Rekisteröidy,


niin voit osallistua keskusteluihin
niin foorumilla kuin IRC-kanavallakin.
Rekisteröidy nyt!

Kirjaudu!





Metroid

01.12.12 - klo:00:43
Metroideille on omia topiccejaan, mutte tehdään nyt oma, koska asiani koskee yleisemmin koko sarjaa. Tai oikeastaan kaksi asiaa, joista kumpikaan ei sovi yksittäiseen ketjuun.

Ensinnä, haluaisiko joku vaihdella Metroid Prime -trilogian friend vouchereita? Olisi kiva saada avattua tuo ruudunkaappaustyökalu eikä noista muistakaan nyt varmaan haittaa olisi. On kyllä varmaan kevyesti Metroid Prime Trilogyn paskin ominaisuus nuo Friend Voucherit. Uudelleenpeluuarvo tykkää, kun pelaa tuota joskus kymmenen vuoden päästä, kun Nintendo on sulkenut palvelimensa. Siinä vaiheessa tulee vituttamaan, etenkin kun koko ominaisuus on olemassa vain promotakseen sitä, että Wiin saa kiinni intterveppiin, kun se Metroid Prime 3:n julkistamisaikoihin oli uusi ja hieno juttu, eikä sitä vissiin haluttu Trilogystä pois ottaa.

No niin, eteenpäin. Tuli tuossa tosiaan pelattua Metroid Prime Trilogy läpi veteranilla. Jossain vaiheessa tulee palata sen pariin hyper mode -vaikeusasteella, mutta antaa sen nyt vielä toistaiseksi odotella. Sillä välin voisin miettiä pelaavani jotain muuta Metroidia, kun kerran sarja tuntuu maistuvan. Kysymys on kuitenkin, että ovatko 2D-Metroidit niin kaukana Prime-trilogiasta, että voisin aivan yhtä hyvin viettää aikaani jonkun muun sarjan kimpussa? Jos uskotte, että 2D-Metroiditkin tuntuvat Primestä tykänneestä gutalta, mistä Metroidista kannattaisi aloitella? Olen pelannut Super Metroidia sen verran, että pakenin Ridleytä sieltä ekasta paikasta ja pääsin Zebesin pinnalle, jossa haahuilin pari minuuttia. Muihin Prime-trilogian ulkopuolisiin peleihin en ole edes koskenut. Other M:ää saisi vissiin melko halvalla, mutta onko mitään järkeä aloittaa Prime-sarjan ulkopuolista elämäänsä sillä? Entä voisiko olla fiksu veto lainata kaverilta tähän väliin Hunters, kun kerran Primen makuun olen päässyt kiinni? Mielipiteitä?

Sarjan pelien omia lankoja:

Metroid Prime
Metroid Prime 2: Echoes
Metroid Prime 3: Corruption
Metroid Prime: Hunters
Metroid Prime Pinball
Metroid: Other M
Metroid: Samus Returns
« Viimeksi muokattu: 17.09.17 - klo:15:01 kirjoittanut Osireon »
Kirjattu
  • ::
  • 01.12.12 - klo:10:10

    mosse Poissa

    • Mosse
    2D-Metroideista ainakin Fusion ja Super ovat täysin ohittamattomia. Super Metroidissa tuo 2D-metroid -kaava on jalostettu niin lähelle täydellistä kuin ikinä voi ja se muistuttaa Primeja enemmän maailman avoimuuden puolesta. Super Metroid on siis siinä mielessä ehkä helpoimmin lähestyttävä, joten siitä kannattaa aloittaa.

    Fusion taas on huomattavasti tiiviimpi ja lineaarisempi pläjäys, mikä voi tulla ehkä pienenä shokkina, jos tykkäilee avoimemmasta meiningistä. Pelissä kun ei esimerkiksi tiettyjen pisteiden jälkeen pääse enää lainkaan palaamaan vanhoille alueille. Se ei silti sinänsä latista pelin viehätystä, sillä tunnelma ja rytmitys ovat kohdallaan.

    Zero Missionkaan ei ole huono, mutta ei yllä läheskään samalle tasolle kahden edellä mainitun kanssa. Muut 2D-inkarnaatiot ovat jääneet kokeilematta.

    [22:22] <+Linkkiro> Miks Mosse tietää kaiken >_>
    [22:23] <+pandem> koska mosse on paras
    Kirjattu
  • ::
  • 01.12.12 - klo:12:00

    Arctic Fox Poissa

    • Vulpes Arctos
    Trilogystä olen läpäissyt vain ensimmäisen Primen. Pitäisi varmaan hypätä Echoesin ja Corruptionin kimppuun jossain välissä. Echoesia pelasin melko tarkalleen viisi vuotta sitten GameCubella, mutta Corruptioniin en ole koskaan koskenutkaan. Ensimmäinen Prime on etenkin Wii-ohjauksella höystettynä sellaista nirvanaa, että heikompaa hirvittää. Minulla on kuitenkin sama ongelma kuin Tubella, kaksiulotteiset Metroidit ovat nimittäin kokematta. Minulta löytyisi 3DS:n Virtual Consolesta pari Metroidia. Ykköstä kokeilin, mutta en ymmärrettävästi innostunut. Tönköt kontrollit ja kova vaikeus ajoivat minut pakoon jo muutamassa minuutissa. Mielenkiintoisemmalta vaikuttaisi sitten tuo Primen kanssa samaan aikaan ilmestynyt Fusion. En ole sitäkään ehtinyt vielä kokeilla itse.

    Mitä muuten ihmiset toivoisivat sarjan tulevaisuudelta? Prime 4 tuntuu olevan jokaisen fanin toivelistalla, enkä itsekään varsinaisesti panisi vastaan. Mielelläni näkisin kuitenkin uusia osia pitkästä aikaa käsikonsolilla. 3DS:lle voisi sopia kaksi täysin erityyppistä Metroidia. Tulihan laitteelle sekä kaksi- että kolmiulotteinen Mario, joten ehkä Metroidin kanssa voisi tehdä samoin!

