Rekisteröidy,

niin voit osallistua keskusteluihin
niin foorumilla kuin IRC-kanavallakin.
Rekisteröidy nyt!

Kirjaudu!

Pysy aina kirjautuneena sisälle

Resetin kokkikerho

08.08.12 - klo:10:43

Artsi2 Poissa

• Graafikkotaituri
    • blogi
Ei napakettu niin uusavuton ole kuin väittää. Sipulin ainakin osasit pilkkoa ihan oikein  :) Paprikat kyllä huvitti täälläkin.

Eilen laittelin makeannälkään Power up cookiesseja, jotka sain veljeltä synttärilahjaksi. Ainekset oli siis lasipurkissa, ja mukana tuli valmistusohjeet. Harmi etten älynnyt ottaa kuvaa purkista ennen tyhjennystä, se oli niin kaunis :C Ainesten määristä ei ole mitään tietoa, koska sitä ei paljastettu. Purkissa näytti olevan: vehnäjauhoja, sokeria, fariinisokeria, kaurahiutaleita, suklaahippuja, pilkottuja pähkinöitä ja Smarties-karkkeja. Joukkoon lisättiin yksi kevyesti vatkattu muna, sulatettua voita ja vaniljaesanssia (jonka jätin väliin). Sitten taikinasta pyöriteltiin suurehkoja palloja ja uuniin (175) kymmeneksi minuutiksi. Omnom kun oli hyviä, mutta tosi makeita.
Tässä vielä kuva
(click to show/hide)
« Viimeksi muokattu: 08.08.12 - klo:10:57 kirjoittanut Artsi2 »
Kirjattu
  • ::
  • 09.08.12 - klo:08:02

Arctic Fox Poissa

• Vulpes Arctos
      • Nintendo Network ID: VulpesArctos
      • Wii-numero: 3209 8382 1974 7037
      • 3DS-ystäväkoodi: 3737 - 9594 - 1755
      • Xbox Live Gamertag: Vulpes Arctos
      • Steam ID: Vulpes_Arctos

Kiitoksia kehuista, ihan mieltä lämmittää.  ^_^ Jatkossa luvassa on varmasti lisää uusavutonta kokkausta, kunhan vain pääsen muuttamaan omaan kämppään. Ruoanlaitto on kyllä kaltaiselleni nubulle varsinaista sissitaistelua, mutta onnistuessaan itse tehty ruoka maittaakin sitten aivan eri tavalla kuin kaupan einekset.

"Sokeria käskettiin laittaa, mutta en vitussa laita"  :D päivän paras.
    Sitä sokeria laitetaan tavallisesti ihan pikku hyppysellinen, koska se tuo tomaatin maun paremmin esiin. Suosittelen.
    Pidetään mielessä ensi kerralla. Nyt olin vain ihan hämilläni, miksi tulista pataa tulisi maustaa sokerilla. Olen jälleen vähän viisaampi. :D

Tuo Artsin kuva pisti kyllä veden kielelle! Upean näköisiä keksejä. Ja Tacoaeonin Lihaisat Wrapsit (tm) menevät kokeiluun heti, kun olen seuraavan kerran kavereiden kanssa viettämässä iltaa. Oli sen verran muhkean oloinen resepti, että luulisi kelpaavan vaativillekin lihansyöjille.

Kirjattu
  • 09.08.12 - klo:15:20
    Resetin kokkikerho on tuottanut jo yli 20 reseptiä! Ne on päivitetty aloitusviestiin, ja yritin lajitella niitä vähän niissä käytetyn lihaselukan mukaan. Näistähän saa kohta jo kirjan painettua...
    Kirjattu
  • 09.08.12 - klo:20:06

Artsi2 Poissa

• Graafikkotaituri
      • blogi
    Ja minä kun sain kuraa niskaani siitä, että kyselin "nörttikannulla" pihvinpaisto-ohjeita  :D
    Kirjattu
  • 18.08.12 - klo:20:31

Hero Poissa

• Internet-ritari
    • Välillä sattuu päähän kuinka hyvä olen.
      • Wii-numero: 5729 1146 3684 8771
      • 3DS-ystäväkoodi: 1633-4171-0541
      • PSN ID: Herra_Heroiini
      • Steam ID: Bumerangi_Hero
    Tein spagettia ja siihen jauhelihakastikkeen.

NÄITÄ TARVITSET:
    1 ES
    400-500g jauhelihaa
    1-2 sibalii
    2 porkkanaa
    1 palsternakka
    1 juuriselleri
    1 tlk tomaattipyrettä (vähintään 3 ruokalusikallista)
    1-2 desii ketsuppia

Mausteita:
    - Lihaan jotain coolia
    - Merisuolaa
    - Mustapippuria
    - Muskottipähkinää
    - Valkosipulirouhetta
    - Oreganoa

No mitä helvettiä teet näillä?
    1. Porkkanat, palsternakka ja juuriselleri sellaisiksi mukaviksi suikaleiksi - josta ne viipaloidaan läjään.
    Palsternakkaa tarvitset yhden desin, selleriä yksi desi ja porkkanaa kaksi desiä.
    2. Samaan vihannesotkuun viipaloi sibalit.
    3. Pannu kuumaksi.
    4. Iske liha pannulle ja heittele lihaasi mausteita (grillimaustetta, paprikaa, mitä vittua)
    Nämä myös: merisuolaa, mustapippuria, muskottipähkinää ja valkosipulirouhetta.
    5. Liha tarpeeksi ruskeeta ja hirveän näköistä - Iske vihannessotku sekaan.
    6. Parin pyörittelyn jälkeen heitä tölkillinen tomaattimurskaa.
    7. Jos sotku näyttää liian jähmeeltä - heittele joku 1-2 desii vettä. Sellain perskutinalla.
    8. Muista heitellä helvetisti mausteita, koska tomaattipyre ja vesi kirjaimellisesti laimentaa ja vesittää mausteesi.
    9. Hauduta tätä sekamelskaa ½-1h kannen alla. Muista hämmentää kuitenkin 10-15min välein sotkuasi.
    10. Korkkaa ES, juo ES, nauti ES.
    11. Ehkä aboot tunnin päästä sotkusi on hautunut ja lisääppä siihen ketsuppia 1-2 desiä ja oreganoa. Itse käytin Heintzin chiliketsuppia - jebin.
    12. Tässä vaiheessa on hyvä iskee vähän spagetit kattilaan kiehuu.
    13. 15 min päästä kastikkeesi ja spagettisi ovat valmiita.
    14. Spagetit lautaselle ja soossi siihen.

