Rekisteröidy,

niin voit osallistua keskusteluihin
niin foorumilla kuin IRC-kanavallakin.
Rekisteröidy nyt!

Kirjaudu!

Pysy aina kirjautuneena sisälle

Stardew Valley

26.04.16 - klo:03:52
Te kaikki (muut) Nintendo-homot olette varmaan pelanneet Harvest Mooninne ja Animal Crossinginne, mutta minä en ole, mutta vihdoin ja viimein tartuin minäkin kuokkaan, ja aloin viljellä maata kuin muuan turkulaisen filosofiopiskelijan isä konsanaan.

http://stardewvalley.net/

Stardew Valley on siis peli, jonka alussa peritään rymettynyt maatila isoisältä. Oravanpyörä ahdistaa, ja on aika paeta maaseudulle. Sitten istutetaankin ensimmäiset siemenet ja muistetaan kastella kasvit joka päivä, pian on jo ensimmäisen sadonkorjuun aika. Siinä sivussa tutustutaan muihin kylän asukkeihin ja yritetään saada kavereita. Lisäksi jokainen pelimies pääsee oppimaan, miten löytyy tie naisen sydämeen. Spoiler: antamalla hänelle lahjoja, mutta ei useampaa kuin kahta lahjaa viikossa. Kun ystävyystaso on kohonnut yli yhdeksän tuhannen, alkaa mukaan sekoittumaan romanttisia tunteita, ja sitten ollaankin jo kukkapuska kädessä ja ennen pitkää onkin waifu paksuna kotitilan sängyssä makaamassa.

Viljellessä maata ja kasvattaessa omia eläimiä saa kokemusta näiltä aloilta, ja sitä myötä saa avattavakseen erikoisia taitoja, joiden avulla pärjää paremmin joissain asioissa. Eläimiä pääsee tosin kasvattamaan vasta, kun on kerännyt tarpeeksi varallisuutta kanahäkin tai navetan rakentamiseen ja itse eläinten ostamiseen. Pelissä voi viljellä mitä erilaisempia kasveja, jotka muuten vaihtelevat vuodenajan mukaan, joita on pelissä siis neljä. Neljä 28 päivän mittaista kuukautta: kevät, kesä, syksy ja talvi. Talvella tosin ei oikein kasva mikään jollei satu omistamaan kasvihuonetta, jonka saa rakennettua tekemällä erään tehtävän. Ystävystymällä kyläläisten kanssa saa paitsi waifun myös uusia reseptejä, joita voi kokkailla keittiössään. Ruoilla on erilaisia ominaisuuksia ja eri ruokia voi tehdä eri sesonkien kasveista. Keittiön tosin saa taloon vasta, kun laittaa rahat tiskiin ja maksaa puusepälle talon laajentamisesta. Myös eläinrakennuksia voi laajentaa, ja kun vielä alemmilla tasoilla täytyy itse lapioida elukoille sapuskaa, korkeamman tason eläinrakennukset tuovat mukanaan automaattisen ruokintajärjestelmän. Lisäksi kaikki eläimet eivät suostu muuttamaan mihinkään homeiseen koppiin, ja esimerkiksi siat tahtovat jo kolmannen tason lukaalin ennen kuin pystyt edes ostamaan sellaisia.

Pelissä voi myös kalastella. Yleensä kalaminipelit ovat todella tylsiä ja raivostuttavia, mutta jotenkin Stardew Valleyn kalastusminipeli tarjoaa juuri sopivan määrän vaikeutta ja mielenkiintoa, vaikka ei se kyllä silti pelin parasta antia ole. Kiva lisä on kalastusminipeliin kalastuksen lomassa vapaaehtoisesti poimittavat aarteet, joiden nappaaminen tekee kalastamisesta vaikeampaa, mutta myös palkitsevampaa. Välillä palkinnot ovat vain uutta syöttiä onkeen laitettavaksi, välillä taas arinäisiä menneisyyden aarteita, joista kylän museo on erittäin kiinnostunut. Keräämällä aarteita museoon saa erilaisia pienempiä ja suurempia palkintoja. Jotta homma ei kävisi liian tylsäksi, voi myöskin tarttua miekkaan ja painua kaivokseen tappamaan hirviöitä ja etsimään hieman arvokkaampia metalleja, jalokiviä ja niitä aiemmin mainittuja aarteita. Tämäkin on hauska osa peliä.

Alussa homma on vähän koko farmin liikkeelle puskemista ja homman alkuun saamista, mutta koko ajan tehty työ tuottaa tulosta. 6 000 kullan arvoisen taimen ostaminen voi tuntua kukkarossa, mutta kun pian pihalla kasvaakin jo hedelmäpuu, joka puskee yhtenä vuodenaikana myytäväksi kelpaavaa tavaraa ulos solkenaan, joka vaatii todella vähän huolenpitoa, tuntuu siltä, että tehty työ kantoi kirjaimellisesti hedelmää. Toisaalta jalometallien käyttäminen kastelujärjestelmän luomiseen tekee viljelemisestä helppoa, kun ei tarvitse koko aikaa juosta kastelukannu kädessä ympäri omaa pihaa ja mehiläispönttöjen avulla saa aikaiseksi helppoa myytävää pienen alkupanostuksen hinnalla. Hunajapurkit ovat myös oiva lahja naapureille, ja niitä jakamalla voi olla kaikkien ystävä.

Olen nyt pelannut peliä vajaa "kaksi vuotta", eli olen toisen vuoden talvessa. Waifu on, muksuja ei, eläimiä on jonkun verran, kasvihuone on juuri avattu ja pellolla kasvaa kevään alusta syksyn loppuun aina jotain, ja eteenpäin mennään. Vaikka kyseessä ei ole mikään maailman paras peli, niin vihdoin olen päässyt ymmärtämään tällaisten pelien hohdon. On Stardew Valleyn pelaaminen nimittäin aivan hemmetin palkitsevaa puuhaa ja lisäksi melko koukuttavaa!
Kirjattu
  • ::