    Fanien kauan kaipailema 2D-Metroid olisi näistä se tärkeämpi. Turhia kosketusruutukikkailuja en kaipaisi, vaan perinteikkään Metroidin uudelle sukupolvelle kustomoituna. Ulkoasu saisi olla yksityiskohtainen, synkkä ja kolmiulotteinen, mutta itse pelattavuus etenisi kaksiulotteisesti. Vaikutteita visuaaliseen suunnitteluun voisi ottaa vaikkapa Xbox 360:n Shadow Complexista, jossa edellä mainittu tyyli toimii mainiosti.

    Toinen haaveeni saa varmaankin totaalisen tyrmäyksen useilta faneilta. Kaipaisin nimittäin jatko-osaa Metroid Prime Huntersille. Ilmestymisensä aikoihin Metroid Prime Huntersin parissa tuli kulutettua kymmeniä tunteja. En nyt puhu täysin unohdettavasta yksinpelikampanjasta, vaan moninpelistä. Nykyään Hunters on ruma, rajoittunut ja ankea, mutta armon vuonna 2006 se oli melkoinen elämys. Miettikää, neljän pelaajan nettimoninpeli käsikonsolilla! Jatko-osa voisi päivittää konseptin tähän päivään sopivaksi. Vähintään kahdeksan pelaajan moninpeli hyvin pyörivällä grafiikalla ja monipuolisilla verkko-ominaisuuksilla... Tämä voisi olla hyvä keino tuoda uutta yleisöä 3DS:n pariin. Kenttien tulisi kyllä olla isompia kuin ykkösessä, ja palkkionmetsästäjiä saisi olla muutama lisää. Minä ainakin ostaisin Metroid Prime Hunters 2:n.

    Ai niin, E-Shoppiin voisi tehdä uuden version Metroid Prime Pinballista. Ykkönen on ihan kelpo flipperi, jonka parissa tuli kiroiltua etenkin armeijan tylsinä vapaahetkinä.

    Kirjattu
  • ::
  • 01.12.12 - klo:12:12
    Yhdyn edelliseen kirjoittajaan 2D metroidn suhteen, paitsi että mielestäni Nintendon kummankin konsolin kaksoisnäyttö olisi jokseenkin täydellinen kaikelle sellaiselle, mitä teknisistä syistä ei ole toteutettu kuin ekassa kahdessa Primessä. Kaksi olkanappia ylös ja alas tähtäämiseen, yksi nappi morffipallolle. Primejen asepuzzlejakin saisi enemmän mukaan.
    Kirjattu
  • ::
  • 11.01.13 - klo:01:02
    Kirjattu
  • ::
  • 17.05.13 - klo:07:13
    Nykyskidit trollaa aika hyvin! Tai sitten tulevaisuudesta on tulossa odotettua synkempi...
    Kirjattu
  • ::
  • 17.05.13 - klo:18:44

    Temathael Poissa

    • Mighty Pirate
    Nauratti oikein nuo. Mehän pelattiin porukalla peli läpi joskus 7-10 vuotiaina ja hankalaa oli. Ei silti valitettu, nykykersoille pitäs kaiken olla niin superhelppoa : D
    Olettaen tietty että ovat edes aitoja tuntemuksia.

    "y cant metroid crawl?"
    Olen
    Kirjattu
  • ::
  • 09.01.14 - klo:14:06
    Tuntuu hyvältä, kun Metroid Wikiassakin jaotellaan ihan erikseen pääsarjan pomot ja Primejen pomot. :>
    Kirjattu
  • ::
  • 30.01.15 - klo:03:25
    Metroid Prime Trilogy nyt Virtual Consolessa. Latasin ja aloitin samantien pelaamaan ykkösestä ja pelisessio venähti kuusituntiseksi. Tämmöistä siis ei nykyään ikinä tapahdu minulle ellei kyseessä ole doto. Syynä tasapainoinen sekoitus nostalgiaa ja se fakta että ainakin tämä ykkönen on edelleen niin perkeleen hyvä peli. Viime läpipeluukerrasta on ilmeisesti niin kauan etten ollut silloin vielä ymmärtänyt mitä Samuksen puvun ääni sanoo kun skannaa lokikirjaan tallentuvia juttuja. Muutenkin tällä kerralla kun enkku kerran on oikeasti hallussa niin otin tavoitteeksi lukea ainakin kaikki tärkeät skannaukset  ja niitä vähemmän tärkeämpiä sen verran kuin kinostaa. Eli ensimmäistä kertaa jopa ymmärrän tämän pelin taustatarinaa ja tapahtumia ja juttuja mikä on ihan kiva. *_* Pelkäsin että saatan oksentaa grafiikoille mutta en sentään, yllättävän hyvin säilynyt. Wiimote-kontrollit ovat myös jumalan lahja.

    Että muistakaahan ladata omanne talteen nyt viikon sisään kun sen vielä kympillä saa, vaikka se normihinta 20e olisi sekin älyttömän hyvä value.
    Kirjattu
  • ::
  • 30.01.15 - klo:03:35
    Joo siis 20 euroakin MP Trilogystä on ryöstöä (tai siis niinkun, saa niin halvalla, että tuntuu, että ryöstää Nintendon U know?), eli niin kauan kuin kympillä saatte, ostakaa ihmeessä.

    Miten muuten noiden nettijuttujen kanssa on toimittu, kun niitä ei vissiin Wii-version omistajat enää saa mitenkään, kun netti meni nurin. Eli onko Wii U -pelaajien mahdollista avata kaikki jutut koko pelistä, vai jääkö valikkoon sitten vain kamaa, jota ei saa auki?
    Kirjattu
  • ::
  • 30.01.15 - klo:19:16
    Miten muuten noiden nettijuttujen kanssa on toimittu, kun niitä ei vissiin Wii-version omistajat enää saa mitenkään, kun netti meni nurin. Eli onko Wii U -pelaajien mahdollista avata kaikki jutut koko pelistä, vai jääkö valikkoon sitten vain kamaa, jota ei saa auki?

    Tuumailin tätä itsekin, ja lyhyen google-session jälkeen löysin tällaisen ratkaisun. Eli pitäis edelleen onnistua pienellä kikkailulla.

