Rekisteröidy,


niin voit osallistua keskusteluihin
niin foorumilla kuin IRC-kanavallakin.
Rekisteröidy nyt!

Kirjaudu!



Pysy aina kirjautuneena sisälle

Uncharted 4: A Thief's End

08.06.14 - klo:15:13
<a href="https://www.youtube.com/v/_SnJPTkrD7o" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/_SnJPTkrD7o</a>

Pleikkarin paras peli tulee myös Pleikkari neloselle.  :)

Lainaus
The trailer shows an ancient map of the African continent while the voice over can be heard. The map stops at Madagascar and Île Sainte-Marie is marked, which was part of Sir Francis Drake's travel route. A Latin sentence is written next to the drawing of a skull: Hodie Mecum Eris In Paradiso (which translates to "Today you will be with me in paradise"), a quote from Luke 23:43.
« Viimeksi muokattu: 10.06.14 - klo:12:44 kirjoittanut Coconuut »
Kirjattu
  • ::
  • 08.06.14 - klo:22:54

    Tingle Poissa

    • Paavo
      • 3DS-ystäväkoodi: 1478-3942-1487
      • Xbox Live Gamertag: Tinglemies
      • Steam ID: Paavomies
      • Academic Nintendo Club RY
    Siis onks tää uus peli vai remake?
    <Tapza> tinglest on kyl vähän hankala ottaa selvää
    <Tapza> se on tollanen saatananmoinen kusipää ja paras tuntemani ihminen, tosi mukava ja aivan perseestä
    <Kraidi> tarvitset vieroitusta epätodellisuudesta
    <JJJANI> vittu ku paavolle ei voi ees vittuilla ilman et menee ite ihan sekasin
    <henuck> olis kyl melkonen auschwitz olla jumissa jossain ovessa/sen takana ja kuunnella ffxiii ja paavon paskalaatikkojuttuja
    <Turjake> VITTU TINGLE NYT TURPA KIINNI
    Kirjattu
  • ::
  • 08.06.14 - klo:22:57
    Uusi Uncharted, jonka nimeksi tod. näk. julkistetaan Uncharted 4 tiistaiyön Sony E3 -jutussa.
    Kirjattu
  • ::
  • 10.06.14 - klo:12:48
    <a href="https://www.youtube.com/v/y1Rx-Bbht5E" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/y1Rx-Bbht5E</a>

    Tulossa 2015.
    Kirjattu
  • ::
  • 19.07.14 - klo:19:01
    <a href="https://www.youtube.com/v/muRIfCUvUMk" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/muRIfCUvUMk</a>
    Kirjattu
  • ::
  • 11.03.15 - klo:19:13
    Julkaisu siirrettiin ensi keväälle. Hyvä vaan. :)
    Kirjattu
  • ::
  • 11.03.15 - klo:22:40

    Tingle Poissa

    • Paavo
      • 3DS-ystäväkoodi: 1478-3942-1487
      • Xbox Live Gamertag: Tinglemies
      • Steam ID: Paavomies
      • Academic Nintendo Club RY
    PS4:lle jää siis yksi peli tälle vuodelle?
    <Tapza> tinglest on kyl vähän hankala ottaa selvää
    <Tapza> se on tollanen saatananmoinen kusipää ja paras tuntemani ihminen, tosi mukava ja aivan perseestä
    <Kraidi> tarvitset vieroitusta epätodellisuudesta
    <JJJANI> vittu ku paavolle ei voi ees vittuilla ilman et menee ite ihan sekasin
    <henuck> olis kyl melkonen auschwitz olla jumissa jossain ovessa/sen takana ja kuunnella ffxiii ja paavon paskalaatikkojuttuja
    <Turjake> VITTU TINGLE NYT TURPA KIINNI
    Kirjattu
  • ::
  • 11.03.15 - klo:22:44

    Ingoo Poissa

    • Ei käy käsityökerhossa, vaan elää mafiassa
      • Nintendo Network ID: Ingoo90
      • Xbox Live Gamertag: Sgt Ingoo
      • PSN ID: Ingoo
      • Steam ID: wille_on_kingi
    Yksinoikeuksista tosiaan vain Bloodborne, mutta eiköhän tuo Personakin tule Ps4:llä pelattua.

