Rekisteröidy,


niin voit osallistua keskusteluihin
niin foorumilla kuin IRC-kanavallakin.
Rekisteröidy nyt!

Kirjaudu!



Pysy aina kirjautuneena sisälle

The Elder Scrolls

09.11.11 - klo:01:18
Tässä Skyrimin kynnyksellä voisi varmaankin luoda koko sarjalle oman ketjun, kun tuo Morrowindin lanka ei saanut ilmaa alleen.

The Elder Scrolls sarjana keskittyy siis fiktiiviseen Tamrieliksi kutsuttuun maailmaan, jonne pelaaja tupsahtaa syystä tai toisesta jokaisessa osassa. Tamriel kiteytyy kaikkiaan yhdeksään provinssiin: Cyrodiil, Morrowind, High Rock, the Summerset Isles, Hammerfell, Black Marsh, Skyrim, Valenwood sekä Elsweyr. Jokaisessa provinssissa asuu alueelle ominainen rotu, joista ihmismäisimmät lienevät High Rockin bretonit sekä Cyrodiilin imperialit, kun taas Summerset Isles, Valenwood ja Morrowind ovat suurhaltijoiden, metsähaltijoiden ja pimentohaltijoiden kotikenttiä. Ainoat anthromorfiset rodut argonialaiset sekä khajiitit asustavat Black Marshissa ja Elsweyrissä.
Tästä maailmasta on tähän mennessä saatu rutistettua viisi peliä Bethesda Softworksin toimesta, jotka puretaan seuraavasti:

The Elder Scrolls: Arena on sarjan ensimmäinen, vuonna 1994 julkistettu peli, jossa Tamrielin keisari Uriel Septim seitsämäs on vangittu toiseen ulottuvuuteen, joka tunnetaan nimellä Oblivion. Hänen paikkansa on anastanut keisarillinen taistelumaagi Jagar Tharn ja ainoa tapa saada keisari takaisin on kerätä ja kasata Staff of Chaos.

The Elder Scrolls II: Daggerfall sarjan toisena osata on tuotettu vuonna 1996 ja keskittyy High Rockiin sekä Hammerfelliin. Daggerfall itsessään on kaupunki bretonien High Rockissa ja pelaaja saapuu paikalle keisarin itsensä pyynnöstä, toimeksiantonaan edesmenneen kuningas Lysandus'n aaveen vapauttaminen sekä keisarin Blades-vakoojalle kirjoittaman kirjeen kohtalon selvittäminen.

The Elder Scrolls III: Morrowind kehittyi Bethesdan rattaista vasta keväällä 2002, eli kuutisen vuotta edellisen osan jälkeen. Morrowindin päänäyttämönä toimii pimentohaltijoiden asuttama Vvardenfellin saari (osa Morrowindin provinssia), jolle pelaaja tyrkätään vankina ja vapautetaan täyttämään ennustusta, jonka mukaan (ylläri!) pelaajan kuvausta vastaava henkilö olisi uudelleen syntynyt pyhimys Nerevar. Täyttäessään rooliaan, pelaajan tulee käännyttää sekä paikalliset alkuasukasklaanit että keskenään nahistelevat Talot (Hlaalu, Redoran ja Telvanni) puolelleen ja tuekseen, kun saaren keskellä kohoavassa tulivuoressa pahuus nimeltä Dagoth Ur juonii maailman perusteellista tuhoa ja pelaajan pitää luonnollisesti pysäyttää tämä.
Morrowindin vanaveteen taottiin kaksi lisäpakettia, jotka ovat  todellakin mainitsemisen arvoisia.
Ensimmäinen näistä kahdesta, Tribunal, näki päivänvalonsa syksyllä 2002 ja lähettää pelaajan Morrowindin pääkaupunkiin, Mournholdiin, jatkamaan Nerevarin roolin täyttämistä ja mukaan tempaantuu puoli-jumala jos toinenkin sekä uhkapelailuun taipuvainen metsähaltija. Vaikkakin Tribunal tuo uutta pelialuetta vain vähän lisää, on se silti painonsa arvoinen kullassa.
Toinen lisäosa, Bloodmoon, julkistettiin vuoden 2003 alkupäässä ja viskaa pelaajan Vvardenfellistä luoteeseen sijaitsevalle Solstheimin viikinkisaarelle. Saarta odottaa suuri jumalallinen tapahtuma: Bloodmoon-ennustus, joka yksinkertaisesti selitettynä tapahtuu jonkinmoisen ajan välein (ei muistaakseni mainita missään kohtaa peliä itseään) daedra-jumala Hircinen toimesta ja on eräänlainen metsästys-kisa tälle jumalalle. Jälleen pelaajan tulee ottaa pelastajan rooli ja kukistaa paha daedra-jumala sekä ihmissusi-kätyrinsä.
Vuoden 2003 keväällä tämä pelikokonaisuus julistettiin Vuoden Peliksi ja täten Bethesda päätti uudelleenpainattaa kolmen pelin kompilaation Game of the Year-painoksena, josta tulikin hyvin nopeasti jopa alkuperäispainoksia kovempi hitti.

