Rekisteröidy,


niin voit osallistua keskusteluihin
niin foorumilla kuin IRC-kanavallakin.
Rekisteröidy nyt!

Kirjaudu!



Pysy aina kirjautuneena sisälle

Donkey Kong Country Returns

10.11.10 - klo:16:37

Tingle Poissa

  • Paavo
    • Academic Nintendo Club RY
En kyllä vauvapelinintendolta mitään odottanutkaan, vaan onpa vaan noin enimmäkseen harvinaisen löysän näköistä kenttäsuunnittelua ._. Ilokseni kenttien teemoissa on kuitenkin merkkejä mielikuvituksesta.
<Tapza> tinglest on kyl vähän hankala ottaa selvää
<Tapza> se on tollanen saatananmoinen kusipää ja paras tuntemani ihminen, tosi mukava ja aivan perseestä
<Kraidi> tarvitset vieroitusta epätodellisuudesta
<JJJANI> vittu ku paavolle ei voi ees vittuilla ilman et menee ite ihan sekasin
<henuck> olis kyl melkonen auschwitz olla jumissa jossain ovessa/sen takana ja kuunnella ffxiii ja paavon paskalaatikkojuttuja
<Turjake> VITTU TINGLE NYT TURPA KIINNI
Kirjattu
  • ::
  • 10.11.10 - klo:18:05
    Olen itekin sanonut jo kauan, että vaikuttaa aivan liikaa New Super Mario Bros. Wiiltä. Jopa taustojen ja grafiikkojen tyylistä tulee kyseinen peli mieleen, eikä minusta se sovi yhtään yhteen Donkey Kongin kanssa. Itse kenttäsuunnittelu kuitenkin näyttää minusta varsin kivalta.
    Kirjattu
  • ::
  • 10.11.10 - klo:18:32
    Kirjattu
  • ::
  • 14.12.10 - klo:14:14

    Kurathesis

    En ole ikinä pelannut peliä jossa voi ostaa elämiä joka puolelta tursuavilla kolikoilla jossa olisin nähnyt game over-ruudun, saati että elämät olisivat loppuneet kymmenisen kertaa ennen läpäisyä. Syy oli varmaan lähinnä, vaikkakaan ei kokonaan, kaksinpelissä.

    Pelaajien välinen yhteisymmärrys on useimmissa kohdissa ehdottoman pakollista. Joissain kentissä toinen pelaaja voi yhtä hyvin laittaa ohjaimen pöydälle samalla kuin toinen ohjaa rakettitynnyriä, kaivoskärryä tai Rambia, paitsi jos kärrykentässä täytyy kyykistellä. Switcheroon tapauksessa kannattaa suosiolla pelata reppuselkänä yli puolet tasosta.

    Kaikkien muiden nykypäivän harmittomien pelien tavoin DKCR on täysin tyylitiedoton muutamaa erittäin iloista poikkeusta lukuunottamatta. Ei estä nauttimasta pelistä, mutta harmittaa. Etenkin juonenpuolikasta kuljettavat leffapätkät laittavat vanhojen Countryjen ystävien naamalle erilaisia tuskaisia ilmeitä täysin turhine hypnotisointijuttuineen ja lastenelokuvista revittyine pallonorsuineen. En sinänsä kysy miksi DK-saarella on afrikkalaisen savannin eläimiä, tyynenmeren tikejä ja robottikanoja, vaan ennen kaikkea mitä vikaa krokotiileissa ja mehiläisissä oli.

    Pomotappeluista ehkä kahdella oli mielestäni onnistuneesti toteutettu konsepti, metsämaan matoörvelöllä ja viimeisellä pomolla. Pomoja söi ylipäätään niiden laimea hahmodesign ja se että niissä sai lisää energiaa koko ajan ja jopa satunnaisen oloisesti. Oli myös outoa miten vikaa pomoa mystifikoitiin kysymysmerkillä toisin kuin muiden maiden, mutta se oli lopulta ihan yhtä tuntematon ja yhdentekevä.

    Kontrollit vaativat vähän totuttelua ja puhaltaminen on outo yleisliikevalinta pyörimisen ja maan takomisen rinnalle. Sinänsä minulla ei ole mitään wagglea vastaan mutta olisi ollut ihan kiva olla myös joku vaihtoehto. Sitten niitä rakettitynnyrikohtia ohjataan kaikkia napeilla eikä kallistelemalla vaikka peruskontrolliskeemaan kuuluu kolme eri täristysliikettä.

    Kentät ovat vaihtelevia sekä kivoja ja niissä on paljon salaisuuksia ja kerättävää. Kierrätystä löytyy jonkin verran yleisissä elementeissä ja vihollisissa, kuten jokaikisessä kentässä on samoja taottavia ja puhalleltavia juttuja taka-alalla, mutta ainakin niitä on jaksettu tehdä paljon erilaisia jotta joka teema saa omansa. Jostain syystä tosin viidakossa ja metsässä on paikoin todella samannäköistä. Bonustasojen kierrätys neljättä kertaa on turhauttavaa etenkin kun miettii kuinka helppoa niitä olisi tehdä lisää erilaisia.

    Remixit upeista DKC-musiikeista ovat hyviä enkä kyllästy varmaan ikinä bonuspaikan onnistumisfanfaariin. Alkuperäiset sävellykset vaihtelevat kliseisestä rantahulajeemusiikista ihan meneviin.

    Pelistä puhuttaessa on paljon helpompi tarttua virheisiin kuin kehua hyviä puolia, joten saatan vaikuttaa kovinkin negatiiviselta. Loppuarvosanana kahdeksan ja puolen tunnin co-op-läpäisyn jälkeen kuitenkin 4/5. Mielipiteeni saattaa muuttua ajan saatossa ja läpäisyprosentin kasvaessa.