5/5
    Kirjattu
  • 25.03.13 - klo:21:33
    Tuben superpurilainen

Kuva

Varoitus: iso kuin mikä. Mä söin puolet ja loput jää huomiseksi. Reseptiä on mahdollista kuitenkin soveltaa siten, että tekee kaksi erillistä hampurilaista ja vaikkapa jakaa aterian.

Ainesosat:

Sämpylä

Vettä 0,5 l
    Jauhoja sopivasti
    Öljyä loraus
    Kuivahiivaa yksi pussi

Pihvi:

Jauhelihaa 400 g
    Sipulikeittojauhepussi x 2
    Kermaviiliä
    Kananmuna
    Korppujauhoja kourallinen
    (Soijarouhetta)
    (Valkosipulijauhetta tai puristettua valkosipulia)
    Suolaa
    Valko- ja mustapippuria

Muuta:

Salaattia
    Yksi/kaksi sipulia
    Sinihomejuustoa
    Majoneesia (voi tehdä itse tai ostaa kaupasta)
    Ketsuppia

Aloita lämmittämällä puoli litraa vähän kädenlämpöä lämpimämmäksi. Kippaa kuivahiivat sekaan. Lisää jauhoja niin paljon, että seos näyttää taikinalta. Lorauta sekaan öljyä. Lisää jauhoja niin kauan, ettei taikina jää kiinni kulhon reunoihin. Vaivaa. Jätä taikina kohoamaan liinan alle. Laita uuni pian tämän jälkeen päälle 200 asteeseen.

Sekoita kermaviili ja sipulikeittojutut. Lisää joukkoon kaikki jauheliha ja kananmuna sekä mausteita kuten suolaa, pippuria ja valkosipuli(jauhett)a. Sekoita. Lisää korppujauhot ja halutessasi soijarouhetta. Halkaise yksi tai kaksi sipulia kahdelta ja viipaloi ne puolikkaiksi sipulirenkaiksi.

Kun taikina on kohonnut, jaa se kahtia ja laita toinen puolisko pakastimeen odottamaan ensi kertaa ja laita toinen puolisko uuniin. Pakastimeen laitetun puoliskon voi käyttää ensi kerralla tehdessäsi hampurilaisia tai vaikkapa pizzapohjana.

Laita paistinpannu päälle ja jaa jauhelihamassa kahteen osaan. Muotoile jauhelihasta kaksi erillistä pihviä, jotka ovat oikean kokoisia suhteessa aiemmin muotoilemaasi ja uuniin laittamaasi jättisämpylään nähden. Tee pihveihin peukalolla reiät keskelle, jotta ne eivät painu kasaan paistaessasi niitä pannulla. Paista ensimmäinen pihvi pannulla (molemmat eivät mahdu samaan aikaan, jos teet asiat oikein ja sinulla ei ole kahta paistinpannua.) Ennen kuin poltat ensimmäisen pihvin, ota se pois ja laita pannulle leikatut sipulit. Paista sipuleja siten, että ne ovat hyviä, mutta huolehdi, että ne eivät pala. Ota sipulit pois pannulta ja laita ne vaikkapa ensimmäisen pihvin päälle. Laita toinen pihvi pannulle. Paista pihvi.

Siinä vaiheessa, kun toinen pihvi alkaa olla valmis, on myös sämpylä toivottavasti kypsä. Minulla ei ollut, koska tein jotain väärin, joten kun halkaisin sämpylän, laitoin sen vielä hetkeksi uuniin, koska se oli sisältä vähän raaka. Toimi niinkin. Laita ensimmäinen pihvi ja sen päällä olevat sipulit mikroon mukanaan muutama pala sinihomejuustoa. Laita sinihomejuustoa myös pannulla olevan pihvin sille puolelle, joka on jo paistettu. Ota sämpylä, halkaise se, jos et ole jo halkaissut (ammattilaisjuomaraha: sämpylä on vielä kuuma, joten pidä siitä kiinni keittiöpyyhkeellä ja leikkaa se halki sahalaitaisella veitsellä) laita ensimmäinen pihvi alemman puolikkaan päälle, pinoa sen päälle salaattia ja laita majoneesia ja ketsuppia. Laita toinen pihvi päälle. Laita senkin päälle salaattia, ketsuppia ja majoneesia. (Myös sipulia, jos et laittanut kaikkea alemman pihvin päälle.) Laita sämpylän ylempi puolisko päälle ja syö. Tarjoillaan oluen/limsan/muun juotavan kanssa.

Sämpylä on niin iso, ettei siitä pysty puraisemaan ja haarukan ja veitsenkin kanssa pitää käyttää mielikuvitusta keksiäkseen, miten sitä pitäisi syödä, mutta se on helvetin miehekkään näköinen ja hyvän makuinen. Mulla on tässä tosiaan huomisenkin ateria.

Mukaan sopii myös erittäin hyvin muun muassa pannulla väriä ottaneet ananasrenkaat, mutta itse jätin ne tällä kertaa väliin. Mun sämpyläni oli vähän liian rapea (ei liian rapea kuitenkaan) ja olisin ehkä halunnut vähän pehmeämmän. Olisikohan ehkä leivinjauhe tai matalampi lämpötila auttanut? Voitte kokeilla, jos teette mun reseptin mukaan.

Eipä tällä kertaa muuta.

//En ole muuten sittenkään varma, onko sen ylimääräisen taikinan pakastaminen hyvä idea. Tekee sitten ehkä vaan pienemmän taikinan ja jättää puolikkaan kuivahiivapaketin kaappiin. Lisäksi luin, että jos sämpylän öljyäisi, sen pinnasta voisi tulla pehmeämpi.
    « Viimeksi muokattu: 26.03.13 - klo:22:57 kirjoittanut Tube »
    Kirjattu
  • 26.03.13 - klo:00:34

Arctic Fox Poissa

• Vulpes Arctos
    Tuben superpurilainen

Kuva

Näytti ja kuulosti kerrassaan herkulliselta reseptiltä! Jos ryhdyn kokkailemaan Tuben superpurilaista, lupaan postata lopputuloksen tänne.  B)
    Kirjattu
  • 07.05.13 - klo:15:56
    Quesadilla
    Kuva

Tein MoonTV:n Koekeittiö-jakson innoittamana Quesadillaa. Vaikka nimi onkin vähän eksoottinen, niin valmistus on sssuper simppeliä; tarvitset kaksi wrappia, himoitsemaasi täytettä ja juustoa.

