Prey (2017)

Rekisteröidy,

niin voit osallistua keskusteluihin
niin foorumilla kuin IRC-kanavallakin.
Rekisteröidy nyt!

Kirjaudu!

Pysy aina kirjautuneena sisälle

Prey (2017)

05.11.17 - klo:09:14
Arkane Studiosin ulos puskema "immersive sim", jolla ei ole mitään tekemistä vuoden 2007 Preyn kanssa, nimeä lukuunottamatta.

Todellinen jatko-osa System Shockeille ja muille "kulta-ajan" "immersive simeille". Jo tutoriaalissa olin positiivisesti yllättynyt alueen avoimuudesta ja tavasta, millä peli palkitsi ympäristön tutkimisesta. Nyt pari tuntia myöhemmin pelin hubialueella tuntuu jo siltä, että voin edetä mihin vain ja milloin vain.

Tää tulee varmasti olemaan mun Gotylistalla jo muutaman tunnin jälkeen.

Roskiin Bioshockit (paitsi 2) ja tilalle lisää tätä.

Lisämaininta Mick Gordonille:

PC-versio on optimoitu ns. helvetin hyvin ja pyörii loistavasti vanhentuneella 2500k ja Gtx 780 -combolla.
« Viimeksi muokattu: 06.11.17 - klo:16:41 kirjoittanut Ingoo »
Kirjattu
  • ::
  • 05.11.17 - klo:11:39
    En tiedä oliko vika markkinoinnissa, mutta en tajunnut tämän pelin julkaisun aikoihin millaisesta pelistä oikeasti on kyse. Lähes jokaisessa modernissa (räiskintä)pelissä on nykyään upgradejuttuja, craftailua ja muuta tavaran keräämistä, joten aivoni eivät missään vaiheessa osanneet yhdistää tätä immersive simeihin.

Ajattelin etten koskaan tule koskemaan tähän, joten kuuntelin töissä Joseph Andersonin puolitoistatuntisen analyysipläjäyksen. Vasta sen myötä tajusin, että tämähän pitää hommata jossain vaiheessa. Toki tulin videota kuunnellessani spoilanneeksi itselleni loppuratkaisun lisäksi vähän yhtä sun toista, mutta pelin luonteen takia uskoisin sillä olevan vielä paljonkin tarjottavaa.

En ole tosin koskaan tajunnut sitä, mitä lisäarvoa levelaussysteemit tuovat (näihin) peleihin. Genren suurin valtti on kuitenkin antaa pelaajan pelata peliä haluamallaan tavalla, joten miksi tapoja edetä pitää sitten rajoittaa keinotekoisesti paussivalikosta löytyvän exceltaulukon avulla? Human Revolutionkin alkoi maistua kunnolla vasta toisella pelikerralla, kun tajusi levuttaa hakkerointikyvyn maksimiin heti pelin alussa. En tiedä kuinka paljon etenemistä on vastaavaan tapaan rajoitettu Preyssä, mutta triggeröidyn varmuuden vuoksi jo valmiiksi.

Olen myös useammasta lähteestä saanut sen käsityksen, että peli on vähän liian pitkä. Mutta niinhän kaikki pelit nykyään ovat.
    Viesti saattaa sisältää paloja sarkasmia tai pähkinää.
    Kirjattu
  • 05.11.17 - klo:11:52

Tapza Poissa

• Katkeroitunut nörtti
    Aloituspostaus herätti mielenkiintoni, vaikka olin siinä käsityksessä, että kaikista Bioshockeista juuri kakkonen joutaisi eniten roskiin.
    Lasken pääomaa.
    Kirjattu
  • 05.11.17 - klo:13:28
    Tajusin Bioshock kakkosen nerouden vasta uudelleenpelattuani sen viime (?) vuonna. Kaikki paitsi ensireaktio Rapturesta on siinä toteutettu paremmin kuin ensimmäisessä osassa.

Infiniteä ja ykköstä en päässyt uusintapeluussa paria tuntia pidemälle, kun kakkosen maratoonasin muutamassa sessiossa. Ja jos ihan totta puhutaan, niin Minervas Den on parasta Bioshockia.

En ole tosin koskaan tajunnut sitä, mitä lisäarvoa levelaussysteemit tuovat (näihin) peleihin. Genren suurin valtti on kuitenkin antaa pelaajan pelata peliä haluamallaan tavalla, joten miksi tapoja edetä pitää sitten rajoittaa keinotekoisesti paussivalikosta löytyvän exceltaulukon avulla? Human Revolutionkin alkoi maistua kunnolla vasta toisella pelikerralla, kun tajusi levuttaa hakkerointikyvyn maksimiin heti pelin alussa. En tiedä kuinka paljon etenemistä on vastaavaan tapaan rajoitettu Preyssä, mutta triggeröidyn varmuuden vuoksi jo valmiiksi.
    Ensimmäisten viiden tunnin aikana etenemistä tuntuvat rajoittavan ainoastaan lukitut ovet, jotka aukeavat vain tietyillä avaimilla. Avaimia on löytynyt ihan luontevasti paikkoja tutkiessa, mutta eipäilen osan ainakin olevan kytköksissä päätarinaan.