    Bonuskuvagalleria on myös vitsi.
    Kirjattu
  • ::
  • 22.12.10 - klo:21:31

    Turjake Poissa

    • Törö
    • Hail to the King, baby!
      • Törön vuodatus, teh blogi
    Ostin Donkey Kong Countryn julkaisupäivänä ja pääsin vihdoinkin pelin läpi viime viikon puolella. Odotin peliä suurella innolla enkä joutunut pettymään. DKCR on aluksi hauska ja leppoisa peli, mutta nelosmaailman alusta lähtien vaikeustaso nousee aika radikaalilla tavalla. Äkkiäkuolemia, tiukkoja hyppelyitä, tarkkoja refleksejä vaativia esteitä... DKCR on vaikea. Se on kuitenkin miellyttävällä tavalla vaikea siinä mielessä, että lisäelämiä tosiaan tarjotaan varsin runsaasti; niitä voi jopa ostaa, eikä kuoleminen tunnu koskaan epäreiluilta, saatika sitten lannistavalta, vaan pelaaja voi syyttää virheistään lähes puhtaasti vain itseään.

    Mielestäni Nintendo voisi kuitenkin pikkuhiljaa luopua lisäelämä-konseptista. Siinä missä esimerkiksi ensimmäisessä Donkey Kong Countryssa ja Super Mario Worldissä elämien loputtua jouduttiin aloittamaan useamman kentän takaa, päästetään DKCR:ssä pelaaja jatkamaan suoraan samasta kentästä, mihin jäätiin. Ratkaisu on varsin hölmö. Esimerkiksi Jak & Daxterissä ei ole lisäelämiä lainkaan, vaan peli jatkuu kuollessa aina edellisestä checkpointista. Tämän idean toivoisin Nintendonkin nappaavan peleihinsä mitä pikimmiten.

    Pidän DKCR:ssä erityisesti siitä, kuinka se tapailee oivallisesti nostalgian ja uuden välimaastossa. Tärkeimmät kikat, jotka tekivät alkuperäisistä peleistä timanttisia, ovat edelleen mukana, mutta samalla peliin on ujutettu lukuisa määrä pelimekaanisia uudistuksia, jotka pitävät pelin viihdyttävänä loppuun asti. Juuri sopivin väliajoin tykitetään vanhojen biisien remixejä ym. fiilistelyä, mutta meininki ei koskaan maistu nostalgialla ratsastelulta. Oikeastaan peli muistuttaa enemmän GameCuben rikollisen vähälle huomiolle jäänyttä Jungle Beatia kuin alkuperäistä trilogiaa. Mielestäni valitukset siitä, ettei DKCR ole "Country" ovat täyttä turhanpäiväisyyttä. Ketä kiinnostaa, kunhan peli on hyvä?

    Jos jotain väkinäistä valitusta pitäisi pelistä etsiä, niin juurikin geneeriset ja tylsät vihollismallit ja bossit sekä itseääntoistavat bonuskentät tulevat ensimmäisenä mieleen. Mielettömän vahva kenttäsuunnittelu ja uskomaton määrä kerättävää, tehtävää ja avattavaa kompensoivat kuitenkin enemmän kuin hyvin. DKCR on erittäin hyvin suunniteltu peli. Vaihtelua on aivan järjetön määrä. Välillä ratsastetaan sarvikuonolla, joskus ajetaan raketilla, pompitaan trampoliineilla ja niin edelleen. Jokaisessa kentässä on omanlainen jipponsa. Tämä on kaksiuloitteiselta tasoloikalta kunniakas saavutus.

    Donkey Kong Country Returns on oldschool-meininkiä modernisti. Se on videopeli sanan todellisessa merkityksessä, eikä se yritäkään olla mikään galakseja räjäyttävä huippupeli, mitä se vahingossa kyllä lähenteleekin.

    Retro Studios on Nintendon uusi Rare. Metroid Prime oli uskomaton pelisarja, eikä Donkey Kong Country Returnsillä ole mitään syytä nöyristellä muiden pelien, eikä etenkään alkuperäisen trilogian rinnalla. Seuraavaksi Retro voisi kokeilla osaamistaan vaikkapa Starfoxin parissa?
    <+Cyna> Turjake on resetin paras tyyppi, aattelin mainita
    <Tinglemies> välillä en itsekään erota pelaanko personaa vai nussinko törön kaa
    <+mm. Detonat, coconuut, Linkkiro> Törö adminiks


    ANIME ON PASKAA USKOKAA JO SKYWARD SWORD MYÖS JA DC
    Kirjattu
  • ::
  • 22.12.10 - klo:21:35
    Sain DKCR:n eilen ja vedin sen eilen läpi. 5/5

    Donkey Kong Country Returns on oldschool-meininkiä modernisti. Se on videopeli sanan todellisessa merkityksessä, eikä se yritäkään olla mikään galakseja räjäyttävä huippupeli, mitä se vahingossa kyllä lähenteleekin.

    Heetkinen, missä olen tämän lukenut...
    « Viimeksi muokattu: 22.12.10 - klo:21:38 kirjoittanut Linkkiro »
    elämä on paskaa
    Kirjattu
  • ::
  • 22.12.10 - klo:21:56
    Niin mahtava peli, että helpompi luetella vähän näitä huonoja puolia ensin:

    - Liian vähän Bonuskenttien layoutteja.
    - Ekstrat. Itsessäänhän ne on ihan hyvät, mutta miksi kuvia ei voi zoomailla ja musiikkigalleriasta ei löydy jokaista biisiä?
    - Ööö... possu?

    En vielä Wiin parhaaksi peliksi sanoisi, mutta parhaaksi 2d tasoloikaksi kylläkin. Kenttäsuunnittelu on mahtavaa ja kentistä löytyy aivan uskomattoman paljon yksityiskohtia ja muuta sälää. Visuaalisestikin aivan upea peli. Retrolla on ehdottomasti alan parhaat taidehenkilöt. Suosikkimaat olivat Beach, Cliff ja Factory.

    Time Trialeissa riittää kyllä haastetta. En ole vielä yrittänytkään niitä kuin ensimmäisessä maassa, mutta jo 1-1:ssä sain pistää parhaat loikkimistaitoni peliin saadakseni hikisesti kultamitalin. Ja vielä olisi joku Perfect Goldkin saatava...

    Retrolla riittäisi varmasti rahkeita jatko-osaankin. Donkey Kong Country Returns Returns  :P
    Kirjattu
  • ::
  • 23.12.10 - klo:00:24

    Laatikko Poissa

    • Ganonmire Dragdorf
    Itselläni on ensisijaisena tavoitteena vetää tämä 100% (tai 250% jos tarkkoja ollaan), tällä hetkellä world 1, 3, 4 ja 5 on täydellisesti pelattuja, että olen saanut kaikki neljä "haastetta" suoritettua. Kakkonenkin on yhtä kirottua palapelinpalasta vailla valmis, damn you Blowhole Bound.