    Ostin trilogian heti muna ojossa.
    Kirjattu
  • ::
  • 31.01.15 - klo:00:36
    Tuo taitaa olla totta Wii-version osalta, mutta eivät kai ne niin tyhmiä ole, että myyvät peliä uudelleen puuttumatta tähän? Tai siis, olisi kyllä melko Nintendomaista tehdä juuri niin, mutta fiksu ratkaisuhan olisi vain tehdä sellainen pieni muutos, että friend vouchereita ei tarvitse vaihtaa, vaan aktivoituvat heti, kun ne poimii. (Voisivat sitten olla nimeltäänkin jotain muuta.)
    Kirjattu
  • ::
  • 31.01.15 - klo:04:09
    mutta eivät kai ne niin tyhmiä ole

    Taitavat olla. :(
    Kirjattu
  • ::
  • 31.01.15 - klo:06:22
    Melkoista paskaa, että myydään alusta asti rampautettua tuotetta uudessa ympäristössä. Wiin aikaan tämän ehkä vielä jotenkin ymmärsi, vaikka koko ominaisuuden ainut idea olikin vain markkinoida nettiominaisuutta pelaajille. Aika paskaa markkinointia jo silloin joo, mutta miksi ihmeessä ne eivät hieman korjaisi peliä uusiojulkaisua varten, jotta pelaajat pääsisivät nauttimaan pelistä koko komeudessaan? Toisinaan en vain tajua.
    Kirjattu
  • ::
  • 31.01.15 - klo:06:27
    Missaat pari konseptitaidekuvaa. Eiköhän sen kanssa voi elää.

    Ok selvitin asian oikeasti ja ainoa mainitsemisen arvoinen on Screen Shot Tool, millä ei oikeastaan tee mitään kun nettipalvelut ovat muutenkin alhaalla? Ja nuo Creditit käytetään Trilogyn menussa, eli se ei pelien läpäisyprosentteihin vaikuta.
    « Viimeksi muokattu: 31.01.15 - klo:06:33 kirjoittanut Cyna »
    Kirjattu
  • ::
  • 01.02.15 - klo:19:57
    On se vaan edelleen niin hyvä. Eka Prime siis meni läpi, esineprosentti 100. Lunttasin kolme viimeistä Missile Expansionia koska ei välttämättä innosta haravoida koko maailmaa vielä kertaalleen, vaikka huomasin että esinepäivityksistä lähtee tietynlainen ääni jonka perusteella niiden metsästäminen helpottuu huomattavasti, mutta olisi ihan jepa jos peli vaikka merkitsisi kentät 100% tms. siinä vaiheessa kun sieltä on kaikki kerätty, että olisi edes pieni haju mistä pitää loppuja etsiä. Onneksi scanneja ei lasketa tuohon varsinaiseen läpäisyprosenttiin, meinasin flipata paskat kun selvitin että erään ötökän jääversio, joka ei siis mitenkään mainittavasti eroa ötökän muista versioista, häviää umpimähkäisesti koko pelistä tietyn esineen hommattua, enkä tietenkään tajunnut edes yrittää scannata sitä kun se niin näytti siltä samalta edellisen alueen ötökältä. Ja tämä oli vielä joku pelintekijöiden virhe kun se löytyy vain Amerikka- ja Trilogy-versioista.

    Pelasin Veteranilla ja peli oli aaaivan liian helppo, en ollut lähelläkään kuolemista missään vaiheessa. Veikkaan, että Wiimote-kontrollit helpottavat peliä huomattavasti. Se, ja että onhan tämä peli nyt monesti menty läpi aiemminkin. Kontrollit muuten todella jepa, paitsi että visiirien ja asesäteen vaihtaminen tiukoissa paikoissa vaati välillä useampaa yritystä, lähinnä kai siksi kun vaikka kuinka selkeästi valitsit toisen säteen, se ei vaihdu jos olet ampunut n. sekunnin sisään. Lisäksi minulla meni jatkuvasti visiirinappi ja sädenappi sekasin, JA SEN LISÄKSI vielä visiirien ja säteiden sijainti valikossa hgg.

    Käsitän kyllä pelin pienen ongelman, että kun uuden esineen saatuaan muistaa, että tällähän pääsee sieltä eteenpäin, ja sitten kun menee sinne törmää esteeseen joka vaatisi taas uuden päivityksen, ja sitten joutuu backtrackaamaan takaisin. Tämä tosin on aika yleinen metroidvanioiden "ongelma", ja useimmissa tuollaisissa tapauksissa reissulta löytää lisää ohjuksia tai energiatankin, että reissu ei ihan täysin turha ollut. Zoink sanoi, että peli olisi parempi jos hissit olisivat teleportteja, eli mistä tahansa teleportista pystyisi warppaamaan mihin tahansa toiseen. Minusta tuntuu että tätä ei tehty siitä syystä, että tekijät nimenomaan halusivat pelaajan kulkevan läpi vanhat alueet, joskus useita kertojakin. Tällöin pelaajan palatessa vanhalle alueelle hän saattaa uusilla härpäkkeillään löytää vaikka mitä kivoja droppeja ja ehkä jopa uusia alueita. Huomionarvoista on myös että vanhoille alueille ilmestyy toisinaan uusia vihollisia siksi, että uudet vierailukerrat eivät olisi täysin identtisiä ensimmäiseen. Lisäksi peli tarjoaa useita oikoreittejä jotta backtrackaaminen kävisi joutuisammin.

    Jos hissit olisivat teleportteja, pelaajaa ei koskaan saisi kävelemään läpi ja tutkimaan vanhoja alueita. 

    ... Toisaalta siinä vaiheessa, kun metsästää viimeisiä esineitä, tai jopa pelin läpäisyyn vaadittavia artifacteja, luultavasti arvostaisi että peli päästäisi maailman eri nurkkiin niin nopeasti kun mahdollista. Ehkä tähän olisi voinut keksiä jonkun ratkaisun, esimerkiksi siinä vaiheessa kun pelissä se seuraava tavoite on kerätä ne artifactit, tuo warppaus mahdollisuus aukeaisi, sillä luultavasti siinä vaiheessa pelaaja on jo ehtinyt kulkemaan vanhoja alueita läpi ihan tarpeeksi.

