä, miten pelin pomot voi päihittää perinteisillä Zeldakikoilla, mutteivat ole immuuneja suoraviivaisemmalle hakkaamisellekaan. Suuria luolastoja kaipaan toki, mutta kokonaisuuden kannalta niiden jakaminen pienempiin suupaloihin on täysin oikea ratkaisu. Virheetön peli ei toki missään nimessä ole, sillä maailmassa on liikaa tyhjyyttä ja copy-pastea. Se tarkoittaa, että jatko-osasta tulee vielä parempi.

    Paras luolasto: Hyrule Castle

    1. Majora's Mask

    Sarjan parhaat luolastot: check
    Sarjan parhaat sivutehtävät: check
    Loistavat pomotaistelut: check
    Mielenkiintoinen maailma: no ei oikeastaan, Termina Field on pelkkä turha hubi. Mutta sekään ei haittaa ellei ole joku Tinglen kaltainen autisti joka arvostelee kaikki sarjan osat samoin kriteerein. Majora's Maskille ei nimittäin riitä olla erinomainen Zeldapeli, se on lisäksi täysin omalaatuinen ja tunnelmallinen seikkailu, jonka kikkailu naamioiden ja aikarajojen kanssa ylittää kaikki maailman Zeldakaavat.

    Paras luolasto: Great Bay Temple



    2D Zeldat ovat onnistuneempia videopelejä, 3D Zeldoissa on kivempi fiilis. A Link to the Pastia pelasin muksuna puoleenväliin, pidin siitä paljon. Olen odottanut sopivaa tilaisuutta päästä uudelleen sen pariin.
    « Viimeksi muokattu: 06.04.17 - klo:02:23 kirjoittanut Tingle »
    <Tapza> tinglest on kyl vähän hankala ottaa selvää
    <Tapza> se on tollanen saatananmoinen kusipää ja paras tuntemani ihminen, tosi mukava ja aivan perseestä
    <Kraidi> tarvitset vieroitusta epätodellisuudesta
    <JJJANI> vittu ku paavolle ei voi ees vittuilla ilman et menee ite ihan sekasin
    <henuck> olis kyl melkonen auschwitz olla jumissa jossain ovessa/sen takana ja kuunnella ffxiii ja paavon paskalaatikkojuttuja
    <Turjake> VITTU TINGLE NYT TURPA KIINNI
    Kirjattu
  • ::