Rekisteröidy,


niin voit osallistua keskusteluihin
niin foorumilla kuin IRC-kanavallakin.
Rekisteröidy nyt!

Kirjaudu!



Pysy aina kirjautuneena sisälle

Deus Ex: Hum▲n Revolution

31.08.11 - klo:20:34

Turjake Poissa

  • Törö
  • Hail to the King, baby!
    • 3DS-ystäväkoodi: 4527-7665-4643
    • Xbox Live Gamertag: Turjace
    • PSN ID: Turjace
    • Steam ID: turjace
    • Törön vuodatus, teh blogi


Deus Ex: Human Revoltion on kiitellyn Deus Ex -pelin esiosa ja samalla pelisarjan kolmas osa. Tässä lähitulevaisuuteen sijoittuvassa pelissä keskeisessä osassa ovat ns. augmentaatiot. Nämä erikoisvoimat mahdollistavat lähestulkoon epäinhimillisiä kykyjä, mikä tietenkin luo aikamoista kitkaa augmentoituneiden ja tavallisten pulliaisten välille. Joka tapauksessa pääsankarimme Adam Jensenille käy köpelösti pelin alussa ja kaveri palkitaan ruhtinaallisilla augmentaatiovoimilla. Tästä alkaakin eräs tunnelmallisimmista peleistä vähään aikaan.

Deus Ex: Human Revolutionia on aika vaikea asettaa minkään kategorian alle. Pääpiirteissään peli on roolipeli, sillä tarinavetoinen seikkailumme painottaa keskustelua ja Jensenin kykyjen upgradetusta. Toisaalta pelissä voi myös vältellä viholliskontaktia kuin Metal Gearissa konsanaan, joten hiiviskelypelikin tämä on. Aseetkin voi lauttaa laulamaan, mikäli haluaa pelistään räiskintäkokemuksen. Tämä summaa aika hyvin sen, mistä Deus Ex: Human Revolutionissa on kyse: valinnoista. Ne eivät nimittäin ulotu pelkästään Jensenin kykyjen parantelemiseen, vaan aivan aidosti useammankin kohtauksen pystyy ratkaisemaan hyvin eri tavalla riippuen siitä, millaisen lähestymistavan itse valitsee ja millaiseen suuntaan on hahmoaan halunnut kehittää. Esimerkiksi eräässä kohtauksessa minun piti ohittaa valtaisa robottien ja vartijoiden täyttämä, varsin avoin alue. Suoran räiskimisen sijaan halusin painottaa viholliskontaktien välttämistä, joten pyrin etsimään suojaisia reittejä. Satuin löytämään isokokoisen laatikon, jonka nostin ostamallani augmentaatiokyvyllä. Laatikon takaa paljastui ilmastointikanava, jota pitkin alitin koko vaarallisen alueen sekunneissa.

Pelin keskeisessä osassa ovat siis augmentaatiokyvyt. Näitä saa niin tehtäviä ratkomalla, ihmisiä auttamalla kuin uusia paikkoja tutkimalla, sekä erilaisista bonuksista. Kyvyt ovat keskenään oivallisessa tasapainossa, ja pelaaja voi kehittää pelihahmostaan sellaisen kuin haluaa. Pelaaja voi esimerkiksi valita Jensenille kyvyn hetkelliseen näkymättömyyteen, tai sitten antaa tälle mahdollisuuden tehdä kolmimetrisiä loikkia, selästä avautuvan laskuvarjon tai vaikka mahdollisuuden nähdä seinien läpi. Valinta on pelaajan. Ja sehän tässä huikean tiiviin tunnelman lisäksi parasta onkin.

Olen pelannut peliä nyt arvioni mukaan aika reilusti yli 10 tuntia ja olen ymmärtääkseni vasta melko alussa. Pelattavaa riittää. Tunnelma on helvetin mainio, pelaaminen on addiktoivaa, kykyjen hankkimisesta tulee lähestulkoon pakkomielle ja salaisuuksien ja vaihtoehtoisten reittien etsiminen on sekä mielekästä että palkitsevaa. Oikeastaan ainoat huonot asiat, mitä tähän hätään keksin, ovat ainakin Xboxilla kovat latausajat ja vähän irralliselta tuntuvat pomotaistelut. Kokonaisuutena peli on ollut tähän mennessä erittäin vakuuttavaa settiä, jota suosittelen lämpimästi kaikille scifihörhöille.

