Pääsin ensimmäiseen tappeluun mutta sitten en ymmärtänyt enää mitä tapahtui. Voiko joku auttaa yritin googlata mutta en löytänyt vastausta.
Rekisteröidy,
niin voit osallistua keskusteluihin
niin foorumilla kuin IRC-kanavallakin.
Rekisteröidy nyt!
Kirjaudu!
Sokkelo[1] Siirry alas
Joo peli on kyllä tosi sekava ja UI tehty lähinnä minua ajatellen. Pikkusiskoni sain pelin idean sisäistämään, mutta se vaati että olin koko ajan vieressä neuvomassa.
Taistelussa kursoria (X) liikutetaan nuolinäppäimillä. Kun olet valinnut hahmon, jonka haluat käyttämään kykyä, paina Z. Voit peruuttaa valinnan painamalla X. Nyt voit selata hahmon kykyjä nuolinäppäimillä. Kyvyn perustiedot lukevat ruudun alareunassa. Valitse kyky painamalla Z. Jos kyvylle valitaan kohteet, se tehdään nyt samalla tapaa kuin käytettävä hahmo. Alareunassa miten hahmo suhtautuu erityyppien hyökkäyksiin. Kertoimet 1.5 ja 2 ovat heikkouksia, alle ykkösen kertovat hahmon vastuskyvustä. Lisää hahmo kohteisiin painamalla X. Ennen kuin kyky tapahtuu, se menee kykypinoon. Tällöin kaikki muut taisteluun osallistujat pystyvät reagoimaan siihen. Jos haluat kykypinon viimeisimmän/alimman/ainoan kyvyn tapahtua, paina välilyöntiä. Vuorosi alussa kaikki hahmosi saavat täyden vuoron FULLTURN. Jotta voit käyttää kykyä, joka on Action hahmollasi pitää olla FULLTURN ja kykypinon pitää olla tyhjä. Kykyjä, jotka ovat Reactioneita voit käyttää silloin kuin Actioneitakin, sekä silloin kykypinossa on odottavia kykyjä ja/tai kun hahmollasi on STANDBY-tila. Jos painat välilyöntiä omalla vuorollasi, kun kykypino on tyhjä, vuorosi siirtyy vihollisille. Hahmot, joita et käyttänyt menevät tällöin StandBy -tilaan. Ok suurkiitos. Pitääpä kokeilla uusiksi.
Päivitin peliä, uusi versio löytyy linkistä. Peliin oli jäänyt sellainen hieno ominaisuus, että peli kaatui jos kartalta loppuivat viholliset kesken. Hups, korjattu.
Korjasin myös taisteluun hiirikomennot. Hahmoja voi valita klikkaamalla, ja scrollilla selata kykyluetteloa. Alunperin ajattelin taisteluiden toimivan pelkästään hiirellä, mutta kun testipeleissä kaikki yrittivät vaistomaisesti käyttää näppäimistöä, valitsin ensisijaiset kontrollit pelaajan intuition mukaisiksi. Tapza
En ymmärrä vieläkään tästä taistelusysteemistä mitään. Pystyn valitsemaan hahmon ja saan kykyvalikon auki ja pystyn selaamaan kykyjä mutta en tiedä miten voin hyökätä. Yritin painaa zetaa mutta yy yy kukaan ei kuullut eikä mitään tapahtunut. Sitten Paavo sanoi että paina välilyöntiä joten painoin välilyöntiä ja hahmoni kuolivat ja sain game overin. Varmaan hyvä peli, mutta mekaniikat ovat liian monimutkaiset suurelle ja tyhmälle kasuaaliyleisölle.
Yrititkö hyökätä omalla vuorollasi, kun kykypino on tyhjä (ruudulla ei lue minkään hyökkäyksen tietoja, kuten screenshotissani Tulitikku ja Vastaloitsu). Mikäli liikut itse vihollisen viereen, vihollinen aloittaa taistelun omalla vuorollaan, jolloin pystyt itse käyttämään vain reaktioita.