The Elder Scrolls IV: Oblivion haastoi uuden sukupolven konsolit kilvoittelemaan pc:n kanssa entistä enemmän vuonna 2006 (PS3-versio lykättiin ulos lähes vuotta myöhemmin, 2007). Peli itsessään alkaa pelaajan jälleen ollessa imperialien vankina, tällä kertaa Cyrodiilin pääkaupungin, Imperial Cityn liepeillä olevassa vankilassa. Sinne olisi hahmo jäänytkin, ellei keisarillista perhettä olisi kohdannut tragedia keisarin kolmen pojan (ja myöskin kruununperijöiden) salamurhien myötä. Tämä katastrofi ajaa keisarin pakenemaan kaupungistaan Blades-eliittivartijoiden avustuksella salakäytävästä, jonka (jälleen YLLÄRI!!) sisäänkäynti on pelaajan sellissä. Mukaan tempauduttuaan ja salamurhaajien ansoihin jouduttuaan pelaaja saa keisarilta itseltään tehtäväksi kuljettaa kuninkaallinen riipus Bladesien suurmestarille. Tämän löydettyään, pelaajan tulee avustaa keisarin viimeinen elossa oleva perillinen Tamrielin hallintoistuimelle, jotta tämä voi pelastaa koko maailman hirvittävän daedra-jumala Mehrunes Dagonin yrittäessä vallata ja tuhota kaikki elollinen.
Oblivionin ensimmäinen lisäosa, Knights of the Nine (2006), ei ole Morrowindin Tribunalia kummempi tai suurempi lisäosa, vaikkakin se tuo kasan uutta tehtävää jälleen vanhan legendan roolin täyttämisellä. Tällä kertaa maailmaa uhkaa Cyrodiilissa aiemmin asuneen kansan, Ayliedien, viimeinen kuningas Umaril the Unfeathered, joka tavalla tai toisella jäikin henkiin kansansa tuhouduttua. Pelaajan siis tulee pysäyttää tämä pahuus saamalla entisaikojen sankarin, Pelinal Whitestraken, voimat.
Toinen lisäosa lienee Bethesda Softworksin kruununjalokivi, itse ainakin nostaisin sen norsuunluusta veistetylle jalustalle. Kyseessä on siis 2007 alkuvuodesta julkistettu lisäosajättiläinen Shivering Isles. Tämä lisäri ei periaatteessa ole edes lisäosa, vaan ihan oma pelinsä, sillä pelimaailma on lähestulkoon yhtä kookas kuin Oblivionin oma maailma. Shivering Isles viskaa pelaajan toiseen ulottuvuuteen, jonka voisi periaatteessa laskea osaksi laajaa Oblivionia, daedra-jumala Sheogorathin mielipuoliseen valtakuntaan, Shivering Islesiin. Päästyään ensimmäisen kerran tänne hulluuden tyyssijaan pelaaja tapaa Sheogorathin neuvonantajan Haskillin, joka toivottaa pelaajan tervetulleeksi saarille sekä kertoo Sheogorathin haluavan tavata hänet. Tavattuaan tämän hyvin mielenkiintoisen jumalan, pelaajalle käy ilmi, että hänen pitää ottaa Sheogorathin paikka tämän muuttuessa omaksi vastapuolekseen, kaiken rationalisuuden ja järjestyksen jumalaksi, Jyggalagiksi, joten luonnollisesti uuden Sheogorathin pitää pysäyttää Jyggalag ja tämän tuoma Greymarch.
Lisäosana Shivering Isles on mittavin, mitä itse olen kuunaan kokenut ja Bethesda Softworks tiedoitti maailmalle, ettei aio enää ikinä luoda mitään yhtä massiivista lisäosaa kuin Shivering Isles (tästä syystä FallOut 3:n lisäosat olivatkin aika pieniä).
Oblivion lisäosineen menestyi jopa niinkin hyvin, että vuoden 2007 E3-messuilla julkistettiin tieto, että kyseinen peli kruunataan ko. Vuoden Peliksi ja täten Bethesda tuotti jälleen yhden Game of the Year-painoksen päälle.

The Elder Scrolls V: Skyrim, sarjan viides osa debytoi 11.11.2011, eli tämän viestin kirjoittamisajankohdasta tasan kahden vuorokauden päästä. Aiheesta en itse käy mitään tekstiä latomaan tämän enempiä, sillä nähtäväksi jää saako se yhtä paljon ruusuja sekä kriitikoilta että pelaajilta kuin edeltäjänsä. :)

Nyt tuli aikamoinen litania kirjoitettua. Toivoisin sivistynyttä keskustelua aiheesta/aiheista.
« Viimeksi muokattu: 10.12.12 - klo:02:19 kirjoittanut Tube »
 
You know you've lost when...

My name is Legion, for we are many.
Kirjattu
  • ::
  • 09.11.11 - klo:01:22
    Sarjaan on toki lykätty mukaan muutama muukin spin-offin tyyppinen peli, kuten Legend, Adventures sekä Travels, mutta kokemuksen puutteesta en viitsinyt käydä näiätä spekuloimaan.

    //Tuli vähän kirjoitusvirheen tynkää. Skyrim siis julkaistaan tasan 1 vuorokauden, 22 tunnin ja 42 minuutin päästä aloitusviestin kirjoittamisajankohdasta.


    ////Ja vielä backnotena, tällä kertaa Jikky ei voi sanoa, että aloitusviesti ontuisi. ;)
    « Viimeksi muokattu: 09.11.11 - klo:01:32 kirjoittanut apathy »
     
    You know you've lost when...

    My name is Legion, for we are many.
    Kirjattu
  • ::
  • 09.11.11 - klo:09:23

    Agutski Poissa

    • Beer Baron
      • Xbox Live Gamertag: IKSTUGA
      • PSN ID: Agutski
      • Steam ID: AndersHelFin91
    Kyllä Skyrimia onkin odotettu, parin kaverin kanssa jauhettu pelistä viimesen puolen vuoden ajan varmaa joka päivä. Oblivion ei aikanaan oikeastaan kolahtanut, mutta Skyrim tuntuu korjaavan kaikki edeltäjänsä viat, tällä kerralla pankki räjähtää. Friday friday fridayyyyyyyyyyyy!!
    Smokin' Sick Style
    Kirjattu
  • ::
  • 09.11.11 - klo:10:08
    Ellei jostain tupsahda jymytarjous, hankin itselleni Skyrimin vasta joulun jälestä. Jostain syystä kyseinen peli on näin alkuun vähintään sen 50e jopa Playssa. Zavvin hinnoista en mene vannomaan.

    //Kyllähän Zaavi tarjoaa Skyrimin jopa alle 50e, mutta postit sekä mahdollinen tullaus. :/
    « Viimeksi muokattu: 09.11.11 - klo:10:19 kirjoittanut apathy »
     
    You know you've lost when...