Sain valmistettua kaksi annosta quesadillaa seuraavista aineista:
    • 4 kpl pieniä vehnätortilloja
    • ½ purkkia tomaattipyrettä
    • 400 g sika-nauta jauhelihaa
    • 180 g pizzajuustoa
    Huomautuksia:
    Tomaattipyreen sijaan kannattaa käyttää vaikkapa itsetehtyä tomaattimurskaa. Tai jotain chilisoossia, kuten Koekeittiössäkin.
    Sika-nauta jauhelihan käyttö toi totta kai ylivoimaisesti paremman maun, kuin esimerkiksi paistijauheliha, mutta sai annoksen tihkumaan rasvaa.
    Pizzajuuston käyttö oli varsin tylsä valinta, sillä makua ei tullut lähes yhtään. Ensi kerralla käytän vaikkapa emmentaalia.

Vinkkinä niille, jotka aikovat quesansa paistaa pannulla: päällimmäisen wrapin reunoja kannattaa painella, jotta paketti sulautuu hyvin yhteen. Ja täytteitä ei kannata ihan liikaa änkeä väliin.

Tosi hyvä ruoka, joka on nopeasti tehtävissä. Jos keittiössä häärii kaksi henkeä niin safkat on salamannopeasti lautasella. :)
    Kirjattu
  • 07.05.13 - klo:19:55
    Sika-nauta jauhelihan käyttö toi totta kai ylivoimaisesti paremman maun, kuin esimerkiksi paistijauheliha, mutta sai annoksen tihkumaan rasvaa.
    Hetkinen. Impliseeraatko, että sika-nauta-jauheliha olisi paremman makuista kuin nautajauheliha (naudan paistijauheliha)? Täytyy kyllä sanoa, että en ole tästä lainkaan samaa mieltä.
    Kirjattu
  • 07.05.13 - klo:21:12

Tapza Poissa

• Katkeroitunut nörtti
      • Wii-numero: 7790-9571-7387-3403
      • Xbox Live Gamertag: Tapzaa
      • Steam ID: Thapzaa
    Joo. Mikä siinä muuten on, kun naudan jauhelihaa tuntuu välillä olevan niin vaikea löytää. Monesti jäänyt jauhelihat ostamatta tämän takia.
    Lasken pääomaa.
    Kirjattu
  • 20.05.13 - klo:22:03

Arctic Fox Poissa

• Vulpes Arctos
    Joskus muinoin lupasin kokeilla Tuben superpurilaista, ja postaavani lopputuloksen tänne. Olkaapa hyvät, luvassa jälleen kerran uusavutonta kokkausta! Tällä kertaa apukokin voimin.

<a href="http://www.youtube.com/v/bE2_Br6KT6c?version=3&amp;amp;hl=fi_" target="_blank" class="new_win">http://www.youtube.com/v/bE2_Br6KT6c?version=3&amp;amp;hl=fi_</a>

Kuten videosta näkyy, teimme reseptiin pieniä muutoksia. Merkittävimpänä tietysti se, että meidän versiossamme on pekonia, eikä homejuustoa. Vastaavanlaisia seikkoja löytyy toki enemmänkin, mutta pohjana toimi tosiaan Tuben ohje. Lisäksi noudatimme käytännön neuvoa, ja teimme yhden mammuttihampurilaisen sijaan kaksi mastodonttipurilaista... Silti annos oli niin iso, että nälkä pysyi loitolla melkein vuorokauden!

Tässä vielä virallinen valokuva jättiläispurilaisesta. Kuvassa se ei ehkä näytä suunnattomalta, mutta ottakaa huomioon, että vieressä oleva tölkki on puolen litran kokoinen, ja lautanenkin on täysimittainen ruokalautanen.
    (click to show/hide)
    Kirjattu
  • 20.05.13 - klo:22:35
    Vain yksi virhe: ette paistaneet sitä sipulia sinne väliin, vaikka sipulia oli saatavilla. Lisäksi toi teidän taikinan tekeminen vaikutti tosiaan melko onnettomalta :P Hauska vaan huomata, että tosiaan teit tuota mun ohjeeni mukaan, kun siteerasit yhdessä kohtaa suoraan mun reseptiä, ja pohdit, että pitäisikö sämpylä halkaista ja kurkata sisälle, onko se raaka. Mun sämpyläni oli tosiaan yhtä suuri kuin teidän kahden sämpylät yhteensä, joten johtunee siitä, että mun oma oli vielä jossain vaiheessa keskeltä raaka.

Sun videoita on aina hauska katsella, joten jatka vaan näiden tekemistä :)
    Kirjattu
  • 20.05.13 - klo:22:41

Turjake Poissa

• Törö
    • Hail to the King, baby!
      • 3DS-ystäväkoodi: 4527-7665-4643
      • Xbox Live Gamertag: Turjace
      • PSN ID: Turjace
      • Steam ID: turjace
      • Törön vuodatus, teh blogi
    Kun näin tuon taikinamössön, lähestulkoon huusin suoraa kurkkua, että "LISÄÄ JAUHOJA PERKELE!". Onneksi niitä sitten lisättiin.

Näin tiivistettynä: Vulpes, kokkausvideoitasi on kovin *KÖH* jännittävä seurata. Jatka samaan malliin. :)
    <+Cyna> Turjake on resetin paras tyyppi, aattelin mainita
    <Tinglemies> välillä en itsekään erota pelaanko personaa vai nussinko törön kaa
    <+mm. Detonat, coconuut, Linkkiro> Törö adminiks

ANIME ON PASKAA USKOKAA JO SKYWARD SWORD MYÖS JA DC
    Kirjattu
  • 20.05.13 - klo:23:19

Arctic Fox Poissa

• Vulpes Arctos
    Hauska vaan huomata, että tosiaan teit tuota mun ohjeeni mukaan, kun siteerasit yhdessä kohtaa suoraan mun reseptiä, ja pohdit, että pitäisikö sämpylä halkaista ja kurkata sisälle, onko se raaka. Mun sämpyläni oli tosiaan yhtä suuri kuin teidän kahden sämpylät yhteensä, joten johtunee siitä, että mun oma oli vielä jossain vaiheessa keskeltä raaka.
    Jep. Ohjeesi ansiosta osasin pelätä tätä kohtaloa, mutta onneksi siltä vältyttiin, kiitos sämpylöiden pienemmän koon. :D Oli niin hyvä ohje, että edes me emme ryssineet sitä. Paitsi tietysti tuo sipuli, joka vaan unohtui pöydälle. Hahaha!