    Kuitenkin, olen sitä mieltä että tämä peli on hyvin loppuun asti mietitty kokonaisuus, loistava pelillinen elämys, liki täydellinen uudelleennäkemys Metroidista 3D-pelinä. 10/5
    « Viimeksi muokattu: 01.02.15 - klo:20:00 kirjoittanut Cyna »
    Kirjattu
  • ::
  • 02.02.15 - klo:05:41
    Aloitin Prime kakkosen, tästä en muistakaan niin paljoa verrattuna ykköseen. Miinuspisteitä ropisee heti tarinnankerronnasta, joka siis tällä kertaa on jostain syystä tehty pakolliseksi pahaksi. Ykkösen oli niin loistavaa kun pelaajalla oli käytännössä vaihtoehto joko olla kiinnostunut tai ei olla kiinnostunut juonesta ja sellaisesta, ja kumpikin vaihtoehto oli täysin ok. Logeja sai lukea sen verran kuin jaksoi eikä mitään pakotettu pelaajalle. Prime kakkonen sanoo fuck that ja sisältää NPC-hahmoja, dialogia, välipätkiä ja flashbackejä. Siinä missä Prime 1 heitti pelaajan planeetalle ilman mitään suurempaa ohjeistusta, Prime 2:ssa törmäät henkilöön joka jostain syystä tuntee Samuksen, kertoo tälle että tämän täytyy käydä kolmessa temppelissä kuin tämä olisi joku stnan Zelda ja avaa pelaajalle pelialueita silloin kun siltä tuntuu. Yleisesti edeskuullutan peleissä minimalistista lähestymistapaa tarinan kannalta, ellei se oli itse pelin kantava voima (esim. Phoenix Wright tai Heavy Rain), Prime 1 toteutti tämän juuri niin kuin pitikin ja Prime 2 tuntuu auttamatta isolta askeleelta taaksepäin tällä saralla.

    Sen muistan Prime 3:sta että juonta ja hahmoja pakotetaan VIELÄ lisää, ääääääääh...

    Mutta joo, tämä vain tämmöinen vuodatus näin ekan tunnin jälkeen, ja sekin ei-niin-tärkeästä pelin osa-alueesta. Harmitti vain.
    Kirjattu
  • ::
  • 02.02.15 - klo:09:57
    Prime 2:ssa tuo pakollinen tarinankerronta oli muistaakseni niin kevyttä, ettei se käynyt missään kohtaa itseäni häiritsemään. Prime 3:ssakin se häiritsi lähinnä sen takia, että se rikkoi kaavan, kun yhtäkkiä siellä on jotain puhuvia afroamerikkalaisia kertomassa, mitä pitää tehdä aiemman hyväksi todetun minimalistisen tarinankerronnan sijaan.
    Kirjattu
  • ::
  • 03.02.15 - klo:00:53
    Joo, ei Echoesin tarina paljoa päälle pukkaa alkuhömpöttelyjen jälkeen. Kun U-mos on sanottavansa sanonut, voit hyvällä omallatunnolla palailla lähinnä temppelin suoritettuasi (ja tämäkin saattaa olla vapaaehtoista). Pelin varsinainen tarina on edelleen skannauksissa joita ei ole sen enempää pakko lukea kuin Prime 1:ssäkään.
    Kirjattu
  • ::
  • 03.02.15 - klo:01:07

    Ihanaakin ihanampi Tomoko

    Echoes on minusta melkein ykkösen veroinen peli, jotenkin se Dark Aether vain iski minuun. Corruption taas on hyvä Fantastic Four -peli, mutta huono Metroid.
    Kirjattu
  • ::
  • 03.02.15 - klo:07:11

    Temathael Poissa

    • Mighty Pirate
    Word.
    Echoes on se ehdoton suosikkini trilogiasta. Olen tästä jonkun verran vuodattanutkin menneisyydessä, joten en jaksa sen enempää nyt. Kuitenkin puhdasta pelisuunnittelullista juhlaa alusta loppuun asti. (Ainoastaan lopun noutotehtävät aiheuttavat pientä närää, joskaan eivät riitä tuhoamaan loistavaa peliä).
    Ja se tunnelma!

    Ei sillä että se ykkönenkään ois huono peli. Ihan loistava.
    « Viimeksi muokattu: 03.02.15 - klo:07:13 kirjoittanut Temathael »
    Olen
    Kirjattu
  • ::
  • 03.02.15 - klo:12:02
    Örf, tämä ei nyt ehkä varsinaisesti liity Metroidiin muuten kuin että sieltä löytyy hyvä esimerkki.

    Eli siis ekaa kertaa kun MP2:ssa pääsee Dark Aetheriin, pelaajalle näytetään välipätkä kuinka Samus kurkoittaa suojakentän ulkopuolelle ja satuttaa itseään. Ja vielä sen lisäksi ruutuun ilmestyy ohjeteksti että juuh josset välipätkästä jos pystynyt päättelemään niin Dark Aetherin ilma ei tee hyvää. Minun mielestäni kumpaakaan näistä ei olisi tarvinnut pelaajalle kertoa, vaan sen olisi voinut ihan itse oppia kun ekaa kertaa poistuu suojakentästä. Pelien tulisi aina kuin mahdollista välttää turhaa rautalangasta vääntämistä, se on pelaajan aliarviointia. Pelaaja saadaan kokemaan oivaltavaisuutta sun muuta kivaa kun hän itse pääsee oppimaan ja keksimään tällaiset seikat.