    My name is Legion, for we are many.
    Kirjattu
  • ::
  • 09.11.11 - klo:12:20

    Agutski Poissa

    • Beer Baron
      • Xbox Live Gamertag: IKSTUGA
      • PSN ID: Agutski
      • Steam ID: AndersHelFin91
    Itsehän ajattelin hakea omani gigantista viidelläkympillä heti kun puulaaki vaan avaa ovensa perjantaina.
    Smokin' Sick Style
    Kirjattu
  • ::
  • 09.11.11 - klo:12:48

    Bkkjunk Poissa

    • Kornknarr
      • Wii-numero: 3072 6724 9888 8368
      • 3DS-ystäväkoodi: 4210 4090 8061
      • Xbox Live Gamertag: Bkkjunk
      • PSN ID: Bkkjunk
      • Steam ID: Bkkjunk
    //Kyllähän Zaavi tarjoaa Skyrimin jopa alle 50e, mutta postit sekä mahdollinen tullaus. :/

    EU:n veroalueen sisäiset lähetykset eivät jää tulliin, kun arvonlisäveroa on maksettu jo lähetysmaassa. Kansallisia valmisteveroja voi esim. alkoholin kohdalla joutua maksamaan.

    Itse tilasin Skyrimin Boksille Ahvenanmaalta 43€ hintaan ja perjantaina sen pitäisi kolahtaa postiluukusta!  :) Ajattelin myös käydä katsastamassa Verkkokaupan yömyyntitapahtuman, vaikka en sieltä ostakaan mitään. Pitää sitten sen jälkeen odotella, että posti jaetaan eli vasta johonkin klo. 12.00 aikaan pääsen pelaamaan. ;_;
    MAL


    My hovercraft is full of eels
    Kirjattu
  • ::
  • 09.11.11 - klo:12:53

    Temathael Poissa

    • Mighty Pirate
      • Nintendo Network ID: Temathael
      • 3DS-ystäväkoodi: 3737-9533-9532
      • Steam ID: Temathael
    Tosiaan Ahvenanmaaltahan tuota näyttäisi saavan ihan normaalisti 43 eurolla.

    Modaustuki on 'lähes pakollinen' Bethesdan peleille, siksi itse hankin pelini PC:lle joka lähtee suomestakin alle neljänkympin (ja pääsen samalla nauttimaan paljon sulavammasta ruudunpäivityksestä ja nätimmästä pelistä : ).
    Olen
    Kirjattu
  • ::
  • 11.11.11 - klo:12:32
    Kirjattu
  • ::
  • 11.11.11 - klo:12:56
    Ilmaisen hyväksyntäni tuon kuvakaappauksen huvittavuutta kohtaan.
     
    You know you've lost when...

    My name is Legion, for we are many.
    Kirjattu
  • ::
  • 11.11.11 - klo:13:08

    Agutski Poissa

    • Beer Baron
      • Xbox Live Gamertag: IKSTUGA
      • PSN ID: Agutski
      • Steam ID: AndersHelFin91
    Kävin hakemaa pelin ruokatunnilla, nyt pitäis vielä pari tuntia oottaa, että pääsee töistä... Nihkeetä.
    Smokin' Sick Style
    Kirjattu
  • ::
  • 11.11.11 - klo:13:32
    Do not wait. Käy vessassa, sormet kurkkuun ja päästä ruoat ulos, ilmoita esimiehellesi mahataudista, lähde kotiin, pelaa. Ei se ole vaikeaa.
     
    You know you've lost when...

    My name is Legion, for we are many.
    Kirjattu
  • ::
  • 11.11.11 - klo:14:25
    Kirjattu
  • ::
  • 11.11.11 - klo:16:06

    Temathael Poissa

    • Mighty Pirate
      • Nintendo Network ID: Temathael
      • 3DS-ystäväkoodi: 3737-9533-9532
      • Steam ID: Temathael
    Kirjattu
  • ::
  • 12.11.11 - klo:08:58

    Ingoo Poissa

    • Ei käy käsityökerhossa, vaan elää mafiassa
      • Nintendo Network ID: Ingoo90
      • Xbox Live Gamertag: Sgt Ingoo
      • PSN ID: Ingoo
      • Steam ID: wille_on_kingi
    6h Skyrimiä takana ja kyllä taas huomaa että Bethesda on kyseisen teoksen takana.
    Sain aluksi hieroa äänikortin asetuksia ennen kuin peli edes suostui käynnistymään.
    Sen jälkeen odotti:
    Karmea console Ui, hirveä Fov, Vsync pakotettu päälle, mouse acceleration päällä jne...
    Tunnin sain säätää että pelistä sai pelattavan oloisen ja vieläkin ohjaus tuntuu hieman kankealle.

    Mitä itse peliin tulee, niin löysin luolan jossa sai viettää maksimissaan minuutin ennen kuin peli kaatui.
    Ihan mukava peli muuten ollut, mutta Bethesda on aina Bethesda.
    Kirjattu
  • ::
  • 13.11.11 - klo:03:13
    Paritoista tuntia takana ja kokemus on omalta osaltani ollut lähes täysin positiivista. Liekö tuurista kiinni, mutta koko aikana todistin parin mukin katoavan ryyppäävien hahmojen kädestä ja yksi ratsastaja hevosineen lensi toiveikkaasti etsimään ystävällisempiä mantuja, mutta muuten olen onnistunut välttymään häiritseviltä bugeilta. Peli pyörii todella sulavasti ja kaatuilematta ilman vastaväitteitä, joka on luultavimmin kuusiytimisen hirviöni ansiota. Klikkasin vaan ultraa ja sulavasti on pyörinyt tähän asti.