    EDIT: En tietenkään ole läheskään kaikkia time trialeja vetänyt shiny goldille, saa nähdä jos jaksan edes goldille noita tahkota. Kannattaa NamiNamin youtubechannelia seurailla, hän on aika murhaavan hyviä aikoja saanut moniin kenttiin.
    « Viimeksi muokattu: 23.12.10 - klo:00:29 kirjoittanut Laatikko »
    Rusketun kynttiläillallisilla
    Kirjattu
  • ::
  • 23.12.10 - klo:01:05
    Aikalailla samanlaisissa fiilingeissä meni mitä New Super Mario Bros. Wii. Ero on tosin siinä, että DKCR tarjoaa paremman sinkun, mutta periaatteessa huonomman moninpelin (koska vain kahdelle hengelle :().

    Otan muuten jonkin asteisena vittuiluna krokojen ja kaikkien muiden klassisten otusten pois jättämisen. OK, Retro halusi aloittaa uudelta pohjalta, mut pelihän vieläkin tapahtuu DK Islandilla. :/ Hitto, edes joku sikret kroko dunkeon olisi lämmittänyt tätäkin sydäntä niin paljon. :(
    Kirjattu
  • ::
  • 26.12.10 - klo:21:44
    Ossen pyynnöstä.

    Lahjaksi tuli DKCR. Aikamoinen peli. Tämän vuoden kylläkin vaikein Wiipeli.
    On tultu jo pelattua 8 -maan keskivaiheeseen asti ja helvetin vaikeeta on kaksinpeluu sekä yksinpeluu. Jotkut valittavat kapulan heilutuksesta, mutta minusta se tekee pelistä entistä vaikeemman, joka taas tekee pelistä haastavamman. Pelissä riittää tekemistä ja näkemistä vaikka kuinka kauan. Palapelin paloja pitää etsiä, KONG kirjaimet ja time attackit ja silleen. BG on mahtavaa katsella, ainut huono juttu ettei sitä ehti katsella tai huomata joissain kentissä, kun pitää mennä kovaa ja vauhdilla. Musiikit sopivat hyvin viidakkoon ym. kenttiin. Cranky's shop aika paskaa, ainut mitä tarttee on avain.
    Kirjattu
  • ::
  • 27.12.10 - klo:19:46
    Tämä on kyllä huikea peli. Kaikki kentät ovat omanlaisiaan, jotkut vaikeita ja jotkut vielä vaikeampia. Varsinkin
    (click to show/hide)
    Tikit päävihollisinakin menee vielä, mutta sitä minä en kyllä yksinkertaisesti tajua, minkä takia tähtitynnyrit on korvattu possutiskeillä ._.

    Noh, tämä se on sitä edistystä. Peli on kuitenkin itsessään loistava, ja sehän tässä on tärkeintä. Varmastikin haastavin Nintendon oma peli Wiille tähän mennessä. Time Attackit varsinkin on yhtä helvettiä. Monta kymmentä yritystä meni 1-1-kentässäkin, että sain kultaa. Vielä olisi kaksi aluetta jäljellä (olettaen, että niitä on kahdeksan...). Sen jälkeen pitäis vielä kerätä väliin jääneet palapelinpalat ja KONG-kirjaimet. Hiljaa hyvä tulee :)
    Kirjattu
  • ::
  • 27.12.10 - klo:22:54

    Tapza Poissa

    • Katkeroitunut nörtti
    Jep, lahjakääreistähän tämä paljastui kuten olin odotellutkin. Lahjapelien määrä tänä vuonna oli kuitenkin jälleen melko mittava, joten toistaiseksi olen ehtinyt pomppia vasta kahden pelisession ja kolmen maailman verran. Tyyliltään ja tunnelmaltaan kyseessä on hyvin erilainen peli kuin alkuperäinen Country-trilogia, mutta kenttäsuunnittelu, pelattavuus ja yleinen laatu vaikuttavat onneksi olevan samalla tasolla. Ehkä on myös parempi, ettei Retro yritä liiaksi jäljitellä Rarea, vaan on kehittänyt pelistään omanlaisen, säilyttäen kuitenkin monia aiemmissa osissa viehättäneitä elementtejä. Pienet tribuutit, kuten remixit vanhoista biiseistä ja satunnaiset yksityiskohdat muutamissa kentissä ovat myös kivoja toucheja ja muistuttavat, ettei tässä suinkaan yritetä unohtaa alkuperäisiä pelejä vaan jatkaa loistavaa sarjaa uuden kehittäjätiimin ja sen myötä myös erilaisen tyylin voimin.

    Tärkeintä on, että peli on hyvä ja kovasti siltä se tähän mennessä vaikuttaa. Kontrollit ovat motella pelattaessa lähes moitteettomat ja kenttäsuunnittelu todella veikeää. Kaksinpelinä olen pääasiassa pelaillut ja meno on ollut suorastaan hulvatonta. Haastaviakin kohtia on ehtinyt esiintyä jo kolmen ensimmäisen maailman aikana. Jos meno pysyy yhtään samantasoisena, on kyseessä ehdottomasti yksi parhaista Wii-peleistä ja kaikenkaikkiaan eräs miellyttävimmistä kokemuksista pelirintamalla tänä vuonna.
    Lasken pääomaa.
    Kirjattu
  • ::
  • 28.12.10 - klo:07:42

    Tube Poissa

    • Moi oon Tube.
    Kuinka paljon enempi alkuperäistä trilogiaa pelannut saa irti tästä? Löytääkö rahalleen parempia sijoituskohteita, jos DKC on tähän asti vieras?
    Kirjattu
  • ::
  • 28.12.10 - klo:08:07

    Kurathesis

    Luulen että peli vaikuttaa melkein himpun paremmalta jos ei ole pelannut SNES-Countryja eikä ole niiden asettamia ennakko-odotuksia. Nimi on jokseenkin harhaanjohtava.