    Kuten sanoin, tämä postaus ei niinkään liittynyt Metroidiin niin paljoa kuin mielipiteeseeni siitä mikä on hyvää pelisuunnittelua mutta halusinpahan mainita.
    Kirjattu
  • ::
  • 03.02.15 - klo:12:15

    Tapza Poissa

    • Katkeroitunut nörtti
    Olen aivan samaa mieltä. Prime 1:ssä minua juuri viehätti, miten luonnollisesti ja ilman turhia välipätkiä peli tuntui etenevän. Vaikka kakkosen suora tarinankerronta on minimalistista, olisi peli silti eheämpi ilman sitä. Samaten tuollainen turha asioiden auki kirjoittaminen syö tunnelmaa ja saa pelin tuntumaan ohjatulta kokemukselta vapaan seikkailun sijaan.
    Lasken pääomaa.
    Kirjattu
  • ::
  • 03.02.15 - klo:12:50
    Jep, auki kirjoittaminen lytistää tunnelmaa. Jos on pakko pitää kädestä, niin näytetään sitten välivideossa lähikuvaa asiasta, johon halutaan kiinnitettävän huomiota. Tuo Cynan mainitsema kohta ei edes kiinnittäisi huomiota, jos sitä ei oltaisi kirjoitettu auki, oikeastaan on itse tykkään jopa enemmän siitä, että annetaan jokin visuaalinen vihje, jonka pelaaja saa sitten tulkita miten haluaa ja varmistaa kokeilemalla.
    Kirjattu
  • ::
  • 04.02.15 - klo:22:26

    Laatikko Poissa

    • Ganonmire Dragdorf
    Tuo välipätkänhän ensisijainen funktio on olla taas tekosyynä Samusin härpäkkeiden menettämiselle, mikä tapahtuu pitkälti sen takia kun hän altistuu Dark Aetherin ilmakehälle ja möröille kristallin tuhouduttua. Olisihan tuon sijaan voinut keksiä muutakin, mutta mielestäni aika luonnollisen osuva tapa tässä tapauksessa eikä ainakaan itselläni vienyt ensivisiitiltä Dark Aetherin puolelle mitään pois.

    Alsomyös, saa tulla yrittämään edustaa omaa suosikkiansa, vaikka Echoes onkin paras hue /successful provo
    http://foorumi.nintendoklubi.fi/foorumi/index.php?topic=7477.msg450733#msg450733
    « Viimeksi muokattu: 04.02.15 - klo:22:27 kirjoittanut Laatikko »
    Rusketun kynttiläillallisilla
    Kirjattu
  • ::
  • 04.02.15 - klo:23:46
    Taidat Laatikko puhua eri välipätkästä (vaikka se varsinaisesti onkin eka kerta Dark Aeherissa). Cynan mainitsema kohta tapahtuu Agonissa, juuri ennen kuin Dark Aetheria pääsee ensimmäistä kertaa oikeasti tutkimaan, mikäli oikein muistan. Itse asiaan liittyen, kuvitelkaa, että pelaaja olisi aivan energiat lopussa tuossa tilanteessa ja mitään tietämättömänä sitten astuisi kuplan ulkopuolelle, kuollen samantien. Voisi hieman ärsyttää. Cutscene ja varoitus ovat tuossa tilanteessa mielestäni ihan asiallisia. Ei kaikkia "tutoriaaleja" tarvitse pitää pelaajan aliarvioimisena, vaikka olisikin valmistunut Arin Hanson's school of Gaym Designista.
    Kirjattu
  • ::
  • 04.02.15 - klo:23:54

    Tapza Poissa

    • Katkeroitunut nörtti
    Asia voitaisiin korjata paremmin asetetuilla checkpointeilla. Mielestäni ruudulla välkkyvä teksti on ilman muuta räikeä tyylin ja tunnelman rikkoja.
    Lasken pääomaa.
    Kirjattu
  • ::
  • 05.02.15 - klo:00:04
    Tallennuspisteitä oli varsinkin Echoesissa aika vähän, myönnetään. Teksti taas ei mielestäni riko tunnelmaa sen enempää kuin yläreunan palkki, joka kertoo wiimoten paristojen virran, sillä ideahan on se, että kaikki nähdään Samuksen visiirin takaa, joka taas esittää kaikenlaista infoa muutenkin (ammusmäärä, elinvoima, vaaraindikaattori ym). Rikkovatko uusien kykyjen saamisesta ja seuraavan kohteen sijainnista kertovat tekstiruudutkin mielestäsi tunnelmaa? Pitäisikö pelajan uuden power-upin saadessaan itse selvittää, kuinka sitä käytetään?
    Kirjattu
  • ::
  • 05.02.15 - klo:00:11

    Tapza Poissa

    • Katkeroitunut nörtti
    Lainaus
    Pitäisikö pelajan uuden power-upin saadessaan itse selvittää, kuinka sitä käytetään?

    Miksipä ei. Uuden liikkeen kertomiselle tosin on mielestäni hyvät perusteet, kun kontrollit kuitenkin ovat melko monimutkaiset. Sen sijaan en näe mitään syytä, miksi jonkin aineen vahingollisuutta pitäisi alleviivata. Ei Mariossakaan sanota, että laava satuttaa.
    Lasken pääomaa.
    Kirjattu
  • ::
  • 05.02.15 - klo:02:49
    Joo tosiaan teknisesti toinen kerta kun käydään Dark Aetherissa on se mistä puhuin.

    Itse asiaan liittyen, kuvitelkaa, että pelaaja olisi aivan energiat lopussa tuossa tilanteessa ja mitään tietämättömänä sitten astuisi kuplan ulkopuolelle, kuollen samantien.

    Mutta kun pelaaja ei ole tietämätön, siinä välipätkässä jossa Samus käy ekan kerran välipätkässä demonstroidaan aika selkeästi kuinka suojakenttä pienenee kunnes se häviää ja Samus välkkyy punaisena. Tuon välipätkän kanssa sinällään olen ihan ok, koska perus Metroidissa on se kohtaus kun Samus menettää voimansa.

    [e] Niin ja power upeista ja esineistä tulevat selitykset menevät mun mielestä samaan pussiin kuin se kun tallennuspisteellä kerrotaan että peli on tallennettu, tuommoiseen ei oikein ole luonnollista kiertotietä. Ja siis joo Samuksen visiirissä on infoa mutta vaikkapa ammusmäärä on täysin looginen toisin kuin se että visiiri vain sattuu tietämään esimerkiksi Prime 1:ssä yhdessä kohtaa että tästä ei pääse eteenpäin ilman pukupäivitystä.

