Joo, Pokémon Go on Nintendon toinen (?) askel mobiilipelimarkkinoille, joka tällä kertaa taisikin sitten räjäyttää potin oikein kunnolla. Peli julkaistiin menneenä lauantaina Suomessa, ja on saavuttanut kansainvälisesti suurta suosiota, ja on noussut suosituimmaksi mobiilipeliksi koskaan (?). Kyse on siis moniilipelissä, jota pelatakseen tulee liikkua ihan oikeassa elämässä. Maastosta löydettäviä pokémoneja voi sitten napata heittämällä niitä poképalloilla. (Toisin kuin pääsarjan peleissä, villejä pokémoneja vastaan ei tapella, jotta ne saa pyydystettyä.)
Pelaajat myös on jaettu kolmeen eri joukkueeseen, keltaiseen, siniseen ja punaiseen (ekan genin legendaaristen lintujen mukaan), ja eri joukkueen jäsenet kilpailevat eri salien (gym) hallinnasta. Saleille voi mennä taistelemaan sitä puolustamaan jätettyjä pokémoneja vastaan, ja oman joukkueen hallinnoimalla salille voi myös jättää omia pokémoneja puolustamaan sitä. Oman joukkueen saleilla voi ymmärtääkseni käydä harjoittelemassa (tai jotain?). En kyllä itse vielä ole kovin hyvin perillä tuosta salimekaniikasta, koska se aukeaa vasta tasolla viisi, ja en ole vielä kamalasti ehtinyt kokeilemaan sitä. Yhdellä salilla ehdin kyllä jo käydä ottamassa turpaani, koska pokémonini ovat vielä toistaiseksi melko heikkoja.
Itse olen tasolla 7 ja Pokédex sanoo, että olen kerännyt 22 erilaista pokémonia. Aloitin pelin periaatteessa jo lauantaina, mutta vasta nyt maanantaina ja tiistaina ja niiden välisenä yönä olen tuota vähää enemmän pelannut. Aloituspokemon oli tietysti Bulbasaur.
Suurimman plussan annan pelille siitä, että se todella kannustaa ulkoiluun ja liikkumiseen: tulin reilu puoli tuntia sitten seitsemän ja puolen kilometrin mittaiselta kävelylenkiltä. Tarkoitukseni oli vain käydä lähinurkan pokéstopit läpi ja tulla takaisin kotiin, mutta törmättyäni kahteen kaveriini tulikin sitten käytyä vähän pidempi lenkki. En varmasti olisi lähtenyt noin spontaanisti noin pitkälle kävelylenkille, jollei Pokémon Go ja sen pelaaminen olisi ollut kannustimena. Saas katsoa kuinka kauan tämä jaksaa innostaa, mutta painoni puolesta toivon, että aika pitkään.

Jo Ingressiä katsoin sivusta hieman kiinnostuneena, mutta se jäi kokeilematta. Kun kylkeen laitettiin pokémonit, tuli hommasta tarpeeksi mielenkiintoista, että siihen piti tarttua.
Eniten pelissä tällä hetkellä harmittaa servereiden surkeus: yhteyttä servereihin saa odottaa vaikka kuinka kauan ja se myös katkeilee koko ajan. Ei ole paljoa liioiteltua, jos sanoo, että servereihin saa yhteyden noin puolet ajasta. Yöllä tilanne tuntui olevan parempi. Lisäksi peli kärsii jatkuvasta kaatuilemisesta omalla OnePlus Onellani. Kuulemani mukaan sama ongelma on myös monella muulla ja jos minkälaisella puhelimella.
Toistaiseksi pelissä on mukana ainoastaan ensimmäisen sukupolven Pokémoneja, mutta otaksun, että niitä tulee myöhemmin lisää.