Primitive Technology -kanavalla australialainen tyyppi lähtee ilman työkaluja etenemään aivan primitiivisestä teknologiasta kohti nykypäivää. Hän rakentaa itse työkalunsa nollasta esimerkiksi kivistä teroittamalla ja puuta muokaten. Savesta hän rakentaa taloja ja kulhoja. Hän valmistaa videoissaan muun muassa kivikirveen puisella kädensijalla, lingon, savitalon tiilikatolla ja lattialämmityksellä (!), hiiltä, risukoreja, savisia kulhoja, poran, perunapellon ja takomon uunin puhaltimineen. Kaikkein hauskinta videoita on katsoa aikajärjestyksessä ja nähdä tyypin etenevän ihmiskunnan teknologista historiaa pitkin.
Vaikka itse aihe on mielenkiintoinen, kanavan paras puoli on kenties sen rauhoittava äänimaailma. Videoilla ei koskaan puhuta sanaakaan, vaan keskitytään luonnon ja työkalujen ääneen. Ilman juontoa videoiden kuvakulmat ja kamerakulmat kertovat tarinaa ilman tarvetta typerälle juonnolle. Tämäntyylistä ohjausta toivoisi monelta muultakin dokumentoivalta videolta. Videoita katsoessa tuntuu lähes kuin olisi itse mukana Australian luonnossa ja niiden katsominen ja äänten kuunteleminen tuo hyvin rauhallisen olon.
Uudemmissa videossa alareunassa on suppeat selittävät tekstit, kunhan muistaa laittaa tekstitykset päälle. Alle laittamani video ei kenties ole kanavan vaikuttavin pätkä, mutta mielestäni se antaa parhaimman kuvan siitä, mistä kanavassa on kyse. Se on myös ajallisesti melko aikaisesta vaiheesta kanavan lyhyttä historiaa.
https://www.youtube.com/v/P73REgj-3UE