    Ja parempi saldo tuo on kuin viime vuosi, jolloin Ps4:lle ei tullut yhtään peliä.
    « Viimeksi muokattu: 11.03.15 - klo:22:46 kirjoittanut Ingoo »
    Kirjattu
  • ::
  • 11.03.15 - klo:23:03
    <a href="https://www.youtube.com/v/Ow2cL-pp6p8" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/Ow2cL-pp6p8</a>

    Viime joulukuun Playstation Experiencestä jäi käteen tämä. The Last of Usista opittu ainakin parempi hiivintä. :)
    Kirjattu
  • ::
  • 10.05.16 - klo:02:05

    fucking next gen man
    Kirjattu
  • ::
  • 02.07.16 - klo:00:54

    Turjake Poissa

    • Törö
    • Hail to the King, baby!
      • 3DS-ystäväkoodi: 4527-7665-4643
      • Xbox Live Gamertag: Turjace
      • PSN ID: Turjace
      • Steam ID: turjace
      • Törön vuodatus, teh blogi
    Aloitetaan hyvillä asioilla ja todetaan heti alkuun, että Uncharted 4 on ehkä kaikkien aikojen upeimman näköinen videopeli koskaan ikinä. Setpiecet on aivan mielettömiä, kaikki valaistusefektit, tuulessa liikkuva kasvisto ym. on aivan upean näköistä. Tuotantoarvot ovat megakorkealla ja se näkyy ja kuuluu kautta pelin.

    Onkin suorastaan traagista miten korkeista tuotantoarvoista huolimatta en muista milloin olisin viimeksi näin tylsistynyt minkään pelin parissa. Uncharted 4 on aivan uskomattoman komea paketti, ja ei sitten oikeastaan mitään muuta.

    Kaiken ytimessä on varmaankin se, miten automaattista, skriptattua ja yllätyksetöntä kaikki on. Pelaajan input on paikoin aivan naurettavan minimaalista. Käytännössä tämä tarkoittaa esimerkiksi sitä, että kallioilla kiipeily tarkoittaa X:n rämpyttämistä ja analogitatin pitämistä about oikeaan suuntaan. Mitään vaaran tai jännityksen tuntua ei ole, koska pelaajalta vaaditaan niin vähän osaamista keskittymisestä puhumattakaan. Jos jonkin hypyn sattuu jollain ilveellä kusemaan niin se ei haittaa koska pelaajaa kohtaan heitetty rangaistuskin on lähes olematon.

    Esimerkiksi uusimpaan Tomb Raideriin verrattuna kaikenlainen puuhailu on niin helvetin yksinkertaista ja automatisoitua. Hypyt on skriptattu ohjautumaan niin, että ne osuvat kyllä aina kohteeseen vaikka analogitatti osoittaisi aivan päin prinkkalaa ja Nathan saa tartuttua kiellekkeen reunalta juuri ja juuri, jotta illuusio jännittävästä seikkailusta pysyisi yllä. Pelaamisen peruskaava ei muutu pelin aikana yhtään eikä kenttäsuunnittelukaan tunnu etenevän progressiivisesti. Peli ei ole lopussa yhtään sen monimutkaisempi tai haastavampi kuin sen alussa.

    Pelissä on yksinkertaisesti aivan liikaa pelkkää kävelyä ja tarkoituksetonta puuhaa. Esimerkiksi Last of Usissa pelkkä liikkuminen oli koko ajan jännittävää, koska pelaaja on jatkuvasti alakynnessä ja täten alituisessa vaarassa kuolla. Lisäksi pelimaailmaan oli ripoteltu kaikenlaista kerättävää, upgradetuskamaa sun muuta hyödyllistä välinettä, joten tutkiminen ja paikkojen tsiigailu oli mielekästä ja hyödyllistä. Unchartedissa liikkuminen on käytännössä sitä, että painetaan tattia eteenpäin ja kuunnellaan dialogia. Paikkojen tutkimisessa ei ole mitään järkeä, koska peli ei esimerkiksi tarjoile parempia aseita tai muita oikeita palkintoja. Toki, sinne tänne on ripoteltu aarteita, mutta mitä vittua niilläkin tekee.

