Rekisteröidy,


niin voit osallistua keskusteluihin
niin foorumilla kuin IRC-kanavallakin.
Rekisteröidy nyt!

Kirjaudu!





Ori and the Blind Forest

29.05.17 - klo:14:17
Oli tästä juttua irkissä. Kyse siis metroidvaniasta, joka on tullut Windowssille ja Xbonelle.


Players assume control of Ori, a white guardian spirit, and Sein, the "light and eyes" of the Forest's Spirit Tree. To progress in the game, players are tasked to move between platforms and solve puzzles. The game features a system called "soul links", which allows players to save at will, and an upgrade system that gives players the ability to strengthen Ori's skills.

The game was developed by Moon Studios. The game was acquired by Microsoft Studios a year after the beginning of the game's development. The game story was inspired by The Lion King and The Iron Giant, while some of the gameplay elements were inspired by Rayman and Metroid franchises.

Upon release, the game received critical acclaim, with players praising the game's gameplay, art style, story, action sequences, and environmental design. Moon Studios co-founder Gennadiy Korol said the game was profitable for the company within a few weeks after its initial launch.

http://store.steampowered.com/app/261570/Ori_and_the_Blind_Forest/
https://www.microsoft.com/fi-fi/store/p/ori-and-the-blind-forest-definitive-edition/9nblggh1z6fb

Ostinkin tämän pelin jo kerran, mutta sitten kuulin, että oli se Definitive Edition tulossa, otin rahat takaisin, ja ajattelin, että ostan myöhemmin sitten. Vielä en ole ostanut, mutta kai joskus.
« Viimeksi muokattu: 29.05.17 - klo:14:22 kirjoittanut Tube »
Kirjattu
  • ::
  • 29.05.17 - klo:14:34

    mosse Poissa

    • Mosse
    [22:22] <+Linkkiro> Miks Mosse tietää kaiken >_>
    [22:23] <+pandem> koska mosse on paras
    Kirjattu
  • ::
  • 29.05.17 - klo:14:34

    Tingle Poissa

    • Paavo
      • Academic Nintendo Club RY
    Pelistä tulee aina mieleen Zoink. En ole varma miksi.
    <Tapza> tinglest on kyl vähän hankala ottaa selvää
    <Tapza> se on tollanen saatananmoinen kusipää ja paras tuntemani ihminen, tosi mukava ja aivan perseestä
    <Kraidi> tarvitset vieroitusta epätodellisuudesta
    <JJJANI> vittu ku paavolle ei voi ees vittuilla ilman et menee ite ihan sekasin
    <henuck> olis kyl melkonen auschwitz olla jumissa jossain ovessa/sen takana ja kuunnella ffxiii ja paavon paskalaatikkojuttuja
    <Turjake> VITTU TINGLE NYT TURPA KIINNI
    Kirjattu
  • ::
  • 29.05.17 - klo:14:52
    Tuli vihdoin pelattua tämä läpi tuossa eilen. Oikein hyvä peli, pari juttua jotka halusin mainita.

    En pitänyt pelin tallennussysteemistä. Pelaaja voi tallentaa missä tahansa turvallisessa paikassa manuaalisesti, mikä on käytännössä sama kuin naputtaisi jossain toisessa pelissä F5 Quick Savea jatkuvasti, Orissa nämä Quick Savet ovat vain rajoitettuja. Minusta tuollainen Quick Saven jatkuva rämpytys on missä tahansa pelissä vain lähinnä turha lisävaiva. Jostain syystä itselleni ei koskaan oikein iskostunut mieleen tämä systeemi, monta kertaa kuollessani huomasin että hups, tallensin viimeksi puoli tuntia sitten, noh kaikki uusiksi. Ehkä olen vain pullamössö joka on tottunut automaattisiin checkpointeihin (joita oli kyllä tässä pelissä siellä täällä onneksi).