Haluaisin kyllä nähdä sen urhon, joka pystyy syömään alkuperäisen Tuben superpurilaisen. Teki tiukkaa jo tämän karvalakkimallin ahmiminen.

Kun näin tuon taikinamössön, lähestulkoon huusin suoraa kurkkua, että "LISÄÄ JAUHOJA PERKELE!". Onneksi niitä sitten lisättiin.
    Sanos muuta! "Tässä on vitusti jauhoja" ja taikina näyttää suurin piirtein kokkareiselta liemeltä. Kaikki on suhteellista kun ei osaa. :D
    « Viimeksi muokattu: 20.05.13 - klo:23:21 kirjoittanut Arctic Fox »
    Kirjattu
  • 21.05.13 - klo:04:53

Sotakoira Poissa

• D-Dog
      • PSN ID: Dracoaeon
      • Steam ID: Sotakoira
    Tein tossa eilen pitsoja kotona ja en voi sanoa kuin että oli pirun maittavaa. Suosittelen, ei maksa kauhean paljoa jos katsoo halvan merkkisiä aineksia ja jos laittaa useamman niin riittää pariksikin päiväksi; ruoaksi tai välipalaksi, miten vaan.

Ostoslista (3 pizzaa):
    1ps Rainbow Normaaleja Pizzapohjia
    400g Naudan Jauhelihaa
    1 Normikokoinen Sipuli
    2prk Tonnikalaa Vedessä
    1-2prk Tomaattimurskaa koosta riippuen
    1-2 Valkosipulia (tai pussi jauhetta)
    1ps/prk Katkarapuja (omasta mielestäni pakaste>säilyke)
    500g Mozzarellaraastetta
    1pkt Aurajuustoa
    200g Kinkkusuikaleita/kuutioita
    1prk Vihreää Pestoa
    Basilikaa & Oreganoa
    1prk (pieni) Kivettömiä tai Viipaloituja Oliiveja
    1 Pepperoni Minimakkara

----
    Tuosta vääntäisin itselleni 1 tonnikala/katkarapu, 1 jauheliha/tonnikala ja 1 jauheliha/kinkkupizzan. Niistä tulee sellaisia vähän pikkulautasta suurempia. Ainelista on yleensä suunnilleen tuollainen mutta en rupea esim. Aurajuustopakettia ostamaan vain tätä varten, eli vähän sellainen "mitä jääkaapista sattuu löytymään"-tyyppinen ratkaisu on usein kelvollinen. Basilikaa ja Oreganoa kasvaa mulla tuossa ikkunalaudalla eli saan tuoreena, mutta kuivattukin käy ihan hyvin. Juustoraastetta jää vähän yli jos ei halua kasata sitä yhtä paljon kuin itse teen; ja muutkin täytteet ihan oman maun mukaan. (Ilmeisesti yllättävän moni ei pidä tonnikalasta O_o)
    ----

Ota katkaravut ja pizzapohjat pois pakkasesta, ja ota muutkin ainekset esille.
    Ota 1 iso ja 1 pieni paistinpannu.
    Pilko sipuli & valkosipuli niin pieneksi kuin mielesi halajaa ja heitä ne pienelle pannulle kovalla lämmöllä. Anna tiristä ihan pieni hetki. Itse pidän ne pannulla erillään.
    Ruskista jauheliha isolla paistinpannulla - laita vähän öljyä ja älä pidä liian kauan pannulla ettei jauhelihasta tule liian kuivaa.
    Ota tomaattimurska/sose esille ja levitä sitä jokunen ruokalusikallinen pizzapohjien päälle.

Pizza 1: Laita tomaattimurskan päälle ohut kerros juustoraastetta.
    Valuta toinen tonnikalapurkki suht kuivaksi ja kippaa tonnikala pizzalle. Levitä tasaisesti.
    Laita juustoraastetta kerros tonnikalan päälle ja lisää katkarapuja oman maun mukaisesti. Heitä päälle oreganoa ja basilikaa.
    Päälle vielä ohut juustokerros ja jokunen viipaloitu oliivi, ja pizza on valmis uuniin.

Pizza 2: Laita tomaattimurskan päälle ohut kerros juustoraastetta.
    Kippaa päälle noin 1/4 jauhelihasta. Valuta ja kaada pizzaan purkillinen tonnikalaa. Kippaa päälle toinen 1/4 jauhelihasta.
    Kerros juustoa, jonka päälle ripottele aurajuustoa sekä valkosipulia.
    Ylin kerros juustoraastetta, pizzamausteita ja viipaloi päälle minipepperoni. Uuniin.

Pizza 3: Laita tomaattimurskan päälle reilu määrä pestoa ja vähän pizzamausteita.
    Heitä sekaan pussi kinkkusuikaleita, ja laita päälle kerros juustoa. Sotke sipulit pannulta jauhelihan sekaan ja kaada pizzalle.
    Lisää kerros aurajuustoa, valkosipulia ja pizzamausteita, halutessasi voit lisätä vielä hiukan pestoa mutta varo ettei pizzasta tule liian märkä.
    Päälle viimeinen kerros juustoa ja halutessasi oliivi tai pari. Valmis uuniin!
    Kirjattu
  • 18.06.13 - klo:17:59
    Nyt siirrytään vähän kulinaristisen hifistelyn puolelle, sillä Suuri ja Mahtava apatia tarjoaa ainutlaatuisen paskan ruokakokemuksen kotikeittiöön.

apathy's Carbonara

Elikkä mitä tähän sotkuun tulee:
    - pekonia oman maun mukaan (vähntään kuitenkin 200g)
    - voita pienehkö nokare elikkä ei siis tosiaan margariinia vaan sitä ihtiään
    - 2 rkl vehnäjauhoja
    - 2dl kermaa, myös maustetut ruokakerman käy hyvin kivasti
    - litran purkki maitoa jälleen mikä vaan maitolajike käy, mutta punaisen lehmän maito on todettu parhaaksi
    - suolaa ja pippuria
    - kookkaasta sipulista puolet tai yksi(1) pienikokoinen sipuli ja taaskaan ei ole väliä sipulilajikkeella
    - (maun mukaan) parmesan-raastetta sekä aurajuusto-murua

Miten tämä mokko valmistetaan:

Vaihe yksi (1): Kuori ja hienonna sipuli sekä pilko pekonit poikittain pikkusormen levysiksi suikaileiksi.
    Vaihe yksi ja puoli (1½): Kiroa vekkiä jonka viilsit sormeesi pilkkoessasi pekonia.
    Vaihe kaksi (2): Lämmitä keskikokoinen kattila sekä paistinpannu.
    Vaihe kolme (3): Lykkää nokare voita kattilaan sekä pekonit+sipulit paistinpannulle käristymään.
    Vaihe kolme ja puoli (3½): Kiroa kuuluvasti vääriä päälleväännettyjä levyjä poltettuasi sormesi sekä sulatettuasi Hulda-tädiltä lahjaksi saamasi muovikulho/Tupperware-rasia.
    Vaihe neljä (4): Huuda voi sulaksi ja käännä oikeat levyt päälle.
    Vaihe viisi (5): Sekoita vehnäjauhot voisulaan ja vispaan käsiliikkeellä "fapfapfapfap", tarkista ettei pekonit ole vielä palaneet.
    Vaihe kuusi (6): Kaada kermat ja tilkka maitoa vehnäjauho-voi-mössön kattilaan ja sekoita, tarkista jälleen etteivät pekonit ole palaneet.
    Vaihe seitsämän (7): Lisää kastikekattilaan mausteet sekä paistetut pekonisipulit ja hämmennä seosta kysellen siltä kompakysymyksiä (myös vispilä ja/tai puusta tehty ruoanlaittoapparatus kelpaa), heitä paistinpannu ikkunasta naapurin Saabin pelkääjän ikkunasta sisään ja aiheuta ydinräjähdys.
    Vaihe kahdeksan (8): Aseta kattilallinen vettä liedelle, missä em. paistinpannu oli.
    Vaihe yhdeksän (9): Dumppaa läjä makaronia, spagettia tai jotain muuta vastaavaa pastaa mitä kaapista sattuu löytymään kiehuvaan veteen, siirrä kastikekattila pois liedeltä (ja nyt vitsit sikseen, maito palaa helpolla kiinni eikä sitä ole kiva jynssätä irti kattilanpohjasta) kun kastike muistuttaa koostumukseltaan vetelähköä puuroa ja lisää optionaaliset juustot sekaan hämmentäen koko sörsseliä.
    Vaihe kymmenen (10): Valuta jäljelle jääneet vedet pastakattilasta vaikka lähimmän ihmisen niskaan (jos tästä on liikaa vaivaa, viemäri kelvannee hyvin).
    Vaihe yksitoista (11): Aseta pastaa lautaselle ja kippaa vähän kastiketta päälle.
    Vaihe kaksitoista (12): Syö annos ja juo kyytipoikana loput maidot suoraan purkista.
    Vaihe kolmetoista (13): Siirry tälle foorumille kehumaan, miten hyvän carbonaran sait aikaiseksi.

Hommaan menee varmaankin kokemattoneemmaltakin kotikokilta puolisentuntia, mikäli ei tupeksi paljoa. Valmista kastiketta tulee noin litran, se on täyttävää ja komponentit maksanevat kaikkiaan kympin melkein missä vaan (ellei käy hifistelemään ja osta kalliita raaka-aineita jostain Ullanlinnan ökyhintaisesta gourmet-putiikista).

You know you've lost when...

My name is Legion, for we are many.
    Kirjattu
  • 19.06.13 - klo:17:26

Hero Poissa

• Internet-ritari
    Protip pekonin leikkaamiseen - käytä saksia. Veitsellä saa vain haavoi käsiin, kun saksilla voi vaan *nips naps*
    Kirjattu
  • 19.06.13 - klo:18:25
    Tai sitten ostaa valmiiksi pilkottua pekonia. Tosin tuo sormien leikkely kuuluu asiaan.

Edit: Ja miksi edes liata myös saksia kun pilkkoo sipulit kuitenkin veitsellä?
    « Viimeksi muokattu: 19.06.13 - klo:18:31 kirjoittanut apathy »

Kirjattu
  • 19.06.13 - klo:19:41
    Valmiiksi pilkottu pekoni on kalliimpaa ja saksilla leikkely kestää n. 10 sekuntia. Ja sakset voi huuhdella puhtaaksi heti leikkelyn jälkeen, tuskin tarvii edes pesuainetta.
    Kirjattu
  • 19.06.13 - klo:20:57

Sotakoira Poissa

• D-Dog
    Mimmosii nakkisormia te oikeen ootte jos ette saa veitellä pekonia palaks? Vai onko kenties vaan shaibat keittiövälineet, mene ja tiedä. Ite upotin viime kuussa 120€ kunnon veitsi-ja-leikkuulauta settiin ja on ollu safkan teko lentosaa sen jälkeen. En tiä miten jotkut inhoo ruuanlaittoa, itelle harva asia rennompaa ku viikonloppuiltana joku kokkaus olunen käessä ja sabatti radiossa :)
    Kirjattu
  • 19.06.13 - klo:22:17

Hero Poissa

• Internet-ritari
    Jos nyt aiheesta välttämättä nyt keskustellaan, niin peruskeittiössä niillä veitsillä on hieman nihkeää viilellä pekonia palasiksi. Saksilla ne saa aika näppärästi pieniksi paloiksi.
    Kirjattu
  • 19.06.13 - klo:22:18
    Otan yleensä koko pekoninipun paketista ja silppuan suoraan kuumalle pannulle. Ei sotkeudu leikkuulautaakaan.
    Kirjattu
  • 19.06.13 - klo:22:36
    Sakset on helpompi pestä kuin lauta. Lautaa ei välttämättä tarvitse pelkän sipulin takia pestä, mutta pekonin takia tarvitsee.
    Kirjattu
  • 20.06.13 - klo:01:23
    Ja sitten päästään aiheeseen: millaisia leikkuulautoja käytätte jos pekonin paloittelun jäljitä pitäisi ihan tiskiharjaa sekä -ainetta käyttää?
    Itsellä aina riittänyt huutelu, ja pesen sitten kun(jos) tiskaan.

Ja edelleen, se sormien leikkely kuuluu tuohon reseptiin; ei ruoka ole hyvää jos sen eteen ei koe tuskaa.

Kirjattu
  • 20.06.13 - klo:01:33
    Mun leikkuulauta painaa useamman kilon ja on melko iso, niin en aina jaksaisi sitä raahata lavuaarin alle, kun se sijaitsee 10 metrin päässä yhteiskeittiössä.