    Kun olet kiivennyt yhden vuoren, olet kiivennyt ne kaikki. Kun olet ampunut yhden vihollisen, olet ampunut ne kaikki. Sillan ylittäessä se romahtaa ja Nathan huutaa ja kiroilee kuin viimeistä päivää, mutta niin käy jokaiselle sillalle. Kiipeillessä jokin kiinnike irtoaa ja Nathan putoaa muutaman metrin alas, mutta ei hätää koska tämä on tuttu prosessi ja se tapahtuu jokaikisen kiellekkeen kohdalla. Sitten vain pitää kiivetä vähän pidempi matka ja se on hauskaa ja jännittävää koska: ???

    Erityisen pahalta tämä tuntuu siksi, että nämä samat putoamiset ja romahtamiset ym. ym. kliseet alkoivat käydä vanhaksi jo Uncharted 2:n kohdalla. Kolmosen paikkeilla niihin tylsistyi loppuiäksi ja nelosta pelatessa olo on niin turta ettei tiedä mitä ajatella.

    Tiivistäen ilmaistuna pelin pelaaminen ei pahimmillaan tunnu miltään.

    Pelin rytmitys on aivan amatöörimäistä, mikä on käsittämätöntä ottaen huomioon sen tosiseikan, että Naughty Dog on esimerkiksi Uncharted 2:n ja Last of Usin kohdalla onnistunut siinä papukaijamerkin veroisesti. Erityisesti pelin alku kärsii, koska pelissä ei oikeasti tapahdu yhtään mitään aikoihin. Siis ei oikeasti yhtään mitään. Eteenpäin hitaasti kävelyä, tylsää ja automaattista kiipeilyä, skriptattuja eventtejä ja cutscenejä tuntuu olevan loputtomiin. Pelin jännittävät ja "siistit" kohdat on laskettavissa yhden käden sormilla ja näistäkin paras oli jo esitelty E3:lla, joten se siitä sitten.

    Ampuminen ei ole mielestäni ollut Unchartedissa koskaan keskivertoa parempaa. On sinänsä hämmentävää kuinka jo 10 vuoden ikään kerennyt Gears of War on edelleenkin palautteen, jatkuvan adrenaliinin ja pelaajalta kaiken huomiokyvyn suhteen voittamaton videopeli tänäkin päivänä. Ampuminen Uncharted 4:ssä on pelin jännittävin ja mielenkiintoisin ominaisuus ja se on mielestäni tilanteena aika heikko.

    Taisteleminen on teoriassa aikaisempaa mielenkiintoisempaa, koska käytössä on tällä kertaa riippuköysi jolla voi flengailla ympäri taistelukenttää ja hyppiä sinne sun tänne. Lisäksi hiipiminen on tällä kertaa ihan oikea mekaniikka ja uskoisin että ainakin puolet kaikista vihukohtaamisista pystyy ohittamaan yksinkertaisesti hiipimällä ohi. Pelin pacing on tosin niin viturallaan etten ainakaan itse jaksanut hiipiä laisinkaan vaan tyydyin puhtaaseen räiskimiseen. Tämä kommentti tulee siis jäbältä joka about kaikissa muissa peleissä pyrkii vetämään kaiken niin kliinisti ja huomaamattomasti kuin suinkin mahdollista. Räiskiminenkin on tosin niin tylsää, että huomasin pääseväni muutaman kerran taisteluiden ohi yksinkertaisesti juoksemalla pakoon. En ihan oikeasti tiedä mitä mieltä pitäisi olla siitä, että tällainen on ylipäänsä mahdollista.