    Ihmisenä, joka jaksoi pelata Oblivionia sen kuutisen tuntia eikä sen koommin edes pahemmin odotellut Skyrimiä, tämä peli iski ja lujaa. Pohjoinen kylmyys ja lumiset vuoret lämmittää jäistä sieluani paljon tehokkaammin kuin Oblivionin oppikirjaesimerkki geneerisestä haltijafantasiahömppämaailmasta. Ihmisiä pystyy vaihteeksi katsomaan ilman viiltävää myötähäpeää ja maisemat ovat yksinkertaisesti kauniita. Pikkutehtävät ovat myös mukavan vaihtelevia ja jokainen lukemattomista luolastoista on täysin erilainen. Myös Oblivionin täysin sontainen systeemi, joka nostaa vihollisten tasoa sitä mukaan kun oma taso nousee, on korjattu. Mikään ei virkistä samalla tavalla kuin sattumanvaraisen tutkiskelun päättyminen jonkin täysin ylivoimaisen noitakerhon vuosikekkereihin rysähtämiseen. Ja jumalainen, tilanteita kuvaava orkesterimusiikki osaa räjähtää juuri oikeilla hetkillä, saakeli vieköön.

    Tämä taitaa olla myös ensimmäinen peli pariin vuoteen, jota olen jaksanut pelata seitsemän tuntia yhteen putkeen. Ymmärtämättä tämän toisen maailman ajan kulkua ollenkaan.
    Näin siis minulla. Tuntuu jotenkin mullistavalta, kun yhtäkkiä pystyy pelaamaan jotain peliä kuin silloin joskus ennen vanhaan.

    (Pientä haisevaa kakkaa edustaa konsolisoidut valikot ja epätasainen tekstuurien renderöinti.)
    Kirjattu
  • ::
  • 14.11.11 - klo:00:16
    Peli pyörii todella sulavasti ja kaatuilematta ilman vastaväitteitä, joka on luultavimmin kuusiytimisen hirviöni ansiota.

    Tuskinpa vaan. Peli ei hyödy kahta ydintä useammasta käytännössä lainkaan.

    Kummempia en tältä odottanut, mutta ajattelin nyt testailla, kun niin moni kovasti koittanut sarjaa suositella. 28 tuntia takana ja onhan se aikamoinen eepos. Kaunis, laaja, ja eläväinen maailma täynnä ties mitä kivaa tutkittavaa. Ylimaallisen eeppinen soundtrack onnistuu useimmiten sinkoamaan tunnelman katosta läpi. Tykkään.
    Kirjattu
  • ::
  • 14.11.11 - klo:00:58
    En ole täysin varma, paljonko peliä on takana (näkeekö tuon konsoliversiossa jostakin?), mutta useampi tunti tämän parissa on vierähtänyt joka tapauksessa. Joten pieniä ajatelmia:

    Paljon on näkynyt valitusta (lähinnä PC-pelaajilta) siitä, kuinka valikot ym. kusevat täysin, lähinnä siksi, että ne ovat suunniteltu konsoleille. Itse olen pelannut aikaisemmin Elder Scrollsit PC:llä, mutta moisen masiinan puutteen vuoksi (ehkä seuraava kone sitten) ostin Skyrimin boksille. Ja oikeassa olette - valikot ovat selkeästi konsoleita ajatellen tehdyt, sillä ne skulaavat melko moitteettomasti. Tykkään, mutta ottaisi varmaan itseänikin päähän jos samoja valikkoja joutuisin PC:llä käyttämään.

    Jos valituksia on kuulunut valikkojen konsolikeskeisyydestä niin on sitä kuulunut myös grafiikoiden vastaavanlaisesta ilmiöstä. "Kun piti pakata levy Xbox-levylle niin grafiikat vedettiin alas" ja niin edelleen. Ja täytyy myöntää, odotin ehkä grafiikoilta enemmän. En ole pettynyt sinänsä - pelin maailma on sen verran iso, että grafiikat eivät välttämättä voikaan olla mitään "parasta ikinä" koko ajan. Tiedä sitten mitä olen pelannut, mutta minusta Skyrimin grafiikat näyttävät boksilla kuitenkin hieman vanhentuneilta paikka paikoin. Onneksi kuitenkin maisemat ja maailma ovat molemmat sen verran immersiivisiä, etten itseasiassa tule pidemmässä peluussa huomanneeksi grafiikkojen puutteita juur ollenkaan. Eli sinänsä aika pikkuseikka tämäkin.

    Itse peli sen sijaan on ainakin tähän mennessä ollut mitä loistokkain. Oblivionin jos ei tylsien niin "vähän elottomien" kaupunkien sijaan kaupungeissa tapahtuu jotain ja ihmiset oikeasti tekevät jotain. Yksi hakkaa puuta, toinen takoo aseita ja kolmas kaupittelee kaaleja. Eikä tällainen eloisuus rajoitu vain kaupunkiin - satunnaiset tapaamiset rosvojen ynnä muiden mantuja matkustavien heppujen kanssa rehevöittävät peliä entisestään. Itseasiassa hitaahkolla hepusellani eteen ravatessa tapasin ainakin viime matkalla pysähtyä jokaisen ihmisen kohdalle toivoen, että jollakin olisi jotain sanottavaa. Ja olihan niillä aina välillä - varkaidenkin kanssa keskusteleminen oli ihan kiintoisaa, vaikka keskustelut niiden kanssa on vissiinkin aina samanlaisia (?). Keskustelusysteemi on aika peruspätevä ja ainakin Oblivionin järkyttävä "keskusteluympyrä" on poissa. Musiikit ovat taattua TES-laatua ja juoni... noh, juonesta en ehkä vielä viitsi heittää pahempaa arviota kun en kovin pitkällä ole. Ihan kiinnostavia tehtävät tähän mennessä ovat olleet.

    Ai niin, ja se vaikeustaso joka ei säädy on aika mainio juttu kanssa. Olen aina ihan kauhuissani kun näen jättiläisen tai jonkin muun olion, minkä voittamiseen minulla ei ole mitään mahdollisuuksia...
    "I'll go walking in circles while doubting the very ground beneath me"
    Kirjattu
  • ::
  • 14.11.11 - klo:01:51
    Käsittääkseni vaikeustason säätely on vietä Skyrimistä pois. En tiedä miten asian laita on todellisuudessa.
     