    Mutta muuten se, että puku on tuollainen tietopankki on ihan ok pointti, ehkä jos Dark Aetheriin tullessa ruudussa lukisi vain jotain vähän tietokonemaisempaa, esimerkiksi että "harmful atmosphere detected", eikä käyttänyt oliko kolmea lausetta juttujen selittämiseen, olisi ollut paras ratkaisu. Aika nipottamistä tämä mutta ihan kiintoisa keskustelu.
    « Viimeksi muokattu: 05.02.15 - klo:03:13 kirjoittanut Cyna »
    Kirjattu
  • ::
  • 05.02.15 - klo:03:32

    Ihanaakin ihanampi Tomoko

    Pelaajalle vihjataan välivideolla, että Dark Aetherin ilma aiheuttaa vahinkoa Samusiin.

    Okei.

    Sovitaan yhtäkkiä, että mitään välivideota ei olisi ollutkaan. Pelaaja siis huomaa todennäköisesti heti saman asian, mikä osoitetaan välivideolla. Selvä juttu.

    Mutta.

    Kumpikin näistä vaihtoehdoista johtavat lopulta samaan lopputulokseen, se asia tulee erittäin selväksi pelaajalle. Ymmärrän, että välivideo on ehkä hieman turha juttu osoittamaan itsestäänselvyyksiä, mutta todennäköisesti pelintekijät ovat halunneet vain pelata varman päälle muun muassa Garon pointin takia. Pelkkä harmiton välivideo, jolla ei muistaakseni edes ole liikaa pituuttakaan niin, että se alkaisi häiritsemään. Lisäksi tuo on loppujen lopuksi todella mitätön kauneusvirhe (ja joidenkin mielestä taas ei sitä lainkaan) jos sen suhteuttaa koko pelin mittakaavaan. Eli jos nyt pelaisin aikuisempana ensi kertaa Echoesin, niin uskon vakaasti etten kiinnittäisi siihen koko välivideoon siltikään huomiota kuin korkeintaan toteamalla mielessäni "selvä, hyvä tietää" ja jatkaisin pelistä nauttimista tietäen vain etukäteen, että kuplasta poistuminen satuttaa.

    Varsinkin jo tuon ajan peleissä tällaiset peliin liittyvien seikkojen (hienovaraiset) selittämiset olivat ihan arkipäivää. Liekö jopa Dark Aetherin myrkyllisyys mainittu pelin ohjekirjassa tai peräti takakannessa...
    Kirjattu
  • ::
  • 05.02.15 - klo:07:11

    Tapza Poissa

    • Katkeroitunut nörtti
    Siis ihan pikkujuttuhan tuo on, ei kai kukaan ole muuta väittänytkään. Tulipahan vaan mieleen, että saman asian voisi tuoda julki hienovaraisesti ja luontevasti. Cynan mainitsema tietokonemainen teksti olisi sekin jo huomattavasti nykyistä tyylikkäämpi vaihtoehto, vaikka suosisinkin itse puhtaasti visuaalisia vihjeitä.
    Lasken pääomaa.
    Kirjattu
  • ::
  • 05.02.15 - klo:11:55

    Turjake Poissa

    • Törö
    • Hail to the King, baby!
      • Törön vuodatus, teh blogi
    Muistelisin itsekin vähän turhautuneeni kakkos-Primen kohdalla välillä vähän turhan rautalangasta väännettyihin juttuihin. Vaikkei Prime 2 nyt ole lähimainkaan pahimpia videopelejä, jotka tätä harrastavat KRÖHÖSKYWARDSWORDKRÖH, varsinkin kun viime sukupolvella tutoriaalit ja opettaminen yleistyi tosi monen pelin kohdalla aivan järkyttäviin mittasuhteisiin. Ehkä Prime 2:n kohdalla tällainen tuntuu normaalia tökerömmältä, koska Metroid on perinteisesti ollut sarjana näiden asioiden suhteen yksi hienovaraisimmista pelisarjoista koskaan. Miettikääpä vaikka, miten Super Metroidissa pelaajalle opetetaan joku seinähyppy. Pieniä juttuja paperilla, mutta käytännössä valtavan hienoja.

    Oma Prime 2:n läpipeluuni keskeytyi liian suuriin etäisyyksiin. Pitäisi aivan ehdottomasti palata pelin pariin.
    <+Cyna> Turjake on resetin paras tyyppi, aattelin mainita
    <Tinglemies> välillä en itsekään erota pelaanko personaa vai nussinko törön kaa
    <+mm. Detonat, coconuut, Linkkiro> Törö adminiks


    ANIME ON PASKAA USKOKAA JO SKYWARD SWORD MYÖS JA DC
    Kirjattu
  • ::
  • 05.02.15 - klo:16:44

    Temathael Poissa

    • Mighty Pirate
    Kaikenkaikkiaan Prime 2:ssahan on kuitenkin trilogiasta kaikista vähiten kädestäpitelyä, tai ainakin ollaan tasoissa ykkösen kanssa. Ehkä joitakin asioita olisi voitu tehdä vielä hienovaraisemminkin, mutta omissa kirjoissani peli on lähes täydellinen, lukuunottamatta Dark Aether portaalien sijoittelua, mikä tekee lopun fetch-questista hieman ärsyttävän.

    Viimeksi Primejä pelasin kai kesällä 2011, jolloin en muistaakseni Kolmosta uudelleenpelannut. Kovasti kutkuttaisi palata pelin pariin, mutta ei oo nyt mahdollista yhyhyy.
    Olen
    Kirjattu
  • ::
  • 08.02.15 - klo:04:17
    Prime 2 on tavallaan pilkottu osioihin, nääs kun pitää kolmessa temppelissä käydä ja jokaisen temppelin jälkeen palata sen äijän luo päätemppeliin. Prime 1:ssä ei mitään tällaista ollut vaan siinä edettiin ja saatin pukupäivitys ja taas edettiin ja nujerrettiin bossi ja sitten taas eteenpäin. Huomasin, että Prime 2:ssa mieluusti lopettaa peli-istunnon tuollaisen yhden temppeliosion päätyttyä, Prime 1:n pelaamista taas piti jatkaa ja jatkaa kun siinä ei mitään porrastuksia ollut ja yhdeltä istumalta tuli helposti pelattua yli neljän tunnin pätkiä kun ei ole selkeitä taukokohtia ja peli vain addiktoi pelaamaan lisää.