    Tai sanotaanko että en näe ainuttakaan elementtiä josta saisi enemmän irti vanhoja pelejä pelanneena. Musiikeista voi saada jonkun nostalgiavärähdyksen mutta siinä se.
    Kirjattu
  • ::
  • 02.01.11 - klo:20:56
    Läpi on. Noin 750 banaanikolikkoa jäi käteen, kertaakaan en kaupassa käynyt, fiilis itse pelistä mahtava. Ehdottomasti Wiin paras peli vuotena 2010, ehkäpä jopa GOTY.

    Nuncha-ohjauksesta en pitänyt, odottelin Classic Controller -hackia ja sitten ololol kun kokeilinkin pelkkää Motea ja pidin siitä enemmän. Kontrollit olivat oikein toimivat, wagglaus sopi sittenkin peliin yllättävän hyvin aiemmista epäluuloistani poiketen, ja ilman sitä peli ei vaan tuntunut niin luonnolliselta. Kentät olivat oikeasti suurimmaksi osaksi loistavia, tietenkin pari huonompaankin joukkoon mahtui, mutta onneksi hyvät puisuvat niiden yli. Musiikeistakin pidin, mutta enemmän kyllä näistä remixeistä. Koko tapaus on lisäksi aivan upea! Varsinkin erilaisista 3D-efekteistä tykkäsin ja paljon. Co-oppiakin pelattiin varmaan viisi tuntia putkeen kun kaverit jäi koukkuun, että huhhuh. :D

    Ainoat harmipuolet tähän mennessä olleet: Liian vähän Rambia, ei muita elukoita, ei vesikenttiä. Oikeastaan, ei mitään muuta. Pari trial&error kohtaa tuli vastaan, mutta eipähän nuo haittaa menoa lainkaan. Seuraavaksi pitäisi kerätä noita KONG-kirjaimia ja palapelinpaloja, speedrunnit kuitenkin varmaan jäävät tekemättä... Kokeilin niitä vähäsen, ja ainakin tässä vaiheessa olen kyllä sitä mieltä, että en halua pelata tälläistä peliä juosten.
    全力で!
    Kirjattu
  • ::
  • 02.01.11 - klo:21:50

    tsaari Poissa

    • The Lizard King
    Läpi on. Noin 750 banaanikolikkoa jäi käteen, kertaakaan en kaupassa käynyt, fiilis itse pelistä mahtava. Ehdottomasti Wiin paras peli vuotena 2010, ehkäpä jopa GOTY.
    Etkö edes avaimia käynyt ostamassa?
    Kirjattu
  • ::
  • 02.01.11 - klo:22:10

    Tapza Poissa

    • Katkeroitunut nörtti
    Läpi meni minullakin muutama päivä sitten ja hienot fiilikset kyllä jäi. Lähes koko pelin vedin co-oppina ja tulin siihen tulokseen, että kyseessä on myös yksi tämän sukupolven hauskimmista moninpeleistä. Kaupassa kävin useampaankin otteeseen elämiä ostelemassa, sillä kaksinpelissä noita meni aivan älyttömästi, varsinkin kun pelikaverini ei mikään kokenut loikkija ole.

    Jos pitäisi mainita ainoastaan yksi hyvä asia DKCR:ssa, olisi valintani ehdottomasti kenttäsuunnittelu. En ainakaan näin äkkiä keksi yhtään huonoa tasoa koko pelistä, mutta kekseliäitä, eeppisiä ja helkutin hauskoja vaikka millä mitalla. Rakettitynnyri- ja kaivoskärryajeluita oli tavallisten loikintakenttien seassa juuri sopivissa määrin ja kehtaisin väittää vaihtelun määrän olevan huomattavasti suurempi kuin lajityypin peleissä yleensä. Etenkin alkupäässä kentät olivat ehkä teemoiltaan turhankin samanlaisia, mutta alati yllättävä ja uusia haasteita tarjoava suunnittelu sai unohtamaan moisen jutun melko nopeasti. Bossitkin olivat suurimmaksi osaksi todella hauskoja, ainoastaan kakkosmaailman yhteenotto jätti oikeasti laimeat fiilikset. Loppubossikin oli kyllä pettymys, sillä odotin hieman pidempää, eeppisempää ja ennen kaikkea kekseliäämpää finaalikahinaa. Vaan olihan se kai ihan hauska, co-oppina tosin harmittavan helppo.

    Oikeastaan ainoa asia miksen nosta tätä aivan DKC1:n ja 2:n tasolle on tunnelma. En oleta muiden ymmärtävän, mutta mielestäni nuo kaksi olivat tyylillisesti puhtaampia ja jotenkin selittämättömällä tavalla kauniimpia kokonaisuuksia. DKCR tuntuu hölmömmältä, hassuttelevammalta, joltain. Tätä on todella vaikea pukea sanoiksi. Returnsissa muistan katselleeni suu ammollani ruudulla tapahtuvia asioita ja kenttäsuunnittelun eeppisyyttä, mutta ykkösessä ja kakkosessa hiljennyin salaperäisen tunnelman ja kauniisti rakennetun kokonaisuuden edessä. Ehkä parhaat esimerkit tällaisia fiiliksiä aiheuttaneista hetkistä ovat DKC1:n vesikentät. Ja... äh, en edes yritä selittää tätä enempää. Kukaan tuskin tajuaa mistä ylipäätään puhun.

    Joka tapauksessa Retro Studios on tehnyt hienoa työtä ja lopputulos on yksi Wiin pelikirjaston ehdottomasti kirkkaimmista helmistä. Tekemistäkin on runsaasti; palapelinpalasia ja KONG-kirjaimia pitäisi vielä keräillä useammastakin kentästä. Pitkästä aikaa peli, joka oikeasti on aiheuttanut halun tähdätä täydelliseen läpäisyyn. Nyt tosin on niin paljon muitakin pelejä työn alla, että taitaa apinointi lykkääntyä hieman myöhemmäksi.
    Lasken pääomaa.
    Kirjattu
  • ::
  • 02.01.11 - klo:22:35
    Etkö edes avaimia käynyt ostamassa?