    You know you've lost when...

    My name is Legion, for we are many.
    Kirjattu
  • ::
  • 14.11.11 - klo:06:51
    Tuskinpa vaan. Peli ei hyödy kahta ydintä useammasta käytännössä lainkaan.
    "Kuusiytimisellä hirviöllä" viittasin tietysti prosessorien kautta tietokoneen kokonaislaatuun. Että muutkin speksit liikkuvat samoissa sfääreissä. Niinq.
    Tuli tuossa muuten lopetettua kahdeksan tunnin putki. Toista päivää peräkkäin.
    Kirjattu
  • ::
  • 14.11.11 - klo:07:45

    Ingoo Poissa

    • Ei käy käsityökerhossa, vaan elää mafiassa
      • Nintendo Network ID: Ingoo90
      • Xbox Live Gamertag: Sgt Ingoo
      • PSN ID: Ingoo
      • Steam ID: wille_on_kingi
    Ei munkaan kone ole paskimmasta päästä, mutta silti aika nihkeästi pysyy ultralla @ 1080p 60 fps :

    Gtx 570
    i5 2500k @ 4,2
    8 Gigaa rammia
    Kirjattu
  • ::
  • 14.11.11 - klo:11:22
    "Kuusiytimisellä hirviöllä" viittasin tietysti prosessorien kautta tietokoneen kokonaislaatuun. Että muutkin speksit liikkuvat samoissa sfääreissä. Niinq.
    Tuli tuossa muuten lopetettua kahdeksan tunnin putki. Toista päivää peräkkäin.

    Prosessori tässä aika helposti rajoittaa kulkua ja 4Ghz Sandy Bridgekään ei riitä tasaiseen 60fps ultralla. Mutta jos itelle tuntuu sulavalta niin sehän se pääasia on. Joka tapauksessa aika hanurista, että vielä 2011 lopussa julkaistavasta pelistä ei löydy kunnon multithreading tukea. Ei edes kolmelle säikeelle, vaikka boksi versiosta todennäköisimmin portattu.
    Kirjattu
  • ::
  • 15.11.11 - klo:21:58

    Ingoo Poissa

    • Ei käy käsityökerhossa, vaan elää mafiassa
      • Nintendo Network ID: Ingoo90
      • Xbox Live Gamertag: Sgt Ingoo
      • PSN ID: Ingoo
      • Steam ID: wille_on_kingi
    Ubermap Modi
    Menee ehdottomasti käyttöön.
    Kirjattu
  • ::
  • 18.11.11 - klo:07:42

    Tapza Poissa

    • Katkeroitunut nörtti
      • Wii-numero: 7790-9571-7387-3403
      • Xbox Live Gamertag: Tapzaa
      • Steam ID: Thapzaa
    Jostain syystä ruvennut kiinnostamaan tämä peli, vaikken aiemmin Elder Scrolls-hehkutuksille ole korvaani lotkauttanut. Johtuu ehkä siitä, ettei tuommonen ns. totinen ja yksityiskohtainen fantasia ole joitakin poikkeuksia lukuun ottamatta pahemmin houkutellut. En tiedä, miksi tämäkään sitten kiinnostaisi, en ole edes pelistä katsonut mitään gameplay-videoita tai vastaavia, tai ylipäätään tiedä sen meiningistä hirveästi. Jotenkin yhtäkkiä vain tekee mieli kokea todella laaja ja huolella rakennettu fantasiamaailma pelimuodossa. Ja onhan siinä lohikäärmeitäkin.

    Luultavasti menee kuitenkin hankintaan vasta intin jälkeen. Ajan- ja rahankäyttöä pitää valvoa, kuten aina. Hyvä tekosyy jättää kiinnostavatkin pelit kaupan hyllyille.
    Lasken pääomaa.
    Kirjattu
  • ::
  • 18.11.11 - klo:13:21
    Luultavasti menee kuitenkin hankintaan vasta intin jälkeen. Ajan- ja rahankäyttöä pitää valvoa, kuten aina. Hyvä tekosyy jättää kiinnostavatkin pelit kaupan hyllyille.

    Tuohon kohtaan et usko itsekkää. :D

    Itse hankin Skyrimin vasta joulun jälkeen, uskoisin sen olevan tuolloin halvempi. Lisäksi saan vähän enemmän käyttörahaa joka kuukaudelle aika tarkkaan helmikuun alusta lähtien. :3
     
    You know you've lost when...

    My name is Legion, for we are many.
    Kirjattu
  • ::
  • 18.11.11 - klo:14:51

    Ingoo Poissa

    • Ei käy käsityökerhossa, vaan elää mafiassa
      • Nintendo Network ID: Ingoo90
      • Xbox Live Gamertag: Sgt Ingoo
      • PSN ID: Ingoo
      • Steam ID: wille_on_kingi
    Kirjattu
  • ::
  • 18.11.11 - klo:17:33
    « Viimeksi muokattu: 18.11.11 - klo:17:35 kirjoittanut Influ »
    Kirjattu
  • ::
  • 18.11.11 - klo:17:48
    Kirjattu
  • ::
  • 29.11.11 - klo:16:25

    Tingle Poissa

    • Paavo
      • 3DS-ystäväkoodi: 1478-3942-1487
      • Xbox Live Gamertag: Tinglemies
      • PSN ID: Tinglemies
      • Steam ID: Paavomies
      • Academic Nintendo Club RY
    Oho, Famitsulta täydet.
    <Tapza> tinglest on kyl vähän hankala ottaa selvää
    <Tapza> se on tollanen saatananmoinen kusipää ja paras tuntemani ihminen, tosi mukava ja aivan perseestä
    <Kraidi> tarvitset vieroitusta epätodellisuudesta
    <JJJANI> vittu ku paavolle ei voi ees vittuilla ilman et menee ite ihan sekasin
    <henuck> olis kyl melkonen auschwitz olla jumissa jossain ovessa/sen takana ja kuunnella ffxiii ja paavon paskalaatikkojuttuja
    <Turjake> VITTU TINGLE NYT TURPA KIINNI
    Kirjattu
  • ::
  • 29.11.11 - klo:17:12

    Ingoo Poissa

    • Ei käy käsityökerhossa, vaan elää mafiassa
      • Nintendo Network ID: Ingoo90
      • Xbox Live Gamertag: Sgt Ingoo
      • PSN ID: Ingoo
      • Steam ID: wille_on_kingi
    Bethesda on vissiin ostanut mainostilaa Famitsulta.