Sormien leikkely ei kuulu ruoanlaittoon >_> Jos leikkelee sormiaan, ei osaa. (Minäkin leikkelen sormiani joskus. En osaa.)
    Kirjattu
  • 20.06.13 - klo:08:57

Hero Poissa

• Internet-ritari
    Also, tein tuota illalla. 4/5, ei maistu salami.
    Kirjattu
  • 20.06.13 - klo:14:35
    Sormien leikkely ei kuulu ruoanlaittoon >_> Jos leikkelee sormiaan, ei osaa. (Minäkin leikkelen sormiani joskus. En osaa.)

Ruoan valmistus on taidetta ja taide usein vaadii tuskaa. Näytä että sinullakin on selkäranka! Tai edes koita sisäistää se, että kyseessä oli selvääkin selvempi vitsi (muttei kuitenkaan niin hauska, että sinunlaisesi tosikko pitäisi siitä).

Hero, eihän siinä salamin pitäisikään maistua, ellet laita salamia siihen pekonin sijasta. :D

Ja niin vielä tartun yhteen asiaan:

Valmiiksi pilkottu pekoni on kalliimpaa.

Mitä brändiä mahdollisesti ostat valmiiksi pilkottua pekonia? Sillä ainakin S-ryhmän kaupoista saatava Rainbow'n pekonisilppu ei poikkea suljupekonista kilohinnaltaan kuin ehkä pari senttiä. Ei edes ollut muovipaloja tai lasia joukossa.
    « Viimeksi muokattu: 20.06.13 - klo:14:38 kirjoittanut apathy »

Kirjattu
  • 23.06.13 - klo:20:25

Tapza Poissa

• Katkeroitunut nörtti
      • Wii-numero: 7790-9571-7387-3403
      • Xbox Live Gamertag: Tapzaa
      • Steam ID: Thapzaa
    Tajusin tässä eräänä päivänä, että ruoanlaitto ja leivonta on itse asiassa aika mukavaa puuhaa. Mm. tämmöisen jälkkärin olen ehtinyt jo pariin otteeseen väsätä ja päätin nyt jakaa reseptin täälläkin.

Omenakaurapaistos

Ainesosat:

N. 5 omenaa (koot vaihtelevat, joten määrä kannattaa arvioida sen mukaisesti)
    100 g voita
    3 dl kaurahiutaleita
    0,5 dl sokeria
    0,5 dl fariinisokeria
    sitruunamehua
    kanelia

Valmistus:

Kuori omenat, poista niistä siemenkodat ja pilko jäljelle jäävä aines ohuehkoiksi siivuiksi. Asettele siivut vuokaan, ruiskuta päälle jonkin verran sitruunamehua (enemmän, jos omenat ovat makeita ja vähemmän, jos happamia) ja ripottele päälle hiukan kanelia ja fariinisokeria. Mittaa voi, sulata se mikrossa ja sekoita kaurahiutaleiden sekä sokereiden kanssa. Lisää kanelia oman maun mukaan, kokemukseni perusteella sitä laittaa aika runsaasti. Sekoita ja kaada seos sitten omenoiden päälle. Jos haluat, voit myös lisätä kanelin vasta tässä vaiheessa ripottelemalla sen seoksen päälle. Laita paistos uuniin ja anna lojua siellä, kunnes pinta on ruskistunut ja alla muhivat omenat pehmenneet (tässä meni omalla kohdallani noin 20 minuuttia 225 asteessa). Tarjoile ja nauti esim. vaniljakastikkeen tai jäätelön kera.

Annos on varsin iso joten itselleen tai vain parille muulle kokkaavien kannattaa suosiolla ainakin puolittaa ainesmäärät.
    Lasken pääomaa.
    Kirjattu
  • 23.06.13 - klo:21:40
    Todella hyvää tuollainen. Tulikin oikein vesi kielelle, kun mietinkin, että olisipa omenakaurapaistosta. Pitääkin taas tehdä itsekin tuota :)

Vielä parempaa saa mielestäni aikaiseksi, kun tekeekin paistoksen omenan sijaan raparperista. Sokeria kannattaa ehkä silloin laittaa hieman enemmän. Kanelin voi korvata muuten kardemummalla taikka laittaa molempia. (Sitruunamehu muuten kannattaa jättää pois, jos tekee raparperista.)
    Kirjattu
  • 11.07.13 - klo:19:25

Sotakoira Poissa

• D-Dog
    Tein karbonarapastasta oman variaation.

1ps (~225g) savustettuja kinkkukuutioita
    ~200g pekonia (tässä tapauksessa lihatiskiltä)
    1prk Kippari-savujuustolla maustettua ruokakermaa
    Vähän mozzarellaraastetta (pienin mahd. pussi kelpaa ihan hyvin)
    300g pastaa (luomugnocceja omassa tapauksessani)
    Vähän mustapippuria
    Vähän suolaa
    Pari valkosipulin kynttä
    Basilikaa (ei pakko olla tuoretta mutta suosittelen)

Paistat vaan pekonit sillä välin kun makaroonit kiehuvat ja kippaat loppuhetkillä kinkkukuutiot joukkoon ja annat niillekin vähän väriä päälle.
    Kun pasta valmis, huuhdo, kaada takisin kattilaan ja sotke sekaan kerma + mausteet (pilko tietty valkosipuli aika pieneksi, jauhekin käy)

Kuva valmiista safkasta (syön yöpöydälläni, deal with it)
    Kirjattu
  • 30.09.13 - klo:16:55
    Pekonia ja vihreitä papuja

Paketti pekonia
    Pakastettuja vihreitä papuja
    Sipuli

Silppua paketillinen pekonia pannulle saksilla. Paista sopivasti. Pekonin paistuessa silppua kokonainen sipuli ja lisää se vähän ajan päästä pannuun. Ruskista sipuleita vähän aikaa ja laita sekaan sopiva määrä vihreitä papuja pakasteesta. Paista sen verran, että pavut ovat kuumia. Kaada lautaselle ja syö.

Joku voi ehkä haluta tehdä tämän kanssa vaikkapa perunamuusia tai jotain, mutta minä syön sellaisenaan. Hyvää.
    Kirjattu
  • 23.02.15 - klo:12:12

Temathael Poissa

• Mighty Pirate
      • Nintendo Network ID: Temathael
      • 3DS-ystäväkoodi: 3737-9533-9532
      • Steam ID: Temathael
    Oon tässä viimeaikoina tehny itselleni ja kavereille kaikellaista suomalaista safkaa hieman soveltaen. Tässä on hiton hyvän mustikkapiirakan melko yksinkertainen ohje.