Jos haluat vuoron itsellesi viholliselta, paina välilyöntiä kunnes vihollinen on hyökännyt jokaisella hahmollaan. Suurkiitos että viitsitte pelata ja kommentoida. Ehkä saan pelistäni vielä muokattua selkeämmän. Zoink suosittelee
![]() Viimeisin tekstuurilisäykseni oli saanut aikaan muistivuodon <_> Korjasin sen ja päivitin taas latauslinkin. Samalla pistin taisteluruudulle ilmoituksen siitä, kenen vuorolla mennään suppeiden toimintaohjeiden kanssa. Lisäteksti ruudulla lienee pidemmän päälle täys purkkaratkaisu
![]() Zoinkin pyynnöstä lisätty mutenappulla (m)
Opetin tekoälyn käyttämään erilaisia kykyjä, mm. Vastaloitsua. Koodini on semmoista spagettia, että mukana on varmasti jokin kamala bugi. Ei muuta kuin testaamaan siis
![]() Tube
Mä en tajua tästä mitään.
Mitä et ymmärrä? Yrititkö tehdä jotain, muttet onnistunut siinä?
Vastaloitsu ja blokki pitää peruuttaa, jos ne käyttää väärään aikaan ts. peli sanoo niiden kaipaavan kohteita.
Audiovisuaalisesti peli on kyllä 5/5. Mukava että pidät. MaunoNyt yhtäkkiä kaikki on minulle selvää, se ikään kuin luki edessäni mutten vain nähnyt sitä - kolme kerrosta, sudowoodoot, z-painike...
Vielä on kellarin hermannit hakkaamatta, mutta viimeinkin älysin että edessä olevan puun voi kaataa karttanäkymässä z:lla. Tämän jälkeen toisen kakun löytäessäni älysin ettei tästä eteenpäin olekaan enää uutta kerrosta, vaan kellari olikin SE kolmas kerros. Jäin nälkäiseksi, hyvä peli kunhan pääsee tappelukomentoihin sisälle. Aplodit Tinglelle ensimmäisestä pelijulkaisusta tap tap ![]() Voi jukra kiitos! Rohkaisevaa kuulla pelin olevan jalostamisen arvoinen.
Pelin sisältö on nykyisellään varsin vähäistä, sillä karttani ovat tekstitiedostoja ![]() (click to show/hide) Mitä ajatuksia tämä herättää teissä? Super Nintendon paras peli IMO. ![]() Pieni tilannepäivitys. Hahmot, joilla on vuoroa jäljellä ovat saaneet animoidun spriten (kuten kuvasta näkyy). Uusimman kyvyn tekijä on ottanut askeleen keskemmäs ruutua, odottamaan valppaana lupaa suorittaa iskunsa. Yritin tehdä pelistä selkeämmän, mutta sotkun määrähän vain lisääntyy ![]() Tapza
Joo nyt pääsin peliin aiempaa paremmin sisälle, eli toisin sanoen tajusin mitä tapahtui. Taistelujärjestelmä on parempi kuin Final Fantasyissa, mutta tarina voisi olla mukaansatempaavampi.
Tänään tuli lisättyä peliin elämäpalkki. Samaan syssyyn laitoin siihen ennakoivan damagelaskurin, eli punainen viiva osoittaa iskun tekemän vahingon jo käytettäviä kykyjä selattaessa. Vahingon laskeminen päässä etukäteen on tosin yksi hauskimmista asioista vuoropohjaisissa jrpg-peleissä, joten toivottavasti pelattavaa riittää silti.
![]() Olen jäänyt täysin koukkuun oman pelini testaamiseen. Vedän vaan samoja taisteluita uudelleen ja uudelleen puhki, keksien niihin aina uusia taktiikoita ja temppuja. Toisinaan yritän pakottaa vihollisilta reaktiot pois, joskus yritän sanoa viimeisen sanan vastaloitsujen sodassa. Ja sitten on tilanteita, jossa paras ratkaisu on olla tekemättä mitään ja yrittää reagoida vastustajan suunnitelmien ympäri. Viikonloppuna autoin kaveria Shin Megami Tensei 3:ssa, yhdessä maailmam parhaista jrpg-paskapeleistä. Hämmennyin, sillä kyseessä ei ollut lainkaan yhtä hauska peli kuin Sokkelo. Olen menossa totaalisesti sekaisin.