    Huomenna patchi. Saa nähdä rikkooko tuo peliä vielä enemmän.
    Kirjattu
  • ::
  • 29.11.11 - klo:17:17

    heplo Poissa

    • Resetin paskin jätkä
    • I'm back and I'm watching you.
    Ensimmäinen peli ikinä, joka ei ole kiinnostanut pätkääkään videoiden yms. perusteella, mutta pelatessa vienyt mukanaan täysin. Joku siellä sanoikin, että jaksaa pelata niin kuin pienempänä, aivan samat fiilikset!

    Mutta on perkeleen buginen.
    I Päiväkotikerho I
    "Joka reikään banaania."
    Kirjattu
  • ::
  • 29.11.11 - klo:17:36

    Ingoo Poissa

    • Ei käy käsityökerhossa, vaan elää mafiassa
      • Nintendo Network ID: Ingoo90
      • Xbox Live Gamertag: Sgt Ingoo
      • PSN ID: Ingoo
      • Steam ID: wille_on_kingi
    50h takana ja ei kummempia bugeja ole esiintynyt, mitä nyt täytyi äänikortin kanssa pelleillä ennen kuin peli suostui käynnistymään.
    Kirjattu
  • ::
  • 23.12.11 - klo:12:34

    Ingoo Poissa

    • Ei käy käsityökerhossa, vaan elää mafiassa
      • Nintendo Network ID: Ingoo90
      • Xbox Live Gamertag: Sgt Ingoo
      • PSN ID: Ingoo
      • Steam ID: wille_on_kingi
    Mikäli Skyrimiä vielä joku pelaa, niin viikko sitten ilmestyi ensimmäinen toimiva UI modi:
    SkyUi

    Vaatii toimiakseen Skyrim Script Extenderin uusimman version. Sen voi napata täältä : Linkki

    Suositukset myös eilen julkaistulle Acceleration Layer modille, joka nostaa fps:ää.
    Acceleration Layer

    Voi tosin aiheuttaa skriptiongelmia joidenkin tehtävien kanssa, mutta vain pienellä todennäköisyydellä.

    Vaatii myös Skyrim Script Extenderin.
    Kirjattu
  • ::
  • 14.01.12 - klo:15:53
    Tässä eräs päivä kävin vähän aprikoimaan, pitäisikö joskus aloittaa modaamaan jotain kolmesta viimeisimmästä...

    Morrowindin modauksen osaan jossain määrin, ja Oblivionin myös, mutta Skyrimin CS on jokseenkin hakusessa. Innokkaita tähän puuhaan?
     
    You know you've lost when...

    My name is Legion, for we are many.
    Kirjattu
  • ::
  • 24.01.12 - klo:10:57

    Ingoo Poissa

    • Ei käy käsityökerhossa, vaan elää mafiassa
      • Nintendo Network ID: Ingoo90
      • Xbox Live Gamertag: Sgt Ingoo
      • PSN ID: Ingoo
      • Steam ID: wille_on_kingi
    Uusin betavaiheessa oleva patchi 1.4 lisäsi ~15fps Whiterunissa ja Markarthissa. Ei tarvitse enää pitää prossua ylikelloissa tasaisen 60fps saamiseksi.

    Kirjattu
  • ::
  • 01.06.12 - klo:03:07

    Echo Poissa

    • Touhoun ainoa miesbossi
      • Nintendo Network ID: EchouR
      • 3DS-ystäväkoodi: 3883-8022-6252
      • Xbox Live Gamertag: EchouFIN
      • PSN ID: EchouFIN
      • Steam ID: FrostByteFIN
      • Mun profiili
    DLC:tä pukkaa kesällä. Pääsee leikkimään Belmontia. Dawnguard-niminen järjestö metsästää vampyyrejä ketkä voivat muuttua gargoyleiksi. Douvahkiini voi liittyä joko Dawnguardiin tai gargoylivampyyreihin, ketkä haluavat tuhota auringon, tuon vampyyrien suurimman heikkouden. DLC:n mukana tulee mm varsijousi (!) ja mahdollisuus huitoa hevosen selässä. Päivityksen mukana tulleiden uusista tiedoistoista päätellen luvassa on myös veden ottamista ja kaatamista, itkeviä kakaroita ja eleitä dialogissa. Vanhuskääröäkin nähdään tässä lisäseikkailussa.

    DLC tulee ekana boxille, sitten PC ja lopulta PS3.

    Ai niin ja trailu.

    Enpä ainakaan ole hupiukko.
    Kirjattu
  • ::
  • 01.06.12 - klo:09:40

    Ingoo Poissa

    • Ei käy käsityökerhossa, vaan elää mafiassa
      • Nintendo Network ID: Ingoo90
      • Xbox Live Gamertag: Sgt Ingoo
      • PSN ID: Ingoo
      • Steam ID: wille_on_kingi
    Hevosen päältä huitelu tuli 1.6 patchissa. Ihan kivalta tuo Dawnguardi näytti, vaikka suurin osa lisäkontentista onkin suoraan Bethesda Game Jamista.
    « Viimeksi muokattu: 01.06.12 - klo:14:32 kirjoittanut Ingoo »
    Kirjattu
  • ::
  • 26.06.12 - klo:22:28

    Echo Poissa

    • Touhoun ainoa miesbossi
      • Nintendo Network ID: EchouR
      • 3DS-ystäväkoodi: 3883-8022-6252
      • Xbox Live Gamertag: EchouFIN
      • PSN ID: EchouFIN
      • Steam ID: FrostByteFIN
      • Mun profiili
    Tosi hyvä tää DLC. Varsijousi on hauska ase ja Dragonbone aseet <3
    Dialogit ja seuraajat ovat elävämpiä. Esimerkiksi kaupassa eräs seuraaja päätti istuutua tuolille sillä aikaa kun porisin myyjän kanssa.