    Tähän päälle vielä ne pelin muutamat pakenemiskohtaukset, joissa ei ole checkpointeja missään vaiheessa, eikä niissä voi itse tallentaa, ne täytyy vetää kuolematta alusta loppuun kerralla. Nämä kohtaukset olivat ehkä rasittavinta sisältöä koko pelissä, yleensä ne sisälsivät hauskoja äkkikuolemia jotka sinun piti vain trial & errorilla hoksata. Ilmeisesti Definitive Edition lisäsi checkpointit näihin, kiva.

    Definitive Editionin herkuista puheenollen, pelissä on yksi alue jonne ei pääse sen jälkeen kun sen on läpäissyt. Ei lämmitä yhtään mieltä kun statsiruutuun ei saa 100% läpäisyä tuollaisen takia. Latasin Steamin foorumeilta jonkun hakkeri-toolin jolla pystyi sijoittaa pelihahmonsa takaisin sinne ja pois sieltä, VAC-banneja odotellessa. Tosin tällä ei loppujen lopuksi ollut väliä koska toisella pelin alueella oli yksi pickup jonka voi pysyvästi missata, ette vittu laita missattavia juttuja peliin jossa näkyy läpäisyprosentti save filun päällä huoh. DE:ssä oli korjattu ainakin tuo ensimmäinen Quick Travelilla, tuosta missattavasta pickupista en tiedä.

    Pelin combat oli vähän nihkeää. Kaikki ammukset ja pickupit joita vihut pudottavat kuollessaan ovat partikkelioksennuksia jotka sekoittuvat toisiinsa todella helposti. Lisää tähän vielä vihut jotka ammuvat ammuksia jotka eivät ilmassa lentäessään vielä tee mitään (ja näyttävät silti ihan samalta kuin muutkin vihuammukset) mutta muuttuvat piikkipalloksi maastoon osuessaan.

    Okei jotain positiivista tähän väliin. Bash-kyky oli ehkä pelin paras. Tuplahypyt ja seinähypyt ovat turhan arvattavia ja niihin liittyvät esteet tunnistaa jo kauan ennen kuin saa itse kyvyn. Bash oli yllättävä ja sen saadessaan päässä syttyy hehkulamppu kun kaikki ne kielekkeet joiden päällä oli ammuksia sylkevä lonkeromonsteri näkee yhtäkkiä mahdollisuutena. Kunpa joskus jossain pelissä kaikki kyvyt olisivat näin yllättäviä. Kyvyistä vielä puheenollen, seinähyppy ja kiipeäminen ovat minun mielestäni turhan lähellä toisiaan, okei kiipeäminen mahdollisti myöhemmin sivuttaissuuntaisen lataushypyn mutta meh.

    Niin siis tykkäsin kyllä pelistä, mutta tykkään myös nostaa esille negatiivisia asioita. Jos nämä jutut olisit korjattu niin oltaisiin aika lähellä 5/5:a. DE korjaa aika paljon, saa nähdä jaksanko sitä vielä tämän lisäksi joskus.
    Kirjattu
  • ::
  • 29.05.17 - klo:17:00

    Ingoo Poissa

    • Ei käy käsityökerhossa, vaan elää mafiassa
    Kaunista katseltavaa ja vitun hyvä soundtrack.

    Pelasin alkuperäisen version läpi joskus julkaisussa ja pidin kovasti. Cyna tuossa ylempänä kirjoittelikin suurimmat miinukset joista ilmeisesti tuo parannettu versio korjaa meilempä kaiken.

    Odottelin jo jatko-osan julkistusta viime "Eekolmosilla", mutta ehkä sitten parin viikon päästä. Ori & The Will of the Wisps -nimellä se taisi mennä.
    Kirjattu
  • ::
  • 30.05.17 - klo:17:41
    En pitänyt pelin tallennussysteemistä. Pelaaja voi tallentaa missä tahansa turvallisessa paikassa manuaalisesti, mikä on käytännössä sama kuin naputtaisi jossain toisessa pelissä F5 Quick Savea jatkuvasti, Orissa nämä Quick Savet ovat vain rajoitettuja. Minusta tuollainen Quick Saven jatkuva rämpytys on missä tahansa pelissä vain lähinnä turha lisävaiva. Jostain syystä itselleni ei koskaan oikein iskostunut mieleen tämä systeemi, monta kertaa kuollessani huomasin että hups, tallensin viimeksi puoli tuntia sitten, noh kaikki uusiksi. Ehkä olen vain pullamössö joka on tottunut automaattisiin checkpointeihin (joita oli kyllä tässä pelissä siellä täällä onneksi).