    On tietenkin täysin perusteltua syyttää näistä virheistä myös kaikkia pelisarjan aiempia osia. Tosin Uncharted 4:ssä nämä ongelmat korostuvat ensinnäkin siksi, että peli on jo sarjan neljäs osa ja olevinaan sarjan huipennus. Toiseksi, miksei aiempien pelien virheistä otettu oppia ja korjattu tähän. Kolmanneksi, pelin tone on aiempia pelejä "realistisempi" ja "aikuismaisempi". Edellisissä Unchartedeissa tapahtui aivan vitun övereitä juttuja ja koko homma oli aika kieli poskessa väännettyä veijarimeininkiä kun tässä taas pohditaan vähän enemmän syntyjä syviä ja tuntuu välillä vähän siltä kuin särmä niin tarinankerronnan kuin pelisuunnittelunkin puolesta olisi sen seurauksena ottanut takapakkia. Ikään kuin devaajat olisivat halunneet tehdä pelistä vakavammin otettavan ja kelanneet ettei nyt mitään ihan övereitä juttuja viitsitä tehdä. Ajattelematta kuitenkaan sitä, että kyseessä on videopeli eikä elokuva.

    Uncharted 4 leikkiikin elokuvaa aivan liikaa. Jo edellisissä Unchartedeissa tuli huomattua kuinka nurinkurista Unchartedien suunnittelu on. Käytännössähän nämä (ymmärtääkseni, muistan itse asiassa lukeneeni tästä joskus) devataan sillä periaatteella, että ensin mietitään setpiecet ja tarina ja sen jälkeen vasta mietitään mitä näillä voi tehdä niillä gameplayn peruselementeillä mitä on tarjolla. Uncharted 4:ssä se korostuu ikävästi ja aivan käsittämättömän paljon pelistä menee tehdessä aivan naurettavan yksinkertaisia ja turhauttavia asioista. Pelissä työnnetään loputtomiin laatikoita ja kärryjä, rämpytetään nappia jotta saadaan ovet auki ja odotetaan kun kaveri tulee nostamaan Draken kiellekkeelle. Sitten peli vielä ilveilee näille suunnitteluratkaisuille. "Ai, taas näitä laatikoita, heh!" tai "Tiedät mitä tehdä". Älä tee tätä minulle, videopeli!! Sen lisäksi, että suunnittelusi on yksitoikkoista ja tylsää, tiedät sen ja korostat tilanteen surullisuutta entisestään sen sijaan, että keskittyisit sen korjaamiseen ja keksisit tilalle jotain mielekkäämpää.

    Raivostuttavimpia ovat kohtaukset, joissa skriptaus on vedetty toiseen potenssiin ja pelaajan eteneminen pysäytetään sinemaattisuuden kustannuksella. Käytännössä peli aliarvioi pelaajaa ja kaiken rehellisyyden nimissä 20 vuotta videopelejä pelattuani minulla ei riitä aika tai kärsivällisyys tällaista pelisuunnittelua kohtaan. Pelissä on todella monta kohtaa, joissa huomasin keksineeni ratkaisun eteenpäin liikkumiseen tai ongelmanratkaisuun, mutta en päässyt toteuttamaan ideaani ennen kuin peli antoi minulle luvan tehdä sen, koska tarinankerronta ennen kaikkea.

    Esimerkiksi. Pelissä on kohtaus, jossa piti etsiä yhdestä huoneesta piilotettu nappi. Huoneen keskellä oleva karttapallo kiinnitti huomioni ja mennessäni tutkimaan sitä mitään ei tapahtunut. Aikani huonetta ympäriinsä palloiltuani cutscene käynnistyi, jossa npc käy hiplaamassa juuri kyseistä karttapalloa ja onnistuu avaamaan salaisen käytävän. Mitä. Vittua.

    Toinen esimerkki on kohtaus, jossa pitää tasapainolankun päältä hypätä eräälle korokkeelle. Yritin houkutella npc:n pysymään lankun toisella päällä painona, jotta saavuttuani lankun toiseen päähän se ei laskeutuisi painovoimasta alas ja hyppyni jäisi vajaaksi. No, tämä ei tietenkään onnistunut, joten juoksin äkkiä lankun toiseen päähän, lankku vajosi maahan ja hyppyni jäi vajaaksi. Tipuin pienen matkan, jouduin kiipeämään takaisin lankulle ja npc tokaisee: "Hei mitäs jos menisin tähän toiseen päähän painoksi?". Kirosanavarastoni loppui kesken.