    Enpä ainakaan ole hupiukko.
    Kirjattu
  • ::
  • 11.10.12 - klo:08:43
    Ainiin, tulipa sitten itsekkin ostettua Skyrim boxille. Enää en palaa aiempiin osiin, vaan ymppään koneeni huipputehokkaaksi, alan päntätä hardcore-luokan ohjelmointia sekä pelituottamista ja väsään massiivisen modin pc-versioon.
    Tuntunee Goodmanilta.
     
    You know you've lost when...

    My name is Legion, for we are many.
    Kirjattu
  • ::
  • 21.10.12 - klo:15:23
    Aloitin pari päivää sitten uuden pelin, jossa aloin käymään läpi thieffi/yleinen sniikki/sniputus- tyyppistä hahmoa. Sitä pelaillessani käväisi mielessä, että olisiko ihmisillä yleistä innostusta vaikkapa lukea meikäläisen sekoiluista seikkailuista pitkin Taivaanreunaa. Jo perus overworldiä eestaas ramppaillessakin tapahtuu siinä pelissä niin paljon asioita, että niistä varmaan saisi ihan hyvin tekstiä.
    Kirjattu
  • ::
  • 21.10.12 - klo:17:47

    Echo Poissa

    • Touhoun ainoa miesbossi
      • Nintendo Network ID: EchouR
      • 3DS-ystäväkoodi: 3883-8022-6252
      • Xbox Live Gamertag: EchouFIN
      • PSN ID: EchouFIN
      • Steam ID: FrostByteFIN
      • Mun profiili
    Kerran lähti lohikäärme karkuun kun olin haavoittanut sitä. Se vaan lensi pois päin kunnes ei enää näkynyt "tutkalla". Haravoin koko alueen läpi, mutta sitä ei löytynyt.

    Enpä ainakaan ole hupiukko.
    Kirjattu
  • ::
  • 21.10.12 - klo:18:48
    Noin käy usein. Dragonrend on ihan kiva kun loharilla on ihan vähän terveyttä jäljellä, ei lähde tuolloin karkuun. :>

    Juuh, jäi hieman työrupeaman takia telakalle omat Skyrimit, mutta ehkä tuota jaksaa jatkaa ennen kun AC3.
     
    You know you've lost when...

    My name is Legion, for we are many.
    Kirjattu
  • ::
  • 22.10.12 - klo:11:46
    Kerran lähti lohikäärme karkuun kun olin haavoittanut sitä. Se vaan lensi pois päin kunnes ei enää näkynyt "tutkalla". Haravoin koko alueen läpi, mutta sitä ei löytynyt.
    Heh, mulla mreinasi käydä samoin, mutta paikalle pälähtänyt myrskyviittapartio (jota oli modilla kasvatettu kymmenmiehiseksi) osui paikalle ja pisti lohariin muutaman nuolen.
    Kirjattu
  • ::
  • 05.11.12 - klo:18:05

    Echo Poissa

    • Touhoun ainoa miesbossi
      • Nintendo Network ID: EchouR
      • 3DS-ystäväkoodi: 3883-8022-6252
      • Xbox Live Gamertag: EchouFIN
      • PSN ID: EchouFIN
      • Steam ID: FrostByteFIN
      • Mun profiili
    OH GOD OH MAN OH GOD OH MAN

    Eli seuraava dlc kantaa nimeä "Dragonborn". Kyseessä ei ole Hearthfiren kaltainen kamapaketti vaan Dawnguardin tapainen seikkailu. Dragonborn sijoittuu Solstheimin saarelle jonka arkkitehtuuri on varmasti tuttu Morrowindin pelanneille. Ensimmäinen Dragonborn (joka on paha) uhkaa palata maailmaan ja sankarin, nykyisen Dragonbornin tehtävä on estää paluu. Sankari kohtaa uusia hirviöitä kuten ruman pikku peikkokansan joista osa ratsastaa elukoilla. Sankari pääsee myös ratsastamaan lohikäärmeellä.

    Dragonborn DLC tulee Xboxille 4. joulukuuta.

    Enpä ainakaan ole hupiukko.
    Kirjattu
  • ::
  • 05.11.12 - klo:18:16

    Ingoo Poissa

    • Ei käy käsityökerhossa, vaan elää mafiassa
      • Nintendo Network ID: Ingoo90
      • Xbox Live Gamertag: Sgt Ingoo
      • PSN ID: Ingoo
      • Steam ID: wille_on_kingi
    Solstheim  O_O saakelin boksin kuukauden yksinoikeus
    Kirjattu
  • ::
  • 26.11.12 - klo:02:41

    Echo Poissa

    • Touhoun ainoa miesbossi
      • Nintendo Network ID: EchouR
      • 3DS-ystäväkoodi: 3883-8022-6252
      • Xbox Live Gamertag: EchouFIN
      • PSN ID: EchouFIN
      • Steam ID: FrostByteFIN
      • Mun profiili
    Aloitinpas uuden pelin, imperial meleettäjä battleaxella, Master mode only eikä mitään loitsuja tai hiipimistä. Helvetin hauskaa HC-meininkiä. :D