Ovatko muut pelanneet? Mitä pidätte? Vai etkö vielä ole kerennyt poistamaan tätä herkkutekelettä kauppojen hyllyltä? Miten tilanne ikinä onkaan, sana on vapaa.
« Viimeksi muokattu: 11.12.12 - klo:06:20 kirjoittanut Tube »
<+Cyna> Turjake on resetin paras tyyppi, aattelin mainita
<Tinglemies> välillä en itsekään erota pelaanko personaa vai nussinko törön kaa
<+mm. Detonat, coconuut, Linkkiro> Törö adminiks


ANIME ON PASKAA USKOKAA JO SKYWARD SWORD MYÖS JA DC
Kirjattu
  • ::
  • 31.08.11 - klo:20:50
    En ole pelannut itse, seurannut vain vierestä kun pari kaveria on tätä pelannut. Toinen heistä jopa achihuorasi täydellisesti, joten paljon sai nähdä. Pelkästään katsomisen perusteella voisi sanoa, että näyttää oikeasti ehkäpä parhaimmalta Xbox 360 -peliltä mikä tänä vuonna on ulos tullut. Olen ollut todella yllättynyt, että miten omaperäinen tämä on loppujenlopuksi ollut. Sen huomaa, kun kaksi täysin erityyppistä kaveria pelaa tämän pelin läpi, miten paljon mahdollisuuksia tämä tapaus on täynnä...

    Itsekin haluan pelata tämän läpi, mutta en edes rupea moiseen hommaan tässä vaiheessa, kun ei isommat pelit jaksa herättää kiinnostusta tällä hetkellä. Se ei ole pelin vika, ja juurikin sen takia.
    全力で!
    Kirjattu
  • ::
  • 31.08.11 - klo:21:07
    Helposti vuoden kiinnostavimpia julkaisuja. Ensimmäistä Deus Exiä vasta kentän verran tullut pelattua ja siinä jo huomasi monia vaihtoehtoisia tapoja suorittaa tehtävänsä. Ilmeisesti tässä ollaan päästy ainakin lähellä ensimmäisen osan monipuolisuutta. Hemmetin hyvä juttu. Noin muutenkin kuullut lähinnä hyvää tästä. Tilattunakin kerkesi jo olla, mutta jäi sitten ostamatta, kun on muuta pelattavaa hillittömät määrät. Muutamat kerrat on meinannut senkin jälkeen mennä vielä ostoon. <_<
    Kirjattu
  • ::
  • 31.08.11 - klo:21:48
    Ensimmäinen Deus Ex oli mielestäni tylsä, yllätyksetön, totaalisen keskinkertainen tekele. Vien divariin katumatta lainkaan. HR:n hankin jos hankin.
    Kirjattu
  • ::
  • 31.08.11 - klo:21:56

    Tapza Poissa

    • Katkeroitunut nörtti
      • Wii-numero: 7790-9571-7387-3403
      • Xbox Live Gamertag: Tapzaa
      • Steam ID: Thapzaa
    Aluksi olin kiinnostunut vain pelin maailmasta ja tarinasta, sillä tällainen synkkää tulevaisuutta maalaileva, mahdollisesti kantaaottava sci-fi tuntuu kolahtavan minuun lähes poikkeuksetta. Kun mukaan vielä heitetään suuria korporaatioita ja salaliittoja, alkaa soppa lipua jo sairaalloisen kiehtovan puolelle. Varsinaisesta pelistä en kuitenkaan ollut erityisen innostunut, ennen kuin näin tämän videon.