![]() Tämä on kaunista. Noh, onneksi testipelaajat osaavat aina palauttaa minut Maanpäälle. Universaalisti kukaan ei tajua miten peli toimii ilman ohjeistusta. Olenkin yrittänyt estää automatisoida pelaamista, mm. nykyään peli etenee yhtä nappia rämpyttämällä. Lopputuloksena pelaajat rämpyttävät yhtä nappia. Reaktiosysteemiä ei joko huomata, tai sen käyttäminen ei kiinnosta. Tässäpä pelisuunnittelun ongelma purtavaksi. Pelaajien päästyä sisään pelimekaniikkoja kehutaan kyllä mielenkiintoisiksi, mutta pelaamaan ei jää kukaan ![]() Voisin esitellä huomiohakuisesti pelin tyypit ja statukset, kun ei niitä pelin sisälläkään kerrota. Elementit FIST - Fyysisiä hyökkäyksiä, jotka maksavat HP:a ja joiden voima skaalautuu omien hipareiden mukaan. BLUE - jäätä RED - tulta YELLOW - sähköä GREEN - ruohoa elementaalitaikoja, joilla on tarkoitus osua vihollisten heikkouksiin. Yksinkertaisimmat loitsut ovat tarkoituksella identtisiä eri värien välillä, mutta kompleksisempien efektien olisi tarkoitus tuoda jokaiselle omaa identiteettiään. Poikkeuksena vihreys, jonka kaikki kyvyt ryystävät käyttäjälleen hipareita. POISON - keskittyy statuksiin LOVE - keskittyy parannusloitsuihin JUSTICE - keskittyy buffeihin, kilpiin yms. nysväämiseen. DEATH - instakill-efektit, joille voi pomot laittaa immuuneiksi kjeh kröh. TRUTH - no fun allowed, tekee aina neutraalia vahinkoa. Statukset: NORMAL - ihan perus heh. Lisäsin näille regeneroituvan helan, jos ukko ei käytä vuoroaan loppuun. Eli helat saa takaisin ihan vaan kävelemällä sokkelossa. Ihan vaan vähentääkseni valikkosäätöä. DEATH - kuollut POISON - menettää 10HP:a vuoronsa alussa ja lopussa. SICK - Sairas on heikko kaikille elementeille, eikä fyysisiin iskuihinkaan riitä enää tehoa ![]() DRUNK - Lol so randum ![]() LOVE - Antaa hahmon vastapuolen kontrolliin. Muistaakseni tämä jo toimi. Tai sitten ei. PACIFISM - Pasifisti ei voi käyttää hyökkäyksiä. Poikkeuksena Angst. SUICIDAL - Hahmo tappaa itsensä vuoronsa lopussa. FROZEN - Jäätynyt ei voi käyttää kykyjä. Sulaa vuoronsa lopussa, tai joutuessaan punaisen tai'an kohteeksi. SHOCKED - Ei kykene reagoimaan. Kykenee kuitenkin käyttämään reaktoita silloin kun kykenee käyttämään actioneita. BURNED - Kykyjen käyttäminen maksaa aina 20HP enemmän. Poikkeuksena Angst. REGEN - Parantaa itselleen 10HP vuoronsa alussa ja lopussa. CHARGE - Latautuneen taistelijan seuraava fyysinen isku tekee 1.5-kertaisen vahingon. Sokkelo 0.2 joulu edition. Uusimmassa versiossa olen yrittänyt panostaa erityisesti käytettävyyteen sieltä sun täältä. Osa sokkotestaajista pääsee nyt peliin sisälle ihan vaan pelaamalle, monella se on yhä täyttä hepreaa. Sisältöäkin on useamman kerroksen verran koluttavaksi.
Mikäli jaksatte kokeilla, niin mm. näihin kysymyksiin haluaisin kuulla kommenttia: - Miten selkeyttäisit peliä? - Onko informaatiota ruudulla liikaa prosessoitavaksi, vai jääkö jotain kriittistä informaatiota piiloon? - Onko labyrintin tutkiminen ja vihollisten välttäminen mukavaa? - Onko tappelusysteemi mielenkiintoinen, vai haluaisitko vain rämpyttää taistelut ohi? - Piditkö reaktiosysteemistä, vai jäikö sen olemassaolo kenties piiloon? Hyvää joulun odotusta kaikille ja muistakaa varoa pukkia! [1] Siirry ylös
|