    En vielä. Ne on tosiaan seuraavaksi vuorossa, halusin ensin pelata normikentät läpi, ja sitten palata vasta extroihin. :)

    Olen Tapzan kanssa samaa mieltä. Parasta 2D-loikintaa vuosiin ja Wiillä koskaan, mutta tunnelmassa hävitään kahdelle ensimmäiselle Countrylle. 2 > 1 > Returns > 3, mutta kaikki nuo ovat täysiä timantteja.
    全力で!
    Kirjattu
  • ::
  • 02.01.11 - klo:23:14

    Samirai Poissa

    • JÄÄTELÖAUTOOOOO!!!11
    Tänään piti tämä viimein issekin läpästä ettei spoilaannu enempiä irc-kanavalla. Kyl vaan mahtava peli on kyseessä, ei sitä muuta voi sanoa. Huonoiksi puoliksi voi laskea wagglailun ja sitten puhaltelun, jotka molemmat eivät pois ollessaan olisi huonontaneet peliä mitenkään. Kenttäsuunnittelu oli kaiken kaikkiaan parasta mitä Countryissä on nähty, musapuolella remixit saivat kylmät väreet kulkemaan ja kontrollit olivat sopivan napakat, toisin kuin Marion uudelleenlämmityksessä >_> Bossitappelut nyt olivat vähän alempaa tasoa, mutta miusta Countryissä ei ole muutenkaan ikinä loistettu pomosuunnittelussa. Pääkkäri nyt oli sitten aivan liian random jotta siitä olisi voinut edes nauttia.

    Parasta 2D-tasoloikkaa vuosikymmeneen voisin sanoa. Omissa kirjoissa tämä menee jopa muiden Countryjen edelle nostalgia-arvoista välittämättä (ja koska ei omannut DKC:n suurinta miinusta eli vesikenttiä). Silkkaa hunajaa oli koko peli ja en ole pitkään pitkään aikaan saanut läpi mitään näin vaikeaa peliä, joten sekin puhuu laadun puolesta, että vaikka turpaan tulee, niin pakko on pelata. Retron pojille kiitos ja kumarrus. Tehkää jatkoa. Minä ostan!
    Kirjattu
  • ::
  • 03.01.11 - klo:00:47

    Arctic Fox Poissa

    • Vulpes Arctos
    Oikeastaan ainoa asia miksen nosta tätä aivan DKC1:n ja 2:n tasolle on tunnelma. En oleta muiden ymmärtävän, mutta mielestäni nuo kaksi olivat tyylillisesti puhtaampia ja jotenkin selittämättömällä tavalla kauniimpia kokonaisuuksia. DKCR tuntuu hölmömmältä, hassuttelevammalta, joltain. Tätä on todella vaikea pukea sanoiksi. Returnsissa muistan katselleeni suu ammollani ruudulla tapahtuvia asioita ja kenttäsuunnittelun eeppisyyttä, mutta ykkösessä ja kakkosessa hiljennyin salaperäisen tunnelman ja kauniisti rakennetun kokonaisuuden edessä. Ehkä parhaat esimerkit tällaisia fiiliksiä aiheuttaneista hetkistä ovat DKC1:n vesikentät. Ja... äh, en edes yritä selittää tätä enempää. Kukaan tuskin tajuaa mistä ylipäätään puhun.
    Minä luulisin ymmärtäväni, mitä tarkoitat. Tunnelmaltaan SNES:n Donkey Kong Country on jotain täysin ainutlaatuista tasoloikkapelien joukossa... Se todellakin on kaunis muutenkin kuin omaperäisen grafiikkansa osalta. Siinä kaikki loksahtaa jotenkin kohdalleen, ja peli jättää lähtemättömän vaikutuksen. Mikään muu pelaamani tasoloikka ei ole yltänyt samanlaiseen tunnelmaan, vaikka pelaamisen hauskuudessa Super Mario Bros. -pelit vetävät mielestäni pidemmän korren. Näkemäni perusteella DKCR ammentaa inspiraatiota Super Marioista, mikä on pelattavuuden kannalta aika makea juttu, mutta samalla se tuntuu menettäneen osan ensimmäisten pelien persoonallisuudesta.

    Tosin kokemukseni pelistä ovat edelleen vain näkemisen tasolla. Olen loputtoman katkera siitä, etten ole vieläkään päässyt pelaamaan Donkey Kong Country Returnsia. Kaverini Wii on yhä rikki, joten joudun vain surkeana katselemaan ylistäviä arvosteluja ja kauniita pelivideoita Returnsista. Aika masentavaa.
    Kirjattu
  • ::
  • 04.01.11 - klo:13:05
    Tyttöystävä sai tämän joululahjaksi ja co-oppinahan tätä on tullut jo jonkinverran hakattua. Hyvän rebootin Retro on aikaiseksi saanut.
    Jos jotain miinuksia pitää keksiä niin :
    -vihollisdesign on aika köyhää
    -musat turhan laimeita remakeja muutamaa hyvää lukuunottamatta
    -vesikentät uupuvat
    -aiempien Countryjen mystinen tunnelma puuttuu, tiedä sitten kuinka paljon nostalgia tähän vaikuttaa..
    -missä muut elukat ?
    -ohjaus ilman Classic Controlleria on vähän niin ja näin

    Miinuksista viis, ehdottomasti viime vuoden parhaita tasohyppelyitä.
    « Viimeksi muokattu: 04.01.11 - klo:13:22 kirjoittanut Ingoo »
    Kirjattu
  • ::
  • 31.01.11 - klo:15:40
    Jagged Jewels
    (click to show/hide)
    oli aika paha. Usean yrityksen jälkeen pääsin viimein loppumetreille, jossa kahta tasannetta ympäröivät eri suuntiin pyörivät piikkirenkaat. Olin varma että tuho tulee, mutta kuolemaa uhmaava hyppy onneksi onnistui. Sit oli kivaa  :)

    Vaihdoin muuten RGB-kaapelin paikkaa (jostain syystä en ennen saanut kuvaa näkymään tällä toisella SCART-pistokkeella) ja nyt näyttävät kaikki pelit paljon terävämmiltä ja selkeämmiltä; esim. tässä pelissä en ennen huomannut erään kentän pylväitä koristelevia Donkey Kong-pelin spritejä. Sit oli superkivaa  ^_^
    Kirjattu
  • ::
  • 31.01.11 - klo:15:52
    Jagged Jewels
    (click to show/hide)
    oli aika paha.