    Hehheh ja ihan tosissaan, mielenkiintoiseen maailmaan sijoittuva, ilmeisesti kiehtovalla juonella varustettu peli, jossa kokemus vaihtelee sen mukaan, millaisia valintoja hahmonsa suhteen päättää tehdä kuulostaa ihan mielettömän siistiltä. Syksyllä on kuitenkin tulossa muitakin pelejä, joten pitänee vielä miettiä missä vaiheessa kehtaan tämän roikottaa hyllyyni.
    Lasken pääomaa.
    Kirjattu
  • ::
  • 31.08.11 - klo:22:06
    Ostan tämän ja ekan osan sitten joskus. Mahdollisesti alelaarista/Zavvi, play, hut -superalennuksista.
    Kirjattu
  • ::
  • 01.09.11 - klo:00:08

    Agutski Poissa

    • Beer Baron
      • Xbox Live Gamertag: IKSTUGA
      • PSN ID: Agutski
      • Steam ID: AndersHelFin91
    Parhautta! Tulee mieleen vanha kunnon Fallout 3 jostain syystä  :3
    Smokin' Sick Style
    Kirjattu
  • ::
  • 01.09.11 - klo:05:09

    Temathael Poissa

    • Mighty Pirate
      • Nintendo Network ID: Temathael
      • 3DS-ystäväkoodi: 3737-9533-9532
      • Steam ID: Temathael
    Pelailin pelin kertaalleen läpi  pc:llä (n. 25h, jäi sivuquesteja toiselle pelikerralle) ja parista rasittavasta puutteesta huolimatta aivan loistava peli.

    En pitänyt:
    1. lähitaisteluliikkeiden/takedownejen kankeudesta. Oi miksi näiden tekeminen ei voi keskeyttää superpitkää lippaanvaihtoanimaatiota.
    2. vihollisten tekoälyn väliinpitämättömyydestä, eivät seuraa tarpeeksi pitkälle hälytyksen sattuessa
    3. pelin epälineaarisen otteen lievä katoaminen loppua kohden.
    4. bosseja ei voi hoidella muuten kuin tappamalla
    5. kamalan huonolaatuisesti pakatut cgi-välivideot
    6. peli jakaa hieman liikaa praxispisteitä makuuni (näillä siis ostetaan upgradeja augmentaatioihin)

    Pidin:
    Kaikesta muusta. : )
    « Viimeksi muokattu: 01.09.11 - klo:05:12 kirjoittanut Temathael »
    Olen
    Kirjattu
  • ::
  • 01.09.11 - klo:09:47
    4. bosseja ei voi hoidella muuten kuin tappamalla

    GT:n arvostelussa juuri mainittiin että jotkut taistelut voi välttää puhumalla, eikö siinä ole juuri tästä kyse?
    Kirjattu
  • ::
  • 01.09.11 - klo:13:40

    Temathael Poissa

    • Mighty Pirate
      • Nintendo Network ID: Temathael
      • 3DS-ystäväkoodi: 3737-9533-9532
      • Steam ID: Temathael
    Bosseja ei pysty puhumalla hoitelemaan, mutta joitakin muita taistelutilanteita voi ehkä välttää. Nyt pomot tuntuvat vähän irrallisilta ja hölmöiltä, kun kertaakaan ennen bossia ei ole tuliasetta kantanut ja yhtäkkiä pitää sitten ympäri huonetta etsiä pyssyjä joilla ampua.

    (click to show/hide)
    , mutta kaikenkaikkiaan ovat pettymyksiä tilanteina, mikäli odotti jotain stealtimpaa tai diplomaattisempaa.
    Olen
    Kirjattu
  • ::
  • 08.09.11 - klo:15:44
    Suunnilleen samat marmatuksen aiheet kuin Temathaelilla, varsinkin tuo praxis-pisteissä uiminen on varsin ikävä suunnitteluvika, etenkin kun tietää kuinka helposti se olisi ollut korjattavissa. Yritin ylläpitää stealth-hahmoa, mutta reilusti ennen loppua pystyin kuitenkin kaikkien hiiviskelyherkkujen lisäksi hakkeroitumaan jo kaikkialle, iskemään seiniä rikki ja tähtäämään vailla värisemistä. Loppupuolella laiskistuin pahasti vaihtoehtoisten etenemisreittien etsimisessä, kun ovi oli kuitenkin muutaman sekunnin hakkeroinnilla auki.
    "You have 8 praxis points available" tuli täysin puun takaa useitakin kertoja pelin aikana, ja minulta taisi jäädä käyttämättäkin muutama kun olin läpäissyt tarinan.

