Tomb Raider on pelisarja, jossa pelaaja ohjaa ikonisen seksikästä Lara Croftia läpi luolastojen, hautojen ja vaarapaikkojen. Homman nimi on tiivistetysti tappaa kaikki, kerätä kallisarvoiset muinaisaarteet, pelastaa maailma ja siinä sivussa vähän sivusilmällä tsiigailla neiti Croftin takamusta.
Omat kokemukseni Tomb Raiderista rajoittuvat vain muutamaan julkaisuun. Olen pelannut ykköstä, kakkosta, ykkösen uusioversiota ja sitten tätä uutta Tomb Raideria. Tässä ketjussa tarkoitukseni on lähinnä kehua tätä uusinta Tomb Raideria, jonka nimi on Tomb Raider, koska vitun rebootit.
Enivei, uusin Tomb Raider on aivan mahtava peli. Niinkin mahtava, että jaksoin aivan heittämällä etsiä kaikki salaisuudet, aarteet, ynnä muut ja backloggeryn tilastoja koristaa tyylikäs

. Tomb Raider on aivan loistava rebootti, koska se sisältää periaatteessa pelisarjan tutut elementit, mutta uudistaa kokemusta juuri sen verran, että pelisarjan ja pelihahmon voi ottaa pitkästä aikaa vakavasti. Tässä pelissähän Lara on kokematon arkeologi, joka vain sattuu joutumaan epämiellyttävälle ja mystiselle saarelle, jonka asukkaat ovat lievästi ilmaisten hieman tärähtäneitä.
Zoink kysyi, olisiko peli yhtä hyvä jos päähahmo ei olisi nainen. No ei se olisi, niin karulta kuin se kuulostaakin. Internet on täynnä kaikenlaista "minä suojelen Laraa"-läppää, mikä sinänsä on ihan validi juttu. Koska tämä on Resetti, suostun myös avautumaan näistä hieman intiimeistäkin yksityiskohdista, eli mielestäni Lara on tässä pelissä paljon seksikkäämpi kuin aiemmissa peleissä. Sen sijaan, että saisi ohjattavakseen naispuolisen Duke Nukemin, on paljon mielenkiintoisempaa seurata hahmon kehityskaarta innokkaasta, mutta arasta ja kokemattomasta arkeologista vaaraa uhkaavaksi konkariseikkailijaksi.
Rakenteellisesti peli muistuttaa aiemmista Tomb Raidereista poiketen ehkä jotain Arkham Asylumia. Pelimaailma on käytännössä vapaasti tutkiskeltavissa, mutta eteneminen on kuitenkin suhteellisen suoraviivaista. Toki reittien varrelle on aina piilotettu jotain mielenkiintoista keräiltävää ja tutkiskeltavaa, ettei lineaarisuus oikein edes tunnu. Peli sisältää ihan mielenkiintoisen expasysteemin, eli aarteita etsimällä, hautoja raidaamalla, vihuja tappamalla ja eläimiä metsästämällä pystyy avaamaan kaikenlaisia skillejä Laralle, joten osittain pelistä saattaa huokua myös jonkinasteinen Metroidvania-viba.
Tässä pelissä ei muuten LUOJAN KIITOS ole edes erityisen paljon niitä genren kliseitä, kuten loputtomia vihollisaaltoja, äärimmäisen vahvasti varustautuneita sotilaita tai yliluonnollisuuksia. Jälkimmäistä lähinnä pienissä määrin ja taustalla, ennen loppuhuipennusta. Ei haitannut.
Peli on myynyt alle Square-Enixin tuotto-odotusten, joten tälläkin hetkellä muutama japsi hilaa itseään kohti katonrajan parrussa heiluvaa köydenpätkää. Mutta oikeasti, peli myi ilmestymiskuussaan 3,6 miljoonaa kappaletta, mikä on aika hiton kova suoritus. Square tosin odotteli jotain tuplamäärää saavutetusta, mikä pikkuhiljaa varmistaa epäilykseni siitä, miten kyseisen lafkan kannattaisi uuden paskan Final Fantasyn sijaan käyttää pääomaansa esimerkiksi mielenterveyslääkkeiden hankintaan.
Joka tapauksessa, ostakaa Tomb Raider. Loppuanimaatio sai leveän hymyn huulilleni eivätkä ilon kyyneleetkään olleet kaukana.