    En oikein ole varma onko Prime 2:n tapa suoranaisesti huonompi, kummassakin on puolensa. Ehkä henkilökohtaisesti näiden pelien kohdalla pidän Prime 1:n tavasta ja siitä fiiliksestä kun pelasi monta tuntia putkeen ja hyvällä fiiliksellä. Prime 2:ssa taas voi kelata että jaa pelaanpa nyt yhden temppeliosion ja sulla on suurinpiirtein käsitys siitä kauan siinä menee ja mihin tähtäät.

    Kärjistettynä Prime 2 on kuin Zelda siinä kun Prime 1 on Half-Life.
    Kirjattu
  • ::
  • 01.07.17 - klo:14:54
    Osireonin Metroid-läpipeluuprojekti

    :Un: Metroid
    :C: Metroid II: Return of Samus - 13.09.2017
    :B: Super Metroid - 01.07.2017
    :B: Metroid Fusion - 2016
    :U: Metroid Prime
    :B: Metroid: Zero Mission - 17.07.2017
    :Un: Metroid Prime 2: Echoes
    :Un: Metroid Prime 3: Corruption
    :U: Metroid: Other M
    :C: Metroid: Samus Returns - 17.09.2017

    Oheispelit
    :U: Metroid Prime: Hunters
    :Un: Metroid Prime Pinball
    :Un: Metroid Prime: Federation Force
    :C: AM2R: Another Metroid 2 Remake - 2016

    Tulevat
    :Un: Metroid Prime 4



    Super Metroid :B:

    Tykkäsin, 4/5, kerron tarkempia mielipiteitä vähän myöhemmin :)

    *edit*

    Aloittelin aikoinaan pelaamaan Super Metroidia joskus Wiin Virtual Consolen kautta, koska sitä oli niin paljon pelannut. Pelasinkin suhteellisen pitkälle, mutta lopulta jäin jumiin. Nyt sitten tässä päivitin sen Wii U -versioksi, ja pelasin läpi. Onhan se erittäin hyvä klassikkopeli, ja mielestäni erittäin hyvin myös vanhentunut. Kun Super Metroidia vertaa tämän päivän pikseliseikkailu-indieihin, niin se on edelleen useimpia nerokkaampi, eikä se ole graafisestikaan pahasti jäänyt jälkeen. Ehkä siinä olisi hieman varaa HD-päivittelyyn, mutta pelillisesti rullaa erittäin hyvin.

    Jäin jälleen jumiin siihen samaan kohtaan, mihin aikoinaan Wiillä pelatessakin, ja jouduin käyttämään opasta siitä edetäkseni. Se, miten se olisi pitänyt tajuta, oli niin hienovarainen vihje, että en sitä tajunnut itsenäisesti. Harmi. Ehkä ainoa asia, minkä olisin Super Metroidissa tehnyt eri tavalla, oli loppupomo, joka oli mielestäni vähän antikliimaksi, eikä vaikeustaso noussut loppuun asti sillä tavalla kuin sen yleensä kuuluisi. Joka tapauksessa erittäin eheä kokonaisuus, jonka tilskutti mielellään läpi.

    Ja täytyy myöntää vielä sekin, että ilman Wii U:n save state -toimintoa en varmasti olisi saanut under 10h endingiä, ja silti jäi vielä paljon keräiltävää.
    « Viimeksi muokattu: 17.09.17 - klo:14:59 kirjoittanut Osireon »
    Kirjattu
  • ::
  • 16.07.17 - klo:17:13
    Metroid: Zero Mission :U:

    Korkkasin pelin, ja tämä vaikuttaa hyvin samankaltaiselta kuin Super Metroid, mutta yllätyksiä on jo ensimmäisen tunnin aikana tullut enemmän, grafiikat ovat modernimmat ja tarinankerrontaa on mukana ehkä hitusen verran enemmän - yhtä kohtausta voisi ehkä jopa kutsua cutsceneksi. Vaikuttaa lupaavalta. Olisipa minulla tämä Switchillä eikä Wii U:lla...



    Metroid Zero Mission :U: --> :B:

    Jälleen lisää tuntemuksia myöhemmin...
    « Viimeksi muokattu: 17.07.17 - klo:16:34 kirjoittanut Osireon »
    Kirjattu
  • ::
  • 17.07.17 - klo:17:20

    Tingle Poissa

    • Paavo
      • Academic Nintendo Club RY
    Metroid  :U:
    Prime :B:
    Prime 2 :B:
    Prime 3 :B:
    Prime Hunters :B:

    Metroid 1 on pelaamistani mielenkiintoisin. Pelaisin sitä mielelläni enemmänkin, ellei jatkuva elämän grindaaminen pilaisi peli-iloa.
    <Tapza> tinglest on kyl vähän hankala ottaa selvää
    <Tapza> se on tollanen saatananmoinen kusipää ja paras tuntemani ihminen, tosi mukava ja aivan perseestä
    <Kraidi> tarvitset vieroitusta epätodellisuudesta
    <JJJANI> vittu ku paavolle ei voi ees vittuilla ilman et menee ite ihan sekasin
    <henuck> olis kyl melkonen auschwitz olla jumissa jossain ovessa/sen takana ja kuunnella ffxiii ja paavon paskalaatikkojuttuja
    <Turjake> VITTU TINGLE NYT TURPA KIINNI
    Kirjattu
  • ::
  • 20.08.17 - klo:02:20
    Voi vittu.

    https://www.reddit.com/r/Games/comments/6uqkez/in_the_new_gameinformer_sakamoto_said_the_future/

    Portataan toiseksi vanhin Metroid ulkopuolisen ja keskinkertaisen pelistudion voimin kuolevalle alustalle.