Päätarinaa olen tosin tehnyt vain yhden tehtävän verran tutorialin jälkeen ja muun ajan olen pyörinyt milloin missäkin tutkien ympäristöä ja asearsenaalia kasvattaen. Mikäli Prey etenee siihen suuntaan kuin epäilen, niin kykyjä avaavat ja päivittävät Neuromodit ovat jossain kohtaa perusvaluuttaa ja hahmosta saakin mahdollisesti kaikkiosaavan Jeesuksen.

Täytyy vielä antaa tunnustusta Arkanelle siitä, miten kaiken roskan ja muun turhan tavaran kerääminen on hoidettu. Kaiken kerättävän saa kierrätettyä ja kierrätetystä matskusta saa sitten tehtyä mm. aseita, ammuksia ja muuta hyödyllistä. Lisää toki pikkaisen inventoryn kanssa säätämistä, mut hyvä lisä peliin.
    « Viimeksi muokattu: 05.11.17 - klo:13:55 kirjoittanut Ingoo »
    Kirjattu
  • 05.11.17 - klo:15:37
    Siis wat, tämäkö ei ole vain geneerinen räiskintäpeliä pienellä kauhuelementillä? Katsoin jopa let's play -videoita jonkin matkaa ja käsitykseni pelistä oli edelleen tuo. Mikä ihme tämmöinen "immersive sim" oikein on?
    Kirjattu
  • 05.11.17 - klo:15:48
    Videopeli mallia Deus Ex, System Shock jne. eli ensimmäisen persoonan  räiskintäpeli, jossa voi edetä muutenkin kuin räiskimällä. Kentät ovat avoimia, eivätkä suoraa putkea ja pelissä on paljon muutakin tekemistä kuin päätehtävä.

Ongelmiin on usein olemassa enemmän kuin yksi ratkaisu ja peliä voikin pelata haluamallaan tavalla, eikä ennaltamääritettyä polkua pitkin.

Näin mä oon aina ymmärtänyt tämän tyyliset pelit.
    Kirjattu
  • 05.11.17 - klo:18:31

Tingle Poissa

• Paavo
      • Academic Nintendo Club RY
    Pelasin alkuperäistä Preyta kaverilla. Olin kapakassa pelaamassa flipperiä. Sitten avaruusoliot hyökkäsivät, mutta he olivatkin intiaaneja. Ehkä. Se oli sellainen kokemus!
    <Tapza> tinglest on kyl vähän hankala ottaa selvää
    <Tapza> se on tollanen saatananmoinen kusipää ja paras tuntemani ihminen, tosi mukava ja aivan perseestä
    <Kraidi> tarvitset vieroitusta epätodellisuudesta
    <JJJANI> vittu ku paavolle ei voi ees vittuilla ilman et menee ite ihan sekasin
    <henuck> olis kyl melkonen auschwitz olla jumissa jossain ovessa/sen takana ja kuunnella ffxiii ja paavon paskalaatikkojuttuja
    <Turjake> VITTU TINGLE NYT TURPA KIINNI
    Kirjattu
  • 05.11.17 - klo:19:31
    Vaginat tulivat tutuiksi alkuperäisessä Preyssä.
    Kirjattu
  • 05.11.17 - klo:21:33
    Tästä pelistä on muuten aika hyvä demo olemassa. Itselläni ei ollut käytännössä minkäänlaisia odotuksia tätä kohtaan, mutta demon myötä tää hyppäsi osastolta "ei kiinnosta" osastolle "täytyy ostaa joku päivä". Kannattaa ladata.

Hitto kun tätä ei saa enää super bomba hintaan 10e. :/
    « Viimeksi muokattu: 06.11.17 - klo:10:56 kirjoittanut Orhyanos »
    Kirjattu
  • 06.11.17 - klo:06:06
    Itse poistin oman kopioni cdkeys.comista suht edulliseen 14e:n hintaan.
    « Viimeksi muokattu: 06.11.17 - klo:06:18 kirjoittanut Ingoo »
    Kirjattu
  • 06.11.17 - klo:11:01
    En valitettavasti kuulu PC Master Race heimoon. :/
    Kirjattu
  • 29.11.17 - klo:10:21
    Palasin takaisin kolmen viikon tauon jälkeen ja maistuu kyllä vieläkin.

Peliä takana joku 15h ja sain viimein auki koko pelialueen  (ainakin kartan mukaan) ja siinä samalla hirveän läjän sivutehtäviä ja muuta tutkittavaa.

Pelihahmostani tuli aikamoinen Jeesus löydettyäni
    (click to show/hide)
    Tämän uumoilinkin tapahtuvan aikaisemmassa viestissäni.

Katsotaan tämän läpipeluun jälkeen, että aloitanko pelin heti uudelleen tehden monstereiden voimia hyödyntävän pelihahmon. Tällä nykyisellä en ole koskenut monsterivoimiin ollenkaan. Sekin näyttäisi vaikuttavan pelin loppuratkaisuun jollain tavalla.
    Kirjattu