    Ja tuo bossitaistelusysteemi oli hämmentävän typerä, onneksi erehdyin lukemaan jotain arvostelua ennen pelaamistani, joten ymmärsin kantaa yhtä combat rifleä mukanani koko pelin ajan hiiviskelyetenemisestä huolimatta.

    Ja ehkä kolmanneksi omaa pelinautintoa riepottelleeksi asiaksi sanoisin, että tahditus puudutti todella paljon loppua kohden. Viimeisessä tasossa halusin jo pelin vain loppuvan, joten juoksin vihollisjoukkojen läpi buranaa mussuttaen. Toki tähän voisi väittää, että tarinan kulku ei muunlaista olisi sallinut, mutta yksi Detroitin ja Heng Shan kaltainen vapaampi leikkikenttä tasapainottamassa pelin jälkimmäisen puolikkaan suoraviivaista etenemistä olisi helpottanut todella paljon.

    Mutta pikkumurheita lukuunottamatta todella vaikuttava peli. Suosittelen ehdottomasti kaikille, joilla on mahdollisuus päästä kokeilemaan.
    « Viimeksi muokattu: 08.09.11 - klo:16:09 kirjoittanut Orangevision »
    Kirjattu
  • ::
  • 08.09.11 - klo:19:40

    Turjake Poissa

    • Törö
    • Hail to the King, baby!
      • 3DS-ystäväkoodi: 4527-7665-4643
      • Xbox Live Gamertag: Turjace
      • PSN ID: Turjace
      • Steam ID: turjace
      • Törön vuodatus, teh blogi
    Meni eilen läpi ja mietinkin juuri läpipeluun jälkeen täsmälleen samoja asioita kuin Orangevision ja Tema tuossa ylempänä. Praxis-pisteitä tosiaankin tulee loppupäätä kohti niin reippaasti, että ne oikeasti kätevät ja hyödylliset kyvyt on saatu käyttöönsä jo aikapäiviä ennen lopputekstejä. Pelin alkuvaiheilla joutui oikeasti miettimään pisteiden ohjaamista: haluaako tehdä itsestään entistä kovemman hakkerin vai pitäisikö pisteet sittenkin uhrata vaikka näkymättömyyteen tai laskuvarjoon. Loppupäässä kaikki tämä tuntui merkityksettömältä ja Praxis-pisteiden asettelemiseen alkoi suhtautua ikävän välinpitämättömästi.

    Olen myös täysin samaa mieltä Orangevisionin kanssa rytmityksen kusemisesta lopussa. Räiskinnäksihän ei tässä sentään mennä, mutta se pelin alkupään tutkimisen ilo oli pelkkä muisto vain. Meininki on kahden viimeisen tehtävän aikana valitettavan suoraviivaista ja mielenkiinnotonta puurtamista. Onneksi tämä osio kattaa koko pelistä vain pikkunokareen verran.

    Bossitaistelut olivat pääosin aivan uskomatonta tuubaa. Taistelut olivat ensinnäkin uskomattoman irrallisia kokonaisuuksia, jotka rikkoivat rytmitystä pahemman kerran. Lisäksi nämä pomot vain sattuivat tupsahtamaan paikalle vailla minkäänmoista taustatarinaa. Keitä nämä kaverit ovat? Miksi he ovat Jenseniä vastassa? Käytännössä bossit ovat vain normivihua yhdeksän miljoonaa kertaa kestävämpiä kavereita, joilta puuttuu sielu, omaperäisyys ja tarina. Pakostakin tuli Metal Gear Solid 3 mieleen, kun näinkin juoneen ja henkilöihin painottavasta pelistä kuitenkin on kyse. Bossien vaikeusaste oli myös jotain hävytöntä. Toisen bossin kohdalla otsa alkoi pullottaa, sillä eihän se perkele kuollut millään. Ilman vapaata tallennusta olisin todennäköisesti heittänyt koko pelin takkaan. Kolmosbossiin keksin erittäin lapsellisen ja systeemiä kusettavan nössötaktiikan, jolla en menettänyt juuri lainkaan elämää koko taistelun aikana. Viimeisessä "bossissa" taas
    (click to show/hide)