    Ja sitten todetaan että jahas, ei taida ihmisiä kiinnostaa Metroid noh eipä tarvii tehdä enempää.
    Kirjattu
  • ::
  • 20.08.17 - klo:02:36

    Tingle Poissa

    • Paavo
      • Academic Nintendo Club RY
    Eiköhän Samus Returns ihan hyvin myy vaikka lopputulos olisi millainen käsi, sen verran positiivinen pöhinä internetissä päällä.
    <Tapza> tinglest on kyl vähän hankala ottaa selvää
    <Tapza> se on tollanen saatananmoinen kusipää ja paras tuntemani ihminen, tosi mukava ja aivan perseestä
    <Kraidi> tarvitset vieroitusta epätodellisuudesta
    <JJJANI> vittu ku paavolle ei voi ees vittuilla ilman et menee ite ihan sekasin
    <henuck> olis kyl melkonen auschwitz olla jumissa jossain ovessa/sen takana ja kuunnella ffxiii ja paavon paskalaatikkojuttuja
    <Turjake> VITTU TINGLE NYT TURPA KIINNI
    Kirjattu
  • ::
  • 20.08.17 - klo:10:02
    En edes tajua miten alkuperäisen pelin ikä merkitsee yhtään mitään maailmassa, jossa Zero Mission on asia. SR vaikuttaa nähdyn perusteella kuitenkin aika perinpohjaiselta päivitykseltä muutenkin kuin audiovisuaalisesti. Itse pelattavuudesta vielä vaikea mennä lopullista päätöstä tekemään, MercurySteamin näytötkin aika vähissä. Tosin niin oli eräällä teksasilaisstudiollakin aikoinaan.
    Kirjattu
  • ::
  • 14.09.17 - klo:00:02
    En ole vielä Zero Missionin tuntemuksiakaan avannut, mutta joka tapauksessa:

    Metroid II: Return of Samus :Un: -> :C:

    Tässä käytin karttaa apuna. Muuten pelaaminen ois ollut ihan liian tylsää. Täytyy kuitenkin mainita, että vaikka AM2R:n pelaamisestakin on jo vuoden päivät, niin tuttuja maisemia löytyi kyllä jonkin verran. Saa nähdä miten on asian laita sitten Samus Returnsia pelatessa.



    Metroid: Samus Returns :Un: -> :C:
    Kommentit pelin topicissa.
    « Viimeksi muokattu: 17.09.17 - klo:14:59 kirjoittanut Osireon »
    Kirjattu
  • ::
  • 19.09.17 - klo:20:07

    Tingle Poissa

    • Paavo
      • Academic Nintendo Club RY
    Internet on täynnä Samus Returnsin hypeä, joten meni minäkin nyt pelaamaan Metroid ykkösen loppuun. Vallan mainio peli, paljon hauskaa tutkittavaa, viiltävää tunnelmaa ja hauskaa hyppelyä. Elämän grindaaminen vaan pilaa koko jutun, ei oikein kannusta tutkimaan paikkoja kun palkiksi joutuu vaan grindaamaan lisää paskampaloja. Kenttäsuunnittelukin välillä vaan pakottaa ottamaan turpaan. Se on sääli, sillä pelimaailma on kyllä oikein mielenkiintoinen - aina ei ole vain yhtä tiettyä paikkaa mihin mennä, vaan salaisuuksia saa löytää omaa tahtiaan. Niin paljon kuin paskan syömisestä ilman maitoa nautinkin, sorruinkin kartan ja ahkeraan savestatejan käyttöön heh :^)

    Pidin tästä enemmän kuin Metroid Primeista, joten kai mun pitää niitä muitakin kaksiulotteisia Metroideja pelailla. 3/5 tälle, pikkuviat hiomalla tästä saisi 4/5.
    <Tapza> tinglest on kyl vähän hankala ottaa selvää
    <Tapza> se on tollanen saatananmoinen kusipää ja paras tuntemani ihminen, tosi mukava ja aivan perseestä
    <Kraidi> tarvitset vieroitusta epätodellisuudesta
    <JJJANI> vittu ku paavolle ei voi ees vittuilla ilman et menee ite ihan sekasin
    <henuck> olis kyl melkonen auschwitz olla jumissa jossain ovessa/sen takana ja kuunnella ffxiii ja paavon paskalaatikkojuttuja
    <Turjake> VITTU TINGLE NYT TURPA KIINNI
    Kirjattu
  • ::
  • 24.09.17 - klo:16:25

    Tingle Poissa

    • Paavo
      • Academic Nintendo Club RY
    Samaan syssyyn sitten Game Boyn alkuperäinen Metroid 2: Return of Samus. Heti alkuun iski valtaisa pettymys kun ykkösestä tuttu vaaran tunne on tiessään ja maailman rakenne on lineaarisempi. Noh, ainakin elämät saa nyt halutessaan tankattua takaisin. Mutta karttaa ei ole vieläkään. Todella outo ratkaisu kun Zeldoissa se on alusta asti ollut. Pääädyin taas katsomaan kartan netistä heh kuten kaltaiseni pullamössön kuuluukin. Ehkä olisin nauttinut pelistä enemmän piirtämällä itse karttani paperille.

    Noh olihan tämäkin loppujen lopuksi vallan viehättävä peli. Alien -elokuvista napattu juoni on hauska, ja sen myötä päästään kerrankin mättämään koko pelin ajan Metroideja turpaan. Ne ovat aina olleet suosikkiasiani sarjassa, mutta valitettavasti söpöliinit näyttäytyvät yleensä vasta pelien loppumetreillä. Lopputekstit nähtyäni olisin vielä halunnut jopa jatkaa seikkailua, joten eiköhän Samus Returnskin tule vielä pelattua.
    <Tapza> tinglest on kyl vähän hankala ottaa selvää
    <Tapza> se on tollanen saatananmoinen kusipää ja paras tuntemani ihminen, tosi mukava ja aivan perseestä
    <Kraidi> tarvitset vieroitusta epätodellisuudesta
    <JJJANI> vittu ku paavolle ei voi ees vittuilla ilman et menee ite ihan sekasin
    <henuck> olis kyl melkonen auschwitz olla jumissa jossain ovessa/sen takana ja kuunnella ffxiii ja paavon paskalaatikkojuttuja
    <Turjake> VITTU TINGLE NYT TURPA KIINNI
    Kirjattu
  • ::