    Varmaan pelin vaikein kenttä imo.
    elämä on paskaa
    Kirjattu
  • ::
  • 05.07.12 - klo:09:27

    Arctic Fox Poissa

    • Vulpes Arctos
    Ostin itselleni Wiin eilen, ja ensimmäiseksi pelikseni valitsin kauan kaivatun Donkey Kong Country Returnsin. Parin tunnin tahkoamisen jälkeen olen kolmannen maailman puolivälissä, ja hauskaa on ollut! Odotin, että peli olisi jo alussa haastava, mutta ensimmäiset kentät soljuivatkin läpi ilman mitään ongelmia. Nyt vaikeustaso on lähtenyt jo hieman kiristymään, mikä on vain mukava homma. Myönnän kuolleeni jo toisen maailman hyökyaaltokentässä varmaan kaksitoista kertaa putkeen, mutta yhtä poikkeusta lukuunottamatta kyse oli omasta huolimattomuudestani tai hätäilystäni. Odotan mielenkiinnolla, millaista settiä loppupään tasot tarjoavat.

    Ainoa ongelmani DKCR:n kanssa on  se, että tämän jälkeen New Super Mario Bros. ei tunnu oikeastaan miltään. Tasosuunnittelu, grafiikka ja musiikki ovat aivan omaa luokkaansa. Totuin jopa karkkimaiseen ulkoasuun välittömästi, vaikka etukäteen pidin sitä sarjaan sopimattomana. Kai se on vain hyväksyttävä, että Retro on uusi Rare.

    Hitto, kun pitää lähteä töihin. Pelaisin niin mielelläni koko päivän Donkey Kongia.
    Kirjattu
  • ::
  • 04.11.12 - klo:18:55

    Tingle Poissa

    • Paavo
      • Academic Nintendo Club RY
    - DK sietää vain yhden osuman
    - checkpointteja ei kauhean montaa ole
    - liikehdinnältä vaaditaan usein pikselitarkkuutta.
    - epäselvimmät hitboxit sitten sen kun hakkasin Laatikkoa Turkumiitin pimeydessä

    Tää peli on niin roskaa. Sääli, sillä kenttäsuunnittelussa on monia hyviä ideoita.
    « Viimeksi muokattu: 04.11.12 - klo:21:33 kirjoittanut Tingle »
    <Tapza> tinglest on kyl vähän hankala ottaa selvää
    <Tapza> se on tollanen saatananmoinen kusipää ja paras tuntemani ihminen, tosi mukava ja aivan perseestä
    <Kraidi> tarvitset vieroitusta epätodellisuudesta
    <JJJANI> vittu ku paavolle ei voi ees vittuilla ilman et menee ite ihan sekasin
    <henuck> olis kyl melkonen auschwitz olla jumissa jossain ovessa/sen takana ja kuunnella ffxiii ja paavon paskalaatikkojuttuja
    <Turjake> VITTU TINGLE NYT TURPA KIINNI
    Kirjattu
  • ::
  • 04.11.12 - klo:20:01
    - DK sietää vain yhden osuman
    - checkpointteja ei kauhean montaa ole
    - liikehdinnältä vaaditaan usein pikselitarkkuutta.
    - epäselvimmät hitboxit sitten sen kun hakkasin Laatikkoa Turkumiitin pimeydessä

    Tää on peli on niin roskaa. Sääli, sillä kenttäsuunnittelussa on monia hyviä ideoita.

    DK ottaa kyl kaks osumaa, Diddyn kanssa neljä. Mirror Modessa ottaa vaa yhen ja siinä ei saa Diddyä. Tingle sä oot ihan tyhmä.
    elämä on paskaa
    Kirjattu
  • ::
  • 04.11.12 - klo:20:01

    Echo Poissa

    • Touhoun ainoa miesbossi
      • Mun profiili
    - DK sietää vain yhden osuman
    On tiedä onko trolli vai...

    Enpä ainakaan ole hupiukko.
    Kirjattu
  • ::
  • 04.11.12 - klo:21:21

    Tingle Poissa

    • Paavo
      • Academic Nintendo Club RY
    Siis nimenomaan sietää. Toisesta kuolee. Ja olen siis pelannut pelkästään kaksinpeliä koska lol ei lastenpelejä yksin jaksa. Tiedä sitten onko se yhtään järkevämpi.
    <Tapza> tinglest on kyl vähän hankala ottaa selvää
    <Tapza> se on tollanen saatananmoinen kusipää ja paras tuntemani ihminen, tosi mukava ja aivan perseestä
    <Kraidi> tarvitset vieroitusta epätodellisuudesta
    <JJJANI> vittu ku paavolle ei voi ees vittuilla ilman et menee ite ihan sekasin
    <henuck> olis kyl melkonen auschwitz olla jumissa jossain ovessa/sen takana ja kuunnella ffxiii ja paavon paskalaatikkojuttuja
    <Turjake> VITTU TINGLE NYT TURPA KIINNI
    Kirjattu
  • ::
  • 04.11.12 - klo:21:26
    Pelaisit vaan niitä tenseimegameja, Tingle. Näitä lastepelejä ei ole suunniteltu yli-inhimillisille reflekseillesi.
    Kirjattu
  • ::
  • 04.11.12 - klo:22:08

    Tingle Poissa

    • Paavo
      • Academic Nintendo Club RY
    Näinhän se taitaa olla. Kiitos jikky kun ajat kaltaiseni paremman väen asiaa.
    <Tapza> tinglest on kyl vähän hankala ottaa selvää
    <Tapza> se on tollanen saatananmoinen kusipää ja paras tuntemani ihminen, tosi mukava ja aivan perseestä
    <Kraidi> tarvitset vieroitusta epätodellisuudesta
    <JJJANI> vittu ku paavolle ei voi ees vittuilla ilman et menee ite ihan sekasin
    <henuck> olis kyl melkonen auschwitz olla jumissa jossain ovessa/sen takana ja kuunnella ffxiii ja paavon paskalaatikkojuttuja
    <Turjake> VITTU TINGLE NYT TURPA KIINNI
    Kirjattu
  • ::
  • 04.11.12 - klo:22:47

    Laatikko Poissa

    • Ganonmire Dragdorf
    - epäselvimmät hitboxit sitten sen kun hakkasin Laatikkoa Turkumiitin pimeydessä
    Nyt minulle tuli ikävä Paavoa :(

    Rakastan alkuperäistä trilogiaa yli kaiken ja nostalgia pistää kovasti vastaan, mutta hyvällä omatunnolla on vaikea olla kruunaamatta tätä sarjan parhaaksi osaksi.



