Koska olen laiska niin kopsaan suoraan eräältä toiselta pelifoorumilta Zelda-keskusteluun tekemäni tekstiseinän.
En tiedä mitä mieltä muut ovat, mutta itse kaipaisin Zeldaan isojen uudistusten sijaan Zeldan pääpointtien höyläämistä ja sitä että pelistä tehtäisiin kokonaisvaltaisesti hyvä. Ääninäyttely ja taustalla oleva tarina ovat minusta sivuseikkoja niin kauan kun Zeldan maailma pysyy tyhjänä ja tylsänä, esineille ei keksitä paria puzzlea lukuunottamatta muuta käyttöä luolastojen ulkopuolella ja peli vilisee aivopieruja (Skyward Swordin pomokierrätys, esinetekstien loppumaton vyöry, niiden halvatun valopallojen kerääminen seikkailemisen sijaan ja instrumentin turhuus näin muutaman mainitakseni...)
Sinänsä Zeldan taistelumekaniikassa ei ole mitään vikaa, en silti pistäisi pahakseni vaikka enempi olisi erikoisliikkeitä, ehkä jopa jotain comboja ja aseitakin voisi olla miekan lisäksi useammanlaisia (aiempien pelien vasarat ja ketjupallot toimisivat hyvin kunhan niitä vähän muoksittaisiin). Taikominenkin on OoT:n jälkeen ollut melko turhaa tai olematonta, mutta olihan se hienoa aikanaan pistää monsterit kasaan tuliauralla. Zelda ei kuitenkaan ole mikään hack'n'slash niin Nintendolla onkin ollut haaste löytää se keskitie milloin taistelu on tarpeeksi monipuolista, muttei liian iso osa peliä.
Zeldan pääpointti on tietenkin jokaiselle eri, mutta itselle se on seikkaileminen, luolastojen pulmanratkonta eri tavaroiden löytämisestä tuleva riemu. Seikkailu on ollut Wind Wakerin jälkeen altavastaajana, sillä homma tuntuu aina vain enempi putkijuoksulta (vaikkakin leveässä putkessa) jolloin seuraava määränpää on aina tiedossa ja sivupolkuja ei oikeastaan edes ole. Pelaajaa ei siis mitenkään palkita siitä että keksii ja löytää itse. Tottakai keräilytehtäviä on, mutta lompakon koon kasvattaminen nyt ei niin suuri palkinto ole, että saisin siitä sopivan tyydytyksen kerättyäni kamaa XY parikymmentä kappaletta.
Luolastojen taso on bosseja lukuunottamatta pysynyt minusta Zeldoissa hyvänä ja sen takia niitä olen jaksanutkin pelata, mutta minusta niitä voisi lisätä määrältään ja nipistää pituudeltaan. Kolmen tunnin luolastoromppaus samanlaisissa käytävissä, samalla erikoisvempaimella piesten samanlaisia vihollisia on vain minusta huonoa rytmitystä kun homma voisi olla vaihtelevampaakin. Sen sijaan että tulee "oujee taas uusi luolasto" fiilis niin homma menee välillä "milloin tää luolasto loppuu" tyyliseksi menoksi.
Tavaroita on myös kierrätetty jo turhan kauan. Joutskarit, pommit, hookshotit ja bumerangit saisi toki olla hommassa mukana, mutta ne voisi ottaa ihan perus arsenaaliin kuuluviksi vempeleiksi eikä koko luolaston tyylin muokkaaviksi artefakteiksi. Kun vielä jätettäisiin ne yhden hitin ihmetavarat pois luolastoista ("you got another clawshot", pelkkiin patsaisiin tepsivä sauva, koppakuoriainen...) ja tilalle saisi jotain selvästi hommaa muuttavaa buffia. Tähän voisi heittää (huom. vain esimerkkinä) Metroidien tuplahypyt, superjuoksut ja asepäivitykset... kuinka siistiä olisikaan kun Master Swordin saisi iskemään jähmettäviä iskuja tai heilumaan propellin lailla Megaman tyyliin. Mutta meinaan siis että pitäisi tulla koko Linkin olemusta muokkaavia kykyjä eikä vain jotain hyrrää jolla voi luistella kolmessa paikassa koko pelissä.