Rekisteröidy,

niin voit osallistua keskusteluihin
niin foorumilla kuin IRC-kanavallakin.
Rekisteröidy nyt!

Kirjaudu!

Pysy aina kirjautuneena sisälle

Häiritsevät puhekielisyydet

20.04.17 - klo:22:28
En tiedä olenko se vain minä, mutta aina silloin tällöin tulee sellaisia itseä ärsyttäviä puhekielisiä tai kansankielisiä ilmauksia, joita sitten näkeekin joka paikassa. Kielihän elää ja kehittyy käytön mukaan, mutta aina toisinaan oma kielitaju on "muodikasta" käyttöätapaa vastaan.

Minua on tässä ihan viime viikkoina alkanut ärsyttää ilmausten "lähiaikoina" ja "viime aikoina" väärinkäyttö, ja nyt tuntuu että näen sitä kaikkialla. Lähiaikoinahan viittaa siis tulevaisuuteen ja viime aikoina menneisyyteen, eikä näitä normatiivisesti tulisi käyttää ristiin.

Millainen kielellinen ilmiö saa sinut repimään hiuksia päästäsi? Onko se jokin sana, lause tai sanonta? Ärsyttääkö jokin murre? Jos olet kuin minä, jaa tarinasi.
Kirjattu
  • ::
  • 20.04.17 - klo:22:52

Mauno Poissa

• Animevammainen
      • Nintendo Network ID: Maunomies
      • 3DS-ystäväkoodi: 4167-5794-9706
    Ketä = kuka ärsytti joskus muutama vuosi sitten, mutta alettuani käyttää sitä ironisesti se ennen pitkää vain tarttui puheeseen... Kaikkeen kai sitten tottuu.

Iltalehti käytti taannoin öyhötys-verbiä juttunsa otsikossa. Minua ainakin vituttaa hieman että media sortuu käyttämään ylilautameemisanoja joiden merkitykset selviävät vain urbaanista sanakirjasta. Mm. termi "suvakki" menee samaan kastiin. Käyttäisivät edes lainausmerkeissä.

Yle on niin ikään toistuvasti käyttänyt sanaa "koittaa" "koettaa" -sanan tilalla. Tämä ei edes häiritsisi jollei lukiossa pientä eroa olisi hakattu tiiliskivellä päähän. Jos säännön osaa kaduntallaajakin niin miksei joku joka kirjoittaa työkseen maan suurimmalle medialle osaisi.
    Kirjattu
  • 20.04.17 - klo:23:01

mosse Poissa

• Mosse
    Ei vissiin mene puhekielisyyden piikkiin, mutta relatiivipronomien sekoittaminen vituttaa suuresti.

Ja ketä vituttaa ihan ironisuudesta riippumatta.
    [22:22] <+Linkkiro> Miks Mosse tietää kaiken >_>
    [22:23] <+pandem> koska mosse on paras
    Kirjattu
  • 21.04.17 - klo:01:28
    "Kirjaimellisesti" silloin, kun tarkoitetaan "kuvainnollisesti".
    Kirjattu
  • 21.04.17 - klo:11:30

Echo Paikalla

• Touhoun ainoa miesbossi
      • Nintendo Network ID: EchouR
      • 3DS-ystäväkoodi: 3883-8022-6252
      • Xbox Live Gamertag: EchouFIN
      • PSN ID: EchouFIN
      • Steam ID: FrostByteFIN
      • Mun profiili
    Oululaisena on aina tullu sanottua 'nää' niin 'sinä' särähtää korviin ja kuulostaa vähän teennäiseltä.

Erilaiset buzzwordit kuten cuck, suvakki, sjw, rajakki jne. ärsyttävät myös.

Enpä ainakaan ole hupiukko.
    Kirjattu
  • 21.04.17 - klo:12:41
    Sinä-passiivin käyttö tuppaa ärsyttämään. Käännöstekstejä korjatessa tuota näkee yhtenään, vaikka sen välttämisestä on ohjesäännössäkin erikseen mainittu.
    Kirjattu
  • 14.05.17 - klo:14:29

Mauno Poissa

• Animevammainen
      • Nintendo Network ID: Maunomies
      • 3DS-ystäväkoodi: 4167-5794-9706
    Fintendo-foorumia katsellessa huomasin että "enään" ja yhdyssanavirheet ovat hämmentävän yleisessä käytössä kirjoittajilla. Ainakin minulle syntyy vahva mielikuva elämäm_koululaisesta, jonka voi saman tien laittaa ignore-listalle. :/
    Kirjattu
  • 14.05.17 - klo:14:42

Tapza Poissa

• /)^ɛ^(\
    • Rappiolla
      • Wii-numero: 7790-9571-7387-3403
      • Xbox Live Gamertag: Tapzaa
      • Steam ID: Thapzaa
    Samaa mieltä. Tosin yhdyssanat ovat vaikeita, itsekin toisinaan mokaan niissä. :I
    Gabe is thin. Gabe is thin. Gabe is thin.
    Kirjattu
  • 14.05.17 - klo:22:16
    Oma ongelma on se, että kirjoitan useammin yhteen sanoja, jotka eivät kuulu yhteen. Virheet voi hyväksyä, kunhan näkee, että tyyppi edes yrittää.
    Kirjattu