    Tarina ei muuten ole edes kovinkaan hyvä. Naughty Dog kyllä osaa KERTOA tarinansa hyvin, mutta Uncharted 4:n tarina on kaukana siitä, mihin pelillä olisi potentiaalia. Sinänsä ironista, että peli korostaa hahmojen ja tarinan merkitystä gameplayn kustannuksella, koska tarina on mitäänsanomaton ja Nathan Drake on ihmisenä yksi persreikä. Tässä pelissä Naten kaverina pyörii myös sen veli Sam, jonka funktio kokonaisuuden ympärillä on vissiin rakentaa pohja tulevalle spinoffille.

    Elena oli kyllä tässä pelissä aika söpö, täytyy myöntää.

    Jos tykkää kävelysimulaattoreista ja sinemaattisista videopeleistä niin Uncharted 4 on varmasti oikein mukava kokemus. Henkilökohtaisesti se oli yksi kaikkien aikojen tylsimmistä peleistä joita olen koskaan pelannut. Se on sarjansa kaavaan turhan pahasti kangistunut, mutta kuitenkin tonensa puolesta jossain kiusallisessa välitilassa ja kokonaisuus tuntuu välillä ihan vitun kummalliselta ja epätasaiselta. Kaiken kruunaa QTE-loppupomo.

    Jos tämä on Naughty Dogin viimeinen Uncharted, niin luojalle kiitos siitä. Sarja olisi voinut puolestani loppua aiemminkin. Kakkonen on edelleen sarjan ainoa merkittävästi hyvä peli.
    <+Cyna> Turjake on resetin paras tyyppi, aattelin mainita
    <Tinglemies> välillä en itsekään erota pelaanko personaa vai nussinko törön kaa
    <+mm. Detonat, coconuut, Linkkiro> Törö adminiks


    ANIME ON PASKAA USKOKAA JO
    Kirjattu
  • ::
  • 02.07.16 - klo:01:21

    Ingoo Poissa

    • Ei käy käsityökerhossa, vaan elää mafiassa
      • Nintendo Network ID: Ingoo90
      • Xbox Live Gamertag: Sgt Ingoo
      • PSN ID: Ingoo
      • Steam ID: wille_on_kingi
    En lukenut tuota aikaisempaa tekstisenää, koska oma läpipeluu vasta alkutekijöissään.

    Parin tunnin pelaamisen jälkeen täytyy todeta alun olevan todella hidas aikaisempiin Unchartedeihin verrattuna.
    Kirjattu
  • ::
  • 02.07.16 - klo:18:04

    Tingle Poissa

    • Paavo
      • 3DS-ystäväkoodi: 1478-3942-1487
      • Xbox Live Gamertag: Tinglemies
      • Steam ID: Paavomies
      • Academic Nintendo Club RY
    5/5 tekstiseinä lukisin uudestaankiin.
    <Tapza> tinglest on kyl vähän hankala ottaa selvää
    <Tapza> se on tollanen saatananmoinen kusipää ja paras tuntemani ihminen, tosi mukava ja aivan perseestä
    <Kraidi> tarvitset vieroitusta epätodellisuudesta
    <JJJANI> vittu ku paavolle ei voi ees vittuilla ilman et menee ite ihan sekasin
    <henuck> olis kyl melkonen auschwitz olla jumissa jossain ovessa/sen takana ja kuunnella ffxiii ja paavon paskalaatikkojuttuja
    <Turjake> VITTU TINGLE NYT TURPA KIINNI
    Kirjattu
  • ::
  • 17.07.16 - klo:15:55

    Ingoo Poissa

    • Ei käy käsityökerhossa, vaan elää mafiassa
      • Nintendo Network ID: Ingoo90
      • Xbox Live Gamertag: Sgt Ingoo
      • PSN ID: Ingoo
      • Steam ID: wille_on_kingi
    Tässä oli muuten yksi paskimmista pomotaisteluista ikinä. Vika bossi 0/5.

    Täytyy kyllä allekirjoittaa osa Turjakkeen pointeista. Pacing on todella kummallinen ja "itse mielekästä pelaamista" on todella vähän.
    Visuaalit todella upeita ja maisemat hienoja, sääli että itse pelaaminen ei tosiaan ole kovin kivaa. Toivonkin ettei seuraava Naughty Dogin peli ole kolmannesta persoonasta kuvattu räiskintä.

    Viisi peliä riittää ihan hyvin.
    Kirjattu
  • ::