    Tähän päälle vielä ne pelin muutamat pakenemiskohtaukset, joissa ei ole checkpointeja missään vaiheessa, eikä niissä voi itse tallentaa, ne täytyy vetää kuolematta alusta loppuun kerralla. Nämä kohtaukset olivat ehkä rasittavinta sisältöä koko pelissä, yleensä ne sisälsivät hauskoja äkkikuolemia jotka sinun piti vain trial & errorilla hoksata. Ilmeisesti Definitive Edition lisäsi checkpointit näihin, kiva.

    Tallennussysteemihän oli bashin lisäksi pelin ainoita mielenkiintoisia omia mekaniikoita. Tallennusresursseja käytettiin kuitenkin myös healaamiseen ja muihin juttuihin, joten tallennuspaikan miettiminen toi loikintaan pientä hauskaa lisätaktikointia. On myös hauskaa, että manuaalinen tallentaminen on aiheuttanut tuolla tavalla harmia. Tallennussysteemissä kun on mielestäni positiivista juuri se, ettei automaattinen tallennus kuse silmään, kun olet itse vastuussa siitä mihin tallennat.

    Puun pakenemiskohtaus on mielestäni about pelin parasta antia. Tämä on mielestäni yksi niistä peleistä, joissa mekaniikoilla olisi voitu revitellä vielä vähän enemmän ja tehdä loppupäähän vielä vaikeampia tasoloikkaosioita. Tiedän, että joillain internetin asukkailla on palanut käämi jo pelin nykyisen vaikeusasteen kanssa, mutta niistä vaikeammista osioista voisi tehdä vaikka Guacameleen tapaan vapaaehtoisia. En myöskään muista puun sisältäneen trial & erroria, mutta pelin viimeisessä pakosessiossa muistan kyllä kuolleeni pariinkin otteeseen johonkin yllättävään kentän romahtamiseen.

    Pakenemiskohtaukset ovat myös ihan tarkoituksella vain noin minuutin mittaisia, joka on mielestäni aika sopiva aikamäärä yhdellä kerralla vedettäväksi. Ei niihin mitään checkpointeja tarvitse.

    Lainaus
    Definitive Editionin herkuista puheenollen, pelissä on yksi alue jonne ei pääse sen jälkeen kun sen on läpäissyt. Ei lämmitä yhtään mieltä kun statsiruutuun ei saa 100% läpäisyä tuollaisen takia. Latasin Steamin foorumeilta jonkun hakkeri-toolin jolla pystyi sijoittaa pelihahmonsa takaisin sinne ja pois sieltä, VAC-banneja odotellessa. Tosin tällä ei loppujen lopuksi ollut väliä koska toisella pelin alueella oli yksi pickup jonka voi pysyvästi missata, ette vittu laita missattavia juttuja peliin jossa näkyy läpäisyprosentti save filun päällä huoh. DE:ssä oli korjattu ainakin tuo ensimmäinen Quick Travelilla, tuosta missattavasta pickupista en tiedä.