    ...tosin hiuksenhienolla erolla t: unca nostagl
    Rusketun kynttiläillallisilla
    Kirjattu
  • ::
  • 05.11.12 - klo:15:46

    Tapza Poissa

    • Katkeroitunut nörtti
    - DK sietää vain yhden osuman
    - checkpointteja ei kauhean montaa ole
    - liikehdinnältä vaaditaan usein pikselitarkkuutta.
    - epäselvimmät hitboxit sitten sen kun hakkasin Laatikkoa Turkumiitin pimeydessä

    Miksi DK:n pitäisi sietää enemmän osumia? Kyseessähän olisi silloin ihan vauvvapeli. Muita kohtia en taas allekirjoita, paitsi ehkä pikselintarkkuutta, mutta miten sekään on huono asia, että tasohyppelyssä pitää tehdä tarkkoja hyppyjä...

    Tingle sä oot ihan tyhmä.
    Lasken pääomaa.
    Kirjattu
  • ::
  • 05.11.12 - klo:18:43

    Tingle Poissa

    • Paavo
      • Academic Nintendo Club RY
    Miksi DK:n pitäisi sietää enemmän osumia? Kyseessähän olisi silloin ihan vauvvapeli.
    Mega Man ja Castlevania kestävät useita osumia olematta vauvvapelejä vaan aikusia videopelejä aikuiselle videopelaajalle kuten minulle.

    DKCR:ssä joudun jauhaamaan kenttää checkpointilta asti uusiksi koska gorillani ei muka ollut vihollisen päälle vaikka selkeästi niin oli. Riippumatta siinä, oliko reitillä ennen kolaria minkäänlaisia vaikeuksia.

    Muita kohtia en taas allekirjoita, paitsi ehkä pikselintarkkuutta, mutta miten sekään on huono asia, että tasohyppelyssä pitää tehdä tarkkoja hyppyjä...
    Tasohyppelyt eivät ole mitään track & fieldiä. DKCR:ssä Ongelmaa korostaa tässä pelissä vielä hitboxien epämääräisyys.

    Tingle sä oot ihan tyhmä.
    Itse olet olet olet.... KAKKAHOUSU!!!!
    <Tapza> tinglest on kyl vähän hankala ottaa selvää
    <Tapza> se on tollanen saatananmoinen kusipää ja paras tuntemani ihminen, tosi mukava ja aivan perseestä
    <Kraidi> tarvitset vieroitusta epätodellisuudesta
    <JJJANI> vittu ku paavolle ei voi ees vittuilla ilman et menee ite ihan sekasin
    <henuck> olis kyl melkonen auschwitz olla jumissa jossain ovessa/sen takana ja kuunnella ffxiii ja paavon paskalaatikkojuttuja
    <Turjake> VITTU TINGLE NYT TURPA KIINNI
    Kirjattu
  • ::
  • 05.11.12 - klo:19:27

    Tapza Poissa

    • Katkeroitunut nörtti
    Mega Man ja Castlevania kestävät useita osumia olematta vauvvapelejä vaan aikusia videopelejä aikuiselle videopelaajalle kuten minulle.

    Totta, mutta pelit ovatkin hyvin erilaisia. Jos Castlevaniassa ja Mega Manissa olisi vain kaksi osumaa, pelaaminen olisi sairasta masokismia. Jos taas DKCR:ssa hahmo kestäisi useamman osuman, se olisi tylsää läpijuoksua jota eivät jaksaisi pelata kuin vauvvat!

    Lainaus
    DKCR:ssä joudun jauhaamaan kenttää checkpointilta asti uusiksi koska gorillani ei muka ollut vihollisen päälle vaikka selkeästi niin oli. Riippumatta siinä, oliko reitillä ennen kolaria minkäänlaisia vaikeuksia.

    Mielestäni Checkpointeja oli ihan sopivin välimatkoin. En myöskään muista koskaan kuolleeni ilman, että olisin selkeästi osunut viholliseen. En väitä, että olisit väärässä, mutta olet ensimmäinen, jonka kuulen asiasta valittavan.

    Lainaus
    Tasohyppelyt eivät ole mitään track & fieldiä. DKCR:ssä Ongelmaa korostaa tässä pelissä vielä hitboxien epämääräisyys.

    Mielestäni DKCR ei vaadi sen suurempaa tarkkuutta kuin muut (hyvät) tasohyppelyt keskimäärin. Pelaaminen on juuri mukavan rentoa ja tarpeen tullen miellyttävän haastavaa. Enkä edelleenkään näe, miten tarkat hypyt muutenkaan ovat huono asia tasohyppelyssä... ne hypyt eivät kuitenkaan ole millään lailla epäreiluja, eli jos pelaaja mokaa, niin hän ei vain osannut. Hitboxien epämääräisyydestä en edelleenkään voi olla samaa mieltä, koska en muista vääryyksiä pelatessa kokeneeni.

    Lainaus
    Itse olet olet olet.... KAKKAHOUSU!!!!

    Mutta... mutta... se on itse joka haukkuu!
    Lasken pääomaa.
    Kirjattu
  • ::
  • 05.11.12 - klo:21:59

    Tingle Poissa

    • Paavo
      • Academic Nintendo Club RY
    Jos taas DKCR:ssa hahmo kestäisi useamman osuman, se olisi tylsää läpijuoksua jota eivät jaksaisi pelata kuin vauvvat!
    Mikä kertookin pelistä paljon.