Pohja

150g voita
        150g sokeria
        1 muna

200g vehnäjauhoja
        1 teelusikka leivinjauhetta

Täyte

~300g mustikkaa
        ~250ml vaniljajugurttia
        50g sokeria
        1 muna

1. Uuni 200 asteeseen
    2. Seikoita huoneenlämpönen pehmeä voi ja sokeri vaahtomaiseksi ja sitten sekaan muna
    3. Jauhot ja leivinjauhe messiin, sekoita kunnes taikinamaista.
    4. Voitele piirakkavuoka tms. ja levitä taikina sille. Uuniin 10 minuutiksi ja ota pois.

5. Kaada mustikat esipaistetun pohjan päälle
    6. Sekoita yhteen jugurtti, muna ja sokeri. Levitä mustikoiden päälle.

7. Vielä 30 minuutiks uuniin.
    8. Odottele että viilenee ettei suu pala, hyvää ruokahalua!

(click to show/hide)
    Edit//Kuva korjattu?
    « Viimeksi muokattu: 30.11.15 - klo:23:24 kirjoittanut Temathael »
    Olen
    Kirjattu
  • 23.02.15 - klo:23:44
    En olekaan jukurtilla noita koskaan tehnyt, vaan valintani on aina kohdistunut rahkaan. Täytyykin kokeilla joku kerta :) Näyttää hyvälle.

Tee niille mämmiä.
    Kirjattu
  • 28.11.15 - klo:12:00
    Kaverini täyttää 25-vuotta ja kaveriporukassamme on ollut tapana aina muistaa toisia leipomalla kakku. Joskus ollaan kyllä ostettukin ja välillä tekoset ovat olleet niin rumia, etten ole niin kovin paljoa kehdannut niitä mihinkään postata, mutta nyt tein kyllä vaivalla hienon kakun ihan itse:

Mansikkamoussetäytekakku italialaisella marengilla.

Kakussa on 16 munaa ja neljän munan keltuaiset. Ensin tein kaksi viiden munan sokerikakkupohjaa. Sitten tein sitruunakiisseliä, johon laitoin kuusi munaa. Jaoin kiisselin kahtia ja lisäsin toiseen satsiin kolme liivatelehteä ja toiseen kuusi. Kuuden liivatelehden satsin kaadoin tehosekoittimeen ja laitoin sekaan puoli kiloa mansikoita. Vispasin 0,3 dl kermaa ja sekoitin sen mansikkakiisseliin varovaisesti, sain hyytymistä vaille valmista mansikkamoussea.

Leikkasin sokerikakkupohjat kahteen kerrokseen. Asetin kattilaan leivinpaperia pohjalle ja reunoille ja aloin kasaamaan. Kakkupohja, vähän sitruunakiisselihyydykettä, vähän enemmän mansikkamoussea. Toista kaksi kertaa, lisää päälle viimeinen neljästä sokerikakkukerroksesta ja laitetaan päälle vielä hieman mansikkamoussea estämään kakun kuivuminen. Laitoin jääkaappiin hyytymään yöksi ja nyt äsken tein italialaisen marengin: neljän munan valkuaiset sekoittimeen pyörimään ja vettä ja sokeria kattilaan. Sokeriliemestä piti saada aivan vitun kuumaa, 120 astetta sanoi ohje, mutta vitustako minulla mitään kattilalämpömittaria ole, joten menin vähän persfiiliksellä ja jossain kohtaa liuos melkein kiehui yli. Noh, nopeasti hätiin ja pois liedeltä ja kaadoin ohuena nauhana tehosekoittimeen, jossa olevat valkuaiset olivat jo kovia (= valmiina). Annoin tehosekoittimen pyöriä kunnes tehosekoittimen kulho ei enää ollut lämmin. Sen jälkeen lusikoin sen kakun päälle ja koristelin koko komeuden mansikan viipaleilla.

Mukailee erittäin vahvasti tätä reseptiä: https://www.howtocookthat.net/public_html/strawberry-mousse-cake/ Vaihdoin liivatejauheen liivatelehdiksi suhteella 1 tl = 2 liivatelehteä eli 1 rkl = 6 liivatelehteä. Lisäksi korvasin maissijauhon perunajauholla. Tein myös kakkupohjan omalla reseptilläni, koska How to Cook That:n resepti oli mielestäni tarpeettoman monimutkainen ja vaikea, minkä lisäksi tein myös italialaisen marengin netistä löytämälläni toisella reseptillä, johon ei kuulunut muita aineita kuin vettä, sokeria ja munanvalkuaisia.

Vihje: älkää tehkö samaa virhettä kuin minä ja käyttäkö valmiiksi arkkeihin leikattua leivinpaperia. Meinasin tulla hulluksi ja heittää kirveen kaivoon sen kanssa. Ostakaa vaikka erikseen yhtenä rullana olevaa leivinpaperia.

On varmaankin kaunein koskaan tekemäni kakku.

Edit//Kuva lisätty!

Kuva ei toimi enää.
    « Viimeksi muokattu: 28.11.15 - klo:12:20 kirjoittanut Tube »
    Kirjattu
  • 06.11.16 - klo:14:28

Echo Poissa

• Touhoun ainoa miesbossi
      • Nintendo Network ID: EchouR
      • 3DS-ystäväkoodi: 3883-8022-6252
      • Xbox Live Gamertag: EchouFIN
      • PSN ID: EchouFIN
      • Steam ID: FrostByteFIN
      • Mun profiili
    NiksiResetti: Nykyään Lähin Pizzan lätty maistuu pahville. Lisää Amerikan Dressingiä niin pääset Flavor Towniin.

Enpä ainakaan ole hupiukko.
    Kirjattu
  • 04.05.17 - klo:17:33
    Paistettua riisiä ja katkarapuja

Keitin riisiä (hyödynsin katkarapujen nesteet keitinvedessä, niin tuli vissiin kai ehkä makua enemmän riisiin). Kuullotin yhden sipulin öljyssä ja dumppasin päälle katkaravut. Vähän aikaa katkarapuja ja sipulia pannulla pyöriteltyäni laitoin riisit pannuun ja lisäsin vitusti öljyä, jotta riisi ottaisi paremmin lämpöä pannusta ja tulisi rapeammaksi. Mukaan vähän pakastevihanneksia ja sitten sekoittelin pannulla. Maistui sellaisenaankin, mutta käytin kastikkeena kermaviilikastiketta, jota olin maistanut mm. sitruunamehulla, sinapilla ja muutamalla teelusikalla pikkelsiä.