    Enpä ainakaan ole hupiukko.
    Kirjattu
  • ::
  • 26.11.12 - klo:16:49
    En tiedä mistä johtuu, mutta, meikäläistä SKyrim tuntuu koko ajan ohjaavan sniikkailevan jousimiehen suuntaan. Loitsut on Illuusioita ja parannusta lukuunottamatta niin tehottomia, ja piilosta ampuminen niin tehokkasta (varsinkin kun jouset on yksi pelin kovimmista aseryhmistä) että Loitsuja tai suoraa ryntäystä ei vaan kannata käyttää. Varsinkin kun miekka ja kilpi toimii yhdistelmänä niin tehokkaasti, että siinä saa vastustaja hakata aika tosissaan ennen kuin kilven läpi tuntuu mitään. Tähän kun yhdistellään vähän väistelyä, mahdollisuus purkaa voimakkaat hyökkäykset , sekä shield bashillä aikaansadut helpot lyömäpaikat, tuntuu kilven kanssa meneminen toimivammalta kuin mikään muu systeemi.

    Kyllästyin kuitenkin varsinkin Tuho- ja Muuntamiskoulujen ylimalkaiseen paskuuteen. Uberkalliita loitsuja, joita saa paiskoa kuin viimeistä päivää että pahainen Bandit Outlaw heittää veivit, tai jotka antaa samanverran suojaa kuin samantasoinen kevyt haarniska jos taito siihen on yhdessä. Ja jos tämä vaikuttaa ongelmlta, niin odottakaapas kun mana loppuu eikä mukana ole haarniskoita tai aseita. Lisäksi dualcasti on kohtalaisen paska. Lisälämä on naurettavan pieni, ja manacosti ihan kivasti isompi. Saa olla aika tieúkka paikka että tuolla selviää hengissä.

    Onneksi on modit.
    Kirjattu
  • ::
  • 26.11.12 - klo:19:49

    Sotakoira Poissa

    • D-Dog
      • PSN ID: Dracoaeon
      • Steam ID: Sotakoira
    Onkos Skyrimiin olemassa minkäänlaista modia joka uudistaisi tai muuttaisi koko tappelusysteemiä jotenkin? Jostain syystä vaikka kuinka yritän ja muuten nautin pelistä paljon, niin taistelu on kamalaa paskaa. Pelissä melee-taistelulla on niin iso osa, etten siedä kankeita animaatioita, ääniä ja muutenkin täysin munatonta meininkiä. Taikurilla pelaaminen on hiukan siedettävämpää, mutta en ole oikein maagien fani. Jouskarilla pelaaminen taas on ihan liian helppoa. :/

    Ehkä liika Dark Soulsin, Chivalryn ja Mount & Bladen pelaaminen on vaan tuhonnut Skyrimistä nauttimisen omalla kohdallani, mutten vaan mitenkään kestä pelata tuota paria varttia kauempaa. ,_,
    Kirjattu
  • ::
  • 26.11.12 - klo:20:04

    Ingoo Poissa

    • Ei käy käsityökerhossa, vaan elää mafiassa
      • Nintendo Network ID: Ingoo90
      • Xbox Live Gamertag: Sgt Ingoo
      • PSN ID: Ingoo
      • Steam ID: wille_on_kingi
    Requiemia jengi on kehunut.
    Kirjattu
  • ::
  • 27.11.12 - klo:09:33
    Kokeilin tuota. Ensireaktiot on vähän että huhhuh.

    Tappeluihin tuli jotenkin paljon enemmän tunnelmaa, kun iskujen torjumisesta on tullut uskottava vaihtoehto, ja asioiden mennessä pieleen kuolema on mahdollinen, usein jopa todennäköinen vaihtoehto käpälämäelle. Jouset on teholtaan jossain tikarien ja miekkojen välissä, mutta kun jo pelkät nuolet tekee kovempaa base-lämää kuin pahainen sotavasara, on se aikamoinen laaki. Se oma hahmo tuntuu muutenkin jotenkin alivoimaiselta kättelyssä, kun käytännössä alaston bandiitti kestää parikin nuolta, mutta oma hahmo tuntuu kuolevan jo pelkästä kevyen ärtyneestä katseesta. Potioneillekin tuli jotain käyttöä, kun aloitusspellejä ei enää olekaan kaikilla lajeilla, eikä pelkkä tunnin seisoskelu anna hipareita takaisin.

    Stamina tuntuu kanssa vaikuttavan paljon ainakin liikkumisnopeuteen, ja plussat siitä että enää ei ole mahdollista kantee nelisen kertaa omaa painoaan loottina.

    Olo on sis vähän kuin Morrowindiä pelaisi, mutta ilman classin antamia boosteja.

    Sitten craftaus. Jostain kumman syystä peruscraftailu onnistuu tiettyjä sepäntöitä lukuunottamatta. Olen aika varma että lajikohtainen juttu tämä ei ole, mutta yhtäkkiä vaikka pajasta tulee jos jonkinnäköistä perusjuttua, en saa edes pahaista rautatikaria teroitettua tai kypärän parannuksia tehtyä koska taidot ei riitä.

    E: Dawnguarditon versio oli melko buginen, tutuiksi tulivat mm. vahingoittumatomat Draugrit, ja Dawnguardin versio hajoili koko ajan, joten ei jaksa enää.
    « Viimeksi muokattu: 27.11.12 - klo:18:00 kirjoittanut Roykka »
    Kirjattu
  • ::
  • 03.12.12 - klo:21:41

    Echo Poissa

    • Touhoun ainoa miesbossi
      • Nintendo Network ID: EchouR
      • 3DS-ystäväkoodi: 3883-8022-6252
      • Xbox Live Gamertag: EchouFIN
      • PSN ID: EchouFIN
      • Steam ID: FrostByteFIN
      • Mun profiili
    Bethesdan mukaan Dragonborn on tähän asti paras Skyrim-lisäri. Miekat, kääröt ja juomat valmiiksi, huomenna Solstheimiin. :D

    Enpä ainakaan ole hupiukko.
    Kirjattu
  • ::