    Mutta syy miksi vertailun otin esiin on se, että Megiksen tulee ottaa turpaansa säännöllisesti ennen kuin elinvoima hiipuu kuolettavalle tasolle. DK puolestaan vikisee joka ainoasta pilkkuvirheestä. Nössö apina :D
    <Tapza> tinglest on kyl vähän hankala ottaa selvää
    <Tapza> se on tollanen saatananmoinen kusipää ja paras tuntemani ihminen, tosi mukava ja aivan perseestä
    <Kraidi> tarvitset vieroitusta epätodellisuudesta
    <JJJANI> vittu ku paavolle ei voi ees vittuilla ilman et menee ite ihan sekasin
    <henuck> olis kyl melkonen auschwitz olla jumissa jossain ovessa/sen takana ja kuunnella ffxiii ja paavon paskalaatikkojuttuja
    <Turjake> VITTU TINGLE NYT TURPA KIINNI
    Kirjattu
  • ::
  • 05.11.12 - klo:22:35

    Tapza Poissa

    • Katkeroitunut nörtti
    Peli on suunniteltu niin, ettei turpaansa ole soveliasta ottaa. En näe, mikä tässä on ongelmana. Väitätkö siis, että peli olisi parempi jos DK kestäisi useamman osuman? Eikö tätä kritiikkiä voisi sitten yhtä lailla soveltaa vaikka Marioon, joka myöskin heittää veivinsä 1-3 viholliskontaktista?
    Lasken pääomaa.
    Kirjattu
  • ::
  • 11.11.12 - klo:15:03

    Tingle Poissa

    • Paavo
      • Academic Nintendo Club RY
    <Tapza> tinglest on kyl vähän hankala ottaa selvää
    <Tapza> se on tollanen saatananmoinen kusipää ja paras tuntemani ihminen, tosi mukava ja aivan perseestä
    <Kraidi> tarvitset vieroitusta epätodellisuudesta
    <JJJANI> vittu ku paavolle ei voi ees vittuilla ilman et menee ite ihan sekasin
    <henuck> olis kyl melkonen auschwitz olla jumissa jossain ovessa/sen takana ja kuunnella ffxiii ja paavon paskalaatikkojuttuja
    <Turjake> VITTU TINGLE NYT TURPA KIINNI
    Kirjattu
  • ::
  • 22.03.13 - klo:09:26
    Returnsista on tosiaan tulossa 3DS-porttaus kesäksi, ja sen kansikuva näyttää tältä. Onpa ruma!
    Kirjattu
  • ::
  • 22.03.13 - klo:14:16

    Tingle Poissa

    • Paavo
      • Academic Nintendo Club RY
    Noh, eiköhän sekin näytä paremmalta sitten kolmedeenä :)
    <Tapza> tinglest on kyl vähän hankala ottaa selvää
    <Tapza> se on tollanen saatananmoinen kusipää ja paras tuntemani ihminen, tosi mukava ja aivan perseestä
    <Kraidi> tarvitset vieroitusta epätodellisuudesta
    <JJJANI> vittu ku paavolle ei voi ees vittuilla ilman et menee ite ihan sekasin
    <henuck> olis kyl melkonen auschwitz olla jumissa jossain ovessa/sen takana ja kuunnella ffxiii ja paavon paskalaatikkojuttuja
    <Turjake> VITTU TINGLE NYT TURPA KIINNI
    Kirjattu
  • ::
  • 27.03.13 - klo:12:51

    Arctic Fox Poissa

    • Vulpes Arctos
    Hihihi, tuo 3D-lätkä logon perässä on kuin suoraan jostain Clip Artista repäisty.
    Kirjattu
  • ::
  • 23.01.18 - klo:18:50

    Tingle Poissa

    • Paavo
      • Academic Nintendo Club RY
    Donki Konki hyppää päin seinää ja kimpoaa rotkoon hiphei
    Donki Konkin hitbox on hahmomallia suurempi.
    Jos Donki Konki hyppää vihollisen päälle vähänkään vinossa, Donki Konki kuoleekin itse
    Donki Konki hyppää edessä ajavan myyrän yli. Hypyn aikana ei voi enää tehdä mitään ja Donki Konki putoaa rotkoon hups :D

    Paljon on pelissä raivostuttavaa trial & erroria, mutta nyt ymmärrän kyseessä olevan osa Donkey Kong Country sarjan tunnelmaa joten tyytyväisyyteni on taattu. Koko ajan peli sylkee eteen uutta visuaalista kikkailua, kun jyrkänteen lahoilevat ja pommit laittavat raiteet uusiksi, ja minä en kyllä ensimmäisellä kerralla tajunnut koksaan miten ne toimivat. Ja seuraavaa kertaa ei sitten tullutkaan, sillä peli haluaa jokaisen nurkan jälkeen kirjoittaa sääntönsä uusiksi ja hassutella visuaalisesti. Näin peliin saadaan miellyttävää vaihtelua ja kekseliäisyyttä ;) Onneksi sinnikkyys lopulta palkittiin, sillä kammottavan nelosmaailman jälkeen tasohyppely olikin vallan erinomaista! Siis silloin kun ei ajettu kärryssä/rakettitynnyrissä tai kärvistelty pitkissä pomopiuksuissa. Myös kaksinpelin suhteen luovuttaminen teki pelistä paljon pelattavamman. Pomoista viimeinen jäi vielä seuraavaan kertaan, mutta enköhän minä Donki Konkin saarelle vielä kerran palaile.
    <Tapza> tinglest on kyl vähän hankala ottaa selvää
    <Tapza> se on tollanen saatananmoinen kusipää ja paras tuntemani ihminen, tosi mukava ja aivan perseestä
    <Kraidi> tarvitset vieroitusta epätodellisuudesta
    <JJJANI> vittu ku paavolle ei voi ees vittuilla ilman et menee ite ihan sekasin
    <henuck> olis kyl melkonen auschwitz olla jumissa jossain ovessa/sen takana ja kuunnella ffxiii ja paavon paskalaatikkojuttuja
    <Turjake> VITTU TINGLE NYT TURPA KIINNI
    Kirjattu
  • ::
  • 23.01.18 - klo:19:10

    Tapza Poissa

    • Katkeroitunut nörtti
    Itselläni ei ollut mitään ongelmia DKCR:n kanssa mutta onhan toki mahdollista että söin kulhollisen höyryävää paskaa ajatellen että pakko olla tyytyväinen genren ominaisuuksiin ja E3-voiton arvoiseen logoon.
    Lasken pääomaa.
    Kirjattu
  • ::