Aika harvoin tulee tehtyä mitään katkaravuista, ja hyviä olivat taas. Tein niin paljon, että tästä syön vielä huomennakin ja sitten pakastan ehkä puolet siitä, mitä tein. Öljyä oli varmaan reilu desi tässä neljässä-kuudessa annoksessa, mutta voi olla, että olisin pärjännyt vähemmälläkin.
    Kirjattu
  • 09.05.17 - klo:14:09
    Kanasalaatti Tuben tapaan

Paista kanaa/broileria (itse käytin jonkun 200 g). Mausta se jollain (itse käytin jotain karpalochilitahnaa ja en muita mausteita). Levitä basilikanlehtiä lautaselle ja ehkä vielä sillee hienosti asetellen jos jaksat (itse käytin kaikki isot lehdet yhdestä basilikaruukusta reunoille ja heitin pieniä keskelle ja vähän jäi vielä yli). Pilko kirsikkatomaatteja puoliksi ja puolita ja viipaloi yksi mozzarellapallo. Heitä suurin osa niistä basilikan päälle. (Tavallinen tomaatti pieneksi pilkottuna kelpaa myös.) Laita kanat koko komeuden päälle ja sitten loput mozzarellat ja tomaatit + vähän basilikaa kanan päälle. Syö jonkun juoman kanssa, mutta valitse joku parempi juoma kuin Koff APA.
    « Viimeksi muokattu: 09.05.17 - klo:14:11 kirjoittanut Tube »
    Kirjattu
  • 16.05.17 - klo:02:52
    Pizza

Tämä ei ehkä niinkään ole resepti (paitsi pohjan osalta), vaan enemmän jaan ruoanlaittokokemuksen.

Valmis pizza

Pohja:

1,5 dl vettä
    Puoli pussia kuivahiivaa/puoli pakettia tuorehiivaa
    Sopivasti suolaa (1 rkl tj?)
    2 rkl öljyä
    Noin 3 dl durumjauhoja

Durumjauhot ovat hieman kalliimpia kuin "tavalliset" jauhot, mutta niistä todella tulee paljon parempi pizzapohja, joka on vaivattomampi vaivata ja muotoilla pohjaksi. Öljynä kelpaa ainakin rypsiöljy tai oliiviöljy, vaikka toisaalta tässä toimisi varmaan myös voi tai jokin muu ruoanlaittoon soveltuva rasva.

Laita kaikki ainekset jauhoja lukuun ottamatta kulhoon, sekoita, lisää jauhot pienissä osissa haarukalla sekoittaen kunnes taikina on niin paksua, että täytyy siirtyä vaivaamaan käsin. Vaivaa taikinaan sitko ja lisää tarvittava määrä jauhoja. Jätä taikina nousemaan liinan alle. Hyvä niksi on muuten nostattaa taikinaa uunissa, joka ei ole päällä, koska siellä on yleensä sopiva lämpötila ja ei ole vetoa. Kun taikina on noussut, muotoile siitä pizzapohja ja jätä se vielä pöydällä nousemaan liinan alle. Laita uuni lämpiämään 250 asteeseen tässä kohtaa.

Itse olen pilannut monta pizzaa laittamalla liikaa täytteitä siten, että se muistuttaa enemmän suota kuin pizzaa. Tästä viisastuneena olin varautunut tekemään pizzan niukoilla täytteillä. Itse laitoin kolme ja puoli ruokalusikallista tomaattimurskaa, puoli pakettia pekonia, yhden pallon mozzarellaa ja puolikkaan paprikan. Laitoin myös vähäiset jämät pastajuustojauheesta, jota minulla oli, mutta olisin pärjännyt hyvin ilmankin - mozzarellan lisäksi ei tarvitse muuta juustoa, koska se sulaa itsessään tarpeeksi. Laitettuasi valitsemasi täytteet ja uunin lämmettyä laita pizza sisään. Tässä vaiheessa rikoin kolme munaa ja vispasin niitä haarukalla sen verran, että keltuaiset ja valkuaiset olivat sekoittuneet yhteen. Pizzan oltua uunissa 10 minuuttia otin sen ulos, kaadoin munat pizzan päälle ja laitoin sen takaisin kypsentymään vielä reiluksi viideksi minuutiksi. Kolme munaa oli liikaa, ja osa munasta valui pizzan reunojen yli pellille. Jatkossa aion laittaa vain kaksi tai yhden.

Pizza ennen kuin se meni uuniin (eli myös ennen kuin kaadoin munan sen päälle)

Pizza oli herkullista ja yritän jatkossakin tehdä pizzat hieman vähäisemmillä täytteillä. Pizza teki todella kylläiseksi, enkä meinannut jaksaa syödä sitä kokonaan, mutta söin kuitenkin, koska se oli niin hyvää. Huomionarvoisena mainitsisin myös sen, että yksinkertaisemmilla täytteillä pizza oli paljon vaivattomampi tehdä, kun ei tarvinnut valmistella suurta pinoa eri täytteitä, eikä tämän tekemiseen mennyt sen enempää vaivaa kuin minkä tahansa arkisafkan valmistamiseen.

Pizza maistui paremmalta ilman liiallista täytemattoa, mutta se oli myös kohtalaisen halpa. Olen tottunut siihen, että kun tekee pizzaa itse, se maksaa melko paljon, kun pizzan päälle laittaa kaikki täytteet juustoraasteesta sinihomejuuston kautta oliiveihin ja rucolaan, mutta nyt tähän pizzaan meni muutaman euron edestä täytteitä. Mozarella maksoi euron ja muista täytteistä kului muutaman euron satsi. Tietysti jos osaa täytteistä ei voi hyödyntää muissa ruoissa (tai tehdä useampaa pizzaa samalla kertaa), vaan ne pilaantuvat, tulee annokselle aika paljon enemmän hintaa. Minulla jäljelle jäi munia, paprikaa, pekonia ja tomaattimurkaa, mikä tietysti tarkoittaa, että niille tulee keksiä jokin muu käyttötarkoitus tai tehdä lähipäivinä lisää pizzaa. Durumjauhot, hiivat ym. säilyvät seuraavaan pizzaan.
    « Viimeksi muokattu: 16.05.17 - klo:02:54 kirjoittanut Tube »
    Kirjattu