    Oikeastaan muuta valittamisen väärtiä en oikein keksi eivätkä nuo mainitsemani viat mitään maailmaa kaatavia ole. Muuten peli on aivan mielettömän tunnelmallinen ja ennen kaikkea hauska. Paikkojen ja reittien tutkiminen on ihan oikeasti pirun siistiä ja palkitsevaa puuhaa. Homma pysyy loppua lukuunottamatta aika upeasti kasassa. Lisäpisteet vielä mainiosta soundtrackista. Pitänee rippailla tuota Augmented Editionin mukana tullutta CD:tä pikapuolin...
    <+Cyna> Turjake on resetin paras tyyppi, aattelin mainita
    <Tinglemies> välillä en itsekään erota pelaanko personaa vai nussinko törön kaa
    <+mm. Detonat, coconuut, Linkkiro> Törö adminiks


    ANIME ON PASKAA USKOKAA JO SKYWARD SWORD MYÖS JA DC
    Kirjattu
  • ::
  • 09.09.11 - klo:16:04

    Raitoningu Poissa

    • From Valhalla
      • Xbox Live Gamertag: Jonttutan
      • PSN ID: Jonttutan
    "Two million copies of Deus Ex: Human Revolution shipped!"  http://twitter.com/#!/SQUARE_ENIX_EU/status/112148412098551808

    Pitääpä omakin tässä kaupasta hakea ;)
    Kirjattu
  • ::
  • 20.09.11 - klo:17:20
    Kirjattu
  • ::
  • 02.10.17 - klo:20:10

    Turjake Poissa

    • Törö
    • Hail to the King, baby!
      • 3DS-ystäväkoodi: 4527-7665-4643
      • Xbox Live Gamertag: Turjace
      • PSN ID: Turjace
      • Steam ID: turjace
      • Törön vuodatus, teh blogi
    Mankind Divided on tosi hyvä peli. Harmi, ettei kukaan ostanut sitä. Ehkä Deus Ex palaa sitten elokuvan muodossa.

    Mankind Divided on tosi pitkälti samanlainen peli kuin Human Revolution. Toki graffat sun muut on tietysti parantuneet miljardi kertaa, mutta rehellisyyden nimissä Mankind Divided tuntui paikoin vähän lisäosamaiselta. Kaikki samat jekut ja kikat ja plääplää on mukana kuin ensimmäisessäkin pelissä. Tosin tällä kertaa tuntui siltä, että asioiden ratkaisemiseen oli useampia vaihtoehtoja kuin Human Revolutionissä. Uuden reitin löytäminen alueita läpi kahlaten tuntuu ihan helvetin tyydyttävältä. Oikeastaan jokaisessa mestassa tuntuu olevan useampi kuin yksi tapa ratkaista tilanne ja se on pelaajana tosi kivaa, etenkin jos onnistuu keksimään jotain vähän out-of-the-box tyylisiä ratkaisuja.

    Augmentaatiot tuntui tämän pelin osalta vähän ristiriitaiselta siinä mielessä, että jossain pelin puolivälissä mielenkiintoisia augmentaatioita ei oikein enää osannut löytyä. Pelityylini oli tosin full stealth enkä rohjennut tappaa ketään, joten käytännössä jätin kaikki tappamiseen liittyvät tietysti avaamatta. Saattaa selittää.

    Äänimiksaus on muuten ainakin PS4:neljällä tehty ihan päin helvettiä eikä optionseista namiskoiden räplääminenkään auttanut asiaan millään. Hmph!

    Sanoisin, että kokonaisuutena Human Revolution on parempi peli, ja suuri osa tästä kunniasta johtuu tietenkin siitä että Mankind Divided on hyvin pitkälti sitä samaa kuin Human Revolution. Erittäin hyviä ja mieleenpainuvia pelejä molemmat, mutta Human Revolutionissa on uutuudenviehätyksen lisäksi parempi tarina, parempi tasapaino ja parempi kenttäsuunnittelu kuin Mankind Dividedissa.
    <+Cyna> Turjake on resetin paras tyyppi, aattelin mainita
    <Tinglemies> välillä en itsekään erota pelaanko personaa vai nussinko törön kaa
    <+mm. Detonat, coconuut, Linkkiro> Törö adminiks


    ANIME ON PASKAA USKOKAA JO SKYWARD SWORD MYÖS JA DC
    Kirjattu
  • ::