    Tämä oli kyllä perseestä. Aloitin tästä syystä uuden tallennuksen kerätäkseni kaiken mahdollisen, mutta muistaakseni onnistuin missaamaan pari collectiblea toistamiseen ja homma jäi siihen.
    Viesti saattaa sisältää paloja sarkasmia tai pähkinää.
    Kirjattu
  • ::
  • 31.05.17 - klo:13:41
    Enpä tiedä lisätaktikoinnista, alkupelissä ei juuri tarvitse tallennella, ja loppupuolella peliä energiasoluja on niin monta että voit vain jatkuvasti pudottaa checkpointin sitä mukaan kun cooldown loppuu ja löytyy tasaista maata ilman sen suurempaa taktikointia. Ja niitä energiasolujahan käytettiin tallentamisen lisäksi vain niiden ovien avaamiseen ja siihen ladattuun räjäytysiskuun, jota en tbh käyttänyt koskaan muuten paitsi seinien rikkomiseen, eli kaikki resurssit olivat minun kohdallani checkpointtien pudotteluu varten. Muistan kyllä yhden kerran, kun oli hp:t vähissä eikä ollut tarpeeksi energiaa tallentaa, pienet heateningsit joo mutta ei tarvitse kauaa haravoida ympäristöä kun jo löytyy lisää energiaa.

    Ja siis jotenkin hupsua heittää vastapointiksi oletus että automaattinen tallennus olisi suoraan huonosti toteutettu. Toteuttaisivat sen hyvin siinä tapauksessa? En edes muista edellistä kertaa missään pelissä kun autosave olisi kussut asioita, yleisesti ne toimivat ihan tarpeeksi hyvin.

    Pakenemiskohtauksista, okei hyvä että ovat lyhyitä mutta ylipäätään minkään asian toistaminen monta kertaa on rasittavaa, varsinkin kun siihen johti juurikin joku äkkikuolema jota ei olisi voinut mitenkään ekalla kerralla ennustaa. Äkkikuolemien lisäksi noissa kohtauksissa on myös kohtia joista ei ekalla kerralla tajua että miten niissä pitää edetä, joo ei kun kaikki uusiksi taas että pääset yrittämään sitä yhtä kohtaa.
    Kirjattu
  • ::
  • 31.05.17 - klo:16:48
    Hyvin balansoituna tällainen resurssipohjainen ja manuaalinen tallennussysteemi tarjoaa vapaat kädet suunnitella itselle sopivat checkpointvälit pelin menemättä täysin rikki. Voin kännissä läpällä luoda itselleni haasteen ja yrittää läpäistä kokonaisen kenttäosuuden ilman checkpointeja. Palkkioksi resursseja jää enemmän käteen seuraavaan osioon. Jos taas haluan tuhlata resursseja seuraavien alueiden kustannuksella, voin tehdä väleistä pienempiä, kuin mikä resurssittomalla automaattitallennuksella alkaisi jo trivialisoida kaikkia pelin haasteita. Tämä trivialisointi näkyykin jo vähän pelin loppupuolella resurssien määrän takia, kuten sanoitkin.

    Systeemi antaa pelivaraa kumpaankin suuntaan pelaajan sen hetken mieltymysten mukaisesti. Kiveen hakattua, "hyvää" automaattitallennussysteemiä ei siis mielestäni sinänsä voi edes toteuttaa yhtä hyvin, kuin pelin nykyistä tallennussysteemiä.
    Viesti saattaa sisältää paloja sarkasmia tai pähkinää.
    Kirjattu
  • ::
  • 31.05.17 - klo:18:05
    Siis toki iteki näen tuon potentiaalin, mutta se ei tämän pelin tapauksessa ole hirveän hyvin toteutettu. Jos tuo checkpointtien pudottelu olisi oikeasti todella keskeinen ja painotettu pelimekaniikka, niin keskeinen että se olisi literally ainoa tapa tallentaa peli (eli automaattisia checkpointteja ei olisi ollenkaan) niin sitten voisin kompata mukana enemmänkin. Nuo automaattiset checkpointit opettavat pelaajaa vähän väärään suuntaan mekaniikan kannalta. Sen lisäksi paikat ja kohdat joissa voi tallentaa ovat melko rajoitettuja, esim. noissa pakenemiskohtauksissa missä todellakin olisin halunnut jättää checkpointeja, niin niitä ei sitten saanutkaan laittaa.
    Kirjattu
  • ::